Gå til innhold

Er det forskjell på håndduk og håndkle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har alltid lurt på det. Her i huset bruker vi bare ordet "håndduk" på alle slags typer og størrelser, men kanskje det er en dialekt-greie..? Er det forskjell på de to ordene?

Anonymkode: 2db83...d04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håndduk er i min verden små vaskekluter som man vasker babyer med. Absolutt ikke det samme som håndkle. 

Anonymkode: 51ffe...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Håndduk og håndkle er akkurat det samme. 

Vaskekluter, uansett størrelse eller om de er ment for babyer eller voksne, har aldri vært det samme som håndduk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er håndkle det man tørker hendene på inne på badet. Håndduk er det tykkeste tøystykket på kjøkken til å tørke hender på. Deretter tynnere kopphånduk til kopper, fat, kniver osv. Så er det kjøkkenkluten til slutt ;)

Anonymkode: 21482...76c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handduk og håndkle er egentlig samme sak. Det ene er et knakende godt dialektord som brukes mange steder i landet. Det beskriver en håndkle, enten det er en kopphandduk (kjøkkenhåndkle som brukes til å tørke oppvasken), eller et håndkle som henger på badet til å tørke hender, ansikt eller kropp med.

De store badehåndklærne eksisterte ikke da ordet handduk ble etablert, så slik jeg kjenner ordet handduk så er det altså alle typer håndklær som er mindre enn badehåndklær.

 

Og jeg føler meg ganske sikker på at ordet kan ha annet innhold for mennesker fra andre steder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som resten sier, det er omtrent det samme. Men for meg er en håndduk noe jeg vasker ansiktet med, tørker hendene med osv. De små håndklærne. Håndklæ er det store som jeg tørker både hår, kropp og hender på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndkle er til både store håndklær og til de man tørker hendene på. Klut er de små, firkantede man gjerne vasker seg med. Kjøkkenhåndkle er det man tørker oppvasken med. Fille er kluten man har på kjøkkenet til å vaske kjøkkenbenken med.

Er fra Kristiansand.

Anonymkode: 9e47b...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håndkle er til både store håndklær og til de man tørker hendene på. Klut er de små, firkantede man gjerne vasker seg med. Kjøkkenhåndkle er det man tørker oppvasken med. Fille er kluten man har på kjøkkenet til å vaske kjøkkenbenken med.

Er fra Kristiansand.

Anonymkode: 9e47b...ef0

Fille er det man vasker gulvet med :) Er fra Oslo ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dialekt, fra mørekysten:

Vaskeklut - til å vaske seg med.

Handduk - til å tørke hendene på.

Badehandduk - stor nok til å tørke hele seg med.

Tvoge - klut til støvtørking. 

Kopptvoge - klut til å tørke av bord/benker ifbm måltid/matlaging. Kan forkortes til tvoge om det er åpenbart hvilken tvoge - 'hent tvogå så ej får tørke ta kjøkkenbordet'.

Kopphandduk - til å tørke rene kopper på.

Golvtvoge - til å vaske gulv med.

Anonymkode: 21429...2c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier vanligvis oppvaskhåndkle og kjøkkenhåndkle (slik en legger over brød).

Når jeg står i dusjen ber jeg om å få en håndduk. Samtidig tar jeg med meg et badehåndkle når jeg drar til stranda, selv om det kan være snakk om nøyaktig samme gjenstand.

Hendene tørker jeg alltid på en håndduk, men noen ganger henger jeg opp et nytt håndkle på do.

Jeg vil gjette at min mor sier håndkle, men at jeg har plukket opp håndduk via media og fra andre rundt meg i oppveksten. Jeg vokste opp i Trondheim, men slekta er stort sett fra vestlandet.

 

Kan legge til at jeg sier "gålvtvåge", samtidig som jeg sier "gulv" og ikke viste at "tvåge" var det samme som klut før jeg ble voksen.

Anonymkode: 75c8b...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekt. Jeg kommer nordfra, og i min omgangskrets er håndkle/håndduk det samme. Da jeg flytta til Oslo skjønte ikke ikke oslofolk hva jeg mente hvis jeg spurte om å få en håndduk etter dusjen. "HÆ, vil du ikke ha et håndkle? Hvordan klarer du å tørke deg med noe så lite??":fnise:

Anonymkode: 6cf0a...bc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme. Jeg flyttet fra Nordnorge til Sørlandet for å studere, og der er det mange som ikke skjønner hva er håndduk, det fikk ejg noen kommenterer på. :fnise: Har faktisk ikke opplevd det i Oslo da. :fnise:

Anonymkode: dd12e...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28. november 2016 den 23.49, Rotemor skrev:

Fille er det man vasker gulvet med :) Er fra Oslo ;) 

Man sier fille om det man vasker benken med.

Til gulvet sier man mopp eller gulvfille (om man bruker gammeldags utstyr). 

Anonymkode: 8d322...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man sier fille om det man vasker benken med.

Til gulvet sier man mopp eller gulvfille (om man bruker gammeldags utstyr). 

Anonymkode: 8d322...fc4

Så kjekt at du har fasiten! :ironi: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man sier fille om det man vasker benken med.

Til gulvet sier man mopp eller gulvfille (om man bruker gammeldags utstyr). 

Anonymkode: 8d322...fc4

Nei, en fille er en bit av gammelt sengetøy eller gamle klær som brukes til å vaske bil og sykkel og til å pusse sko.

Benken vasker man med klut, og gulvet med ei golvtvåge.

:ironi: 

Anonymkode: 75c8b...d25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er like mange meninger som folk her nesten.

 

Jeg tenker at håndkle er tykkere, da gjerne frottè, håndduk er tynnere utgaver, mer kvalitet som en duk (ikke at den er laget av samme stoffet som en duk, men tynn).

Jeg ville bruke håndkle til å tørke kropp og hender, mens håndduk til å tørke oppvask. Benker og gulv går med kluter. En fille er noe som er fillete, hullete og ødelagt. Feks. kan et håndkle bli en fille når den er revet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...