Gå til innhold

Datteren min vil så gjerne ha hjemmelaget julekalender, men det vil ikke jeg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barna har alltid hatt julekalender for å si det med en gang! Jeg har en gutt på 16, en datter på 12 og to bonusbarn. Mannen min og jeg ble enige om at alle skulle få Kinder sjokoladekalender i år. Det er 3 av 4 topp fornøyde med. Og synes selv vi er ganske greie, det her er jo sukkerbomber. Men ok. Uansett, jeg har for noen år tilbake laget hjemmelaget kalender til mine barn. Problemet med det var at det ikke svarte helt til forventningene. Jeg brukte mye tid og utrolig mye penger på det (eller altså, mye og mye, men 20 kroner hver dag blir etter mitt syn penger det og). Forsøkte å holde kostnadene nede, men kjente kratfig på et kjøpepress jeg virkelig misliker, samt at det ble handling av mye tullete dill som fort blir liggende og flyte. Ja jeg vet, mange som gir sokker og reflekser og alt slikt, men det ble liksom lite "hurra" over det. Til tross for at jeg hadde brukt mye tid og omtanke på det. Og vanskelig for meg å vite hva som vil slå an og ikke. Siste gang jeg laget det så fikk jeg noen misfornøyde reaksjoner som gjorde meg så lei meg at jeg sa- dette er siste gang. Og det har jeg holdt, men de har fått ferdigkalendere. Men nå har det seg sånn da at alle venninnene har slike greie mødre som lager hjemmelagete kalendere, og der står jeg da. Og er den eneste som ikke gjør det og ikke synes noe om det heller, men hun blir lei seg da.

Er det jeg som er "hard" her eller? Hun har fått argumentene, tydelig og klart. Og det må da være grei lærdom? Men det jeg kan gjøre er jo å si at vi kan GJØRE en koselig ting sammen hver dag i adventstiden? Et eller annet som har med jul å gjøre? Noen tips? Føler jeg ble den kjipe og harde her, samtidig så står jeg for det jeg mener.....

Anonymkode: bfa84...7b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min på 3 får hjemmelaget kalender, med aktiviteter (lommelyktstur i mørket, bake pepperkaker, pynte juletre etc), lørdagssnop (som hun uansett hadde fått) og en og annen pakke (fordi oppfinnsomheten på aktiviteter ikke strakk til). Billig, miljøvennlig og veldig koselig for oss alle. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MK skrev:

Datteren min på 3 får hjemmelaget kalender, med aktiviteter (lommelyktstur i mørket, bake pepperkaker, pynte juletre etc), lørdagssnop (som hun uansett hadde fått) og en og annen pakke (fordi oppfinnsomheten på aktiviteter ikke strakk til). Billig, miljøvennlig og veldig koselig for oss alle. 

Ja, men en 3 åring er nok noe enklere å tilfredsstille der ;-). Dere er jo også da litt på "starten" av mye. Vi har alt tenkelig av pepperkakeformer og hodelykter og sokker..... Viskelær til 5 kroner er liksom ikke greia. TS

Anonymkode: bfa84...7b9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informer om at du enkelte dager kommer til å henge på en ekstra sak ala hjemmelaget kalender på alle barnas kalendere. Type i dag går vi på kino, i svømmehallen, baker julekaker osv. Din fantasi er bedre tilpasset ditt barn, enn min fantasi. 

Anonymkode: 11052...3b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men en 3 åring er nok noe enklere å tilfredsstille der ;-). Dere er jo også da litt på "starten" av mye. Vi har alt tenkelig av pepperkakeformer og hodelykter og sokker..... Viskelær til 5 kroner er liksom ikke greia. TS

Anonymkode: bfa84...7b9

Si ikke det! Søstrene mine og jeg fikk aktivitetskalender til langt opp i tenårene, gjorde masse kos med familien. Var høyt skattet av oss alle. Men klart, min mor hadde en genuin interesse for å gjøre ting sammen med oss og den entusiasmen smittet over.

Av pakker får hun ting hun trenger, dusjsåpe, hårpynt, undertøy, etc, typisk ting jeg ellers ville kjøpt gjennom året og som hun synes er stas å få. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en mellomting da? Kinderkalenderen er "hovedkalender", men de dagene du har LYST (som en overraskelse) henger du opp en liten gave du har kjøpt (gjør det kvelden før, så hun ikke vet NÅR de kommer). Gi klar og tydelig beskjed om at dersom det kommer en "åååå, hvorfor er det ikke pakke i dag????" går det ENDA flere dager før det kommer noe ekstra....

Sånn har jeg gjort det, og 11-åringen har "dobbel" spenning.... Hva kommer i sjokoladekalenderen, og OM det kommer pakke, hva er det evt?? Funker fjell her! Første gangen (for et par år siden) var det EN gang hun kommenterte mangel på pakker. Det har aldri skjedd igjen ;)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er overrasket over at det ikke er 16-åringen som er skuffet :P En sjokoladekalender er skikkelig, skikkelig kjedelig. Gøy for de minste som sikkert ikke har like lett tilgang på snop som en ungdom, og som gleder seg kjempemye selv om de allerede vet hva som finner seg bak luka.

Har et forslag som kan funke for både deg og den som er misfornøyd; hva om de får den kindersjokoladekalenderen, og pakkekalender hver søndag (altså adventsdag)? Det blir tre-fire gaver hver. Og siden det er så få gaver, kan du kjøpe noe som er litt ordentlig og som de faktisk får bruk for. Da er spenningen med overraskelsen ennå der, og du slipper å bruke penger på ting du mener er tull :)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Informer om at du enkelte dager kommer til å henge på en ekstra sak ala hjemmelaget kalender på alle barnas kalendere. Type i dag går vi på kino, i svømmehallen, baker julekaker osv. Din fantasi er bedre tilpasset ditt barn, enn min fantasi. 

Anonymkode: 11052...3b9

Ja det er en fin mellomløsning. Saken er at jeg liker veldig godt å  gjøre ting med ungene. Og sliter rett og slett litt med dette materialistiske tingfokuset disse kalenderne gir. Finnepåtingsammen gaver var et godt forslag. Og gjøre det på en sånn morsom måte du foreslår :-). TS

Anonymkode: bfa84...7b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor pakker kan det selvfølgelig være kinobilletter eller andre ting dere uansett ville gjort som aktiviteter... Poenget er at det blir når DU bestemmer ;) Takknemligheten her vokste ihvertfall ganske mange hakk etter at jeg gjorde det sånn! Hun har i tillegg to "snopkalendere" altså (farmor og mormor kjøper hver sin), så det er aldri snop fra meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over at tenåringer får julekalendere etter ungdomsskolen

Anonymkode: 06148...c4e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du er hard. Syns aktivitetsforslaget er bra! Jeg har venninner som fortsatt får dyyre gavekalende av foreldrene sine langt opp i 20-åra. Syns det er helt villt. akkurat som om vi ikke får nok gaver på juleaften. Moren min pleide å henge en pepperkake eller annen rype julekake over sjokoladekalenderen min enkelte dager når jeg fortsatt fikk slikt. Var mer enn nok fornlyd med det 

Anonymkode: ec980...59c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du er hard! Her i huset blir det Lego-kalender pluss overraskelser på søndagene (typ kinobilletter og andre hyggelige ting vi kan gjøre sammen). Syns gavekalender ble veldig dyrt og erfarte som deg at det ble veldig vanskelig å tilfredsstille ungene etterhvert. De ble lei av blyanter og hårstrikk... Ønsker heller ikke å kjøpe masse dill som ligger rundt og flyter. 

Anonymkode: 9c7fa...5a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes virkelig ikke du er hard. Jeg fikk aldri pakkekalender som barn, om ikke "alle", så var det i alle fall veldig veldig mange i klassen og ellers, som fikk det. Fikk NRK-kalenderen eller Donald.

Det at du fikk negative reaksjoner er i alle fall en veldig god grunn til å la det være! Men det med at det er dyrt, tar mye tid og innebærer mye dilling, er også helt legitime grunner etter mitt syn.

Og så er det nå en gang slik at det å ikke alltid få det "alle andre" får, er en bitter, men akk så nødvendig del av det å vokse opp, om det er mobilitelefon, den jakka eller en pakkekalender.....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er helt innafor. Skjønner godt at du satte ned foten da de uttrykte misnøye med gavene; det tar faktisk mye tid og penger, og da er det rett og slett ikke "lov til" å bli misfornøyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva me og gi en pakke per søndag i advent?  hehe funker, ene er jo idag men da kan du ta den en annen dag i uka istede

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Nå er det altså ikke bare gavepress, men gavekalenderpress....sukk. Syns det er bra du ikke lar deg presse.

Da jeg vokste opp var vi det man kan kalle "fattige", og det var mange ting jeg ikke fikk som andre fikk, men jeg brydde meg aldri om det. Det å være en god forelder handler ikke om gjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hahaha .... ja, fordi du er ikke en flink mor hvis du har ikke laget hjemmelagd julekalender til 4 barn.  Halladusen....

Ikke la henne gir deg dårlig samvittighet.  Heller lære henne at alle er forskjellige og hun får ikke altid det andre får.  Jeg har aldri lagd julekalender til mine barn og kunne ikke gi en eneste fæn om hva alle andre der ute tenke om meg.  

Anonymkode: 95ac3...3f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortjener utakknemlige barn adventskalender? Hva gjør de for deg? 

Anonymkode: e0ade...428

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er overhode ikke hard.. et nei er et nei,  det er veldig bra at du ikke lar deg manipulere.

Man får ikke alt man vil her i verden, det bør man lære seg først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MK skrev:

Datteren min på 3 får hjemmelaget kalender, med aktiviteter (lommelyktstur i mørket, bake pepperkaker, pynte juletre etc), lørdagssnop (som hun uansett hadde fått) og en og annen pakke (fordi oppfinnsomheten på aktiviteter ikke strakk til). Billig, miljøvennlig og veldig koselig for oss alle. 

Så du tenker at det er en lur ting å gjøre å gi etter for mas og press. 

Og lære inn at nei betyr ja, man må bare mase nok først. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...