Gå til innhold

Hvordan kjøre ned bratte og SPEILGLATTE veier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Få deg bedre piggdekk :)

Og ta med deg en pose med sand i bilen og strø.

Anonymkode: 377f6...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye veier denne bilen til ts?

Jeg har de argeste piggdekkene (best i test) på en småbil på knappe 1000 kg. Bilen min går som en drøm opp slike isbakker.

Lav vekt og gode piggdekk er stikkordet.

Anonymkode: 60822...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører kun piggfritt, jeg orker ikke bråket til piggdekk. Bremselengden er identisk med piggdekk, men farten må litt ned i svingen (bare snakk om rundt 7 km/t).

Hvis du har en moderne bil med antispinn og antiskrens er det viktig at bilen er i gir, for at disse førstøttesystemene skal fungere optimalt. ABS fungerer ikke optimalt i lave hastigheter når det er veldig glatt, pass på å slippe bremsene når du merker at hjulene låser seg (bilen skilr). Du trenger ikke å slippe dem helt opp, bare nok til at dekkene ikke er låst.

Å bruke håndbrekket er uforsvarlig, hvis du har så lite grep har du ikke lov til å kjøre. La bilen stå og finn en annen transportmåte. 

Jeg støtter forslaget om å kjøpe kjettinger eller noe som fungerer likt. 

På 18.11.2016 den 12.25, dillyduzit skrev:

Nå vil jeg ikke kapre tråden din TS, men jeg lurer på deres erfaring på .. hva skal man egentlig kalle det? Grus/jord vei med gjørme, is og spor? I såfall så er det første gang jeg har opplevd å kjøre på et slikt føre (rart hvordan man skulle ønske det heller var noe is og snø) 

Poenget; bilen slipper på en rar måte, spinner ikke, og har grep, men holder jeg noe løst i rattet virker det som bakdelen av bilen slipper og noe skrens på rett vei, men selve bilen går helt fint. Vanskelig å forklare ser jeg nå.. Jeg får følelsen av at bilen slipper, men selv med noe grep. Kjører i 2.gir og lar bilen bremse av seg selv. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan føle meg tryggere på det? Jeg vet jo at jeg bare må kjøre, kjøre, kjøre (som jeg faktisk må, da det er eneste veien ut fra boligfeltet), men fikk en rar følelse og måtte sjekke at det ikke var noe galt med dekkene.. 

Dekkene er det ikke noe galt med, de fungerer som en sjarm, og alle muttere etc sitter fint, lufttrykk er 2.2 (som det skal være i.f håndbok og lokk) 

Har du tilfeldigvis skaffet deg en bil med ESP (eller lignende)? Da vil du kunne kjøre fortere enn du kan med en normal bil men den vil rette opp skrensen og holde kursen stødig (i den rettningen rattet er stilt på, derfor du ikke skal prøve å rette opp en skrens i nye biler).

Å kjøre fort i henhold til forholdene og i tillegg holde løst i rattet er neppe en god strategi. Hold godt fast i rattet (hold på hver side der det er avrundet), dytt fra deg rattet slik at skuldrene dine blir presset inn i setet, og gjør omtrent det samme med venstre fot (press ned på "liksompedalen"). Da slipper du å skli fra side til side i setet og du føler bedre hvordan bilen sitter på veien.

Dog føles det helt annerledes å kjøre på gjørme med is og spor enn på tørr asfalt. Så det kan hende det bare er det. Men førestøttesystemene vil ofte få bilen til å føles "merkelig" ut, uten at bilen slipper skikkelig. Noen ganger vil du kunne se en lampe som blinker i dashbordet, men den blinker ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2016 den 0.15, amativeReflection skrev:

 

Har du tilfeldigvis skaffet deg en bil med ESP (eller lignende)? Da vil du kunne kjøre fortere enn du kan med en normal bil men den vil rette opp skrensen og holde kursen stødig (i den rettningen rattet er stilt på, derfor du ikke skal prøve å rette opp en skrens i nye biler).

Å kjøre fort i henhold til forholdene og i tillegg holde løst i rattet er neppe en god strategi. Hold godt fast i rattet (hold på hver side der det er avrundet), dytt fra deg rattet slik at skuldrene dine blir presset inn i setet, og gjør omtrent det samme med venstre fot (press ned på "liksompedalen"). Da slipper du å skli fra side til side i setet og du føler bedre hvordan bilen sitter på veien.

Dog føles det helt annerledes å kjøre på gjørme med is og spor enn på tørr asfalt. Så det kan hende det bare er det. Men førestøttesystemene vil ofte få bilen til å føles "merkelig" ut, uten at bilen slipper skikkelig. Noen ganger vil du kunne se en lampe som blinker i dashbordet, men den blinker ikke alltid.

 
 

Vi kom fram til tæle, gjørme og dype spor. Jeg antar bilen har ESP da den er relativ "ny" 2012 (Den har hvertfall ASB, golf 1,6 105hk diesel). Det varte i et par dager, nå når tempen stiger noe etter å ha vært noe fryst på natten så ser man at sporene kommer tilbake, og at du "slipper". Tenker nok at jeg sitter med følelsen av det, men selve bilen har absolutt full kontroll. 

Som regel sitter jeg med godt grep (hvor du nevner) men har alltid slitt med å finne en komfortabel sittestilling, så det kan faktisk bare være det, det at jeg føler at det er jeg som sklir, og ikke bilen. 

Har til dags dato enda ikke fått opp noe lampe i dashbordet, men jeg føler meg mye tryggere i denne bilen her nå, enn det jeg gjorde i min forrige golf 00'. Vi får se hvordan føret blir i dag (Østlandet), om det blir fullstendig dritt, tar vi bare en ekstra natt i Bærum. Da slipper jeg hvertfall å måtte stresse så mye over vanskelige kjøreforhold og kjøring i mørket. 

edit; Nå er veien slik igjen, og konklusjonen; tæle som ligger høyt under bakken, vannet trekkes ikke ned, og sinnsykt sporete. Fulgte trikset ditt, bilen prøver å rette seg opp, så merker at det slipper både på forhjul som vil følge spor, og bak som ikke finner fullstendig grep. Nå som jeg vet at det er slik, vet jeg at det bare gjelder å holde seg i en relativt lav fart, og kjøre pent. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...