Gå til innhold

Sjakk-VM: Magnus Carlsen vs Sergej Karjakin


Z.Z

Anbefalte innlegg

Var mer spennende natt enn jeg likte siste partiet, blir spennende med to partier hvor Magnus skal spille med sort nå. Magnus virker å være litt preget nå, heldigvis virker Karjakin å være enda mer preget og med en respekt for Magnus i den grad at det ser ut som frykt.

Overasket over at Karjakin ikke griper muligheter, men fremstår så redd Magnus at han velger å bytte ut brikker sågar i egen disfavør bare for å forenkle spillet og frata Magnus muligheter, han virker fornøyd med remis'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble raskt ferdig dagens parti, noe som gir fordel Magnus igjen...

Remis i morgen også og han har tre parti med hvit og to parti med svart - vil være et godt utgangspunkt.

Vanskelig å vinne med svart mot Karjakin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karjakin er en typisk person som støtter seg på det teoretiske men som mangler forståelse og evne til å improvisere. Han er en typisk person som er vant til å være god på ting i den grad at han tar egne evner for gitt og overvurderer dem. Han har typisk "rå intelligens" som ikke er avhengig av forståelse, men mekanisk prosessering. Carlsen forstår hva han driver med og er den bedre spiller av de to. Kunnskap er ikke det samme som forståelse. Svakheten til Carlsen er at han kan gå lei og ikke tar motstanderen seriøst.

Ellers er sjakk ganske kjedelig, jeg foretrekker RTS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste partiene ble relativt korte og ikke spesielt begivenhetsrike. Carlsen som spilte med svarte brikker i begge klarte seg greit, selv om han gjorde en feil i parti sju som kostet en bonde. Han hadde likevel ingen problemer med å kontrollere partiet inn til remis.

Nå har det blitt spilt hele sju uavgjorte partier på rad der Magnus stort sett har vært i førersetet med vinstsjanser i to av partiene, mens Sergej har hatt èn. Så får vi se om Magnus finner godformen i kveld og om parti åtte endelig kan gi en avgjørelse, eller om det ender med nok en remis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker på meg som om Karjakin feiger litt ut når han får overtaket iblant. Han presser på en liten stund, så lenge forberedelsene sitter eller risikoen synes minimal, men så trekker han seg. Carlsen har spilt litt mer upresist enn vi er vant til fra ham, og det kunne straffet seg, men Karjakin trykker tilsynelatende på "Avbryt"-knappen og tar remis når det blir for skarpt. Vanskelig å klandre ham for det, han møter jo en spiller med 81 ratingpoeng mer før denne VM-kampen og har tross alt levert en ratingprestasjon over det man kan forvente til nå, men det gjør at jeg fortsatt føler meg forholdsvis trygg på at vår mann haler det i land til slutt. Jeg tror det er mer sannsynlig at Magnus får renset maskineriet for rusk enn at Karjakin plutselig klarer å sette sjansene sine. Carlsen har hanglet litt her og der (til Carlsen å være...), og likevel har han vært nærmere vinst enn Karjakin. Det sier for meg noe om det egentlige styrkeforholdet, og tross syv strake remiser tror jeg ikke Magnus føler dette har gått elendig til nå.

Jeg innser at det er fryktelig enkelt for meg å sitte her og uttale meg om rusk og maskineri eller manglende guts, bare så det er sagt. De spiller selvfølgelig fortsatt på et ubegripelig høyt nivå, et nivå vi andre bare kan drømme om, og jeg hadde fått juling av begge to selv om de spilte simultanblindsjakk. Jeg bare sammenligner med turneringer jeg har sett dem i før.

Ellers irriterer jeg meg over disse prosentandelene til VGTV. Å anslå prosentvis sjanse for remis er en helt umulig øvelse for en sjakkcomputer. Da de tok remis i går var vel remissjansen i prosent ifølge VGs sending godt nede på 60-tallet, og den var åpenbart noe så nær som 100. Sannsynligheten for remis avhenger jo fullstendig av spillestyrke. Da synes jeg NRKs pil er et mye bedre pedagogisk virkemiddel, selv om det også har sine mangler. Det ser så dumt ut når man får situasjoner som i parti 4 med en kliss remis stilling som ble vurdert nær vunnet for Magnus. Men jeg skjønner behovet for å forenkle, så jeg forstår godt at de kommer til å holde på disse løsningene, og det ødelegger på ingen måte opplevelsen for meg.

Uansett spent på kveldens parti! :)

Anonymkode: 9ee4a...9b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker på meg som om Karjakin feiger litt ut når han får overtaket iblant. Han presser på en liten stund, så lenge forberedelsene sitter eller risikoen synes minimal, men så trekker han seg. Carlsen har spilt litt mer upresist enn vi er vant til fra ham, og det kunne straffet seg, men Karjakin trykker tilsynelatende på "Avbryt"-knappen og tar remis når det blir for skarpt. Vanskelig å klandre ham for det, han møter jo en spiller med 81 ratingpoeng mer før denne VM-kampen og har tross alt levert en ratingprestasjon over det man kan forvente til nå, men det gjør at jeg fortsatt føler meg forholdsvis trygg på at vår mann haler det i land til slutt. Jeg tror det er mer sannsynlig at Magnus får renset maskineriet for rusk enn at Karjakin plutselig klarer å sette sjansene sine. Carlsen har hanglet litt her og der (til Carlsen å være...), og likevel har han vært nærmere vinst enn Karjakin. Det sier for meg noe om det egentlige styrkeforholdet, og tross syv strake remiser tror jeg ikke Magnus føler dette har gått elendig til nå.

Anonymkode: 9ee4a...9b4

Mindre sikker nå, for å si det slik. Det slo virkelig motsatt vei i dag.

Anonymkode: 9ee4a...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Carlsen er kjempesint på seg selv nå. Spennende å se om vi får noe intervju med ham i det hele tatt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så barnslig gjort å stikke før pressekonferansen. Greit han er skuffa altså, men likevel. 

Endret av Salka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinlig og ydmykende. Særlig for et land som har hauset opp dette sjakk-"geniet" i lang tid.

Carlsen er overvurdert. Han er verdensener fordi han har hatt flaks og spiller i en tidsepoke uten virkelige enere. Et "maktvakuum" som utnyttes av middelmådigheter og som man finner utallige eksempler på i andre sammenhenger.

Dette tapet hadde ikke vært så pinlig om ikke Norge hadde hypet opp denne klovnen i lang tid og stått med nesa i være i møte med utlandet. 

Slutt! Det er pinlig å være norsk. 

 

Anonymkode: 93a0b...e7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er over. Forsvarsminister Karjakin går for remis i alle resterende partier. Og jo flere offiserer han får byttet av, jo fortere er partiene over. Maks kjedelig, men det holder med 1 mål i fotball..eh..

Anonymkode: c2a5c...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De melker denne carlsengreia for alt det er verdt. Ser minst to nyhetssaker om han hver dag. De hiver seg selvsagt over at han gikk forbi pressen. "Buhu, carlsen ville ikke snakke med oss :,("

Anonymkode: de232...409

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pinlig og ydmykende. Særlig for et land som har hauset opp dette sjakk-"geniet" i lang tid.

Carlsen er overvurdert. Han er verdensener fordi han har hatt flaks og spiller i en tidsepoke uten virkelige enere. Et "maktvakuum" som utnyttes av middelmådigheter og som man finner utallige eksempler på i andre sammenhenger.

Dette tapet hadde ikke vært så pinlig om ikke Norge hadde hypet opp denne klovnen i lang tid og stått med nesa i være i møte med utlandet. 

Slutt! Det er pinlig å være norsk. 

 

Anonymkode: 93a0b...e7e

Eh, nei.

Anonymkode: dd489...78e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, nei.

Anonymkode: dd489...78e

Eh, jo. 

Det er bare flaks at det ikke finnes en Steinitz, Lasker, Capablanca og Kasparov osv akkurat nå. Og da er førsteplassen "up for grabs" av middelmådigheter.

Anonymkode: 93a0b...e7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pinlig og ydmykende. Særlig for et land som har hauset opp dette sjakk-"geniet" i lang tid.

Carlsen er overvurdert. Han er verdensener fordi han har hatt flaks og spiller i en tidsepoke uten virkelige enere. Et "maktvakuum" som utnyttes av middelmådigheter og som man finner utallige eksempler på i andre sammenhenger.

Dette tapet hadde ikke vært så pinlig om ikke Norge hadde hypet opp denne klovnen i lang tid og stått med nesa i være i møte med utlandet. 

Slutt! Det er pinlig å være norsk. 

 

Anonymkode: 93a0b...e7e

Jeg er stolt av Magnus. Han sitter å spiller mot en av verdens beste spillere, som har full oppbacking av Russland, mens han selv ikke har andre hjelpere enn han betaler av egen lomme. Sergei gjør det vanskelig for Magnus, og han får ikke briljert som han liker. I det åttende partiet ser Magnus at det er mange trekk som må gjøres på kort tid, og tar sjansen på spenstig hurtigsjakkspill. Det holder ikke, men det var ett interresant og spennende forsøk. Jeg synes Sergei spiller fantastisk solid. Han får tilsynelatende til en sjanse ganske tidlig i partiet som han regner på i 20 minutter uten å finne noe konkret, og lar være å gå inn i den. Dronningangrepet hans i tidsnøden var genialt. Vi må bare gratulere han med seieren men samtidig legge oss i minnet at en såret Magnus er en superskjerpet Magnus. Dette blir spennende.

At Magnus ikke orker å gå i pressekonferanse etter kampen gidder jeg ikke å kritisere han for. Han hører på seg selv, og gjør det han selv vil. Dette er minst like mye styrke som svakhet. Han viser følelser. Han er ekte. Han har integritet. Magnus er en fantastisk og generøs person. Når OL-landslaget hadde samling hjemme hos han, betalte f.eks. Magnus selv for å hente inn stormester Boris Gelfand som trener. 

Endret av I Grosny
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg er stolt av Magnus. Han sitter å spiller mot en av verdens beste spillere, som har full oppbacking av Russland, mens han selv ikke har andre hjelpere enn han betaler av egen lomme. Sergei gjør det vanskelig for Magnus, og han får ikke briljert som han liker. I det åttende partiet ser Magnus at det er mange trekk som må gjøres på kort tid, og tar sjansen på spenstig hurtigsjakkspill. Det holder ikke, men det var ett interresant og spennende forsøk. Jeg synes Sergei spiller fantastisk solid. Han får tilsynelatende til en sjanse ganske tidlig i partiet som han regner på i 20 minutter uten å finne noe konkret, og lar være å gå inn i den. Dronningangrepet hans i tidsnøden var genialt. Vi må bare gratulere han med seieren men samtidig legge oss i minnet at en såret Magnus er en superskjerpet Magnus. Dette blir spennende.

At Magnus ikke orker å gå i pressekonferanse etter kampen gidder jeg ikke å kritisere han for. Han hører på seg selv, og gjør det han selv vil. Dette er minst like mye styrke som svakhet. Han viser følelser. Han er ekte. Han har integritet. Magnus er en fantastisk og generøs person. Når OL-landslaget hadde samling hjemme hos han, betalte f.eks. Magnus selv for å hente inn stormester Boris Gelfand som trener. 

Også stolt av Magnus, så innlegget ditt fikk poeng fra meg, er mer uforstående til mange av de andre angrepene her. Dog ser ikke de hva vi ser, nemlig at Magnus kjemper mot en god spiller som er backet opp av ett støtteapparat Magnus selv ikke er i nærheten å ha maken til.

At Magnus er i den posisjon som han er, verdens beste sjakkspiller, vil jeg si at er mindre sannsynlig enn at Danmark får en verdensmester i langrenn. Så alene han har stått, altså veien han har hatt mot toppen er myntet på at han er et sjakktallent (ett geni) man bare finner et fåtall av på et tusenår.

Man må huske på at i mange land blir spillere fostret opp til å bli de gode sjakkspillerne de er, Magnus er ikke ett resultat av noen av de beste sjakk.skolene i verden, men snarere grunnet at han er det største geniet av dem alle. Ingen stiller dårligere forbredt enn Magnus, hans spill er basert på å bryte med det etablerte og kjente (altså det innøvde) da han er i en særklasse best når spillet beveger seg bort fra det tidligere kjente og over på at det er sjakkforståelsen som er gjeldende.

For min del er Magnus Carlsen en å beundre på linje med Einstein og Da Vinci, det han har oppnådd skulle nær sagt ikke vært mulig - likevel har han nådd dit han er og han vil fratre tronen som den beste sjakkspiller som noensinne har levd tror jeg - så dem som sammenligner han med tidligere storheter ser seg blind på hva Magnus faktisk presterer (uavhengig av hvordan dette mesterskapet ender).

Magnus er fascinerende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
43 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg er stolt av Magnus. Han sitter å spiller mot en av verdens beste spillere, som har full oppbacking av Russland, mens han selv ikke har andre hjelpere enn han betaler av egen lomme. Sergei gjør det vanskelig for Magnus, og han får ikke briljert som han liker. I det åttende partiet ser Magnus at det er mange trekk som må gjøres på kort tid, og tar sjansen på spenstig hurtigsjakkspill. Det holder ikke, men det var ett interresant og spennende forsøk. Jeg synes Sergei spiller fantastisk solid. Han får tilsynelatende til en sjanse ganske tidlig i partiet som han regner på i 20 minutter uten å finne noe konkret, og lar være å gå inn i den. Dronningangrepet hans i tidsnøden var genialt. Vi må bare gratulere han med seieren men samtidig legge oss i minnet at en såret Magnus er en superskjerpet Magnus. Dette blir spennende.

At Magnus ikke orker å gå i pressekonferanse etter kampen gidder jeg ikke å kritisere han for. Han hører på seg selv, og gjør det han selv vil. Dette er minst like mye styrke som svakhet. Han viser følelser. Han er ekte. Han har integritet. Magnus er en fantastisk og generøs person. Når OL-landslaget hadde samling hjemme hos han, betalte f.eks. Magnus selv for å hente inn stormester Boris Gelfand som trener. 

Jeg skulle gjerne gitt deg 10 + for dette innlegget, men jeg er uenig med deg i det jeg har uthevet.

Gjennom hele turneringen har jeg  sammenlignet Karjakins taktikk med Northugs taktikk i skisporet: "ligge bak i 4,7 mil, la andre gjøre drajobben, og hale inn seieren på oppløpssiden".

Karjakin spiller bra, noe som er forventet av en potensiell verdensmester, men min mening er at han vant denne kampen fordi motstander gjorde en feil, ikke fordi han selv spilte eksepsjonelt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...