Gå til innhold

Kjent norsk forfatter tiltalt for gruppevoldtekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, herzeleid skrev:

Etter å ha gått fort gjennom kilden din kan jeg ikke se grunnlaget for konklusjonen. At noen blir frifunnet under en rettssak kan da ikke være noe bevis hverken for at så godt som alle tiltalte når saken ender i retten egentlig er skyldige, eller at kvinner trakasseres når noen frikjennes. 

Beklager at jeg uttrykte meg upresist. Under 10% av sakene hadde endt i retten 1-3 år etter anmeldelsen, og selv blant sakene  der skyldspørsmålet var mest åpenbart, endte 30% med frifinnelse. Dette er trakassering av voldtatte kvinner! Dette viser at beviskravene er alt for strenge, i tillegg slipper de fleste anmeldte (og i de aller fleste tilfellene skyldige) mennene tiltale. Presis hvor mange av de anmeldte som faktisk var skyldige ut fra det sanne forløpet av hva som hadde skjedd, finnes ingen tall på, men så høy terskel som voldtatte kvinner har for å anmelde, er det åpenbart at svært få av de anmeldte mennene var uten skyld.

Anonymkode: fbb2a...249

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19.11.2016 den 17.01, AnonymBruker skrev:

Dessverre har du rett. Hvem som helst kan bli frikjent for hva som helst når det gjelder seksuell kriminalitet.

Anonymkode: fbb2a...249

Ja, dette er et stort problem. Lekdommere frikjenner voldtektsmenn over en lav sko, og det er nok dette utfallet denne saken vil få, dessverre. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager at jeg uttrykte meg upresist. Under 10% av sakene hadde endt i retten 1-3 år etter anmeldelsen, og selv blant sakene  der skyldspørsmålet var mest åpenbart, endte 30% med frifinnelse. Dette er trakassering av voldtatte kvinner! Dette viser at beviskravene er alt for strenge, i tillegg slipper de fleste anmeldte (og i de aller fleste tilfellene skyldige) mennene tiltale. Presis hvor mange av de anmeldte som faktisk var skyldige ut fra det sanne forløpet av hva som hadde skjedd, finnes ingen tall på, men så høy terskel som voldtatte kvinner har for å anmelde, er det åpenbart at svært få av de anmeldte mennene var uten skyld.

Anonymkode: fbb2a...249

Det er ikke strenge beviskrav som er problemet. Problemet er at lekdommere blir satt til å gjøre noe de ikke er kvalifisert til, og da får man faglig svake resultater. 

Vis en jury, eller en gruppe meddommere, bevisene for at jorda går i bane rundt sola og minst 50% ville sagt at bevisene ikke holder til en konklusjon. Lærebøkene må omskrives "Jorda går muligens i bane rundt sola, dette er en teori som ikke er bevist ennå".

Anonymkode: 5cfe3...eca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet blir vel offentliggjort når saken kommer opp i mars 2017?

 

Anonymkode: 4b4fc...637

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, anonymous2222 skrev:

Er det noen som har noen formening om hvem forfatteren og redaktøren er?

Ja, er helt sikkert ingen kjendiser i det hele tatt. Bare opphausing fra mediene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.11.2016 den 16.58, AnonymBruker skrev:

21 års fengsel er vel fortjent, slike overgrep burde helst ført til livsvarig innesperring med svært krevende soningsforhold.

De burde ha drept henne, mener du, for straffen for drap er mindre?

Anonymkode: a2ff8...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfatteren er en som nå er i 40-årene, fikk en pris på 90-tallet, altså antageligvis en debutant-pris. Det er en anerkjent debutantpris i Norge, nemlig Tarjei Vesaas'.  

Anonymkode: d9249...24e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De burde ha drept henne, mener du, for straffen for drap er mindre?

Anonymkode: a2ff8...2cc

Straffen for drap burde vært den samme som for voldtekt, minst 21 års fengsel.

Anonymkode: fbb2a...249

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2016 den 17.44, AnonymBruker skrev:

I overgrepssaker som kommer helt fram til rettsalen, er den tiltalte så godt som alltid skyldig, selv om han som regel frifinnes pga alt for strenge krav til bevis.

Anonymkode: fbb2a...249

Er "tiltalte" blitt synonymt med han/menn?

Anonymkode: 44b3b...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er svært lite interessant å vite hvem denne tiltalte er. Jeg synes likevel at alle som tiltales for seksuelle overgrep, skal få sine navn publisert, mest av hensyn til dem som kan risikere å komme i kontakt med vedkommende i fremtiden.

Anonymkode: fbb2a...249

Så du hadde synes at det var helt fair om noen anklagde deg for voldtekt og du ble tiltalt - at avisene skulle spre navnet ditt og ødelegge ryktet ditt før du faktisk var kjent skyldig? Hadde ikke hjulpet om du ble frikjent, når folk hørte navnet ditt ville de ennå tenkt "Åh, h*n var anklaget for det, ja. Nei, bør ikke jobbe her/vil ikke ha noe å gjøre med vedkommende/må be h*n holde seg unna". 

Anonymkode: 26a0c...ed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har kommet til visse konklusjoner selv så syns jeg at det er på tide at spekuleringer blir moderert bort. Det vil tidsnok bli opplyst i media hvem dette gjelder. Og mange vil nok bli ganske sjokkert. 

 

Anonymkode: 9fc77...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporinger.

Alice i Eventyrland, mod

Endret av Alice i Eventyrland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.11.2016 den 17.48, AnonymBruker skrev:

Hva tror du Gud tenker om deg når du tar så lett på voldtekt? Du burde skamme deg! :nei:

Anonymkode: 74c0e...2e9

Med bibelen som lovbok er dette innafor....hun sov så hun ropte ikke om hjelp, derfor bør hun tas med utenfor bymuren og steines

Anonymkode: 927ff...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Jeg tenker at det er forskjell på kjent og anerkjent... 

Har man fått en høythengende pris, så tyder vel det på en viss anerkjennelse?

Anonymkode: 0e5e6...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man fått en høythengende pris, så tyder vel det på en viss anerkjennelse?

Anonymkode: 0e5e6...465

Ja, nettopp - og anerkjent er ikke det samme som _kjent_. Det er nok ingen nasjonal kjendis :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvorvidt denne personen er "kjent" kan sikkert diskuteres ja....

 Nettavisene forsøker  selvfølgelig å selge flest mulig aviser / skrape til seg flest mulig klikk.....

Anonymkode: 27a79...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå skal Knausgård skilles og VG avslutter saken kryptisk med at han har vunnet flere priser og kom med første bok i 1998??

Men jeg tror ikke det er ham da!

Anonymkode: 96175...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nå skal Knausgård skilles og VG avslutter saken kryptisk med at han har vunnet flere priser og kom med første bok i 1998??

Men jeg tror ikke det er ham da!

Anonymkode: 96175...930

Nei det er ikke han, da hadde de skrevet "har vunnet flere priser". Knausgaard bor i Sverige og driver ikke og fester med fotografer i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...