Gå til innhold

I år skal vi faktisk feire Thanksgiving..


Calleia

Anbefalte innlegg

.. og hele husholdningen har fått beskjed om å tenke på ting de er takknemlige for i livet, som ikke kan kjøpes for penger.

Vi skal ha en familiemiddag og en hyggekveld sammen.

Vi gjør ikke dette nødvendigvis fordi det er en importert tradisjon, men kanskje fordi vi trenger et spark bak, for å lære oss å se de små tingene i livet, og sette pris på det vi har i hverandre. 

Ungene var vel ikke sånn super-entusiastiske... Men jeg håper jo at de syntes det blir hyggelig. 

Er det flere av dere som gjør dette, og hvordan har responsen vært? Noen tips til gjennomføring av en slik kveld?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høsttakkefesten handler vel mye om å takke Gud? Så om dere er kristne, kan dere jo gjøre det.  Takke Gud altså...med felles bønnestund?

 

Anonymkode: c3dae...d7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som amerikaner var det nok at vi var sammen og hadde en hyggelig kveld uten drama og teknologi.  Høres hyggelig ut for deg, men svart pinlig for sikkert alle andre som skal være med. 

Anonymkode: 01ec0...5ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte vel at det å være takknemlig ikke har noe med religion å gjøre.. 

Hvorfor ikke ha en dag hvor man bevisstgjør det litt?

Jeg tror at grunnen til at du mener det blir kleint er fordi dagens samfunn faktisk ikke legger opp til at vi skal være være rause.. Fryktelig mange er både selvsentrerte og egoistiske. Og når vi først "må" være det motsatte,  blir det både unaturlig og kanskje kleint. Men det får stå sin prøve..

Vi gjør et forsøk i alle fall :) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig hver dag for det jeg har, det er så mange som har så uendelig mye mindre. Så nei, vi feirer ikke høsttakkefest. Har mer enn nok med å styre til jul :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Purple Basil skrev:

Jeg er takknemlig hver dag for det jeg har, det er så mange som har så uendelig mye mindre. Så nei, vi feirer ikke høsttakkefest. Har mer enn nok med å styre til jul :P 

Haha, jeg ser den.. Jeg føler vel også at jeg er takknemlig i hverdagen, men har fire barn som kanskje må lære noe.. :tongue: 

Blir vel ikke så mye styr, annet enn en koselig kveld med familien :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir for dumt

Må man virkelig kopiere alt Amerikanere gjør ?

Med mindre man selv er fra USA eller Canada ( Ja de feire det i Canada også i Oktober ) så er det totalt idiotisk og feire thanksgiving

 

I motsetning til hva du tror så må man ikke kopiere alt de gjør i USA. 

Anonymkode: 19fe3...983

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høsttakkefesten handler vel mye om å takke Gud? Så om dere er kristne, kan dere jo gjøre det.  Takke Gud altså...med felles bønnestund?

 

Anonymkode: c3dae...d7d

Nei det har ikke noe med Gud å gjøre.  Det handler om å huske hvordan nybyggerne slaktet og drepte indianerne som ga dem mat slik at de ikke sultet.

Anonymkode: 19fe3...983

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir for dumt

Må man virkelig kopiere alt Amerikanere gjør ?

Med mindre man selv er fra USA eller Canada ( Ja de feire det i Canada også i Oktober ) så er det totalt idiotisk og feire thanksgiving

 

I motsetning til hva du tror så må man ikke kopiere alt de gjør i USA. 

Anonymkode: 19fe3...983

Nå skrev jeg vel i hovedinnlegget at agendaen for å feire var litt annet enn at det var en importert tradisjon.. Men som jeg sa til barna.. Skal dere feire Halloween, skal vi også ha Thanksgiving.. :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir for dumt

Må man virkelig kopiere alt Amerikanere gjør ?

Med mindre man selv er fra USA eller Canada ( Ja de feire det i Canada også i Oktober ) så er det totalt idiotisk og feire thanksgiving

 

I motsetning til hva du tror så må man ikke kopiere alt de gjør i USA. 

Anonymkode: 19fe3...983

Forstår ikke problemet. Hun vil gjøre dette for å få en positiv kveld med familien, så hvorfor føler du behovet for å spre kvalme? Om du ikke liker det, behøver ikke du å feire det. 

 

Til ts: Feirer ikke dette selv, men synes det virker koselig. Som du nevner, halloween er jo heller ikke en norsk tradisjon, men de fleste nordmenn feirer det uansett. :fnise:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha det, men det er fordi svogeren min er amerikansk. Ellers ville vi nok ikke gjort det. Da ville jeg følt det mer naturlig å heller gjøre mer ut av en høytid vi allerede feirer - som jul - og ta en runde med alt vi er takknemlig for da. 

Anonymkode: e2446...51c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Calleia skrev:

Haha, jeg ser den.. Jeg føler vel også at jeg er takknemlig i hverdagen, men har fire barn som kanskje må lære noe.. :tongue: 

Blir vel ikke så mye styr, annet enn en koselig kveld med familien :) 

Ja, unger er det vel litt vanskeligere med :) Altså, så lenge du ikke blir sliten så er det bare å ha en høsttakkefest. For min del så er det så mye styr med jul at det holder i massevis :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Calleia skrev:

Nå skrev jeg vel i hovedinnlegget at agendaen for å feire var litt annet enn at det var en importert tradisjon.. Men som jeg sa til barna.. Skal dere feire Halloween, skal vi også ha Thanksgiving.. :laugh:

Jeg er litt enig med kritikerne.

Ikke at jeg synes det er feil å være takknemlig og ha en feiring som markerer det, men akkurat ordet Thanksgiving bringer tankene til amerikansk historie (pilgrimmer og indianere).

Jeg ville heller sagt at dere skulle ha en "takksigelsesdag", eller en "høsttakkefest", hvor takknemlighet og refleksjon står i fokus. 
Det har vi allerede en tradisjon for i Norge. :)

 

Anonymkode: 274b6...d10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Calleia skrev:

Nå skrev jeg vel i hovedinnlegget at agendaen for å feire var litt annet enn at det var en importert tradisjon.. Men som jeg sa til barna.. Skal dere feire Halloween, skal vi også ha Thanksgiving.. :laugh:

Vel, det er jo litt forskjell, da. Allehelgensaften/dag har blitt markert over store deler av verden, og så har vi i Norge importert den amerikanske varianten, mens Thanksgiving er en høytid som spesifikt minnes amerikansk historie. For å være ærlig synes jeg det blir som om amerikanere eller andre skal feire 17. mai bare fordi de synes barnetog er stas. Litt historieløst, rett og slett.

Anonymkode: e6ea2...419

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Calleia skrev:

.. og hele husholdningen har fått beskjed om å tenke på ting de er takknemlige for i livet, som ikke kan kjøpes for penger.

Vi skal ha en familiemiddag og en hyggekveld sammen.

Vi gjør ikke dette nødvendigvis fordi det er en importert tradisjon, men kanskje fordi vi trenger et spark bak, for å lære oss å se de små tingene i livet, og sette pris på det vi har i hverandre. 

Ungene var vel ikke sånn super-entusiastiske... Men jeg håper jo at de syntes det blir hyggelig. 

Er det flere av dere som gjør dette, og hvordan har responsen vært? Noen tips til gjennomføring av en slik kveld?

Hvordan klarte du å definere dette som noe negativt også? Hvordan orker dere sitte der å furte fordi folk har vært på fest med hverandre og sånt? Hva gir det deg annet enn et nytt se og hør blad som du setter deg ned igjen og igjen for å lese.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Calleia skrev:

Jeg tenkte vel at det å være takknemlig ikke har noe med religion å gjøre.. 

Hvorfor ikke ha en dag hvor man bevisstgjør det litt?

Jeg tror at grunnen til at du mener det blir kleint er fordi dagens samfunn faktisk ikke legger opp til at vi skal være være rause.. Fryktelig mange er både selvsentrerte og egoistiske. Og når vi først "må" være det motsatte,  blir det både unaturlig og kanskje kleint. Men det får stå sin prøve..

Vi gjør et forsøk i alle fall :) 

 

Det pleier vi å gjøre ved julemiddagen, faktisk. Og litt mindre kleint kanskje - det alle gjør, er å dele et minne om noe fint som har skjedd dette året.

Anonymkode: c3dae...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Feiret thanksgiving en gang som liten hos noen amerikanske venner av foreldrene mine. Jeg eeelsket det, for jeg elsket kalkun, gravy, stuffing, søtpoteter, maisbrød og pumpkin pie. Kan ikke huske at vi kjørte en runde rundt bordet for og si hva vi var takknemlige for da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanksgiving blir jo feiret i ca 16 land så hvorfor ikke i Norge også? :) 

syns det er en koselig tradisjon jeg

 

(og Halloween er heller ikke bare amerikansk, ei heller valentines dag og mange andre dager...for noen tror at alle slike dager visstnok er funnet opp av amerikanere ene og alene for å tjene penger)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempeviktig å minne seg selv på å være takknemlig og å lære barna det.

Bare unngå å ta en sånn runde hvor alle sier hva de er takknemlig for. Megakleint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hva er egentlig poenget med å feire slike ting i Norge ?

 I Statene strekker vel dette seg tilbake til pilgrimene og indianerne.

 Men denne dagen har jo selvfølgelig ingenting med Norge å gjøre! :angry:

Anonymkode: aeded...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...