Gå til innhold

Sjakk-VM: Magnus Carlsen vs Sergej Karjakin


Z.Z

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg skulle gjerne gitt deg 10 + for dette innlegget, men jeg er uenig med deg i det jeg har uthevet.

Gjennom hele turneringen har jeg  sammenlignet Karjakins taktikk med Northugs taktikk i skisporet: "ligge bak i 4,7 mil, la andre gjøre drajobben, og hale inn seieren på oppløpssiden".

Karjakin spiller bra, noe som er forventet av en potensiell verdensmester, men min mening er at han vant denne kampen fordi motstander gjorde en feil, ikke fordi han selv spilte eksepsjonelt bra.

 Alle sjakkpartier blir vunnet fordi motspiller gjør en feil. Alle. Det er spillets natur. Dyktigheten består i å kunne avsløre og straffe disse feilene, samtidig som man selv passer på å spille riktig. Karjakin spiller gjerrig. Han gir ikke svake punkter, men han hogger til med en gang han ser en svakhet. Karjakin er smart. Han vet at dersom han gir Magnus en ørliten svakhet, så straffes han umiddelbart. Det er litt tålmodighetskrig. Karjakin har vært mest tålmodig, og nå leder han. Det er forresten veldig farlig å ligge bak i 4,7 mil. Man kan bli for passiv, og da straffes man. Balansegangen er hårfin. Man kan fort tape på å enten bli for aktiv, eller for passiv.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De melker denne carlsengreia for alt det er verdt. Ser minst to nyhetssaker om han hver dag. De hiver seg selvsagt over at han gikk forbi pressen. "Buhu, carlsen ville ikke snakke med oss :,("

Anonymkode: de232...409

Det er bare uhøflig og barnslig å holde på slik som Magnus Carlsen gjorde. Spiller man dårlig, så er det vel ikke noe annet å forvente heller. Han spiller ikke som en verdensmester verdig, og han oppfører seg ikke akkurat som noen verdensmester heller. Kanskje Magnus Carlsen er over toppen? Han har gjort mange tabber, den siste tiden.

Men Carlsen har vel (iallefall av norske journalister) blitt omtalt som ett av verdens beste sjakk-genier i mange år allerede. Så plutselig begynner han å spille som en nybegynner, under ett viktig mesterskap. Karajkin taklet pressekonferansen veldig bra også. Han snakket nøytralt, og faktisk ganske positivt  angående Carlsen. Ville Carlsen giddet å oppføre seg like elegant, hvis denne situasjonen hadde vært omvendt?

Dersom Carlsen fortsetter å spille slik som dette, så fortjener han faktisk å tape. Så får han heller se om han klarer (eller gidder) å komme tilbake igjen, på ett seinere tidspunkt. At man har vinner-instinkt er er en elendig unnskyldning, for en slik barnslig og uhøflig oppførsel. Det ville sikkert ha blitt veldig mye mer hauset opp i norske aviser, dersom Karajkin hadde funnet på noe lignende...

Anonymkode: 0d17a...1ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, made4u skrev:

Også stolt av Magnus, så innlegget ditt fikk poeng fra meg, er mer uforstående til mange av de andre angrepene her. Dog ser ikke de hva vi ser, nemlig at Magnus kjemper mot en god spiller som er backet opp av ett støtteapparat Magnus selv ikke er i nærheten å ha maken til.

At Magnus er i den posisjon som han er, verdens beste sjakkspiller, vil jeg si at er mindre sannsynlig enn at Danmark får en verdensmester i langrenn. Så alene han har stått, altså veien han har hatt mot toppen er myntet på at han er et sjakktallent (ett geni) man bare finner et fåtall av på et tusenår.

Man må huske på at i mange land blir spillere fostret opp til å bli de gode sjakkspillerne de er, Magnus er ikke ett resultat av noen av de beste sjakk.skolene i verden, men snarere grunnet at han er det største geniet av dem alle. Ingen stiller dårligere forbredt enn Magnus, hans spill er basert på å bryte med det etablerte og kjente (altså det innøvde) da han er i en særklasse best når spillet beveger seg bort fra det tidligere kjente og over på at det er sjakkforståelsen som er gjeldende.

For min del er Magnus Carlsen en å beundre på linje med Einstein og Da Vinci, det han har oppnådd skulle nær sagt ikke vært mulig - likevel har han nådd dit han er og han vil fratre tronen som den beste sjakkspiller som noensinne har levd tror jeg - så dem som sammenligner han med tidligere storheter ser seg blind på hva Magnus faktisk presterer (uavhengig av hvordan dette mesterskapet ender).

Magnus er fascinerende...

At Magnus er på toppen og at Norge ble nr 5 i lag-OL er utrolig bra. Som du er inne på . Sjakklandslaget har ingen smørebuss, og det er så som så med sekundanter. Skilandslaget til Danmark er en fin sammenligning.  Selv om Magnus stort sett er sin egen styrkes smed, så tror jeg at familien ,Torbjørn Ringdal Hansen, Simen Agdestein og sjakkmiljøet har betydd mye . Samtidig betyr Magnus mye for sjakkmiljøet og han er den store stjerna på verdensbasis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare uhøflig og barnslig å holde på slik som Magnus Carlsen gjorde. Spiller man dårlig, så er det vel ikke noe annet å forvente heller. Han spiller ikke som en verdensmester verdig, og han oppfører seg ikke akkurat som noen verdensmester heller. Kanskje Magnus Carlsen er over toppen? Han har gjort mange tabber, den siste tiden.

Men Carlsen har vel (iallefall av norske journalister) blitt omtalt som ett av verdens beste sjakk-genier i mange år allerede. Så plutselig begynner han å spille som en nybegynner, under ett viktig mesterskap. Karajkin taklet pressekonferansen veldig bra også. Han snakket nøytralt, og faktisk ganske positivt  angående Carlsen. Ville Carlsen giddet å oppføre seg like elegant, hvis denne situasjonen hadde vært omvendt?

Dersom Carlsen fortsetter å spille slik som dette, så fortjener han faktisk å tape. Så får han heller se om han klarer (eller gidder) å komme tilbake igjen, på ett seinere tidspunkt. At man har vinner-instinkt er er en elendig unnskyldning, for en slik barnslig og uhøflig oppførsel. Det ville sikkert ha blitt veldig mye mer hauset opp i norske aviser, dersom Karajkin hadde funnet på noe lignende...

Anonymkode: 0d17a...1ee

At Magnus spiller dårlig er tull. Han har faktisk klart 7 remis av 8 mulige mot Sergei Karjakin. Han har hatt fordel i flere av disse partiene, og det er gode sjanser for at han bygger opp flere fordeler som faktisk går inn til seier.

Du forstår deg ikke på store kunstneres psykologi. Magnus er den største sjakk-kunstneren i verden. Å ha en kunstners psyke er gjerne baksiden av stor kunst. Jeg kjenner flere store kunstnere, og ett fellestrekk for disse er ekstrem presisjon. En liten feil kan påføre dem smerte. Store kunstnere er også typisk ærlige i sin framtreden. De spiller ikke roller. Man blir aldri stor kunstner i verdensmålestokk dersom man ikke er ærlig mot seg selv. Dersom temperamentet  er middelmådig så er sjelden presisjonen og kvaliteten stabilt i verdensklasse. Magnus leverer presisjon og kvalitet som ingen andre. Nesten hver gang. Selvfølgelig gjør det veldig vondt når han feilvurderer og går på ett tap der han bare kan skylde på seg selv. Vi må være fornøyd med kunsten han leverer og slutte å sutre over at han ikke klarer å bli likegyldig nok til å takle en slik pressekonferanse. Han er Norges største stjerne. Det burde holde. Gi han applaus for det, og la han trekke seg litt  tilbake når han har det vondt. Han risikerer hver gang. Han risikerer smerte og motgang, men dundrer på, år etter år. Det er ikke lett. Kasparov og Agdestein orker det ikke lenger.

Tenk deg følgende scenario. Din egen unge har tapt sitt livs viktigste kamp, og er dypt, dypt preget. Fullstendig knust. Forlanger du da at din unge skal stille opp umiddelbart til pressekonferanse for kritisering av journalister og TV fra hele verden?

Du mener sikkert at sterke følelser er barnslig, men når man lever seg fullstendig inn i det man holder på med og gir absolutt alt, da blir følelsene sterke. Hadde  Magnus tatt lett på det, så hadde han taklet det mye bedre, men da hadde han ikke vært verdensmester heller.

Endret av I Grosny
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parti 8:

Etter en veldig rolig åpning fikk begge spillerne tidsnød mot trekk 40 og Magnus gjorde en feil. I en vanskelig og uoversiktlig stilling med lite tid igjen på klokka klarte ikke Sergej å utnytte muligheten. Dermed gikk partiet inn i trekk 41 med omtrent likt spill. Magnus kunne flere ganger lett gått for remis, men var som vanlig offensiv og forsøkte å gå for seier uten å få overtak på noe tidspunkt i partiet. Den avgjørende kjempeblunderen kom i trekk 51 da Carlsen spilte De6. Den sjansen lot ikke Karjakin gå fra seg og fortsatte med stil i de to neste trekkene. Magnus strakk fram neven og tapet var et faktum.

Sergej blir regnet som verdens kanskje aller beste forsvarsspiller og har brukt den styrken til fulle. Hvis stillingen er i ferd med å kompliseres i usikkert terreng har han stort sett funnet løsningene som gjør at minst remis ligger i kortene. Han har beholdt roen i pressede situasjoner og vært tålmodig, noe som ble belønnet med seier i parti åtte. Det kan tenkes at Magnus er frustrert over Karajakins gode defensive spill i tillegg til sine egne blemmer og ubenyttede vinstsjanser. Nå må Magnus riste av seg den enorme skuffelsen og gå på med friskt mot, selv om det kan bli veldig vanskelig. Heldigvis er det hvildag i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Z.Z skrev:

Parti 8:

Etter en veldig rolig åpning fikk begge spillerne tidsnød mot trekk 40 og Magnus gjorde en feil. I en vanskelig og uoversiktlig stilling med lite tid igjen på klokka klarte ikke Sergej å utnytte muligheten. Dermed gikk partiet inn i trekk 41 med omtrent likt spill. Magnus kunne flere ganger lett gått for remis, men var som vanlig offensiv og forsøkte å gå for seier uten å få overtak på noe tidspunkt i partiet. Den avgjørende kjempeblunderen kom i trekk 51 da Carlsen spilte De6. Den sjansen lot ikke Karjakin gå fra seg og fortsatte med stil i de to neste trekkene. Magnus strakk fram neven og tapet var et faktum.

Sergej blir regnet som verdens kanskje aller beste forsvarsspiller og har brukt den styrken til fulle. Hvis stillingen er i ferd med å kompliseres i usikkert terreng har han stort sett funnet løsningene som gjør at minst remis ligger i kortene. Han har beholdt roen i pressede situasjoner og vært tålmodig, noe som ble belønnet med seier i parti åtte. Det kan tenkes at Magnus er frustrert over Karajakins gode defensive spill i tillegg til sine egne blemmer og ubenyttede vinstsjanser. Nå må Magnus riste av seg den enorme skuffelsen og gå på med friskt mot, selv om det kan bli veldig vanskelig. Heldigvis er det hvildag i dag.

En forskjell på Magnus og Sergei så langt har vært mentaliteten. Sergei SKAL IKKE tape, mens Magnus har hatt mer seiersambisjoner. I parti åtte hadde han bestemt seg. Hvite brikker. Han skulle vinne. Magnus er vant til å vinne i like stillinger, og stillingen var stort sett ganske jevn. Han burde selvfølgelig i den store etterpåklokskapstid roet ned til uavgjort, men det virker som om vinstidèen satt for godt fast, og at han ikke klarte å gi slipp på den. På chess.com sa de at Magnus tapte fordi han ikke hadde løperen sin i spill. Han spilte praktisk talt med offiser under så lenge denne løperen var hindret av sin egen bonde. Dette hadde Magnus sett på  på slutten en normal dag, og gjort noe med det, selv om det kunne innebåret å styre mot uavgjort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat
16 timer siden, Z.Z skrev:

Magnus kunne flere ganger lett gått for remis, men var som vanlig offensiv og forsøkte å gå for seier uten å få overtak på noe tidspunkt i partiet.

16 timer siden, I Grosny skrev:

En forskjell på Magnus og Sergei så langt har vært mentaliteten. Sergei SKAL IKKE tape, mens Magnus har hatt mer seiersambisjoner. I parti åtte hadde han bestemt seg. Hvite brikker. Han skulle vinne. Magnus er vant til å vinne i like stillinger, og stillingen var stort sett ganske jevn. Han burde selvfølgelig i den store etterpåklokskapstid roet ned til uavgjort, men det virker som om vinstidèen satt for godt fast, og at han ikke klarte å gi slipp på den. På chess.com sa de at Magnus tapte fordi han ikke hadde løperen sin i spill. Han spilte praktisk talt med offiser under så lenge denne løperen var hindret av sin egen bonde. Dette hadde Magnus sett på  på slutten en normal dag, og gjort noe med det, selv om det kunne innebåret å styre mot uavgjort.

Som du ser av hele setningen så er jeg enig med deg. Hvit bonde på e4 som ble blokkert av svart hest på e5 var et stort problem mot slutten og hindret hvit løper på g2 fra å komme i aktivitet. Dette på grunn av unøyaktigheter av Magnus i trekkene før. Selv om stillingen var vanskelig kunne han fremdeles berget remis med godt spill før den avgjørende bukken med De6 i trekk 51.

Stillingen før Magnus gjorde trekk 51:

http://i0.wp.com/espnfivethirtyeight.files.wordpress.com/2016/11/game8move51.jpg?quality=90&strip=all&w=575&ssl=1

Blir spennende å se om Magnus allerede i kveld går for seier med svarte brikker, eller om han venter til neste parti med hvite brikker.

Endret av Z.Z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Z.Z skrev:

Som du ser av hele setningen så er jeg enig med deg. Hvit bonde på e4 som ble blokkert av svart hest på e5 var et stort problem mot slutten og hindret hvit løper på g2 fra å komme i aktivitet. Dette på grunn av unøyaktigheter av Magnus i trekkene før. Selv om stillingen var vanskelig kunne han fremdeles berget remis med godt spill før den avgjørende bukken med De6 i trekk 51.

Stillingen før Magnus gjorde trekk 51:

http://i0.wp.com/espnfivethirtyeight.files.wordpress.com/2016/11/game8move51.jpg?quality=90&strip=all&w=575&ssl=1

Blir spennende å se om Magnus allerede i kveld satser offensivt med svarte brikker, eller om han venter til neste parti med hvite brikker.

Jeg gjetter på at Magnus kommer til å spille helt fantastisk. Svart er perfekt, fordi han lettere kan bli fornøyd med remis, og risikoen for at han kjører for hardt er mindre. Jobber han med gode posisjoner for øyet, uten overambisjonering, så er det bare å klinke til dersom en god sjanse skulle oppstå/opparbeides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bare å innse at Karjakin er den beste spilleren for øyeblikket og har vært det etter parti fire. Sergej presset Magnus gjennom hele parti ni og hadde reelle vinstmuligheter uten å finne de avgjørende trekkene. Karjakin kunne enkelt gått for remis på flere tidspunkt i partiet, men valgte ukarakteristisk av ham å spille videre for seier til det var helt klart at det måtte ende med uavgjort. Kampen har blitt snudd på hodet og det er nå Sergej som mørner Magnus. Carlsen var både heldig og dyktig i forsvar som unngikk nok et tap i parti ni.

Det er fremdeles muligheter for at dette snur hvis Magnus finner et glimt av gammel briljanse og/eller Sergej har en litt dårlig dag. Det er likevel Magnus som må ta initiativet og ekstra risiko for å ta igjen ledelsen, noe som ikke blir lett med spillet Sergej viser for tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Magnus! Dette var fryktelig spennende. Jeg ble bekymret da Magnus slo LxLe6 og åpnet Sergei sin tårn-dronningdobling i f-linja, men han kom seg forbi problemene og ting så bare bedre og bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carlsen er en like dårlig vinner som han er en taper. Pinlig å se på, og flaut at han representerer Norge. 

Har derimot fått stor respekt for Karjiakin. Verdig vinner. Han kommer til å bli verdensmester før eller siden, og det fortjener han.

Anonymkode: 93a0b...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig optimistisk igjen, remis med svart nå (gjerne med Magnus som den som har fordel i sluttspillet) så er det en fordel med hvit i siste parti (og håper at Magnus ikke sjanser for mye for å vinne da), I hurtig og eventuell lynsjakk er jo Magnus en klar favoritt. Men håper jo at han avgjør mesterskapet i en av de to følgende partiene,

Har vært mer spennende enn nervene tåler å følge mesterskapet i år, men veldig bra underholdning synes jeg, man kan lett bli avhengig. Eneste savn er Dalum i studio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Carlsen er en like dårlig vinner som han er en taper. Pinlig å se på, og flaut at han representerer Norge. 

Har derimot fått stor respekt for Karjiakin. Verdig vinner. Han kommer til å bli verdensmester før eller siden, og det fortjener han.

Anonymkode: 93a0b...e7e

At Karjakin blir verdensmester nå eller senere er sannsynlig, og han er på alle måter ett forbilde. Magnus har mer temperament og følelser, og jeg liker han som han er. Han er ærlig , direkte og generøs, og en fantastisk ressurs for norske og utenlandske sjakkspillere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, made4u skrev:

Endelig optimistisk igjen, remis med svart nå (gjerne med Magnus som den som har fordel i sluttspillet) så er det en fordel med hvit i siste parti (og håper at Magnus ikke sjanser for mye for å vinne da), I hurtig og eventuell lynsjakk er jo Magnus en klar favoritt. Men håper jo at han avgjør mesterskapet i en av de to følgende partiene,

Har vært mer spennende enn nervene tåler å følge mesterskapet i år, men veldig bra underholdning synes jeg, man kan lett bli avhengig. Eneste savn er Dalum i studio.

Magnus er den beste lynsjakkspilleren, men Karjakin er farligere enn noensinne, og jeg tror russerne har gjort såpass gode sluttspilltreninger før dette mesterskapet at forspranget til Magnus er knappet kraftig inn. Jeg holder en knapp  på Magnus, men det kommer til å bli skremmende jevnt. Går det til Armageddon, så vinner svart, fordi svart klarer seg med remis når det er Armageddon. Jeg hadde også likt å se Lahlum, men er veldig godt fornøyd med Andersen, Hammer og Agdestein på VGTV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Keiserensnyeklær

Dette var bra! Denne seieren unnet jeg virkelig Magnus Carlsen. Karjakin var også utrolig sympatisk og svarte godt for seg på pressekonferansen og i intervjuer. Bytter mellom NRK og VGTV. Ser mest på VGTV pga Hammer og Agdestein, men må innom NRK når det er interessante gjester der. Gull at NRK fikk inn stormester Pia Cramling den ene dagen. Atle Grønn er også et funn. Røneid er rolig og behagelig å høre på, Torstein Bae er dyktig, men litt lavere nivå enn hos stormestrene på VGTV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Carlsen er en like dårlig vinner som han er en taper. Pinlig å se på, og flaut at han representerer Norge. 

Har derimot fått stor respekt for Karjiakin. Verdig vinner.

Anonymkode: 93a0b...e7e

Nå får det være nok! Magnus Carlsen er en hedersmann! Vis meg en god taper, og det eneste jeg ser er en taper. Magnus er en vinnerskalle og det er hva idrett og sjakk osv trenger! 

Anonymkode: 1b8cd...b87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Keiserensnyeklær skrev:

Dette var bra! Denne seieren unnet jeg virkelig Magnus Carlsen. Karjakin var også utrolig sympatisk og svarte godt for seg på pressekonferansen og i intervjuer. Bytter mellom NRK og VGTV. Ser mest på VGTV pga Hammer og Agdestein, men må innom NRK når det er interessante gjester der. Gull at NRK fikk inn stormester Pia Cramling den ene dagen. Atle Grønn er også et funn. Røneid er rolig og behagelig å høre på, Torstein Bae er dyktig, men litt lavere nivå enn hos stormestrene på VGTV.

Enig, synd jeg ikke fikk med meg PIa.

IM Torstein Bae er en av Norges beste sjakkpedagoger, men jeg tror ikke han er god nok til å holde remis mot Karjakin. GM Agdestein og GM Hammer er gode nok til det, og de forstår trolig Magnus bedre enn noen andre i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå får det være nok! Magnus Carlsen er en hedersmann! Vis meg en god taper, og det eneste jeg ser er en taper. Magnus er en vinnerskalle og det er hva idrett og sjakk osv trenger! 

Anonymkode: 1b8cd...b87

Jeg er en god taper, kanskje helt i verdensklasse! Jeg gleder meg over at mine motspillere har fått til noe veldig bra, særlig hvis det er små barn, og jeg er glad for at motspillerne straffer mine feiltrekk slik at jeg kan korrigere og forbedre mitt spill. Problemet mitt er at jeg ikke vil vinne hardt nok, og kan bli for lat til å regne på alt jeg burde regne på, mange nok trekk framover.

Gode tapere er ikke bare tapere, vi ser også gevinsten i ett tap, og tar med oss det videre.  Jeg er forresten ikke bare taper. Jeg er i framgang og planlegger å nå ett nytt nivå til neste år. Jeg skal bli middelmådig :)  .  Mer hårete mål som cmåmester (CM), klubbmester og cafesjakkvinner er dessverre helt urealistisk. Cafesjakk er forresten lettere å vinne enn vanlige turneringer pga aldersgrensa. Det er veldig få av talentene på NTG som er gamle nok til å komme inn.

Selv en taper av mitt kaliber gleder seg over Magnus, og tillater han å være seg selv, også når han får en skikkelig smell rett i ansiktet. 

De som kritiserer Magnus ser ut som skikkelig elendige tapere.  Mennesker som har så lite å fare med at de må hakke på mer vellykkede mennesker for selv å kunne føle seg litt bedre. 

Jeg har tenkt litt over det å delta og bli sist. Det er egentlig sunt. Tenk deg dersom du går skirenn mot Johaug og Northug, og blir tatt igjen med en runde på tredjerunden. Du taper så det suser, men allikevel. Den som klarer å begynne på tredjerunden før verdensstjernene tar dem igjen er egentlig veldig godt trent og går faktisk fort. Mosjon er sunt, og levealderen blir veldig god for disse som deltar , men taper.  Det er litt slik i sjakk også. Det kan se ut som sjakk og tenkespill vedlikeholder hjernen og muligens forebygger Alzheimer. 

Jeg kjenner forøvrig andre tapere som imponerer meg mer enn meg selv, og trekker tilbake at jeg er i verdensklasse. Jeg tenker spesielt på en sjakkpappa som bare taper og taper , år etter år mens han er med barna på turneringer. Han smiler like godt. Det må være tungt å ta så mange tap. Så massivt , og nesten hele tiden.

Heia Magnus! Og heia alle tapere! 

 

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...