Gå til innhold

Sjakk-VM: Magnus Carlsen vs Sergej Karjakin


Z.Z

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer Magnus! Og gratulerer til norsk sjakk. Støtteapparat og trenere koster penger, og Magnus trenger å være verdensmester for å betale for alt dette. Magnus er ikke skiløper som får trener, samlinger og smørebusshjelp helt gratis. Han betaler hele kalaset selv. Jeg tror ikke det er billig med lønninger , kost og losji med mere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Rosemoren skrev:

Kan noen forklare meg hvorfor dronningofferet ble sjakkmatt?

Jeg ser det ikke. :sjenert:

Det ble ikke spilt helt til sjakkmatt, men hvis Karjakin tar dronningen med kongen, så kommer tårnet inn til H8, og da har ikke kongen noe sted å flykte pga. bonden og tårnet på rad 5.

Endret av Nevian
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemoren
27 minutter siden, Nevian skrev:

Det ble ikke spilt helt til sjakkmatt, men hvis Karjakin tar dronningen med kongen, så kommer tårnet inn til H8, og da har ikke kongen noe sted å flykte pga. bonden og tårnet på rad 5.

Jeg ser den, men hvis han slo dronningen med bonden som sto på g7, ser det ut til at han kunne "flyktet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Rosemoren skrev:

Kan noen forklare meg hvorfor dronningofferet ble sjakkmatt?

Jeg ser det ikke. :sjenert:

Karjakin måtte ta dronningen. Enten med kongen eller bonden. Uansett hvilken han hadde brukt, ville Magnus satt sjakk matt i neste trekk med ett av tårnene. Hvis Karjakin slår ut dronningen med bonden er sjakk matt med tårn tar bonde på f7. Tar han dronningen med kongen, blir det sjakk matt med det andre tårnet til h8. 

Magnus var altså bare ett trekk unna sjakk matt. Men det er ikke så oppsiktsvekkende som mange skal ha det til. Karjakin hadde sett dette lenge før om han ikke hadde hatt kun noen sekunder på seg, og uansett ikke hadde noe å tape på å prøve.

Anonymkode: 93a0b...e7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær

Litt forsinket gratulasjon til Magnus Carlsen! Dette var spennende å følge med på. Drakk hver gang Torstein Bae sa "sikter seg inn", så litt sliten i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til Magnus Carlsen!!

 

Noen som vet hvorfor det ikke var noen VM-match i 2015 forresten?

Anonymkode: 3fdf1...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2016 den 1.49, AnonymBruker skrev:

Gratulerer til Magnus Carlsen!!

Noen som vet hvorfor det ikke var noen VM-match i 2015 forresten?

Anonymkode: 3fdf1...bcd

Tror det var fordi de ønsket å ha VM på partallsår, så de måtte kjøre et dobbeltår for å få det på rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

9 timer siden, visningsnamn skrev:

Skal du lage ny tråd nå som det straks er VM i lyn- og hurtigsjakk? :-)

Kven som helst kan vel laga ein tråd om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...