Gå til innhold

Hvordan holder dere det ryddig hjemme?


tweet

Anbefalte innlegg

Jeg er dronninga av skippertak og sliter med å rett og slett holde det ryddig. I perioder greier jeg det fint og jeg vasker huset jevnlig, men så baller det så lett på seg om jeg lar rotet ligge bare en dag. 

Hvordan greier dere å holde huset ryddig og i orden? Noen tips? Og det er ikke vits i å si "bare gjør det, det er ikke så vanskelig", for det vet jeg allerede.. Trenger bare motivasjon og tips :P 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åeh! vi snakke om rydding nå?? Kan vi ikke ta det i morra istedet? Eller til uka? Hva om vi prøver sånn...over helga? Når jeg får tid og ork?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha noen rutiner som jeg følger hver dag, ukentlig, månedlig osv.

Hver dag rydder jeg raskt over fellesareal, om jeg bruker noe blir det lagt tilbake etterpå. Kjøkkenet skal være rent og vasket fortløpende hver dag. Rot/ting som ligger på skrivepulten, i stuen, badet, gangen etc. blir ryddet på plass før jeg går til sengs (dette blir jo bare noen småting som tar et par minutter å ordne opp i). Så lenge du får inn en rutine på hvordan ting gjøres hver dag så blir det egentlig veldig lite å rydde, kan sikkert virke skm jeg gjør utrolig mye, men det krever ikke mye mer å legge tilbake tingen i skuffen, istedenfor å sleng den oppå bordet etc. 

Mye koseligere om man klarer å stoppe det før det faktisk blir rot, litt ting her og der er jo egentlig helt greit, men veien fra dette til rot er mye lettere enn å holde det fint hele tiden. :) 

Anonymkode: 49303...41a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jevnlig besøk. Er kriminelt god til å rote og hater å rydde. Men jeg skjems av å vise andre hvor sluskete jeg er. Derfor inviterer jeg stadig på kaffe/middag/syklubb/fest, og tar et vaskeekte (phun intended) skippertak!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett: Ikke ha så mange ting. Søppel kastes fortløpende og det du sitter igjen med skal være ting du oppriktig bruker og trenger. Alt må ha en fast plass.

Anonymkode: caa50...ea4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for seriøse tips! :) Kanskje jeg må sette av en dag til å kvitte meg med ting jeg ikke bruker lenger? Bare de tingene lager jo rot. Og ja, det er vel slik at jeg bare må ta litt hele tiden. Jeg må bare skjerpe meg! 

Noen som har tips til hvordan jeg kan kvitte meg med fire søppelsekker med panteflasker, uten at det blir flaut? Hater å stå og pante i evigheter :P Det er pinlig mye som må pantes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sannsynligvis litt nevrotisk når det kommer til orden og renhold. For min del handler det vel litt om at alt har sin plass, ingenting er overlatt til tilfeldigheter. Når jeg har brukt noe og er ferdig, legges det tilbake til plassen sin osv. Det var så mye ting hjemme når jeg vokste opp, og det irriterte meg. Mulig det er der jeg har det fra, jeg er motsatsen på en måte. Jeg har heller ikke unødvendig mange ting og er flink til å kaste eller legge ut på finn om noe kan gis bort/selges. Mitt tips er egentlig å ta en skikkelig runde nå, og organisere alt du har. Deretter følge det opp ved å legge ting tilbake når det er blitt brukt. 

Å pante flasker er ikke flaut, du får si fra om jeg skal gjøre det for deg. Du får ikke kaste de, tenk på miljøet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tweet skrev:

Noen som har tips til hvordan jeg kan kvitte meg med fire søppelsekker med panteflasker, uten at det blir flaut? Hater å stå og pante i evigheter :P Det er pinlig mye som må pantes...

Gi dem til den lokale speidergruppa. Der jeg bodde før, kom speiderungene og hentet panteflasker hos folk som ville donere til en god sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rydder alltid i 5-10 minutter før jeg legger meg, så holder man det i sjakk. En dag i uka har jeg ryddedag, også rullerer jeg på hvilket rom som får mest fokus på den ukentlige ryddedagen.

Det handler vel mye om å ikke måtte gjøre det perfekt hver gang man rydder, men å klare å skape rutiner som gjør at det alltid er på et akseptabelt nivå, og som gjør at man aldri kommer i situasjon hvor man må bruke masse tid på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Jeg vasker alltid opp med en gang etter middag og annen matlaging, bruker 5 min hver kveld før jeg legger meg på å legge på plass bøker, fjernkontroller osv, puffer opp puter og legger sammen pledd. Tømmer alltid oppvaskmaskin før jeg legger meg slik at morningen starter med et strøkent kjøkken. Ser at ved å ha sånne rutiner forenkles ryddejobben (les skippertak)

Vasker klær stort sett hver dag, forsøker å legge sammen litt hver dag også slik at jeg slipper å ta igjen store hauger med klær som må legges sammen og så på plass. Er dårlig på å stryke, så det blir i skippertak, skjorter og bluser blir hengende på vaskerommet til jeg føler jeg MÅ stryke litt. 

Tviholder på helgevasken fredager slik at når fredag ettermiddag kommer er det helt helg...

Alt har sin faste plass, og er flink til å bytte om feks vintertøy mot sommertøy slik det ikke flyter i yttergang og garderobeskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, canacas skrev:

Jeg er sannsynligvis litt nevrotisk når det kommer til orden og renhold. For min del handler det vel litt om at alt har sin plass, ingenting er overlatt til tilfeldigheter. Når jeg har brukt noe og er ferdig, legges det tilbake til plassen sin osv. Det var så mye ting hjemme når jeg vokste opp, og det irriterte meg. Mulig det er der jeg har det fra, jeg er motsatsen på en måte. Jeg har heller ikke unødvendig mange ting og er flink til å kaste eller legge ut på finn om noe kan gis bort/selges. Mitt tips er egentlig å ta en skikkelig runde nå, og organisere alt du har. Deretter følge det opp ved å legge ting tilbake når det er blitt brukt. 

Å pante flasker er ikke flaut, du får si fra om jeg skal gjøre det for deg. Du får ikke kaste de, tenk på miljøet :) 

Hadde en venninne som beskrev det du forteller om sin oppvekst. Vi mistet dessverre gradvis kontakten når hun flyttet. Jeg er hennes motpol, men som en skriver her - det hjelper å invitere noen på besøk, men hvis det ikke passer for dem, mister jeg lett inspirasjonen og tenker at da kan jeg utsette å rydde. Dårlig unnskyldning, vet. Har gitt bort masse til bruktbutikk og loppemarked, men det hjelper ikke. Må nevne at jeg har flyttet fra enebolig til en liten leilighet (som ikke kler rot, og boden er allerede nesten full - av rot)

10 timer siden, tweet skrev:

Tusen takk for seriøse tips! :) Kanskje jeg må sette av en dag til å kvitte meg med ting jeg ikke bruker lenger? Bare de tingene lager jo rot. Og ja, det er vel slik at jeg bare må ta litt hele tiden. Jeg må bare skjerpe meg! 

Noen som har tips til hvordan jeg kan kvitte meg med fire søppelsekker med panteflasker, uten at det blir flaut? Hater å stå og pante i evigheter :P Det er pinlig mye som må pantes...

Det er ikke flaut å pante, men kjenner den følelsen når jeg har hjulpet andre med sekker med tomgods fordi de har syntes det var flaut. Likevel, jeg bruker ikke bli irritert om noen har mye pant, men var det meg ville jeg latt andre med par poser få slippe til mens jeg tar en pause. Alternativt, om du bor et sted der kolonial.no leverer, så tar de i mot panten din hvis du bestiller varer der.

Men tilbake til rot. Akkurat nå er det kaos her, flere kilo klær må brettes, dynene må få på rent skift (men først må jeg støvsuge madrassen), badet bør tas, gulvene vaskes, det er støv i bokhylla og litt rundt, det eneste som er ok er kjøkkenet.

Sov dårlig i natt og mener selv at jeg er værsyk (det regner). I perioder holder jeg det ryddig, legger alt på plass, sorterer papir daglig, setter vitaminer og medisiner i en skuff og lar de ikke ligge strødd på pc-bordet, tar oppvask fortløpende, setter av 10-15 min. til å rydde /tørke bord /støv /shine badet,. Mens i andre perioder glir det ut. En gang jeg ventet besøk og haste-ryddet (som jeg ofte gjør og det blir det bare mer rot av), og stappet tomme vinflasker i døra på kjøleskapet på grunn av dårlig tid ble det jo ryddig. Men flere måneder senere oppdaget jeg at det også var satt en flaske som var åpnet der (den var selvsagt ødelagt), og han jeg var sammen med spurte hvorfor jeg hadde tomme vinflasker i kjøleskapet. Jo, eh, jeg hadde jo ryddet.

I hektiske perioder er jeg litt blind for rot. Men i prinsippet prøver jeg å holde det ryddig, er enklere å holde det rent da. Skal prøve å si at jeg gjør det for min egen del, har ofte glidd ut fordi jeg ikke venter besøk på noen dager, og det er da det oppstår det litt kaos. Har stor tro på 10-15 min. regelen.

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tweet skrev:

Tusen takk for seriøse tips! :) Kanskje jeg må sette av en dag til å kvitte meg med ting jeg ikke bruker lenger? Bare de tingene lager jo rot. Og ja, det er vel slik at jeg bare må ta litt hele tiden. Jeg må bare skjerpe meg! 

Noen som har tips til hvordan jeg kan kvitte meg med fire søppelsekker med panteflasker, uten at det blir flaut? Hater å stå og pante i evigheter :P Det er pinlig mye som må pantes...

Pant dem på forskjellige butikker, en sekk på hver ;) 

Anonymkode: ca605...e62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke at jeg får det til, men jeg forsøker å alltid skulle rydde opp i akkurat det jeg nettopp har rotet ut og brukt. Som hovedregel skal jeg i tillegg alltid rydde en ekstra ting. 

Tanken er at da skal det til slutt ikke være mer å rydde, selv om jeg aldri ser ut til å komme helt i mål med det. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Marillia skrev:

Tviholder på helgevasken fredager slik at når fredag ettermiddag kommer er det helt helg...

Hvor lang tid bruker du på helgevasken da? Å starte helgen med rent hus høres så godt ut, men å vaske hele huset klokka 16.30 fredag ettermiddag etter ei lang arbeidsuke virker helt uoverkommelig. 

Anonymkode: 34316...144

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tweet skrev:

Jeg er dronninga av skippertak og sliter med å rett og slett holde det ryddig. I perioder greier jeg det fint og jeg vasker huset jevnlig, men så baller det så lett på seg om jeg lar rotet ligge bare en dag. 

Hvordan greier dere å holde huset ryddig og i orden? Noen tips? Og det er ikke vits i å si "bare gjør det, det er ikke så vanskelig", for det vet jeg allerede.. Trenger bare motivasjon og tips :P 

Jeg liker ikke å rydde, men går vel ut fra at det ikke er noen som liker særlig. Jeg liker at rydding går unna, og det vet jeg av erfaring at det ikke gjør når det samler seg opp og jeg må ta skippertak en gang imellom. Leste et sted og bet meg merke i en som sa hun alltid tok med seg en ting og la på plass når hun gikk gjennom huset, f.eks noe som var på en stol og skulle henges opp i gangen. Jeg har noen ganger noe i stuen som skal ryddes inn på kjøkkenet. 

Sånn tror jeg det begynte. Var rotete før, og nå er jeg ganske ryddig av meg. Tar meg bryet og legge/henge på plass med en gang jeg har brukt det, så det ikke samler seg flere ting. Det er mye lettere å holde orden når det er ryddig fra før. Så ta et skippertak og sørg hver dag på å holde det ved like ved å rydde opp etter deg for hver ting du bruker.

llers har jeg lest i en yoga bok om at det handler om å være til stede i øyeblikket. Nyte og glede deg over ting mens du f.eks vasker opp. Ta deg tid og f.eks kjenne etter at du har det godt med å stå og kjenne vannet på hendene osv Ha, ha :fnise: Måtte le da eg leste det. Men det gav meg litt å tenke på også. At man ikke skulle rydde for å bare glede seg til det var ferdig så man kunne sette seg ned med en kopp te, men være til stede og rydde og tenke på at nå beveger jeg meg og rydder, og det er en god ting. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En annen ting hvis jeg har flere ting jeg må rydde og ikke vet hvor jeg skal begynne og ikke ser enden på det, så tenker jeg at jeg begynner med en ting, samme hva, og tenker at jeg tar bare litt og litt, så blir jeg ferdig en gang. Husk i hvert fall å gjøre litt hver dag. Om det bare er å ta på plass en ting.

Angående å pante så mange flasker, så synes jeg ikke det er flaut. Men hvis du synes det er flaut, kan du ta bare en og en bære pose med deg for hver dag, så blir du til slutt kvitt dem alle.

Endret av exictence
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Notatboka
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har satt seg inn i teknikken til denne "rydde-guruen" Marie Kondo? http://www.aftenposten.no/bolig/Verdenskjent-ryddeguru-Rydd-n-gang_-og-du-trenger-aldri-rydde-igjen-683390_1.snd

Anonymkode: ca605...e62

http://forum.kvinneguiden.no/topic/973122-konmari-vi-får-orden-på-huset-og-livet/

Jeg elsker KonMari-metoden. Anbefaler alle som føler de har for mange ting å lese boka Magisk opprydning/the life changing magic of tidying up. Lån den på biblioteket eller lytt til den som lydbok på engelsk på youtube :) Følger man metoden blir livet automatisk lettere og man slutter å føle at man rydder og rydder uten å komme noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Um, vel, jeg holder det ikke ryddig hjemme:sjenert:

Etterhvert har jeg kommet frem til måter å holde det mindre rotete, slik at skippertakene ikke krever like stor innsats.

Først gikk jeg gjennom leiligheten og så hvor rot samlet seg opp, og hvorfor.
-Det samlet seg klær i fotenden av senga, fordi vi ikke hadde noe sted å legge halvskitne klær. Et klesstativ i enden av senga løste mye. Det må også ryddes i klesstativet, men det krever ikke like mye innsats.
-Gangen var kaos. Fordi vi ikke hadde nok oppbevaring. Et skap med skuffer løste problemet, og ga også en hylle for å legge fra oss småting på. Den øverste skuffen er en roteskuff, fordelt i tre kategorier slik at vi finner ting i rotet. Etter min mening er det viktig å ha roteskuffer, fordi det gir en plass å legge krimskrams som ellers ville vært vanskelig å finne en plass til. Det bør være et system så det er lett å vite hvilken roteskuff en ting tilhører.
-En hylle der mannen hadde skrivebøker og masse papirer så rotete ut og truet med å rase ut. Opprydding ved ras løste bare problemet midlertidig, fordi rotet ikke ble borte. Jeg kjøpte en pakke billige tidskriftsamlere og fordelte stablene på dem. Nå er det en av de ryddigste hyllene
-og masse mer

 

Det er fremdeles noen flater som samler ting, men det er overkommelig. 

Når jeg rydder på flatene som samler ting har jeg en fin strategi: Først tar jeg ting jeg ikke trenger å gå for å legge på plass. Så tar jeg store ting. Så sorterer jeg ut søppel før jeg legger alt på plass. Hvis det er ting som skal sorteres, f.eks bunker med aviser og papirer eller klær, flytter jeg det til et sted det er komfortabelt å sitte og lett å få oversikt.

Jeg setter ofte på en timer når jeg skal rydde. Jeg kan f.eks sette av 10 minutter til å gjøre leiligheten så ryddig som mulig. Da starter jeg med det største rotet. Hvis jeg blir ferdig med å rydde før tiden vasker jeg litt på badet, bretter klær eller setter på en klesvask.

Jeg prøver å gjøre en innsats mens jeg venter på ting. Hvis jeg lager en kopp te rydder jeg oppvask eller bretter klær mens vannet koker.

Anonymkode: 4c8ef...cbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp her var å få baby. Da blir alt spist og tygd og rota bort om man ikke har det ryddig :)

Anonymkode: 69c25...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...