Gå til innhold

Sjakk-VM: Magnus Carlsen vs Sergej Karjakin


Z.Z

Anbefalte innlegg

Interessant kommentar fra Hammer i VGTV studio:

"Jeg tror jeg vet hvorfor den prosenten gikk opp, fordi jeg har en fyr på twitter som sier; "NRK sin prosent er bedre i Magnus sin favør. Jeg vurderer å bytte.""

Hammer fortsetter:

"Har de drevet og tøyd med prosentene bare for å beholde seere. Er det slik at så lenge man har Jøran i studio, eller høy prosent, så får du seere uansett om det blir remis eller ikke?"

Fortsetter:

"Men tenk på hvilken verden vi lever i når den objektive sannheten er uinteressant og man heller vil bytte kanal hvis den kanalen påstår det du helst vil høre."

Det er noe som dere alle skal tenke over.

Edit:

Ny kommentar fra Hammer når VGTV gir rundt 85% vinstsjanse i 100 trekk:

"Simen og jeg sitter i studio, men du føler at noen på bakrommet, det er det vi må gå etter."

Fortsetter:

"Det er så typisk medier at vi bare videreformidler info. La oss gi blaffen i sannhetsgehalten."

Endret av Z.Z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da ble resultatet som det måtte gå ifølge Hammer når Magnus i en senere periode av partiet tilsynelatende hadde klar fordel; en ny remis i parti fire. Karjakin nekter å gi seg uten kamp og er skikkelig seig i sitt forsvar.

Fridag i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, visningsnamn skrev:

@Z.Z Var Hammer seriøs da han sa det du siterer han på over? Jeg synes det ville være veldig rart dersom Nrk holder på sånn. Det vil jo uansett være veldig lett å sjekke, de bruker vel Stockfish alle som en.

Edit: Og der ble det remis. Det blir interessant å høre hva de sier på pressekonferansen nå.

For å være helt ærlig tror jeg ikke NRK prøvde å gjøre det med vilje. Poenget er at man alltid skal være skeptisk til media og at de har en tendens til å gjøre tabber, eller være ekstremt subjektive. Sammen med at folk flest søker den informasjonen de ønsker uten å være objektive får vi en informasjonsstrøm som er svært skjevt beskrevet. Det er nok det viktigste poenget til Hammer i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erazor skrev:

Når noen av verdens beste spillere møter hverandre, er det umulig for de fleste å «skjønne bæret». De kan bare kjøre varianter, analyser og forsøke å forstå tanken bak trekkene som utføres.

Men det går an å lære seg sjakknotasjon, i det minste.

Anonymkode: 9cead...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
6 timer siden, visningsnamn skrev:

@Z.Z Var Hammer seriøs da han sa det du siterer han på over? Jeg synes det ville være veldig rart dersom Nrk holder på sånn. Det vil jo uansett være veldig lett å sjekke, de bruker vel Stockfish alle som en.

Edit: Og der ble det remis. Det blir interessant å høre hva de sier på pressekonferansen nå.

VG (der Hammer kommenterer) bruker Houdini, men jeg tror NRK bruker Stockfish.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Z.Z skrev:

For å være helt ærlig tror jeg ikke NRK prøvde å gjøre det med vilje. Poenget er at man alltid skal være skeptisk til media og at de har en tendens til å gjøre tabber, eller være ekstremt subjektive. Sammen med at folk flest søker den informasjonen de ønsker uten å være objektive får vi en informasjonsstrøm som er svært skjevt beskrevet. Det er nok det viktigste poenget til Hammer i denne sammenheng.

Men det blir jo litt rart, all den tid NRK i går flere ganger informerte om svakheten med systemet de bruker. Blant annet ved at den er for dårlig til å oppdage festninger, den vektlegger materialet som er igjen i for stor grad. Så NRK var jo i bunn og grunn skeptiske til seg selv :P

Anonymkode: 691d7...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får meg ikke til å følge TV-sendingene av dette med programledere og reportere som ikke skjønner bæret og som stiller det ene pinlige spørsmålet etter det andre.

Anonymkode: 9cead...7b6

Jeg har bare sett på VG-TV, som har den herlige, gode programlederen Mads Andersen, og har stilt med våre sterkeste spillere etter Carlsen, nemlig Hammer og Agdestein som kommentatorer. Atle Grønn er også en fryktelig god sjakkspiller som er med, og vår heiteste sjakkforfatter.

Jeg mener å ha hørt at GM Aryan Tari kommenterer på TV 2.

NRK vet jeg ikke så mye om. Sist hadde de en flåsete programleder jeg ikke likte. Han hette muligens Ole, sammen med  den gode sjakkspilleren IM Torstein Bae.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Erazor skrev:

Når noen av verdens beste spillere møter hverandre, er det umulig for de fleste å «skjønne bæret». De kan bare kjøre varianter, analyser og forsøke å forstå tanken bak trekkene som utføres.

Hammer , Tari og Agdestein er gode nok til å skjønne det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det blir jo litt rart, all den tid NRK i går flere ganger informerte om svakheten med systemet de bruker. Blant annet ved at den er for dårlig til å oppdage festninger, den vektlegger materialet som er igjen i for stor grad. Så NRK var jo i bunn og grunn skeptiske til seg selv :P

Anonymkode: 691d7...28b

Alt kan ikke forutses. Karjakin klarte muligens å forutse sin festning, men Magnus så den ikke klart nok. Man kan ikke forvente at sjakkspillere (stormestre)og computere kan klare å regne så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, visningsnamn skrev:

Ole har de nå sendt til New York  for å flåse rundt (jeg liker han litt, jeg da), og det er Line Andersen som er programleder i studio. De har Torstein Bae som ekspert fortsatt, sammen med Heidi som tar seg av "spørsmål fra leserne" som de sier.

NRK er ikke så aller verst satt opp, men den dyktige IM  Bae når ikke G M Agdestein og  GM Hammer til knærne i sjakkforståelse. Agdestein regnes også for å være blant de mest kreative sjakkspillerne i verden. Skal man ha kommentatorer på samme nivå som VGTV så snakker vi om Polgar eller chess24. GM Aryan Tari er også fantastisk, men har ikke rutinen til Hammer/Agdestein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Erazor skrev:

Selv de sliter, nettopp fordi Carlsen er unikt god. Hammer kommenterte dette selv i artikkelen her:

https://www.nrk.no/sport/carlsen_-_-andre-er-dumme-og-skjonner-ikke-hva-jeg-snakker-om-1.13231372

Det er ikke lett fror Hammer å gutta å henge med, men av det jeg har sett så langt så henger de med. De har jo også Houdini (som heller ikke henger helt med) å støtte seg på. Jeg er imponert over VG-TV teamet. Det er skikkelig bra. 

 

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger begge sendingene, NRK sine og VGTV, bare lyd på ene stedet naturlig nok - henholdsvis på TV og PC'en. Samtidig følger jeg med på hva diverse nettsteder skriver om utviklingen i partiene underveis...

Er spennende å følge med selv om sjakken er på et nivå jeg ikke evner å fatte, men det er greie analyser av kampene da så er timer med underholdning for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vært på polet i dag, så skal jo ta knekken på den ene rødvinsflasken under dagens parti. Gleder meg alt som en forventningsfull unge på julaften til dagens parti, hviledagene irriterer meg grenseløst... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da braker det løs igjen etter en hviledag. I parti 3 og 4 hadde Magnus et klart initiativ uten å greie å omgjøre fordelene til seier. Så lenge ikke Magnus lar seg frustrere og fortsetter å daske Karjakin i hovudet på samme måte vil det være stor sjanse for knockout i løpet av kampen, kanskje allerede i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karjakin har nå tenkt i over 25 minutter i et trekk som sammen med de neste trekkene kan være helt avgjørende for partiet.

Edit:

Karjakin "feiget ut" i en spennende stilling og spilte på det sikre. Dermed ligger det an til nok en remis. Kanskje ikke så dum strategi for Karjakin da han etter dette skal spille to partier på rad med hvite brikker. Carlsen gir som vanlig ikke opp seier og vil sannsynligvis prøve å mørne Karjakin i enda et langt parti.

Edit2:

Magnus som hadde full kontroll har nå spilt unøyaktig. Dermed er partiet snudd på hodet og det er Karjakin som sitter med fordelen og kan gå for seier. Litt av en utvikling.

Endret av Z.Z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjedde mot slutten var at Magnus hadde spilt 40 trekk mens han bare hadde notert 39 trekk. Derfor ble han sittende en stund for å finne ut hva som var galt med noteringsskjemaet og gjorde deretter en brøler i trekk 41 (Kg2), før han gikk på do. Dermed fikk Karjakin sin første reelle vinstmulighet gjennom de fem første partiene, noe han symptomatisk for kampen ikke klarte å utnytte, og partiet endte igjen med remis.

Kommentar fra Magnus til NRK:

– Jeg tenkte bare at jeg skulle gjøre et trekk for sikkerhets skyld og gå på do. Og så var det trekket en kjempefeil.

– Det var bare flaks at jeg ikke tapte på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...