Gå til innhold

Ha barnet i bhg i jula selv om vi har fri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en gutt på 1,5 år som begynte i barnehagen i høst. Han trives godt nå, men det var en relativt lang prosess å komme dit vi er i dag. Brukte lang tid på å finne seg til rette. Nå er han der fra ca 08:30 til 15:00 hver ukedag. Har vært noen runder med sykdom, men ser ut til at det går greit å komme tilbake til barbehagen etter 3-4 dager bort.  Men nå kommer jula. Vi har fri i hele jula, men er litt usikker på hva vi skal gjøre. Blir i utgangspunktet litt over 1,5 uke fri og lurer på om dette kan bli litt lenge med tanke på oppstart igjen. Ønsker for jr. sin del at det skal gå så smertefritt som mulig ved oppstart igjen på nyåret. Vurderer å ha han der to dager i slutten av romjula, bare så han ikke glemmer barnehagen helt. Men korte dager da. 9-14isj. Hva tror dere om det? Føles rart å skal sende han i bhg når vi er hjemme, men det er utelukkende for hans del. Og siden han ikke helt skjønner konseptet jul uansett..?

Noen som har noen erfaring å komme med..?

Anonymkode: 31561...f5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I fjor var sønnen min halvannet år. Han hadde gått i barnehagen siden høsten, hadde hatt korte dager, men det var ikke veldig vanskelig å vende han til barnehagen. I julen var han hjemme i 2 uker. Vi dro på besøk til barnehagen en dag i romjulen, men vi snakket mye om barna og de voksne. Da det var 3 dager igjen til han skulle begynne igjen, snakket vi om det og lot han være med å pakke ned klær og utstyr som skulle bli med. 

Jeg hadde regnet med at det skulle bli mye snørr og tårer, men der tok jeg feil. Han oppførte seg som at han ikke hadde vært borte mer enn en helg. Liker å tro at det var på grunn av alt vi hadde gjort som forberedelser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt han hjemme, utelukkende fordi han er så liten og trenger tid hjemme i ro med mamma og pappa. Vi også hadde en litt tøff start, men etter 18 dager vorte nå i november og det gikk overraskende bra med levering igjen. Brukte litt lenger tid de første dagene bare. Vår er også halvannet

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I romjula er det gjerne få barn i barnehagen, og derfor er det ganske vanlig at avdelinger slås sammen, og det er kanskje bare personale fra enkelte avdelinger tilstede. Når du vurderer å sende barnet i bhg i romjula med de begrunnelser du har, så bør du først sjekke hvordan situasjonen i bhg blir i romjula. Det kan bli en helt annen setting enn barnet er vant med. Og da er vel hele poenget borte...? 

Anonymkode: 0b76d...793

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I romjula er det gjerne få barn i barnehagen, og derfor er det ganske vanlig at avdelinger slås sammen, og det er kanskje bare personale fra enkelte avdelinger tilstede. Når du vurderer å sende barnet i bhg i romjula med de begrunnelser du har, så bør du først sjekke hvordan situasjonen i bhg blir i romjula. Det kan bli en helt annen setting enn barnet er vant med. Og da er vel hele poenget borte...? 

Anonymkode: 0b76d...793

Hei!

vi kommer absolutt til å sjekke om det er noen voksne fra hans avdeling der, før vi evt. sender han dit :)

Anonymkode: 31561...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde hatt han hjemme. Om det blir litt uro de første par dagene etter ferie får det så være, det vil man kunne oppleve i perioder uansett, uavhengig av sykdom og ferie. For alt du vet vil det gå helt knirkefritt. For min del er det mer enn nok barnehagedager iløpet av ett år, så har jeg fri jul, påske osv så er ungene hjemme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har noen erfaring å komme med..?

Anonymkode: 31561...f5a

Jeg hadde holdt han hjemme hvis jeg hadde hatt mulighet til det. Familietid. Kall meg gjerne rar, men jeg liker å være sammen med barna mine :) 

Anonymkode: 8e5da...779

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er 1,5 år nå i julen og vi kommer til å sende han i barnehagen 27,28,29 så får han langhelg hjemme med oss på hver side. 
Han trives veldig godt i barnehagen og jeg og mannen har godt av å være litt alene innimellom så derfor har vi gjort det sånn. 

Og ja - jeg liker å være sammen med barnet mitt jeg også selv om vi har valgt denne løsningen... :rolleyes:

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skjønner jo konseptet familie. Og hvis han nå har skjønt konseptet barnehage, tror jeg det skal gå greit med helt fri. Konseptet ferie skal jo også læres.

Anonymkode: 588de...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romjulen avspaserer mange ansatte. Så der er mindre barn der og færre ansatte. Hver mnd har de ansatte personalmøte 3-4 timer etter arbeidstid. Dette samles opp til timer der de må ta ut fri når det kommer mindre barn i påske, romjul og sommer f.eks. Ta fri med god samvittighet og kos dere 😊

Anonymkode: e10b9...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde holdt han hjemme hvis jeg hadde hatt mulighet til det. Familietid. Kall meg gjerne rar, men jeg liker å være sammen med barna mine :) 

Anonymkode: 8e5da...779

TS her,

Jeg liker også å være sammen med barnet mitt. Så tidsmessig har jeg ikke dårlig samvittighet over at han muligens tar en dag eller to i bhg i julen. Både jeg og min mann har veldig fleksible jobber. Hver dag er vi hjemme alle tre til litt før klokken 09. Spiser frokost sammen, leker osv. Vi henter mellom 14.30 og 15.00 annenhver dag og vi er da alle sammen hjemme fra ca kl 15.00 til leggetid. Da er det kun familietid som er prioritert. Vi bytter på å ha fri annenhver fredag slik at vi har en ekstra hjemmedag sammen med barnet hver for oss. 

Det hadde nok stilt seg litt annerledes hadde han vært i bhg fra 07.30 til 16.30 hver dag. Uansett, så tenker jeg bare på hans beste, at han ikke kommer ut av barnehagetralten, hvis du skjønner..

 

Anonymkode: 31561...f5a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her,

Jeg liker også å være sammen med barnet mitt. Så tidsmessig har jeg ikke dårlig samvittighet over at han muligens tar en dag eller to i bhg i julen. Både jeg og min mann har veldig fleksible jobber. Hver dag er vi hjemme alle tre til litt før klokken 09. Spiser frokost sammen, leker osv. Vi henter mellom 14.30 og 15.00 annenhver dag og vi er da alle sammen hjemme fra ca kl 15.00 til leggetid. Da er det kun familietid som er prioritert. Vi bytter på å ha fri annenhver fredag slik at vi har en ekstra hjemmedag sammen med barnet hver for oss. 

Det hadde nok stilt seg litt annerledes hadde han vært i bhg fra 07.30 til 16.30 hver dag. Uansett, så tenker jeg bare på hans beste, at han ikke kommer ut av barnehagetralten, hvis du skjønner..

 

Anonymkode: 31561...f5a

Nei du skal ikke ha dårlig samvittighet. Men som sagt tidligere; sjekk på forhånd hvordan situasjonen i bhg blir i romjula. Det er ikke alltid så greit for et barn på 1,5 år å bli levert på en ukjent avdeling til personale barnet kanskje ikke kjenner særlig godt. Det ville jeg unngått hvis jeg hadde mulighet :)

Anonymkode: 0b76d...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei du skal ikke ha dårlig samvittighet. Men som sagt tidligere; sjekk på forhånd hvordan situasjonen i bhg blir i romjula. Det er ikke alltid så greit for et barn på 1,5 år å bli levert på en ukjent avdeling til personale barnet kanskje ikke kjenner særlig godt. Det ville jeg unngått hvis jeg hadde mulighet :)

Anonymkode: 0b76d...793

Ts her,

Absolutt! Kommer ikke til å vurdere det en gang om det ikke er noen fra hans avdeling der. De skal ha vaktplanen klar i starten av uke 50, så vi får se da :)

Anonymkode: 31561...f5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg bare hatt tatt fri, og latt det stå til, siden det blir såpass med avbrudd selv om det blir et par dager i romjula. Når det er sagt, har vi pleid å ha barna i barnehagen en dag eller to i romjula, og da har de hatt det veldig koselig, siden det er rolig og de har gjort juleting. Jeg har ikke akkurat følt meg som årets mor når jeg har sagt at de kommer noe i romjula, men det er jo ikke alle som kan ta fri hele jula. Men hadde vi begge sluppet å jobba i romjula, hadde jeg ikke sendt barna i barnehage. Noen frykter jo at barna skal "gå på veggen" hjemme, men da er det jo bare å finne på noe, treffe andre barn osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart hatt ham i barnehagen. Jeg mener det er riktig tanke å ikke ha ham for lenge borte fra barnehagen når han nettopp er blitt tilvendt. Og det er ikke rart å ha ham i barnehage selv om du har "fri"  - det er jo det alle foreldre i permisjon med nummer to gjør. Barnehage handler jo ikke bare om foreldres mulighet til å ta seg av barnet, men også om sosialisering. Du kan jo også se på barnehagetida som en mulighet til å skape enda mer julestemning hjemme - dere foreldre får overskudd til å ha god middag og pepperkakene klare osv.;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Om han er var for endringer i rutinene, så bør du tenke på at det ofte er andre folk som jobber i romjulen enn han kanskje er vandt med, samt andre barn også, siden avdelingen ofte blir slått sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...