Gå til innhold

Datteren min vil så gjerne ha hjemmelaget julekalender, men det vil ikke jeg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Tibbie skrev:

Jeg er overrasket over at det ikke er 16-åringen som er skuffet :P En sjokoladekalender er skikkelig, skikkelig kjedelig. Gøy for de minste som sikkert ikke har like lett tilgang på snop som en ungdom, og som gleder seg kjempemye selv om de allerede vet hva som finner seg bak luka.

Har et forslag som kan funke for både deg og den som er misfornøyd; hva om de får den kindersjokoladekalenderen, og pakkekalender hver søndag (altså adventsdag)? Det blir tre-fire gaver hver. Og siden det er så få gaver, kan du kjøpe noe som er litt ordentlig og som de faktisk får bruk for. Da er spenningen med overraskelsen ennå der, og du slipper å bruke penger på ting du mener er tull :)

Jeg er faktisk ikke enig i at man skal måtte drive å stimulere barna sine med allslags materialistisk bruk-og-kast greier hver dag i adventstiden, hvert år. Er det det som er ekte glede? Tror egentlig ikke det...

Anonymkode: 8468f...760

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til du jeg siterte over, var egentlig ikke meningen å sitere deg, men ment som et generelt innlegg.

Anonymkode: 8468f...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du gjør helt riktig, TS - nemlig å følge din egen magefølelse, som sier deg at du ikke er helt komfortabel med kalenderopplegget. Det er forståelig at barna protesterer litt, men sånn er det jo å være foreldre. Noen ganger tar vi valg som er upopulære hos barna, fordi vi synes det er viktige verdier å videreføre til dem. :) 

Jeg har to barn, og lager heller ikke kalender. Jeg ønsker ikke å bidra til at det materialistiske aspektet ved julen tar helt overhånd, og at det er der fokuset ligger. Det er ganske mange som sliter med å møte det gavepresset som finnes i samfunnet vårt. Ønsker også å ta vare på klima og jordklode, og ikke handle masse ræl. Selv om man bare gir "nødvendige" ting som såper, hårstrikker og sokker, så er det jo fremdeles 24 gaver det er snakk om, det er ganske mye. Og det kulminerer jo i den største kjøpefesten av alle, nemlig selve julaften. Hva er poenget med så mye gaver og ting? 

Kalender med 24 opplevelser er forsåvidt en fin tanke, men for mange foreldre (og barn!) vil det bli fryktelig hektisk og vanskelig gjennomførbart i desember når man er i full jobb og samtidig har juleavslutninger i fleng, pluss generelle juleforberedelser. 

Mine barn synes det er greit å ikke ha kalender, men det tror jeg er fordi jeg snakker med dem om grunnen, og vi prater om temaer som klima, at ikke alle barn har det like godt, og så videre. Prøver å skyve fokus mer over på at adventstiden og julen handler om ettertanke, å ta vare på de rundt seg, tilbringe tid sammen og være kreativ med julebakst, julekort og julepynt. Vi teller ned til jul ved å kose oss litt ekstra hver søndag i advent, det er vår hellige stund hvor vi tenner lys, lager noe godt og spiller spill eller noe annet gøy. 

Anonymkode: 2d1f6...dee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hahaha .... ja, fordi du er ikke en flink mor hvis du har ikke laget hjemmelagd julekalender til 4 barn.  Halladusen....

Ikke la henne gir deg dårlig samvittighet.  Heller lære henne at alle er forskjellige og hun får ikke altid det andre får.  Jeg har aldri lagd julekalender til mine barn og kunne ikke gi en eneste fæn om hva alle andre der ute tenke om meg.  

Anonymkode: 95ac3...3f4

Hehe, gjør som henne, TS.

0a5a135358d2d4f2654514212f5e8d71bfc59704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er så heldig å får en kalender så skal man være fornøyd! Om de ikke er fornøyd så ta ned hele kalenderen og si at han/hun/de får være mer takknemlig til neste år. Herregud, hvordan er det dere oppdrar unga deres i dag?!?!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor var hun ikke fornøyd med den forrige pakkekalenderen? Var det for billig med 20 kr pr dag, eller var det pakkene som var "feil"? Når en får en pakkekalender så er jo litt av greia at man ikke selv får velge gave. Hadde mine barn forventet dyre gaver hver dag frem til jul, så hadde jeg bare sett rart på de! De får mange gaver på julaften! Her får ungene en som koster 200-250,- til sammen pr barn.

Anonymkode: 8807e...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er overrasket over at tenåringer får julekalendere etter ungdomsskolen

Anonymkode: 06148...c4e

hihi her får 45åringer julekalender fortsatt. Harmløs kos

Mine voksne barn får julekalender.De vil ha sjokolade varianten. Helt ok det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna har alltid hatt julekalender for å si det med en gang! Jeg har en gutt på 16, en datter på 12 og to bonusbarn. Mannen min og jeg ble enige om at alle skulle få Kinder sjokoladekalender i år. Det er 3 av 4 topp fornøyde med. Og synes selv vi er ganske greie, det her er jo sukkerbomber. Men ok. Uansett, jeg har for noen år tilbake laget hjemmelaget kalender til mine barn. Problemet med det var at det ikke svarte helt til forventningene. Jeg brukte mye tid og utrolig mye penger på det (eller altså, mye og mye, men 20 kroner hver dag blir etter mitt syn penger det og). Forsøkte å holde kostnadene nede, men kjente kratfig på et kjøpepress jeg virkelig misliker, samt at det ble handling av mye tullete dill som fort blir liggende og flyte. Ja jeg vet, mange som gir sokker og reflekser og alt slikt, men det ble liksom lite "hurra" over det. Til tross for at jeg hadde brukt mye tid og omtanke på det. Og vanskelig for meg å vite hva som vil slå an og ikke. Siste gang jeg laget det så fikk jeg noen misfornøyde reaksjoner som gjorde meg så lei meg at jeg sa- dette er siste gang. Og det har jeg holdt, men de har fått ferdigkalendere. Men nå har det seg sånn da at alle venninnene har slike greie mødre som lager hjemmelagete kalendere, og der står jeg da. Og er den eneste som ikke gjør det og ikke synes noe om det heller, men hun blir lei seg da.

Er det jeg som er "hard" her eller? Hun har fått argumentene, tydelig og klart. Og det må da være grei lærdom? Men det jeg kan gjøre er jo å si at vi kan GJØRE en koselig ting sammen hver dag i adventstiden? Et eller annet som har med jul å gjøre? Noen tips? Føler jeg ble den kjipe og harde her, samtidig så står jeg for det jeg mener.....

Anonymkode: bfa84...7b9

Det var nøyaktig min erfaring også. Jeg synes selv jeg var kreativ, men det ble stadig små skuffelser. Nå har vi kuttet det helt ut og barna synes det er greit. De får en valgfri fra butikken.

Det er vi voksne som bestemmer slikt. Av og til må vi ta upopulære avgjørelser og leve med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ruccula skrev:

Så du tenker at det er en lur ting å gjøre å gi etter for mas og press. 

Og lære inn at nei betyr ja, man må bare mase nok først. 

 

Haha, det var vel ikke akkurat det jeg sa? Foreslo ting som kunne være gøy både for ei pakkelei mor og en tenåring, nemlig aktiviteter sammen. Om TS uansett hadde bestemt seg for ikke å mekke kalender hadde hun vel neppe bedt om tips.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får barna (som er den god del yngre da) 1 gave hver søndag i advent heller. Da blir det heller litt "større gaver" enn en hårstrikk hver dag feks. Eldste har også en helt enkel sjokoladekalender. Første året jeg lager "hjemmelaget" da jeg synes barnet/barna får nok til jul😊

Hadde de blitt utakknemlige/missfornøyde, hadde jeg sluttet helt med det! Da er jo hele vitsen borte...

Endret av Tutta89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de pakkekalender, barn i slutten av barneskole og på ungdomsskolen. 

Det er såklart litt dyrere enn sjokoladekalender, men trenger ikke være så ille. 

Det er strikker, spenner, blyanter, penner, viskelær, div godteri, morsomme sokker,  små notatblokker osv.....  Ting de bruker, men som ikke koster mye.... 

Og innimellom noe større

De skal få pakkekalender frem til de flytter hjemmefra, akkurat som jeg gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jenta viser skuffelser til innholdet i kalenderpakkene, har du spurt om hva hun forventer skal være inni disse 24 pakkene? Hvis hennes forventninger og det du kan gi er langt fra hverandre så fortell henne det. Enten må hun være fornøyd med det hun får eller så blir det ingenting. Evt at kanskje hennes forventning til innhold ikke er så dyrt bare noe annet enn du har pakket inn. Men nå har du vel tatt avgjørelsen på pakkekalender alt. Og jeg er helt enig i din avgjørelse, er utrolig leit å gjøre en så stor innsats og bare få sutring tilbake.

Her har jeg valgt pakkekalender, og barnet mitt har foreløpig ikke vist misnøye, det er ingen dyre gaver. Her hos oss er det kun oss to og vi er veldig alene i julen grunnet liten familie. Så her er det ikke flusst med pakker under treet, barnet får fra meg og kanskje to-tre andre på julaften. Derfor har jeg valgt pakkekalender. Også fordi jeg da har lyst. Men skulle situasjonen snu med sutring og misnøye kommer jeg til å kutte den ut.

Anonymkode: e8323...3aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/27/2016 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Men nå har det seg sånn da at alle venninnene har slike greie mødre som lager hjemmelagete kalendere, og der står jeg da. Og er den eneste som ikke gjør det og ikke synes noe om det heller, men hun blir lei seg da.

Anonymkode: bfa84...7b9

Den derre "alle andre får" er ofte en sannhet med modifikasjoner. Det kan bety alt fra "de aller fleste andre får" til "en eller to i klassen får". Sjelden er det virkelig sånn at alle andre får eller får lov til de det mases om. Men det er vanskelig å sjekke ut, og ungene har finni ut at det virkelig trigger den dårlig samvittigheten og ønsket om å gi barna sine like gode eller bedre vilkår og liv sammenlignet med andre. Men det der er en spiral uten ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker pakkekalendere og kommer sikkert til å gi mine egne barn pakkekalender så lenge jeg lever. Men, og det men'et er stort: Jeg hadde ikke akseptert at mottaker ble misfornøyd, da hadde jeg sluttet, og jeg tenker at det er god lærdom for datteren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei ærlig talt, her synes jeg man i stedet for å gi etter skal lære barna om de virkelige verdiene i livet! 

Anonymkode: c2e4f...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 3 jenter, og vi fikk en julekalender på deling (jeg fikk dag 1, den mellomste dag 2 og den eldste dag 3). Da kjøpte min mor kun 24 gaver fordelt på oss tre. Synes dette var en fin ordning. Og vi fikk nyttige småting som tyggispakker, sokker osv. Det var bare for kosens skyld, og INGEN av oss klagde noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du gjorde det eneste riktige ved å slutte å lage kalender. Hvis barna har negative reaksjoner på å få gaver hele adventstiden, da har de rett og slett ikke gjort seg fortjent til det. Jeg synes det er på sin plass at hun lærer litt om konsekvenser. For all del ikke gi etter og begynn å gi smågaver i løpet av desember som jeg ser noen her har foreslått. Barn i dag er så bortskjemte at jeg blir helt kvalm.

Anonymkode: 9cce7...fad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært litt smartere da yngstemann var liten skulle jeg laget en regel om at man bare får pakkekalender til og med det året man fyller ti, men gjort er gjort, og nå får jeg sjokkerte og angstfylte blikk hvis jeg så mye som antyder at jeg ønsker å gå over til kjøpekalender. Jeg må nok bare fortsette, ellers får jeg vel høre at jeg har traumatisert ungen og ødelagt oppveksten hans :sukk:

Men for et styr det er, og så dyrt! Det går greit når de er små og blir glade for allslags småtteri, men når de når tenårene er det verre å finne ting som faller i smak. Hvis jeg var deg ville jeg stått på mitt og argumentert med at det bør være likt for alle barna i en familie, og når flertallet har godkjent sjokoladekalender blir det det. Hun vil sikkert prøve å gi deg dårlig samvittighet da, haha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...