Gå til innhold

Tweet blir alenemor


tweet

Anbefalte innlegg

Hei :hallo: Ville bare si fin mage :) Og angående jobb, hvorvidt man klarer å jobbe gjennom graviditeten kommer jo helt an på formen, det er kjempeindividuelt. Jeg jobba 100% gjennom hele (helt opp til fødsel :hoho:), men så var den værste plagen jeg hadde litt ekstra kviser og. Noe som ikke hadde noen innvirkning på kontorjobben min. Er du dårlig, så er du dårlig, og da skal man virkelig ikke presse seg. Ingen vits i å sammeligne med andre heller, for alle graviditeter er forskjellige. Hvis de ikke kan tilrettelegge er det kanskje svangerskapspenger du bør ha, og ikke sykemelding? (Jeg har ikke peiling, men kanskje noen andre har?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, _marielle_ skrev:

Hei :hallo: Ville bare si fin mage :) Og angående jobb, hvorvidt man klarer å jobbe gjennom graviditeten kommer jo helt an på formen, det er kjempeindividuelt. Jeg jobba 100% gjennom hele (helt opp til fødsel :hoho:), men så var den værste plagen jeg hadde litt ekstra kviser og. Noe som ikke hadde noen innvirkning på kontorjobben min. Er du dårlig, så er du dårlig, og da skal man virkelig ikke presse seg. Ingen vits i å sammeligne med andre heller, for alle graviditeter er forskjellige. Hvis de ikke kan tilrettelegge er det kanskje svangerskapspenger du bør ha, og ikke sykemelding? (Jeg har ikke peiling, men kanskje noen andre har?)

Takk for det :) 

Du har rett i alt du sier, og mye i meg er helt enig! Hehe :P Jo, kanskje det er det jeg bør ha? Skal undersøke det litt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de ikke kan tilrettelegge tilstrekkelig for deg, skal du ha svangerskapspenger. Snakk med jordmoren din eller lege, så hjelper de deg. Jeg ville ikke sykemeldes å føle meg svak, men ble satt på svangerskapspenger. Føltes mye bedre, da det liksom ikke var jeg som var syk, men fare for fostret å fortsette i jobben. 

Lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde svangerskapspenger var blitt litt strammet inn på, sånn at det nå er kun hvis jobben er farlig for fosteret? :klo: Veldig dumt for de som egentlig er ok friske men som ikke kan jobbe fordi jobben ikke kan tilrettelegge - hvis jeg har rett, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, miore skrev:

Jeg trodde svangerskapspenger var blitt litt strammet inn på, sånn at det nå er kun hvis jobben er farlig for fosteret? :klo: Veldig dumt for de som egentlig er ok friske men som ikke kan jobbe fordi jobben ikke kan tilrettelegge - hvis jeg har rett, da. 

Det stemmer. Jeg kan kun få sykemelding for bekkenproblener, selv om det er jobben som ikke tilrettelegger. Men jeg kan få svangerskapspenger på grunn av kynnere fordi det da kan skade fosteret. Så det spørs hvordan jordmor/lege klarer å formulere det i de tilfellene det er litt tvil om hva som er det "rette".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, miore skrev:

Jeg trodde svangerskapspenger var blitt litt strammet inn på, sånn at det nå er kun hvis jobben er farlig for fosteret? :klo: Veldig dumt for de som egentlig er ok friske men som ikke kan jobbe fordi jobben ikke kan tilrettelegge - hvis jeg har rett, da. 

Ja, du har rett. Det er ingen fare for fosteret der jeg jobber, siden jeg allerede er flyttet bort fra utagerende/voldelige brukere. Så da er vel sykmelding det rette, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26+5

Har blitt forkjølet IGJEN! Tok influensavaksinen i går, men tror ikke det er bivirkninger fra den siden jeg var sår i halsen allerede i går. For et ræva immunforsvar jeg har fått! 

C ligger så sykt langt ned! Prøver å stryke litt hardt oppover for å kanskje flytte på han litt, men da får jeg bare spark i blæra/tissen tilbake :fnise: Han er et helt KILO nå. Synes det er helt crazy. Lurer veldig på hvordan folk vet hvilken vei babyen ligger, for jeg aner ikke.. jeg kan kjenne noe jeg troooor er hodet eller ryggen (vill gjetning) mot høyre side av og til, men han flytter jo på seg hele tiden! Kjenner kroppsdeler på forskjellige plasser hele dagen :P i ene øyeblikket kjenner jeg noe helt opp i ribbeinet, i andre øyeblikket kjennes det ut som han pirker meg i tissen 😂 Rett og slett fascinerende å ha et lite menneske inni der. 

Drømte at C ble født og at alle hadde tatt feil av kjønnet! Våknet og tenkte jeg måtte oppdatere i dagboken om at jeg hadde født en jente :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Poppsilopp skrev:

Titt tei :vinke: Da har jeg lest meg gjennom dagboken din! :nigo: Spennende å følge deg videre :) 

Wow, det tok vel sin tid! Velkommen skal du være :nigo:

——

27+1

I hele natt og i hele dag, har C vært turbo! Føler jeg konstant har kjent noe. Enten er det åling som kiler eller spark som nesten gjør vondt. Gøy og utrolig koselig er det uansett 😍  Godt å føle jeg har kontakt med han på et vis. S har kjent noe hver gang han holder på magen i det siste også. Stolt pappa 🙊 

Formen har vært så som så. Hatt veldig vondt i bekken og ribbein, som vanlig. Stod i kiosk i et arrangement i helgen, og etter bare to timer, visnet beinet mitt og jeg klarte verken å sitte eller gå til slutt. I morgen skal jeg til legen og snakke om videre sjukmelding, for det er lite sannsynlig jeg kommer til å holde ut en hel arbeidsdag.. Forkjølelsen har lettet litt, og jeg har heldigvis sluppet unna feber! Veldig tungt og noen ganger ubehagelig å puste.. en blanding av mye hosting og en voksende baby tror jeg 🙈 Han er jo rundt EN KILO! Det kommer jeg ikke over 😜

Åååh som jeg gleder meg til jul! Har gitt meg selv «shoppestopp» frem til etter jul.. Det suger, men vi trenger å vente og se hva som kan dukke opp under treet før vi bruker mer penger 🙈 Blir ikke akkurat rik når en er sjukmeldt og en er ufør. Kjenner det stresser meg, men vi klarer oss med mye brukt og arvet ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27+3

Har det ikke særlig greit. Føler meg helt tom og ubrukelig. Har ikke energi til å gjøre annet enn å spise, gå på do og bytte på å ligge i sengen eller sofaen. Føler meg bare så nede.. Blir sint og lei meg for alt. Alle rundt meg har alt på stell, mens jeg er blakk og tom for energi. Det er så mye mas fra de rundt meg, jeg får fnatt. Har hatt telefonen på «ikke forstyrr» to dager nå fordi jeg ikke orker å snakke med noen. Orker ikke spørsmål og orker ikke at søstrene mine skal klage på at jeg ikke svarer. 

Har blitt sykmeldt en måned til, noe som bare føles som et nederlag og ikke noe annet. Det hadde ikke gjort meg noe om stillingen min var større, men den er så liten nå at alt går til lån og regninger.. resten av måneden må jeg leve på S. Jeg er bare hjemme og føler meg som et drittmenneske. Flere lyspærer har gått, må skifte batteri i brannalarmer, kjøleskapet bråker, må vaske klær.. Det er så mye at jeg får angst, men egentlig er det vanlige ting som alle skal klare å takle. 

Eneste som får meg til å smile, er trøst fra S og spark fra C. S er forståelsesfull og gir meg avstand når jeg trenger det, men også nærhet når jeg trenger det, eller ikke vet jeg trenger det. Fine han ❤️ 

Mørketiden er alltid vanskelig og tung for meg, og nå går jeg på en veldig lav dose også.. Det er skummelt. Er livredd dette er starten på depresjon, men har et håp om at livet snart gir mening igjen og at det bare er en liten knekk. Tok blodprøver for å se hvordan det ligger an med medisinen. Jeg vet jo at jeg mest sannsynlig må øke dosen etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får så lyst til å bare løfte deg opp, gi en stor klem og si at alt vil bli bra.:klem:

Nå er jeg i så og si samme båt som deg da, sykmeldt, lav stillingsprosent, ligger i senga med mindre jeg er på do. Kjenner meg kjempegodt igjen i hva du skriver. Selv prøver jeg å ta en dag av gangen, stenger meg ute fra omverdenen og prøver å være egoistisk. 

Ikke glem at få vil fremstå som noe annet enn at alt er på stell. Det betyr ikke at de har det. Og selv hvis de har det, så hvem bryr seg? Vi gror mirakler. Ett helt nytt liv! Det er verdt det.

Endret av Tonio
Autocorrect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27+5 

I går gikk jeg inn for å få opp humøret selv og gjøre noe annet enn å stirre i TV-skjermen eller ligge i sengen. Fant fram puslespill og øvde meg på nederlandsk, av alle ting. Da slapp jeg å tenke og jeg fikk bare være, liksom. Det hjalp faktisk en del og jeg følte jeg gjorde noe litt mer nyttig enn å bare ligge. Fikk ryddet litt og satt på en maskin med klær. 

S dro meg med på storhandling, og da fikk jeg også hentet babypakken på rema1000. Jeg elsker å dra på slike handleturer der vi kjøper inn masse middager og alt annet vi måtte trenge. Selv om bekkenet kranglet, var jeg sprudlende blid etterpå. Den følelsen å legge på plass kluter, smukk, Q-tips osv i stellebordet, er så utrolig deilig. Var nesten på gråten av å pakke ut av babypakken :fnise: Rart hvordan slike småting kan endre hele dagen! 

I dag har det vært litt tungt å stå opp igjen. Har lagt med litt panikk til nå fordi det har vært så lite bevegelser. Men nå hopper hele kroppen min av brå bevegelser fra lille, så nå er han heldigvis våken og livlig igjen ❤️ Det er så vanskelig å vite hva som er for lite bevegelse i løpet av en dag, og når det er på tide å ringe.. Men har skjønt at han bare har rolige dager innimellom, for det tar seg alltid opp igjen. 

Søvnen er ok. Sovner veldig sent, men har jo mulighet til å sove så lenge jeg trenger på dagen. S er så grei at han sover på gjesterommet. Hvis vi ligger på samme rom, holder han meg våken gjennom natten med snorking! Var redd for at det å sove på forskjellige rom skulle ødelegge forholdet, men jeg må si det egentlig bare har blitt bedre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

♡ Hvor langt er jeg på vei: 28+0 nå etter midnatt :O what what WHAT! Bare 87 dager igjen. 

♡ Termin: 31.januar 

♡ Ultralyd: Om tre dager får vi møte han igjen :hjerte:

♡ Kjønn : Gutt :babysmokk:

♡ Navnvalg : Blir en liten C :nigo:

♡ Hvor stor er babyen nå : 1100 gram og 33,5 cm lang i følge babyverden. Store, lille gutten!

♡ Aktivitet fra barnet : Det varierer egentlig fra dag til dag. Han har av og til rolige dager, men de fleste dager er han ganske aktiv! Har morkaken foran, så kjenner mest bevegelser på sidene og under navlen, og da mest når jeg ligger eller sitter :) Blir mer og mer "åling" der inne, kjenner liksom en og annen kroppsdel stryke meg på innsiden, og kan kjenne diverse kroppsdeler presse seg ut mot verden :fnise: 
♡ Plager : Bekken på bærtur, vondt i ribbeina og restless legs. Jeg synes egentlig jeg ikke skal klage, sånn generelt! 

♡ Cravings : Jeg har så lyst på pinnekjøtt fortsatt!!! Har ventet lenge på fjorland med pinnekjøtt, men finner det faen ikke :( 

♡ Vektøkning : Nå er jeg tilbake til startvekt, og det er jeg veldig fornøyd med! Er veldig komfortabel med vekten min nå og er klar for å begynne å gå opp i vekt. Hadde aldri trodd jeg skulle klare å gå på vekten hjemme ever. 

♡ Humør : Er "vanlig" irritabel til tider, men har følt meg deprimert noen dager. Har begynt å ta seg opp igjen nå heldigvis. Jeg ler og "sprudler" mer enn for noen dager siden! 

♡ Innkjøp : Vi har det meste vi trenger, bortsett fra en madrass, klær, base til bilstol og diverse. Skrev en liste for en stund siden, så orker ikke ramse opp alt! 

♡ Kontroll : UL om tre dager og jordmor et par dager etter det. Tiden raser avgårde! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28+1

Ikke særlig rart at jeg har følt meg veldig nede i det siste. Legen ringte og kunne fortelle at medisinen jeg tar virker så å si ikke. Verdiene fra blodprøven var altfor lav, så nå må dosen økes. Han ville doble dosen, men det må jeg gjøre over tid. 

Vi feiret faren min denne uken, det var veldig koselig. Overrasket han med massasjetime og lunsj på restaurant :nigo: Helgen var ellers ganske rolig, og har gått til å være sammen med foreldrene mine. Godt med kvalitetstid :) 

Opplever en del kynnere hver dag nå, og på natten kan jeg kjenne svak mensmurring. Magefølelsen min sier det kommer i forbindelse med bekkensmertene, så jeg er ikke bekymret. Han åler seg og kiler meg  jevnlig, så jeg tror han har det bra der inne ❤️ Gleder meg til å se han igjen på onsdag!! Veldig spent på størrelsen og hvordan han egentlig ligger!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh jeg er så spent på i morgen! Er ikke mange timene til vi får møte han igjen, men jeg får altså ikke sove :mynona:

Gleder meg veldig, men en liten del av meg er selvfølgelig redd de skal finne noe galt som de ikke så sist. Uæh! Også lurer jeg på å nevne de få mensmurringene jeg kan kjenne om kvelden. Er redd jeg bagatelliserer det liksom, men er også redd de skal ta det skikkelig alvorlig og lage styr rundt det. Er det ikke vanlig å ha litt murring innimellom da? :sjenert: Kjenner det jo bare én gang i ny og ne.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt vanlig med murring innimellom. Hjelper det med varmeflaske, dusj/bad? Fra uke 16 til uke 35 lå brukte jeg det hver kveld. Det river godt i musklene når ting strekker seg, vokser og ikke minst forbereder seg til fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snoke skrev:

Helt vanlig med murring innimellom. Hjelper det med varmeflaske, dusj/bad? Fra uke 16 til uke 35 lå brukte jeg det hver kveld. Det river godt i musklene når ting strekker seg, vokser og ikke minst forbereder seg til fødsel. 

Det går fort over med meg, så har ikke trengt noe annen varme enn hånden til samboer. Men varme hjelper godt, ja :) Jordmoren jeg går til er veldig opptatt av at jeg ikke skal kjenne mensmurring og blir veldig stressa om jeg nevner at jeg kjenner lignende.. så jeg har ikke lyst å nevne det engang fordi jeg føler jeg begynner å bekymre meg for ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tweet skrev:

Åååh jeg er så spent på i morgen! Er ikke mange timene til vi får møte han igjen, men jeg får altså ikke sove :mynona:

Gleder meg veldig, men en liten del av meg er selvfølgelig redd de skal finne noe galt som de ikke så sist. Uæh! Også lurer jeg på å nevne de få mensmurringene jeg kan kjenne om kvelden. Er redd jeg bagatelliserer det liksom, men er også redd de skal ta det skikkelig alvorlig og lage styr rundt det. Er det ikke vanlig å ha litt murring innimellom da? :sjenert: Kjenner det jo bare én gang i ny og ne.. 

Ultralyd er alltid litt skummelt :Nikke: Alt er nok helt i orden! Og murringer er normalt hele svangerskapet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QBee skrev:

Ultralyd er alltid litt skummelt :Nikke: Alt er nok helt i orden! Og murringer er normalt hele svangerskapet :) 

Godt å vite! :) 

—-

28+3

Alt var helt fint på ultralyd :nordvesta: Vekst lå på +0,9, så helt på gjennomsnittet :) Storfornøyd med det. Han lå med hodet ned og gjemte ansiktet, så det ble ikke bilder i dag. Veldig fine bevegelser, og apparatet fikk et par spark :ler: Utrolig spesielt å se sparket i det det skjer. Det så virkelig ut som han koste seg der inne altså :rodmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...