Gå til innhold

Stesønn kalte meg mamma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er seriøst livredd for at stesønnen min skal si dette foran moren hans. Samboeren min sier det ikke er så farlig og at hun bare må takle det, men jeg er redd for at det blir kaos på grunn av det. Mor er akkurat glad i meg fra før av, og har hele tiden vært litt vanskelig etter samboer og jeg ble sammen. Jeg har for eksempel enda ikke lov til å passe stesønnen min alene og han har heller ikke lov til å ha noe kontakt med min side av familien. Nevner det bare for å fortelle litt om vårt ikke eksisterende  forhold til hverandre. 

Stesønnen sier ting som du er min mamma også, og sier mamma til meg generelt mer enn selve navnet mitt. Det er bare er spørsmål om tid før mor får dette med seg. Er det helt på bærtur av meg å ta en prat med stesønnen min om at det ikke er greit? Jeg er jo kjempe glad for at han er så glad og trygg på meg, så jeg vil ikke såre han. Men jeg er redd for at det kan bli konsekvenser ut av det. Han er 6 år gammel. 

Noen som har tips til hva jeg skal gjøre? Hvordan jeg skal forklare det til han? 

Anonymkode: 2ee5c...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han må få lov til å kalle deg mamma. Det er jo bare fint

Anonymkode: e2a6e...5d6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stedatter på 3 år som sa mamma til meg en stund. Dette var før hun kunne så mange ord. Fikk beskjed om at mange gjør det fordi de ser på "mamma" som kvinnelig omsorgsperson. Vi rettet bare på henne hver gang og sa "jeg/hun heter XX" når hun sa mamma til meg. 

Anonymkode: a33a2...261

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må få lov til å kalle deg mamma. Det er jo bare fint

Anonymkode: e2a6e...5d6

Jeg syns det er kjempe fint, mor derimot kommwe ikke til å være enig dessverre. Jeg greier liksom ikke helt å tenkte at det er greit når hennes reaksjon ligger i bakhode mitt.

Ts

Anonymkode: 2ee5c...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i den situasjonen selv. Stesønnen min sa det en stund, men så ble han bevisst på at jeg ikke var mammaen hans. Noen ganger da han sa det så han nesten skamfull ut etterpå. 

Tror det har noe med alder å gjøre. 

Anonymkode: bffed...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forklar ham at du ikke er moren hans. Dere kan heller finne på et annet kallenavn. Kosemor? Tullemor? Tantemor?

Anonymkode: 9aca7...f51

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette er noe moren bare skal tåle. Han har jo bare en mamma, og det å kalle deg det blir jo feil. Du kan jo bare rette på han neste gang han sier det☺

Endret av Tutte
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vanlig å kalle sin stemor?

Er stemamma noe som blir brukt?

Det er jo mange barn som sier at de har 2 mammaer. Er det galt å si det?

Anonymkode: e2a6e...5d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett i hvertfall konsekvent på ham slik at det blir "Mamma" (moren), og " Mamma Synne" (ditt navn, deg). Ellers blir det jo kaos, og det må da både mann og seksåring forstå. Syns godt både du og far kan di at du foretrekker Synne, uten at det gjør forholdet deres dårligere. Klart han kan glemme seg og blande litt, men å gi deg navnet mamma, det blir feil.

Anonymkode: a1029...660

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere, personlig har jeg ikke noe i mot det men jeg vet at mor hadde ikke bare tatt dette med er smil. Jeg skal ta en prat med stesønnen min, men jeg vil ikke såre følelsene hans. Hadde han vært yngre så hadde det vært så enkelt å rette på han, men han forstår jo en del siden han er 6 år. 

Forslaget om mamma navnet mitt var flott. Det er vell kanskje på kanten til hva som er greit, men en ok erstatter. Jeg er bare redd for at stesønnen min skal tro at jeg ikke vil være "mammaen" han og at han gjør noe feil. Vil ikke at han skal oppfatte det som kjeft. 

Ts

Anonymkode: 2ee5c...8f3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vanlig å kalle sin stemor?

Er stemamma noe som blir brukt?

Det er jo mange barn som sier at de har 2 mammaer. Er det galt å si det?

Anonymkode: e2a6e...5d6

Nei, det er virkelig ikke mange barn som sier det. Stor forskjell på å si at man har to mammaer, og at man har to mødre. Mamma er kun en person, man kaller da ikke andre for det samme! 

TS: Dette synes jeg virkelig ikke er greit. Synes heller ikke navn+mamma er greit. Hele ordet "mamma" burde være utelukket. Bruk navnet ditt, eller finn noe annet. Barnet har ikke vondt av å kalle deg ved navn. 

Anonymkode: 33db7...87f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere, personlig har jeg ikke noe i mot det men jeg vet at mor hadde ikke bare tatt dette med er smil. Jeg skal ta en prat med stesønnen min, men jeg vil ikke såre følelsene hans. Hadde han vært yngre så hadde det vært så enkelt å rette på han, men han forstår jo en del siden han er 6 år. 

Forslaget om mamma navnet mitt var flott. Det er vell kanskje på kanten til hva som er greit, men en ok erstatter. Jeg er bare redd for at stesønnen min skal tro at jeg ikke vil være "mammaen" han og at han gjør noe feil. Vil ikke at han skal oppfatte det som kjeft. 

Ts

Anonymkode: 2ee5c...8f3

Den praten ville jeg tatt med de voksne og ikke med ett lite barn. Det er ikke han som har problemet men hans mor. Dere 3 voksne bør bli enige om noe som du kan presentere for han.  Godt tips der med mamma Synne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere, personlig har jeg ikke noe i mot det men jeg vet at mor hadde ikke bare tatt dette med er smil. Jeg skal ta en prat med stesønnen min, men jeg vil ikke såre følelsene hans. Hadde han vært yngre så hadde det vært så enkelt å rette på han, men han forstår jo en del siden han er 6 år. 

Forslaget om mamma navnet mitt var flott. Det er vell kanskje på kanten til hva som er greit, men en ok erstatter. Jeg er bare redd for at stesønnen min skal tro at jeg ikke vil være "mammaen" han og at han gjør noe feil. Vil ikke at han skal oppfatte det som kjeft. 

Ts

Anonymkode: 2ee5c...8f3

Da forklarer du han at mamma er et kallenavn som kun en person kan ha. Han har bare en mamma. Men du er også en slags mor for han, og at han bruker navnet ditt på deg betyr ikke at han eller du er mindre glad i hverandre for det. Null problem å forklare noe sånt...

Anonymkode: 33db7...87f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er virkelig ikke mange barn som sier det. Stor forskjell på å si at man har to mammaer, og at man har to mødre. Mamma er kun en person, man kaller da ikke andre for det samme! 

TS: Dette synes jeg virkelig ikke er greit. Synes heller ikke navn+mamma er greit. Hele ordet "mamma" burde være utelukket. Bruk navnet ditt, eller finn noe annet. Barnet har ikke vondt av å kalle deg ved navn. 

Anonymkode: 33db7...87f

Er det greit at barnet sier stemamma eller stemor da?

Anonymkode: e2a6e...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Jessica skrev:

Den praten ville jeg tatt med de voksne og ikke med ett lite barn. Det er ikke han som har problemet men hans mor. Dere 3 voksne bør bli enige om noe som du kan presentere for han.  Godt tips der med mamma Synne 

Takk, far syns jo ikke dette er så farlig men jeg skal se om jeg kan overtale han til å ta en prat med mor om dette før jeg gjør noe. Kanskje til og med mor vil ta en prat med steønnen min. 

Litt korttenkt, men tenkte ikke på dette i det hele tatt. Konsentrerte meg veldig på hvordan jeg skulle forklare han selv. 

Ts

Anonymkode: 2ee5c...8f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Tutte skrev:

Synes ikke dette er noe moren bare skal tåle. Han har jo bare en mamma, og det å kalle deg det blir jo feil. Du kan jo bare rette på han neste gang han sier det☺

Dette er jeg helt enig i.

Så snart barnet kaller noen andre for mamma/pappa så bør en rette på barnet og forklare.

Om motparten ikke er i bildet og det er snakk om adopsjon eller lignende for fremtiden så blir det selvsagt litt annerledes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit at barnet sier stemamma eller stemor da?

Anonymkode: e2a6e...5d6

Om de er gift så er hun jo nettopp det, stemor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Jessica skrev:

Enig med samboeren din. Moren må bare takle det. Hvis det er greit for deg så må jo barnet få fortsette 

Så du hadde synes det var helt greit at ditt barn kalte noen andre for mamma altså?  

Anonymkode: fc528...8e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...