Gå til innhold

I år skal vi faktisk feire Thanksgiving..


Calleia

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hva er egentlig poenget med å feire slike ting i Norge ?

 I Statene strekker vel dette seg tilbake til pilgrimene og indianerne.

 Men denne dagen har jo selvfølgelig ingenting med Norge å gjøre! :angry:

Anonymkode: aeded...f0f

Hva er egentlig poenget med priskrig?

Hva er egentlig poenget med julekalendere?

Hva er egentlig poenget med godteri?

Hva er egentlig poenget med at hus er så dyrt?

Hva er egentlig poenget med at hunder har helseproblemer?

Hva er egentlig poenget med at folk hater DT?

Hva er egentlig poenget med at noen, i det hele tatt, leser VG?

Hva er egentlig poenget med å ha moderatorer på KG?

Hva er egentlig poenget med Facebook?

Hva er egentlig poenget med McDonalds?

Hva er egentlig poenget med Coca Cola?

Hva er egentlig poenget med å spørre om sånt, a?

Anonymkode: 4e8f7...ea7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Calleia skrev:

.. og hele husholdningen har fått beskjed om å tenke på ting de er takknemlige for i livet, som ikke kan kjøpes for penger.

Vi skal ha en familiemiddag og en hyggekveld sammen.

Vi gjør ikke dette nødvendigvis fordi det er en importert tradisjon, men kanskje fordi vi trenger et spark bak, for å lære oss å se de små tingene i livet, og sette pris på det vi har i hverandre. 

Ungene var vel ikke sånn super-entusiastiske... Men jeg håper jo at de syntes det blir hyggelig. 

Er det flere av dere som gjør dette, og hvordan har responsen vært? Noen tips til gjennomføring av en slik kveld?

Hvis du ikke gjør det for du har importert ENDA en amerikansk kommersiell tradisjon kan du vel ha den middagen en annen helg og kalle det for noe annet??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, DreamOn skrev:

Hvis du ikke gjør det for du har importert ENDA en amerikansk kommersiell tradisjon kan du vel ha den middagen en annen helg og kalle det for noe annet??

Å, buhu.. amerikanere.. BUHU.. 

Men hvis noen vil feire eid er det: "Wow, jeg er imponert over deg og dine åpne armer"

Anonymkode: 4e8f7...ea7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stor forskjell på å feire noe som er knyttet til amerikansk historie, som Thanksgiving, og noe som ikke har spesiell tilknytning til et spesielt land, som feks. Halloween (som forsåvidt er en irsk tradisjon).
Det blir jo som å feire 4. juli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir for dumt

Må man virkelig kopiere alt Amerikanere gjør ?

Med mindre man selv er fra USA eller Canada ( Ja de feire det i Canada også i Oktober ) så er det totalt idiotisk og feire thanksgiving

 

I motsetning til hva du tror så må man ikke kopiere alt de gjør i USA. 

Anonymkode: 19fe3...983

Støttes  110 % .    Klokeste som er skrevet i tråden  :bolledeig:

Anonymkode: 1ba1f...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er jo litt forskjell, da. Allehelgensaften/dag har blitt markert over store deler av verden, og så har vi i Norge importert den amerikanske varianten, mens Thanksgiving er en høytid som spesifikt minnes amerikansk historie. For å være ærlig synes jeg det blir som om amerikanere eller andre skal feire 17. mai bare fordi de synes barnetog er stas. Litt historieløst, rett og slett.

Anonymkode: e6ea2...419

Faktisk litt enig med deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, fuglekvitter__ skrev:

Hvordan klarte du å definere dette som noe negativt også? Hvordan orker dere sitte der å furte fordi folk har vært på fest med hverandre og sånt? Hva gir det deg annet enn et nytt se og hør blad som du setter deg ned igjen og igjen for å lese.

 

Hæ?:sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg ser mange er uenige med å feire dette.. 

Dette er tenkt som en takknemlighets-dag.. og ikke noe mer enn det. Er faktisk overrasket over hvor negativt dere mener det er..

Men vi feirer det og jeg gleder meg til en hyggelig kveld 😊😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innførte Thanksgiving i familien i 2006 og gav de en GRUNDIG innføring i hvorfor og hvordan. Det ble en suksess og nå gleder alle seg hvert år. Vi kjører fullt opplegg med alle de klassiske rettene og alle bidrar. 

God mat & samvær står i fokus, ikke mye kommerst ved det.

Anonymkode: dc2ef...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Calleia skrev:

Jaja, jeg ser mange er uenige med å feire dette.. 

Dette er tenkt som en takknemlighets-dag.. og ikke noe mer enn det. Er faktisk overrasket over hvor negativt dere mener det er..

Men vi feirer det og jeg gleder meg til en hyggelig kveld 😊😊

Jeg ser få som synes det er negativt at dere skal ha en takknemlighets-dag, de fleste undrer seg over hvorfor dere skal feire Thanksgiving, en dag knyttet til amerikansk historie.

Anonymkode: 274b6...d10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Teriyaki skrev:

Jeg synes det er litt merkelig hvis man ikke har noen amerikansk tilknytning, men hver sin lyst da. 

Det finnes mange andre land som feirer thanksgiving også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg inviterer vennegjengen til thanksgiving hvert år.  Begynte med det er år jeg var dumpet og ulykkelig. Så på det som en mulighet til å ha det hyggelig, spise god mat og fokusere på det gode i livet. Har fortsatt i årene etter, nå med samboer og venninner og vennepar. Fokuset er maten, der vi lager typiske amerikanske retter som tilbehør, serverer den største kalkunen vi får kjøpt og koser oss og har det gøy. Så tar vi en runde rundt borde med hva vi er takknemlige for. Blir ofte mest latter og fjas, men det er gøy. Som regel har noen fått et barn eller blitt gravide siden sist og er takknemlige for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Wenda skrev:

Det finnes mange andre land som feirer thanksgiving også

Det er riktig, men felles for alle land som feirer, er at det er en offisiell helligdag for dem, knyttet til sitt lands historie. (Eks Canada som feirer  for å vise takknemlighet for avlingene)

Det ble sammenlignet med 17. Mai tidligere i tråden, og det blir en riktig sammenligning. 

Anonymkode: c77fb...d85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se lenken over om høsttakkefest, ikke ukjent i Norge. Jeg synes det passer å knytte denne takknemligheten til julekvelden, en fin tanke før man går løs på julegaver - å takke for hva vi har. Har også hatt sånne samtaler mange nyttårsaftener, som absolutt er en anledning til å se på livet sitt før det nye året kommer.

For meg blir det mer naturlig å knytte samtaler om takknemlighet opp til disse anledningene,kanskje særlig til julaften, enn til å lage en ny anledning spesielt for dette. Har alltid tenkt at det må være voldsomt upraktisk for amerikanere med to relativt like høytider så tett på hverandre...

Ser noen feirer med amerikansk mat og greier - bor dere kanskje på Lista? :fnise: Neida, fleiper. Antar det er en generasjon som er flasket opp på amerikansk tv. Det må jo være opp til hver enkelt, men det er vel ikke så rart at noen av oss får litt nok av amerikaniseringen i blant. Før var det filmer, musikk, varemerker som Coca-Cola og Juicy Fruit og Levi's. Men nå føles det som om det er mer å leve etter amerikansk kalender. 

Valentinsdag, Hallowe'en og nå også Thanksgiving? For ikke å snakke om babyshowers (en usmakelig tradisjon egentlig, barselbesøk med gave når babyen er kommet er vel heller ikke utgått, så dobbelt sett gaver?).

Ser egentlig færre som feirer Australia Day, eller de nederlandske og italienske tradisjonene med gaver før jul - husker ikke hva de heter. ALT er liksom fra USA...

 

Anonymkode: c3dae...d7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir for dumt

Må man virkelig kopiere alt Amerikanere gjør ?

Med mindre man selv er fra USA eller Canada ( Ja de feire det i Canada også i Oktober ) så er det totalt idiotisk og feire thanksgiving

 

I motsetning til hva du tror så må man ikke kopiere alt de gjør i USA. 

Anonymkode: 19fe3...983

Hva et problemet egentlig? Skjønner meg ikke på dere som irriterer dere over at noen vil prøve noe nytt og en anonym blir jo sur. Nesten litt komisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Calleia skrev:

Jaja, jeg ser mange er uenige med å feire dette.. 

Dette er tenkt som en takknemlighets-dag.. og ikke noe mer enn det. Er faktisk overrasket over hvor negativt dere mener det er..

Men vi feirer det og jeg gleder meg til en hyggelig kveld 😊😊

Håper dere får en hyggelig kveld. :) Ikke bry deg om at folk er negative til dette . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, LeilaS skrev:

Håper dere får en hyggelig kveld. :) Ikke bry deg om at folk er negative til dette . 

Tusen takk! Vi håper på en hyggelig kveld. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig, men felles for alle land som feirer, er at det er en offisiell helligdag for dem, knyttet til sitt lands historie. (Eks Canada som feirer  for å vise takknemlighet for avlingene)

Det ble sammenlignet med 17. Mai tidligere i tråden, og det blir en riktig sammenligning. 

Anonymkode: c77fb...d85

En takk for avlingene. Mye likt høstakkefest som var en tradisjon også i Norge. Jeg ser virkelig ikke problemet med å tilbakeføre en slik dag, men pga at verden har blitt så liten som det den er i dag så ser jeg heller ikke på det som et problem at dagen blir samtidig som den amerikanske dagen isteden i oktober (? om jeg husker riktig) slik det var før i tiden her i norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...