Gå til innhold

Hva tjener du som ikke har utdanning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Et viktigere spørsmål er hvorfor skal du ha høyere utdanning for å leve greit i dag?

Der er jeg enig med deg.

Men tror nok det er vanskeligere å jobbe seg oppover i gradene i dag kontra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Der er jeg enig med deg.

Men tror nok det er vanskeligere å jobbe seg oppover i gradene i dag kontra før.

Kontra før i forhold til hva da? Ti år siden, tjue år siden, femti år siden, hundre år siden eller to hundre år siden?

Jeg tror det er blitt lettere å jobbe seg oppover for middelklassenordmenn i dag enn det var før, men samtidig har det blitt vanskeligere for arbeiderklassenordmenn å gjøre det samme.

Det har en sammenheng med at eliten favoriserer innvandring mens arbeiderklassen står i opposisjon. Og det er eliten som bestemmer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbetalt 48-55k/mnd, håndverker/spesialarbeider.

Så kommer jo det sedvanlige rilum-tillegget på 1

5-25k/mnd oppå der igjen.. 😆🎉🎈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebutikk, 8 år, er 29 år gammel og tjener 144,2 kr timen. Ingen tillegg eller noe. 

Anonymkode: 893a3...b96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Kontra før i forhold til hva da? Ti år siden, tjue år siden, femti år siden, hundre år siden eller to hundre år siden?

Jeg tror det er blitt lettere å jobbe seg oppover for middelklassenordmenn i dag enn det var før, men samtidig har det blitt vanskeligere for arbeiderklassenordmenn å gjøre det samme.

Det har en sammenheng med at eliten favoriserer innvandring mens arbeiderklassen står i opposisjon. Og det er eliten som bestemmer.

 

 

En 20-30 år siden 

Husk på at ikke alle i eliten er pro innvandring men de som tjener på det på en eller annen måte nok er mer pro.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Husk på at ikke alle i eliten er pro innvandring men de som tjener på det på en eller annen måte nok er mer pro.

 

Alle i eliten er for innvandring fordi de tjener på det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvordan går det an å ha kun 19000 utbet i mnd med en årslønn på 390000???

Anonymkode: a472a...2a5

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Men uten noen som helst andre fradrag skulle en hatt 23496 utbet i mnd med en lønn på 390000...

Anonymkode: a472a...2a5

Det er vanlig å trekke ca 36% skatt, som betyr 390000/12=32500 * 0,64= 20800 etter skatt. Men så kan man regne med litt andre fratrekk, og forhåpentligvis er hun fornuftig nok til å være medlem av fagforening og må betale litt der og. 

Anonymkode: d454b...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jus sanguinis skrev:

Kontra før i forhold til hva da? Ti år siden, tjue år siden, femti år siden, hundre år siden eller to hundre år siden?

Jeg tror det er blitt lettere å jobbe seg oppover for middelklassenordmenn i dag enn det var før, men samtidig har det blitt vanskeligere for arbeiderklassenordmenn å gjøre det samme.

Det har en sammenheng med at eliten favoriserer innvandring mens arbeiderklassen står i opposisjon. Og det er eliten som bestemmer.

Jepp... 

Jeg utdanner meg innenfor det maritime, og jeg hører (til det kjedsommelige) 60-70 åringer som forteller om hvordan de reiste til sjøs som 16 år gamle gutter, og kom tilbake etter x antall år som "ekte menn" og offiserer. Joda. Fint det! I dag kan du ikke seile én eneste meter uten VK2 maritime fag m/lærlingplass eller 3 års høyskoleutdannelse m/kadettplass, og på toppen av det kommer en haug med dyre sikkerhetskurs og hele bøtteballetten.

De jobbene som 16 år gamle gutter fikk før er nå opptatt av underbetalte filippinere, og det er ikke lengre mulig å jobbe seg opp fra "gølvet". Skal man bli offisér nå til dags må man værsgo' sette seg på skolebenken. 

 

Endret av Knirke
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jus sanguinis skrev:

Alle i eliten er for innvandring fordi de tjener på det.

 

Så hva regner du som eliten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jobbe i en ufaglært jobb med utdanning, men utdannelsen teller ikke med i lønnen ;) Har to deltidsjobber som blir til rundt 18000 i måneden sammen. 

Anonymkode: 9d099...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er vanlig å trekke ca 36% skatt, som betyr 390000/12=32500 * 0,64= 20800 etter skatt. Men så kan man regne med litt andre fratrekk, og forhåpentligvis er hun fornuftig nok til å være medlem av fagforening og må betale litt der og. 

Anonymkode: d454b...de0

Dette er langt ifra korrekt. Det vanlige er å trekke omtrent 10% under det du påstår.

http://www.smartepenger.no/skatt/103-skatt/653-skatteprosenter-pa-lonnsinntekt

Anonymkode: a472a...2a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på båt. Utbetalt ca 27 000,- i mnd. Fast 100% stilling.

Anonymkode: 622ea...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva menes med uten utdanning? Kun 9-årig? Kun de som ikke har høyskole/universitet?

Anonymkode: 2a656...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stillingskode sekretær. Ingen fullført grad, bare videregående og noen grunnfag. 100% stilling, 6 års ansiennitet, ca. 21000 utbetalt pr. måned (etter skatt, fagforening, pensjonstrekk osv).

Anonymkode: 2b291...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.11.2016 den 13.53, AnonymBruker skrev:

Hva menes med uten utdanning? Kun 9-årig? Kun de som ikke har høyskole/universitet?

Anonymkode: 2a656...b5b

Utdannelse etter VGS. 

Anonymkode: 68afb...332

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber innen media/reklame, og tjente i fjor 1,4 millioner. 

I min jobbverden blir man headhuntet pga. renomme/erfaringer, og utdannelse betyr mer eller mindre ingenting. 

Men jeg vil likevel oppfordre unge i dag til å ta utdannelse. Jeg er over 50, og "jobbet meg oppover" i en helt annen tid. 

Anonymkode: 8df67...b33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, November 15, 2016 den 17.23, Jus sanguinis skrev:

Et viktigere spørsmål er hvorfor skal du ha høyere utdanning for å leve greit i dag?

For å kunne jobbe med noe man trives med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, November 15, 2016 den 13.32, AnonymBruker skrev:

 

Hvordan går det an å ha kun 19000 utbet i mnd med en årslønn på 390000???

Anonymkode: a472a...2a5

Jeg trekkes 38% i skatt, men vet ikke hvorfor. Oppdaga det nylig. 

Anonymkode: 84587...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...