Gå til innhold

God oppskrift på Choocolate Chip Cookies?


PhilosopherSe7en

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tusen takk for tips.

Vet dere tilfeldigvis hvor en kan kjøpe sjokoladebiter som er ferdig opphakket? Skal lage ca 200 stk, så hadde vært greit å slippe unna å hakke for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, PhilosopherSe7en skrev:

Tusen takk for tips.

Vet dere tilfeldigvis hvor en kan kjøpe sjokoladebiter som er ferdig opphakket? Skal lage ca 200 stk, så hadde vært greit å slippe unna å hakke for hånd.

Dessverre, men du kan kanskje kjøre sjokolade en rask runde i en blender e.l.? Beregn litt ekstra tid til å la statisk elektrisitet få lade seg ut, det har jeg nemlig dårlig erfaring med. Hakket sjokolade i blender, åpnet lokket, og whoosssj! Bittesmå sjokoladesmuler over hele kjøkkenet. :P

Anonymkode: ae9ab...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, PhilosopherSe7en skrev:

Tusen takk for tips.

Vet dere tilfeldigvis hvor en kan kjøpe sjokoladebiter som er ferdig opphakket? Skal lage ca 200 stk, så hadde vært greit å slippe unna å hakke for hånd.

Meny har chocolate chips :) Mellom 60-80 kr posen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget med hele Moccabønner, fungerte fint det. Men innså at det ble enda bedre om vi delte de i ca to eller fire (altså grovhakket bittelitt), da ble det flere biter i hver cookie. For mye finhakking synes jeg bare ble mel/smuler (forsøkte med kokesjokolade, men ble for mye "bøss").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 dl Regal Siktet Hvetemel 
  • 2,5  dl romtemperert smør 
  • 2,5 dl (totalt): sukker og brunt sukker (50/50) 
  • 2 romtempererte egg 
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 ts natron 
  • 1 ts salt 
  • 200 g god sjokolade i små biter (også godt med daimkuler eller Non Stop istedenfor sjokolade

. Forvarm ovnen til 160 grader. Bland sammen smøret og sukkeret i en bolle. Det blir best resultat med en mikser. Tilsett egg og vaniljeekstrakt og bland videre til du har en jevn blanding. 

2. Bland sammen mel, natron og salt i en annen bolle. Hell melblandingen, litt om gangen, oppi smørblandingen. Bland godt sammen. Rør i sjokoladebitene sakte inn med en sleiv. 
 
3. Legg 1 toppet teskje på en bakeplate om gangen. La det være ca. 5 cm mellom deigklumpene. 

4. Stek kjeksen i 10-12 minutter til de er lys gyllenbrune, men ikke for gyllenbrune. Det er bedre at de stekes for kort enn for lenge, for de skal være litt seige.

5. Avkjøl kjeksene i 2-3 minutter på stekeplaten og legg dem deretter på en rist.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2016 den 9.52, Ella1 skrev:

Selv om denne oppskriften egentlig ikke er cookies så bruker jeg den. Tilsetter hakket sjokolade og former deigen til cookies, trenger ikke å lage de så tykke, de bli seige uansett :) Latterlig enkel oppskrift.

http://attlevasunt.se/varldens-godaste-kolakakor

Når jeg lager cookies legger jeg kuler på plata så flyter de fint ut under steking; oppfører disse seg sånn også eller beveger de seg ikke noe særlig under steking? Fikk lyst til å prøve de:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, visp skrev:

Når jeg lager cookies legger jeg kuler på plata så flyter de fint ut under steking; oppfører disse seg sånn også eller beveger de seg ikke noe særlig under steking? Fikk lyst til å prøve de:)

Det går nok fint med kuler også ja :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode forslag her. Bare å brette opp ermene å komme i gang så de er ferdig til i morgen.

Men en ting jeg håper dere eksperter kan hjelpe meg med.

Jeg ønsker ikke at de skal bli helt flate, heller mindre i diameter og litt høyde på de. Når jeg lager de bruker jeg en isskje og legger runde kuler på brettet, men når de da er ferdig er de jo store og flate.

Er der noe jeg gjør feil i oppskriften eller fremgangsmåten som gjør at de flates slik ut under steking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.11.2016 den 6.32, Aamu skrev:

Mitt hete tips er dronningsjokolade, kniv eller foodprossessor og mye tålmodighet. Og ekte vanilje. 

Ekte vanilje som i en spesiell type ekstrakt, eller bruker du vaniljestang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev:

Ekte vanilje som i en spesiell type ekstrakt, eller bruker du vaniljestang?

Vaniljestang eller bare vaniljesukker basert på ekte vanilje (ikke vanillin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg med hånden på hjerte innrømme at det blir lenge til neste gang jeg lager slike kjeks.

4x oppskrift, dermed 14 kokesjokolader som skulle grovhakkes med kniv. Ett mareritt å blande sammen så stor porsjon, for ikke å snakke om hvor ekstremt lang tid det tar å steke de med et brett av gangen. 

9 stk på hver brett, totalt 27 brett og 240 stk laget. Rett og slett drittlei nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...