Gå til innhold

Stesønn kalte meg mamma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På ‎30‎.‎11‎.‎2016 den 20.45, RockyRose skrev:

Eg er sjølv ei "stedatter" og veit at pappa hadde aldri likt om eg kalla "stefaren" min for pappa, og "stefaren" min lika ikkje at eg kalla han for stefar eingong. Nettopp fordi "stefar" er ein far når den eigentlege faren ikkje er tilstede. Han vart superglad ein gong når eg på fest presenterte meg for dotra hans til ei veninne av han, fordi han alltid har kalla meg for "jenta han aldri fekk", men det er no i vaksen alder. Hadde det vore når eg var yngre hadde nok eg blitt retta på :) 

Det at guten seier mamma til deg, er berre ein god ting, det viser at han verkeleg bryr seg om deg. Men du er ikkje mammaen hans, og det må han forstå. De treng ikkje lage ein stor sak av det ved å kontakte mora eller ta ein stor samtale med han, men kan vere veldig obs på at han seier namnet ditt i det daglige. Neste gong han kallar deg "mamma" spør om han hugsa kva namnet ditt er, be typen din vere obs på å seie namnet ditt kvar gong han snakkar til deg. Er det fortsatt eit problem ville eg snakka med han, og sagt at guten er så heldig at han har ein mamma, ein pappa og *namnet ditt* som er veldig glad i han. Så blir han kanskje meir obs på at ein ikkje kallar fleire for "mamma"?

Det å kalle ein for mor/far hadde blitt feil i området her eg bur i alle fall, og eg trudde mor/far betydde det same som mamma/pappa berre sagt på bokmål/anna dialekt? :klo:

Men da tar man samtidig ikke hensyn til hva barnet føler rundt det, men tar hensyn til voksnes såre følelser eller hva voksne mener er korrekt. La nå denne 6-åringen få kalle sin stemor, mamma hvis han føler for det, når han blir eldre vil han mest sannsynlig " vokse det av seg" hvis noen her inne bekymrer seg for det ;-) .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er sårt å tenke på at moren ikke tenker positivt på dette, mtp. sønnen.

Sønnen sier jo ikke dette fordi du erstatter mamma, han sier jo dette fordi han liker deg godt og det bør jo alle voksne være glade for. Han vokser jo dette fra seg og moren bør ikke lage kaos ut av noe slikt... Bare rett på sønnen neste gang han sier det og si navnet ditt eller noe annet passende som dere blir enige om, så ordner jo dette seg etter en stund! 

Prøv å se det positive i dette - for sønnens del.

Anonymkode: e41dd...83d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter som kaller sin stemor for mamma. 

Det gjør meg ingenting nettopp det er noe hun har valgt selv. 

Hun snakker om oss som mammaX og mammaY (xy er våre navn) 

Men nå liker jeg jo stemamman hennes og vi har et kjempe godt forhold:) 

Jeg mener vi voksne overtenker noe som igrunn faktisk bare er fint i et barns øyne :)

Det er min mening :)

Anonymkode: 9c65b...0ef

Dette var godt å lese. Du er en god mor. Kudos!

21 timer siden, Tutte skrev:

Greit det, bestemor👍

Wow. Jeg har aldri sett maken til slik en debattevne. 

Anonymkode: 520d1...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/27/2016 den 22.53, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er kjempe fint, mor derimot kommwe ikke til å være enig dessverre. Jeg greier liksom ikke helt å tenkte at det er greit når hennes reaksjon ligger i bakhode mitt.

Ts

Anonymkode: 2ee5c...8f3

Så utrolig flott! Kan du ikke adoptere sønnen din? : -) 

Anonymkode: ec5a7...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Jeg har aldri sett maken til slik en debattevne. 

Anonymkode: 520d1...e70

Jeg har aldri sett maken til hersketeknikk. 

Anonymkode: ec5a7...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/30/2016 den 8.44, AnonymBruker skrev:

Å gjøre dette til en definisjonssak blir for dumt. Vi vet alle at et barns biologiske mor i mange tilfeller ikke fortjener å bli kalt mamma, men at andre kan gjøre seg fortjent til denne rollen. Men siden "definisjonen" på mor har blitt nevnt så mange ganger kan vi jo vise til wikipedias definisjon:

Mor[1], mer familiært ofte omtalt som mamma[2] og tidligere kalt moder,[3] er en kvinne som har barn. Mor i betydningen «kvinnelig forelder» kan brukes både om den som har båret og født barnet, altså biologisk mor, eller om den som oppfostrer og tar seg av det, for eksempel adoptivmor, pleiemor (som er uten rettslige bånd til barnet) eller stemor (som er gift med barnets far). Mor kan også betegne kvinner som har en morsrolle overfor andre eller utfører omsorgsoppgavene mødre vanligvis har.

Så da håper jeg vi forstår at akkurat defininsjonsspørsmålet ikke bør hemme oss i denne debatten. Jeg synes faktisk det er litt ekkelt overfor de som har en annen mamma enn den biologiske å påstå at dette liksom er umulig. Og hva med lesbiske foreldre? Bare en mamma der også?

Anonymkode: 520d1...e70

Alle kan jo skrive i Wikipedia. Mon tro om det var en Einstein som skrev denne. 

Anonymkode: ec5a7...d76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, JaVel skrev:

Jeg har et tantebarn som flere ganger har kalt meg mamma, men hun har ledd etterpå og sagt, Oj, du er jo ikke moren min, men hun er 12. For meg har det bare betydd at hun kjenner meg veldig godt og føler seg 100 prosent trygg på meg og da kan hun glemme seg av og til, man trenger med andre ord ikke å psykologisere alt. Jeg tror denne gutten på 6 er veldig trygg på sin stemor og dermed blir det helt naturlig at han kan kalle henne mamma :-) .

Det var ikke for å psykologisere noe, det var for å nevne en mulig årsak. Vi kan ikke bare sitte her å anta at det er fordi han er så trygg. Årsakene kan være mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27. november 2016 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Rett i hvertfall konsekvent på ham slik at det blir "Mamma" (moren), og " Mamma Synne" (ditt navn, deg). Ellers blir det jo kaos, og det må da både mann og seksåring forstå. Syns godt både du og far kan di at du foretrekker Synne, uten at det gjør forholdet deres dårligere. Klart han kan glemme seg og blande litt, men å gi deg navnet mamma, det blir feil.

Anonymkode: a1029...660

Da høres det ut som om han har to lesbiske foreldre. Ikke at det er noe galt i å to mødre men det er jo ikke tilfelle her

Anonymkode: a9f46...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var godt å lese. Du er en god mor. Kudos!

Wow. Jeg har aldri sett maken til slik en debattevne. 

Anonymkode: 520d1...e70

Det var jo bare et kallenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan jo skrive i Wikipedia. Mon tro om det var en Einstein som skrev denne. 

Anonymkode: ec5a7...d76

Eller en stemor☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sønnen min har vært hos faren sin kaller man meg noen ganger pappa. Hvis det ble en vane ville jeg nok sagt ifra. 

Anonymkode: a9f46...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min på 8 sier pappa til stefaren sin og kaller biofar ved navn. 

Synes det er så koselig at hun har så godt forhold til stefaren at hun sier pappa til han! Jeg ser hvor han lyser opp og blir stolt og glad over at hun sier pappa.

Hun vet godt hvem som er biofar, hun er til han annenhver helg og i ferier.

Så, synes bare det er koselig at barnet sier mamma til deg jeg ts, det er bare et bevis på at ungen liker deg :) Synes ikke eksen til mannen din bør si noe på det, det er jo egentlig bare ei tillitserklæring, og biomor bør være glad for det :) 

Anonymkode: fa577...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min på 8 sier pappa til stefaren sin og kaller biofar ved navn. 

Synes det er så koselig at hun har så godt forhold til stefaren at hun sier pappa til han! Jeg ser hvor han lyser opp og blir stolt og glad over at hun sier pappa.

Hun vet godt hvem som er biofar, hun er til han annenhver helg og i ferier.

Så, synes bare det er koselig at barnet sier mamma til deg jeg ts, det er bare et bevis på at ungen liker deg :) Synes ikke eksen til mannen din bør si noe på det, det er jo egentlig bare ei tillitserklæring, og biomor bør være glad for det :) 

Anonymkode: fa577...82d

Da går jeg ut i fra at du synes det hadde vært like koselig hvis datteren din kalte deg ved navn og dama til faren for mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Tutte skrev:

Da går jeg ut i fra at du synes det hadde vært like koselig hvis datteren din kalte deg ved navn og dama til faren for mamma.

Jeg glemte ironiflagget ;)

Anonymkode: fa577...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg glemte ironiflagget ;)

Anonymkode: fa577...82d

Det var godt å høre😥😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sett maken til hersketeknikk. 

Anonymkode: ec5a7...d76

Å påpeke at å kalle noen "bestemor" ikke er spesielt god debatteknikk høres ut som en brutal hersketeknikk, ja. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan jo skrive i Wikipedia. Mon tro om det var en Einstein som skrev denne. 

Anonymkode: ec5a7...d76

Jøss, jeg vet ikke om du er ute etter å kverulere eller om du faktisk ikke forstod poenget? I så fall utfordrer jeg deg til å finne en ordbok hvor ordet "mor" kun defineres som den biologiske moren og intet annet. 

Anonymkode: 520d1...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På Friday, December 02, 2016 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Å påpeke at å kalle noen "bestemor" ikke er spesielt god debatteknikk høres ut som en brutal hersketeknikk, ja. 

Jøss, jeg vet ikke om du er ute etter å kverulere eller om du faktisk ikke forstod poenget? I så fall utfordrer jeg deg til å finne en ordbok hvor ordet "mor" kun defineres som den biologiske moren og intet annet. 

Anonymkode: 520d1...e70

Biologisk mor er mor så lenge hun har omsorgen for sitt barn, enkelt og greit. Blir mye surr og rot hvis alle fremtidige kjærester skal begynne å kalle seg mor og far her og der. Mamma 1 og mamma 2 + pappa A og pappa B. Hvem var hvem igjen sa du? Nei, ærlig talt, biologisk mor og far som har omsorgen for sitt barn er mor og far, ingen andre.

En annen ting, den dagen det kanskje blir slutt med far og stemor, hva skal barnet kalle stemor da? Eksmamma kanskje?

Endret av Tutte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å oppdatere mer i denne tråden, men tenkte det var greit å skrive likevel. Jeg valgte å følge noen av rådene jeg fikk i denne tråden, i stede for å for å følge min egen magefølelse som jeg angrer sterkt på nå. Det var jeg som så på dette med at stesønnen min kalte meg mamma som et problem og jeg ville gjerne løse det på en god måte. Etter tips om å kontakte mor angående problemet, syns jeg det hørtes rimelig og lurt ut for å unngå at stesønnen min skulle omtale meg som mamma hjemme hos mor. Men, etter en del svar her inne om at det ikke var lurt og jeg heller skulle rette på barnet og forklare på en fin måte at jeg ikke var mamma, men "mitt navn", valgte jeg å heller gjøre det. 

Det virket som en del av dere som mente at å kontakte mor var unødvendig og bare ville lage mer trøbbel, og det var jo noe jeg ikke ville. Dette med å rette på stesønnen min uten at det skulle virke som kjeft og å forklare at det ikke forandret forholdet vårt ble ikke akkurat tatt vell i mot. Gutten ble veldig sint og nesten skrek nei flere ganger som om jeg tok feil. Han insisterte på at jeg var mamma, og jeg kunne se at han ble ordentlig såret. Han ga sterkt utrykk for at det jeg sa ikke var greit i det hele tatt.

Så det å bare rette på barnet og si at det ikke er greit var absolutt ikke en god løsning! Nå har jeg lært at hvis han absolutt vil kalle meg mamma så skal han få lov til det. Jeg vil heller forsure forholdet mellom meg og mor enda mer enn å se et sånt ansiktsutrykk på stesønnen min igjen. Selv om jeg ikke har født han så gjorde det utrolig vondt, jeg som verdens verste stemor! 

Ts

Anonymkode: 2ee5c...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det virket som en del av dere som mente at å kontakte mor var unødvendig og bare ville lage mer trøbbel, og det var jo noe jeg ikke ville. Dette med å rette på stesønnen min uten at det skulle virke som kjeft og å forklare at det ikke forandret forholdet vårt ble ikke akkurat tatt vell i mot. Gutten ble veldig sint og nesten skrek nei flere ganger som om jeg tok feil. Han insisterte på at jeg var mamma, og jeg kunne se at han ble ordentlig såret. Han ga sterkt utrykk for at det jeg sa ikke var greit i det hele tatt.

Så det å bare rette på barnet og si at det ikke er greit var absolutt ikke en god løsning! Nå har jeg lært at hvis han absolutt vil kalle meg mamma så skal han få lov til det. Jeg vil heller forsure forholdet mellom meg og mor enda mer enn å se et sånt ansiktsutrykk på stesønnen min igjen. Selv om jeg ikke har født han så gjorde det utrolig vondt, jeg som verdens verste stemor! 

Ts

Anonymkode: 2ee5c...8f3

Lurer veldig på hva slags forklaring du ga gutten for å få en slik reaksjon...

Anonymkode: 43733...828

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å oppdatere mer i denne tråden, men tenkte det var greit å skrive likevel. Jeg valgte å følge noen av rådene jeg fikk i denne tråden, i stede for å for å følge min egen magefølelse som jeg angrer sterkt på nå. Det var jeg som så på dette med at stesønnen min kalte meg mamma som et problem og jeg ville gjerne løse det på en god måte. Etter tips om å kontakte mor angående problemet, syns jeg det hørtes rimelig og lurt ut for å unngå at stesønnen min skulle omtale meg som mamma hjemme hos mor. Men, etter en del svar her inne om at det ikke var lurt og jeg heller skulle rette på barnet og forklare på en fin måte at jeg ikke var mamma, men "mitt navn", valgte jeg å heller gjøre det. 

Det virket som en del av dere som mente at å kontakte mor var unødvendig og bare ville lage mer trøbbel, og det var jo noe jeg ikke ville. Dette med å rette på stesønnen min uten at det skulle virke som kjeft og å forklare at det ikke forandret forholdet vårt ble ikke akkurat tatt vell i mot. Gutten ble veldig sint og nesten skrek nei flere ganger som om jeg tok feil. Han insisterte på at jeg var mamma, og jeg kunne se at han ble ordentlig såret. Han ga sterkt utrykk for at det jeg sa ikke var greit i det hele tatt.

Så det å bare rette på barnet og si at det ikke er greit var absolutt ikke en god løsning! Nå har jeg lært at hvis han absolutt vil kalle meg mamma så skal han få lov til det. Jeg vil heller forsure forholdet mellom meg og mor enda mer enn å se et sånt ansiktsutrykk på stesønnen min igjen. Selv om jeg ikke har født han så gjorde det utrolig vondt, jeg som verdens verste stemor! 

Ts

Anonymkode: 2ee5c...8f3

Da håper jeg han fortsatt får kalle deg mamma og at du også stiller opp for han videre selv om det en dag kanskje skulle bli slutt med deg og faren.

Synes egentlig ikke at denne reaksjonen hørtes helt normal ut. Kanskje han har problemer med sin egen mor eller noe.

Endret av Tutte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...