Gå til innhold

Hvordan kjøre ned bratte og SPEILGLATTE veier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gruer meg hver eneste kveld til å kjøre til/fra jobb dagen derpå. Det er så glatt nå, og jeg kan ikke unngå en lang og bratt bakke til/fra jobb. Jeg gruer meg aller mest til å kjøre ned den. Hva om bilen bare sklir elegant nedover, og jeg ikke klarer å bremse?! Jeg har en stor Kia med piggfrie dekk. Hjelp!

Anonymkode: 125e2...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjør veldig sakte så går det vel fint. Rimelig glatt her også, men syns oppoverbakker er verst. Begynner du å skli i en bakke er det ikke så veldig mye å få gjort, var i alle fall ikke det når jeg sklei baklengs ned en bakke for noen år siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på gir og brems minst mulig, så går det som oftest bra :) 

Stor Kia, da har du sikkert awd?? Mister du feste med en awd, kan du bare glemme å prøve å rette opp bilen. Da må du bare "go with the flow".

Anonymkode: 6a9ab...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ene hjulsettet utenfor veien. Der det er gress/grus og ikke så hard is. Ikke brems, brems på giret istedet. Ha brekket klart i tilfelle du seiler, så får du vrengt bilen og bremset farten før du treffer noe på den måten. 

Og du, når du bor sånn burde du ha piggdekk.... 

Anonymkode: 5798e...eb2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville byttet til piggdekk eller samkjørt med noe som har. Evt be de som er ansvarlige for veien om å gruse godt. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og oppoverbakker, ha jevn fart, ikke gass på skikkelig, for da begynner du bare å spinne. Jevn fart:) lykke til! Bilen har mer feste når du gasser enn når du bremser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg gruer meg hver eneste kveld til å kjøre til/fra jobb dagen derpå. Det er så glatt nå, og jeg kan ikke unngå en lang og bratt bakke til/fra jobb. Jeg gruer meg aller mest til å kjøre ned den. Hva om bilen bare sklir elegant nedover, og jeg ikke klarer å bremse?! Jeg har en stor Kia med piggfrie dekk. Hjelp!

Anonymkode: 125e2...818

Ville skaffet med pigg for det første. Om du har automat ville jeg tatt på lavt gir istedet for D. Manuell er det ok å ligge i 2. punktbremse og unngå bråbrems. Gjerne prøv å sikte deg litt ut mot brøytekanter, glir du så glir du hvert fall ut av veien. 

Jeg har begynt å skli på en bratt bakke en gang. Baklengs med svinger og kjempe bratt og glatt. Forhhjulstrekk på den bilen. Punktbremset og la meg ut mot den trygge siden. Traff en stolpe i bunn av bakken, men ikke store skaden.

Anonymkode: a4be4...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjør på gir og brems minst mulig, så går det som oftest bra :) 

Stor Kia, da har du sikkert awd?? Mister du feste med en awd, kan du bare glemme å prøve å rette opp bilen. Da må du bare "go with the flow".

Anonymkode: 6a9ab...632

Bremse med gir kan også føre til at hjulene låser seg og dermed skli mer. Derfor man skal holde seg på et lavt gir og punktbremse. 

Anonymkode: a4be4...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Capita skrev:

Ville byttet til piggdekk eller samkjørt med noe som har. Evt be de som er ansvarlige for veien om å gruse godt. 

 

 

Enkelte steder, som bakken opp til familiegården min, der sklir bare grusen ned til bunn av bakken uansett. Fester seg ikke der den burde. 

Anonymkode: a4be4...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte steder, som bakken opp til familiegården min, der sklir bare grusen ned til bunn av bakken uansett. Fester seg ikke der den burde. 

Anonymkode: a4be4...3a6

Salt blandet med lett oppvarmet grus. Det fester seg. 

Anonymkode: 5798e...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte steder, som bakken opp til familiegården min, der sklir bare grusen ned til bunn av bakken uansett. Fester seg ikke der den burde. 

Anonymkode: a4be4...3a6

Prøvd å få litt gress til å vokse der grusen skal ligge? Funket på hytten der vi hadde samme problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en bratt og lang oppkjørsel og fant etter hvert ut at vi parkerer 300m fra huset om vinteren. Men det er bratt overalt her, og på isete vei er det bare én ting som gjelder: Piggdekk. Er det snø og ikke bare is, kan du som regel bruke kantene med ruglete snø til å få feste, men er de nedkjørt er det ikke så mye å finne på. Å sette på kjettinger er ikke det enkleste tiltaket heller.

Anonymkode: 10ece...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra

Huff, jeg misunner deg ikke. Hadde en bratt bakke der jeg bodde før, og hele vinteren var egentlig et helt stort mareritt. Hver gang mildvær og vind kom, sov jeg til og med dårlig om natten fordi jeg visste jeg skulle ut om morgenen. 

Eneste rådet er å være godt skodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjør på gir og brems minst mulig, så går det som oftest bra :) 

Stor Kia, da har du sikkert awd?? Mister du feste med en awd, kan du bare glemme å prøve å rette opp bilen. Da må du bare "go with the flow".

Anonymkode: 6a9ab...632

Go with the flow :fnise:

Anonymkode: 3f6cf...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1 km bratt bakke med svinger der jeg bor. Og om man møter noen må man rygge . Skled der og skulle bli dratt opp av traktor, det er sinnsykt glatt når traktoren med kjetting begynte å skli og..

Så glatt at om man prøver å gå opp bakken så sklir man på beina og må over en skog, et jorde, en skråning  og en bakke til for å komme seg hjem etter skolen. Har fortsatt aldri sklidd i den bakken.

Anonymkode: a4be4...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjør på gir og brems minst mulig, så går det som oftest bra :) 

Stor Kia, da har du sikkert awd?? Mister du feste med en awd, kan du bare glemme å prøve å rette opp bilen. Da må du bare "go with the flow".

Anonymkode: 6a9ab...632

Ehhhh, javel?

 

Anonymkode: 71004...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha riktig fart før nedstigninen, altså avpass farten på flaten før du begynner å kjøre nedover - dernest i stedet for å bremse for mye med fotbremsen så ha et lavt gir og la dette bremse bilen heller enn å bremse med fotbremsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehhhh, javel?

 

Anonymkode: 71004...70b

Sier seg selv det da. Har du fremhjulstrekk og mister grepet så har du ikke styring. Eneste mulighet er å brekke, siden du da stopper bakhjulene og bilen vil heller skli sideveis (som oftest går det mye saktere). 

Fremhjulsstrekk er skumle biler, kjører det selv nå for første gang etter åtte år med bakhjulsstrekk, og misliker det sterkt. Det slipper ikke like fort som bakhjulstrekk, men når det først slipper så er du fucked.

Anonymkode: 5798e...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring kommunen og få dem til å strø, de slurver ofte med det.

Anonymkode: 9aaaf...b79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...