Gå til innhold

Ha barnet i bhg i jula selv om vi har fri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe av det verre jeg har lest her inne. Er det noen som viser seg fra en utrolig dårlig side her, så er det du, ikke TS. Du fremstår som såpass fordomsfull, nedrakkende og ufin at jeg blir målløs. En viktig del av det å være en god mor er også å være et godt menneske og et godt forbilde i form av å være vennlig, romslig og omtenksom mot medmennesker. Jeg synes det lyser av innlegget ditt at du ikke har disse kvalitetene, og det synes jeg er langt mer alvorlig hos en mor enn hva man velger å gjøre med tanke på barnehage noen få dager i romjulen.

Til TS, hvis jeg var deg så ville jeg bare gitt pokker i denne tråden før den ødelegger dagen din helt. Alt du har skrevet tyder på at du er oppegående, reflektert og verdsetter tid med barnet ditt i hverdagen. Det er hva du gjør helhetlig i løpet av året som betyr noe, ikke to dager i romjulen. Stol på din egen magefølelse og rådfør deg eventuelt med venner og familie som ser deg som en ekte person av kjøtt og blod, heller enn å søke råd her hos brukere som bare ser deg som en fremmed på internett de kan spy sin edder og galle utover. Sender deg en klem :klemmer: 

Anonymkode: bf962...daf

Jeg er er betraktelig bedre menneske enn TS som pusher sin egen 1,5 åring foran sine egne egoistiske behov. Hun kan gjenta til det kjedsommelige hennes motiver, men de blir ikke noe mer gyllent for det. Sånne mennesker trenger man ikke være romslig ovenfor nei. Da må de tåle å høre hva andre mener de gjør. Men igjen, ikke jeg som skal gå ut den porten i romjula for å dra hjem.

Får håpe da at TS har såpass respekt for de ansatte at hun faktisk møter opp når hun sier hun skal benytte plassen. Og at hun ikke bare ringer samme morgen å melder avbud allikevel, for hun angret seg. Jeg holder ikke pusten for å si det sånn... 

Anonymkode: aa566...b79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk bare lyst til å sende deg en klem, jeg, Ts. Makan til noen av de kommentarene som har kommet her er det sjelden jeg ser.

Anonymkode: e0c8f...6c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde holdt han hjemme hvis jeg hadde hatt mulighet til det. Familietid. Kall meg gjerne rar, men jeg liker å være sammen med barna mine :) 

Anonymkode: 8e5da...779

Tror ikke det er det som er problemet her, så dette "sitter på min høye hest"-innlegget kan du skrive et annet sted. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva i all verden har det du skriver her med TS å gjøre? Hun har jo skrevet helt konkret at dette gjelder sønnens barnehagetilvenning, hun spør om det kan være lurt å ta en dag i barnehagen i romjulen for at han ikke skal komme helt ut av barnehage-vanen og dermed vil synes det er vanskelig å begynne igjen som vanlig etter nyttår. Hun har ikke skrevet noe om at hun vil ha fri, eller at ungen kjeder seg hjemme, eller at barnehagens pedagogiske tilbud er viktigere enn mammatid.. Hun har tvert imot skrevet at hun i hverdagen gir barnet mye mammatid, og at dette med romjulen ikke handler om noe annet enn barnehagetilvenning og guttens beste. Hva med å lese ordentlig hva trådstarter spør etter råd om, heller enn all denne selvopphøyende utlegningen som ikke er relevant for TS?

Anonymkode: bf962...dafo

Jeg HAR lest hovedinnlegget og TS sin problemstilling. Og selvopphøyde fordi jeg snakker både om egne erfaringer OG det som faktisk er trender i tiden?? Vi lever alle i et samfunn og vi påvirkes av dette og hva som til enhver tid er gjengse holdninger. Selv om "alle" mener at akkurat de ikke gjør det. Så også trådstarter. Som sagt falt det meg aldri inn da min var liten at det med tilvenning skulle være grunn til å sende ungen i bhg også i ferier. Fordi da var ikke det noe tema, det var forventet at barna var hjemme når de voksne hadde fri. Dette har gradvis endret seg, bla pga retorikk som at "barn kjeder seg hjemme" og "trenger å sosialiseres". Dette er selvsagt også TS påvirket av - og jeg påpeker det, uten å fordømme. Igjen: at man forfekter en annen mening er ikke i seg selv en fordømmelser.

Jeg blir fremdeles overrasket over at foreldre ikke ønsker å ha barna sine hjemme når de har fri- uavhengig av begrunnelsen for hvorfor barnet må/bør i bhg.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her,

Du får det til å høre så voldsomt ut. Jeg drar ikke barnet mitt opp av senga, stresser ikke ut og drar barnet inn i bilen og drar han til barnehagen. Vi tenkte mer å gjøre det som vi gjør ellers i hverdagen. Han våkner rundt halv 6 og da står vi opp alle sammen og spiser frokost. Så leker vi, leser bok osv. Ofte blir det bading før vi leverer i bhg. Vi har stort sett 3,5 time sammen hver morgen før vi kommer oss ut døra. Så er han ca 5,5 timer i bhg (inkl 2,5 times soving) før han hentes og vi er sammen hele ettermiddagen. Da lager vi middag, er ute å leker osv. Vi har på ingen måte en stressende hverdag. I tillegg har han stort sett fri på fredager. Så alt i alt så tror jeg han har det veldig greit. 

Forøvrig sjelden å se en på 1,5 år gjøre ingen ting hjemme i 1,5 uke. Her må det stort sett skje noe hele tiden. Og det er forsåvidt greit, vi er mye ute å leker. Men mitt barn hadde ikke hatt godt av å gå så lenge uten å gjøre noe. Men alle er vel forskjellig.

Anonymkode: 31561...f5a

Så fint for dere at dere ikke stresser om morgenen - men det var ikke poenget mitt. Selv da vi bokstavelig talt bodde oppå barnehagen var det uaktuelt å levere i friperioder, rett og slett fordi det å ikke måtte levere/hente var en frihetsfølelse.

Ser at jeg burde satt "ingenting" i anførselstegn - var visst vanskelig å forstå at det handler om å ikke måtte rekker noe, åpningstider for eksempel.

På generelt grunnlag oppfatter jeg det som mange blir superhårsåre så snart noen (som meg) kommer med en litt annen vinkling eller perspektiv på saken. Jeg fordømmer ikke TS eller andre for den delen, som velger å levere barna sine i bhg selv om de har fri. Men jeg må faktisk få lov å uttrykke at jeg syns det er rart at de velger dette. Velger man å lufte en problemstilling på nett, så må man også akseptere at andre har andre meninger enn en selv. Kanskje det til og med kan føre til at man lærer noe/tenker litt annerledes på tingene/får noen nye perspektiver? Ser ut som om både TS og andre kunne hatt godt av akkurat det, i stedenfor å bli fornærmet over at folk gjør ting annerledes og har andre meninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordømming? En fordømmer da vel ikke, selv om en har et annet syn på saken enn deg. Noen av oss prøver faktisk å gi TS et litt annet perspektiv, uten at noen dømmer henne av den grunn.

Å bruke tilvenning som årsak til at man vil ha barnet i barnehagen i romjula, synes jeg blir for tynt. Å være der èn dag i løpet av hele juleuken, kan rett og slett bare forvirre en 1,5-åring. 

Anonymkode: 5ac89...983

Mener du på ramme alvor at denne tråden ikke inneholder fordømming? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det virkelig ikke jeg som skal 

Anonymkode: aa566...b79

Jo, det er akkurat det du skal. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende at du som faktisk er pedagogisk leder i en barnehage svarer på mitt innlegg på denne måten. Jeg ønsker kun det beste for mitt barn og dette har absolutt ingen verdens ting å gjøre med at jeg skal dekke behov for egentid. Jeg er 33 år og har hatt mer enn nok egentid gjennom livet.

Anonymkode: 31561...f5a

Hvorfor i alle dager er det skremmende? Jeg er meget dyktig, ungene elsker meg, jeg har lang erfaring, og dermed ser jeg veldig godt at en 1,5-åring selvfølgelig har det best med mor og far. Barnehagen skal kun være et trygt suplement, og en pedagogisk virksomhet i det daglige. Den kan og skal ikke erstatte foreldrene, spesielt for barn under to år. Du gjør selvfølgelig som du selv vil, men jeg tror at en barnehagedag i løpet av romjulen faktisk kan være verre enn å ha helt fri, for så å starte opp igjen som normalt etter nyttår. 

Anonymkode: 5ac89...983

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager er det skremmende? Jeg er meget dyktig, ungene elsker meg, jeg har lang erfaring, og dermed ser jeg veldig godt at en 1,5-åring selvfølgelig har det best med mor og far. Barnehagen skal kun være et trygt suplement, og en pedagogisk virksomhet i det daglige. Den kan og skal ikke erstatte foreldrene, spesielt for barn under to år. Du gjør selvfølgelig som du selv vil, men jeg tror at en barnehagedag i løpet av romjulen faktisk kan være verre enn å ha helt fri, for så å starte opp igjen som normalt etter nyttår. 

Anonymkode: 5ac89...983

Kunne du ikke bare svart det uthevede da, så hadde du faktisk svart på hva TS spurte om. Uten å tillegge TS masse meninger og tanker hun åpenbart ikke har. 

TS spør et konkret spørsmål, hun trenger ikke alt kjærring-gnålet som har kommet, da det ikke har noen verdens ting med hennes situasjon å gjøre.. 

Anonymkode: d7255...a66

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du hauser opp en unødig bekymring, du aner ikke hvordan det vil bli å starte opp igjen i barnehagen etter en liten juleferie. Så ja, det er i grunnen dine behov som står i sentrum her. Barnet vil aller helst ha dere, derfor gråter det når dere leverer, også skal du levere han i barnehagen når du har fri. Ser du ikke selv hvor feil det blir?

Anonymkode: 5ac89...983

Hauser opp?? 

Hun har ett barn! Hun har ikke gjort dette før..... Lov å spørre om råd vel?

Du er veldig fordømmende.

Anonymkode: a6c07...fa9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den følelsen får jeg også, og jeg ser dette hver dag, da jeg er pedagogisk leder i barnehage. Heldigvis er det store flertallet gode, omsorgsfulle foreldre, som faktisk ser sine barns behov. Dessverre finnes det også en del som ikke klarer legge vekk livet de hadde før barn, og fortsetter med egen behovsdekning. 

Hvordan i alle dager folk klarte seg før i tiden da det ikke fantes barnehager, ingen avlastning, og man hadde store barneflokker, er meg en gåte. Og en trenger ikke gå så langt tilbake i tid. Jeg hadde små barn for 20 år siden, og til tross for at jeg var en ung mamma, som attpå til ble alenemor, falt det meg ikke inn å levere dem i barnehagen når jeg selv hadde fri. Da koste vi oss sammen.

Anonymkode: 5ac89...983

Før i tiden hadde barn det fantastisk godt og ikke minst trygt sammen med foreldrene OG besteforeldrene. Det er vel snart like før barna sier unnskyldt fordi jeg ville bli født. 

Barn trenger sine foreldre og det må foreldrene innse

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Honey Dew skrev:

Før i tiden hadde barn det fantastisk godt og ikke minst trygt sammen med foreldrene OG besteforeldrene. Det er vel snart like før barna sier unnskyldt fordi jeg ville bli født. 

Barn trenger sine foreldre og det må foreldrene innse

Ganske tøvete påstand, som neppe har rot i noen historisk virkelighet. Det er helt riktig at foreldre (les: mødre) var hjemme med barn før det ble vanlig at også kvinner var ute i arbeid og barnehager derfor ble en realitet, men det var slett ikke sånn at barna satt på fanget til mamma eller bestemor hele dagen og fikk masse kos og oppmerksomhet. Mor var fullt opptatt med sine plikter i hus, hjem og gård, og barna ble som regel sendt ut for å leke og la mor være i fred, eller hadde mange harde plikter selv. Barnearbeid var utbredt, og mange barn levde i relativ fattigdom, uten utsikter til utdanning eller økonomisk trygghet i fremtiden.

Barnehager er et resultat av likestilling og at både mor og far nå er i jobb, og det er vanskelig å se for seg den velstanden og økonomiske tryggheten vi nyter godt av idag uten dette. Dagens barn tilbringer mindre tid hjemme, men til gjengjeld har de fleste barn mat på bordet, fremtidsutsikter, og ikke plikter fra morgen til kveld. Det er helt i orden å være skeptisk til dagens barneoppvekst, men da bør analysen være litt mer presis enn bare at "det var bedre før". Det blir tullete. 

Anonymkode: bf962...daf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske tøvete påstand, som neppe har rot i noen historisk virkelighet. Det er helt riktig at foreldre (les: mødre) var hjemme med barn før det ble vanlig at også kvinner var ute i arbeid og barnehager derfor ble en realitet, men det var slett ikke sånn at barna satt på fanget til mamma eller bestemor hele dagen og fikk masse kos og oppmerksomhet. Mor var fullt opptatt med sine plikter i hus, hjem og gård, og barna ble som regel sendt ut for å leke og la mor være i fred, eller hadde mange harde plikter selv. Barnearbeid var utbredt, og mange barn levde i relativ fattigdom, uten utsikter til utdanning eller økonomisk trygghet i fremtiden.

Barnehager er et resultat av likestilling og at både mor og far nå er i jobb, og det er vanskelig å se for seg den velstanden og økonomiske tryggheten vi nyter godt av idag uten dette. Dagens barn tilbringer mindre tid hjemme, men til gjengjeld har de fleste barn mat på bordet, fremtidsutsikter, og ikke plikter fra morgen til kveld. Det er helt i orden å være skeptisk til dagens barneoppvekst, men da bør analysen være litt mer presis enn bare at "det var bedre før". Det blir tullete. 

Anonymkode: bf962...daf

Barna lekte sammen og hadde mødrene evt. fedrene helt i nærheten. Det gir en mye bedre trygghet enn nå, da foreldrene skubber barna avgårde i barnehagen.

Barna hadde mat på bordet før i tiden også. De hadde også fremtidsutsikter og hadde ikke plikter fra morgen til kveld.

Vi som var barn før 70-tallet hadde det fantastisk tryggt hjemme og foreldrene våre hadde alltid tid til oss

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det et ganske opplagt at du bruker tilvenning som et vikarierende behov for litt ro og fred. Samtlige her, og jeg skal stille meg bak det basert på flere erfaringer, sier at det ikke er noe stort problem med å returnere tilbake fra ferien. Det velger du å ikke kommentere men pusher "barnets behov" foran deg. Barnet ditt er 1,5 år!! Det er så vidt over babystadie. Her for noen innlegg siden avslører du deg selv, for du sier at barnet ditt trenger at det skjer noe. Du er tydeligvis ikke i stand til å gi det selv da. Barnet ditt trenger ferie på lik linje som du trenger ferie. Og 2 dager? Du er klar over at barnehagen er åpne 4 dager, siden mandag er rød dag? Du skal altså sette han i barnehagen 50% av dagene det går an i romjulen mens du går hjemme?

og videre som også er poengtert flere ganger her, siden du er såååå opptatt av tilvenning. Du er klar over at det er svært få barn og ansatte i barnehagen i ferier? Sannsynligvis vil ikke barnet ditt ha den vanlige voksne hos seg i det hele tatt, men en som er mer eller mindre ukjent. Så ser virkelig ikke poenget ditt i det hele tatt. Men igjen, jeg tror ikke et døyt på deg lengre at det er derfor du ønsker barnehage mens du selv har fri. Håper du leverer sønnen din med god samvittighet i romjulen da Ts, og har en skikkelig god smak i munnen mens du lukker barnehageporten bak deg for å dra hjem på fridagene dine. 

Anonymkode: aa566...b79

Herlighet, hva feiler det mødre som deg? Det eneste som er opplagt her er ditt behov for å dømme en annen mor. Gir det DEG en god smak i munnen? 

TS, jeg forstår tankegangen din, her har vi merket godt at lange perioder vekk fra barnehagen gjør at oppstarten blir vanskelig igjen. Likevel tenker jeg det vil gå greit med en lang juleferie, kanskje dere har mulighet til en litt rolig start på nyåret igjen? Vi har brukt litt ekstra tid på levering etter en slik periode, passer på å ikke ha dårlig tid slik at det ikke blir stressende og kanskje et par korte dager til man er i den vanlige tralten igjen :) 

Anonymkode: 6f89f...ec5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy f** så grusomme noen er! Håper ikke barna deres lærer å være så fordomsfulle som dere! Skam dere! 

Anonymkode: 1b820...794

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår mellomste på 2,5 år begynte i barnehagen i august iår. Sen start siden jeg gikk ut i permisjon med yngste(nevner siden ei idligere i tråden sa slle har barnehage selv om de er i permisjon). 

Hadde en litt vanskelig start og han er ikke helt trygg enda. Vi deler på å være hjemme med yngste. Så bruker bare barnehage mens eldste er på skolen (0900-1330). Han har som regel minst 1 dag fri hver uke.

tross dette får han juleferie fra 19 eller 21. Barnehagen er stengt i romjulen og påska hvert år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fy f** så grusomme noen er! Håper ikke barna deres lærer å være så fordomsfulle som dere! Skam dere! 

Anonymkode: 1b820...794

Enig. Denne tråden er skrekkens eksempel på hvordan noen kvinner kan oppføre seg i flokk!

Anonymkode: a181c...d6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her,

Tusen takk for hyggelige svar (til dere som har gitt det). Kjenner jeg blir helt matt over noen av de tilbakemeldingene jeg har fått. Synes ikke det er rart det finnes hverken krig eller mobbing, når jeg ser hva et lite spørsmål kan få mennesker til å gjøre. Å bli anklaget for å være alt fra utspekulert, egoistisk og tafatt bare fordi jeg spør etter andres erfaring vedrørende barnehage eller ikke i jula, synes jeg er å dra strikken litt langt.

Uansett, god jul til dere alle når den tid kommer. Håper dere får en hyggelig julefeiring, både med og uten barn i barnehagen :)

Anonymkode: 31561...f5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert. Det pedagogiske forsvinner i ferier, påske og romjuler. Ped.ledere må ta ut sin avspasering de og. Det blir fort 30-40 timer avspaseringstimer å ta ut for en ansatt i bhg. Det er førstehjelpskurs, foreldremøter, personalmøter og andre møter på kveldstid. Dette lønnes ikke i penger men i fri når barna også har fri. Den beste tiden i bhg er fra 9-14 og på hverdager. 

Anonymkode: e10b9...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Honey Dew skrev:

Barna lekte sammen og hadde mødrene evt. fedrene helt i nærheten. Det gir en mye bedre trygghet enn nå, da foreldrene skubber barna avgårde i barnehagen.

Barna hadde mat på bordet før i tiden også. De hadde også fremtidsutsikter og hadde ikke plikter fra morgen til kveld.

Vi som var barn før 70-tallet hadde det fantastisk tryggt hjemme og foreldrene våre hadde alltid tid til oss

Veldig enig og vi lurer på hvorfor flere og flere får angst og nerver.....

Anonymkode: e10b9...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det kun jeg har juleferie mens samboeren min må jobbe. Datteren vår kommer til å gå i barnehagen 1-2 dager men litt kortere dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...