Gå til innhold

Bylivet


Hu i byen

Anbefalte innlegg

Gjest GoldenLioness
På 3.1.2017 den 22.14, Hu i byen skrev:

Godt nytt år her og! :)

Julen har vært veldig fin, jeg får jo det beste fra to verdener egentlig, men man blir jammen litt sliten av mye folk og ståk også, så er greit at ikke jula drar ut slik den gjør i Norge, for der er det selskap hele jula føler jeg :) I år skal vi til Norge i jula, og det gleder jeg meg veldig til :) 

Jobben går også bedre, det er ikke bra der, men jeg bruker jo visse overlevelsesmekanismer jeg har lært meg gjennom årene :) Og det å slutte å bli frustrert over ting jeg ikke kan gjøre noe med, for det hjelper ikke noen at jeg blir sinna - og jeg blir så lite konstruktiv og :P Men må ofte puste med magen og, men tenker at det løser seg der og etterhvert :) MEN skal være litt mer selektiv med hvilke oppdrag jeg tar når jeg hører om arbeidsmiljøproblemer :P 

Ja, her i Norge starter jo julen i oktober og varer til påske :P Yoga er fint for sånne arbeidssituasjoner :fnise: Da puster man iallafall godt med magen :laugh:

Så kjekt med Norges jul i år da :) Tipper familien gleder seg stort :mynona:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 1/5/2017 den 6.58, GoldenLioness skrev:

Ja, her i Norge starter jo julen i oktober og varer til påske :P Yoga er fint for sånne arbeidssituasjoner :fnise: Da puster man iallafall godt med magen :laugh:

Så kjekt med Norges jul i år da :) Tipper familien gleder seg stort :mynona:

Ja, gleder oss veldig til norsk jul :) Det er fortsatt litt forbehold da, hvis bestemoren til mannen blir dårligere slik at det er en risiko for at dette blir siste jula hennes, da vil han feire sammen med henne - og det er jo forståelig :) Men det er jo ingenting som tyder på det enda, men med 90 år gamle folk er det jo alltids en risiko :P Det blir jo første jul med baby, så han vil jo gjerne at hun skal få oppleve å feire med oldebarn en eller annengang :) 

Har ellers hatt en helt fantastisk helg. Løp 10k på lørdag og kjenner at formen er såååå som sååå :P Begynner å gå tregt, men jeg er utrolig takknemlig for at jeg er så heldig at jeg ikke har noen plager.. Bortsett fra litt mage OG at jeg kjenner bevegelse så har jeg fått forståelse for at folk kan gå hele graviditeten å ikke vite :) Men takk og lov for god form, jeg kan jobbe som jeg vil og gjøre som jeg vil - med tanke på det landet jeg bor i så er jo det lurt siden det ikke akkurat er så gode velferdsordninger her :) Denne uken er siste uka jeg har oppdrag for andre enn tidligere arbeidsgiver, og de har vært så snille at de har sagt at de betaler full pris hele veien, selv når jeg blir fraværende noen uker etter fødsel. Jeg hadde fått 12 ukers fødselspermisjon hvis jeg hadde vært ansatt hos de, og de mente jeg fortjente det samme nå - det er jo bare en bonus, jeg hadde tenkt å ta fri uansett :P 

Senere på lørdag hadde vi vennefest på stamutestedet til mannen og vennene hans. Det er en barndomsvenn av han som driver det, og nå var det lukket lag for stamkunder - veldig gøy, da er det mimring, husband, stamgjester spiller og synger og i heletatt har vi det veldig kult, det blir litt som en familie, selv om det blir litt sjeldnere og sjeldnere man er der med alderen, men vi er jo innom 1-3 ganger i uka fortsatt, så helt fraværende er vi jo ikke, men det er noe med alderen altså :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
17 timer siden, Hu i byen skrev:

Ja, gleder oss veldig til norsk jul :) Det er fortsatt litt forbehold da, hvis bestemoren til mannen blir dårligere slik at det er en risiko for at dette blir siste jula hennes, da vil han feire sammen med henne - og det er jo forståelig :) Men det er jo ingenting som tyder på det enda, men med 90 år gamle folk er det jo alltids en risiko :P Det blir jo første jul med baby, så han vil jo gjerne at hun skal få oppleve å feire med oldebarn en eller annengang :) 

Har ellers hatt en helt fantastisk helg. Løp 10k på lørdag og kjenner at formen er såååå som sååå :P Begynner å gå tregt, men jeg er utrolig takknemlig for at jeg er så heldig at jeg ikke har noen plager.. Bortsett fra litt mage OG at jeg kjenner bevegelse så har jeg fått forståelse for at folk kan gå hele graviditeten å ikke vite :) Men takk og lov for god form, jeg kan jobbe som jeg vil og gjøre som jeg vil - med tanke på det landet jeg bor i så er jo det lurt siden det ikke akkurat er så gode velferdsordninger her :) Denne uken er siste uka jeg har oppdrag for andre enn tidligere arbeidsgiver, og de har vært så snille at de har sagt at de betaler full pris hele veien, selv når jeg blir fraværende noen uker etter fødsel. Jeg hadde fått 12 ukers fødselspermisjon hvis jeg hadde vært ansatt hos de, og de mente jeg fortjente det samme nå - det er jo bare en bonus, jeg hadde tenkt å ta fri uansett :P 

Senere på lørdag hadde vi vennefest på stamutestedet til mannen og vennene hans. Det er en barndomsvenn av han som driver det, og nå var det lukket lag for stamkunder - veldig gøy, da er det mimring, husband, stamgjester spiller og synger og i heletatt har vi det veldig kult, det blir litt som en familie, selv om det blir litt sjeldnere og sjeldnere man er der med alderen, men vi er jo innom 1-3 ganger i uka fortsatt, så helt fraværende er vi jo ikke, men det er noe med alderen altså :P 

Ehhhh; back up!!!! Er du gravid??? Kan ikke se at det er nevnt noen steder? Klart jeg er jo litt fjernere om dagen.

Uansett; Graulerer :nordvesta::mynona:

Så koselig med stamgjest sted der alle bare kan være seg selv :) Og bra jobbet med 10 km:link: Husker selv hvordan man i perioder ikke orket å ta på seg skoene for å så kunne løpe en mil neste dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, GoldenLioness skrev:

Ehhhh; back up!!!! Er du gravid??? Kan ikke se at det er nevnt noen steder? Klart jeg er jo litt fjernere om dagen.

Uansett; Graulerer :nordvesta::mynona:

Så koselig med stamgjest sted der alle bare kan være seg selv :) Og bra jobbet med 10 km:link: Husker selv hvordan man i perioder ikke orket å ta på seg skoene for å så kunne løpe en mil neste dag. 

Takk :-) jeg tror ikke jeg har skrevet noe konkret om det nei, så er nok ikke du som er fjern :-) Hehe. Det har vært derfor jeg har startet for meg selv, for å kunne kombinere familieliv og jobb, siden jeg ikke vet om jeg er skapt for å være hjemme på fulltid (virker som jeg mangler et gen der, for mange skulle man tro det var drømmen å være hjemmeværende). Så målet er 20 timer i uka, der en del gjøres hjemmefra, så får vi organisere barnepass når jeg er hos kunder. Har ei kusine som kommer og skal være au pair etterhvert, og tenker det blir løsningen i flere år fremover - norsk au pair slik at man får inn språk og kultur :P

Takker hver dag for dager hvor jeg orker å løpe, har løpt siden jeg flytta hit (måtte jo ha noe å finne på i starten når jeg ikke kunne jobbe og mannen var på jobb, så begynte like så godt med å trene til maraton sånn at jeg visste det ble tidkrevende :-p), men tror nok langløpkarrieren min får seg en liten pause noen måneder nå :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Så bra at du er i god form :) Så spennende å bli mamma da :) Hvordan er det i USA? Skal du bare ha 12 uker perm og så rett ut i jobb? Og så nanny frem til barnehagestart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt både og hvordan folk gjør det, noen dropper karriere helt, mens andre tilsynelatende har keisersnitt på torsdag og er på jobb igjen på mandag :-p 

Jeg skal se om jeg får utført en mellomting, vet at jeg skal ha 12 uker fullstendig fri, og jeg har en avtale på at det kan bli lengre, men for lang pause vil jo gjøre at inngangen på nye kunder kan bli dårlig på sikt, så det er jo ikke bare enkelt :-) men mannen vokste opp med nannyer, og det har vi vel helst sagt at vi ikke skal ha så mye av, men nå er det forskjell på bruken og, svigerfar er advokat og svigermor er ob/gyn så de har jobbet MYE - dessuten var det ikke vanlig i deres kretser at mor hadde nanny for å jobbe, mer for å spille tennis, dra på spa og lunsj og slik, så hun forstår meg godt når jeg sier at jeg har lyst å jobbe litt. For hun er også innmari dedikert til faget sitt.. men planen er jo å jobbe ca 20 timer i uka, der mye er skrive, lese og utredningsarbeid som kan tas hjemme når baby sover/mann er hjemme, men vi har snakka om å ha nanny ca 4 timer daglig, sånn at jeg vet NÅR jeg kan forlate huset, så får vi revurdere etterhvert som ungen blir litt mer "krevende".

Barnehagene er lagt opp litt annerledes, jeg føler det er mye oppbevaring på de minste, altså ikke noe galt med kos og hygge og omsorg og oppsyn, men det er liksom ikke før pre-K (4 år) det blir litt pedagogisk opplegg, så jeg hadde vel en hemmelig drøm om å ordne oss hjemme en stund, med litt bistand. Kanskje jeg vil bli heltidsmamma og? :-p Er bare redd dagene blir veldig lange og at jeg ikke har det i meg siden jeg ikke er sånn superredebygger som har full oversikt over barevognjungelen og har innredet barnerom og kjøpt alt mulig utstyr - jeg blir litt overveldet, så jeg unngår termin og mammaforum fordi jeg føler meg så mislykket :-p 

Jeg har ei kusine som fikk baby nå på nyåret, og der har det vært full fres med planlegging, ungen har hatt en navn siden den ble unnfanget og jeg er sikker på at samleiet knapt var over da de kunngjorde graviditeten, så det har vært tidenes lengste svangerskap dokumentert på Facebook, med alle innkjøp - ja, du skjønner greia, og det er liksom sånn jeg føler normalen er og sammenligner meg med :-p 

Litt skummelt at vi er de første i vennegjengen som får barn, har liksom ikke noe å sammenligne meg med der heller. Men tipper det kommer på løpende bånd nå, er liksom alderen for det :-p Redd for å bli ensom og mye alene, kjede meg osv.. Dette ble fryktelig negativt, unnskyld :-) Jeg gleder meg mest altså, det er bare fryktelig mange tanker av og til :-p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GoldenLioness

Alt du føler og tenker er helt normalt. Man er vant å kjøre sitt eget løp og så plutselig så sitter en der med en nyfødt baby og ikke aner hva man skal gjøre :P 

Men vet du hva? Det går helt fint! Instinktene overtar i starten med amming, bleieskift og kos. Du vil bli temmelig rutinert fortere enn du tror. Jeg gikk fra å være livredd for at nakken skulle knekke til å løpe rundt med babyen på armen mens jeg tørket støv og lagde mat :fnise:

Mine beste tips:

Ta en dag av gangen og ikke legg en eneste plan etter fødsel. 

Lag en ammekasse der du har følgende: 

Drikkeflaske

Energibarer/snacks/tyggis etc

Mobil

Fjernkontroll

Lypsil

Kjøp omslagsbodyer da det er lettere å skifte enn de du må ta over hodet.

Ikke kjøp for mye. Babyen vokser fort.  Bodyer og  pysjer med fot er viktigst da det blir en del skift pga gulp og bleie lekkasje. Butikkene er åpen etter fødsel ;) Denne er fin: http://www.babyverden.no/Gravid/Diverse/Utstyr-til-mor-og-barn/Hva-trenger-babyen/

Vogn.

Tenk hva du skal bruke den til. Byen(enkel å få av på baner/enkel å gå i butikk med), bil(liten og lett å pakke), turer i terreng(da er svingbare hjul foran praktisk) 

Gå inn i en butikk og trill dem, løft dem, pakk dem sammen så du får en følelse om det er rett vogn for deg.

Ikke minst: se denne videoen. Det funker!!!! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @GoldenLioness, for mange gode tips :-) ble litt beroliget av at det er normalt å være litt nervøs :-p 

Vogn har vi kjøpt, faktisk 2, fordi jeg ville ha en klassisk Emmaljunga, men jeg innså jo når den kom i hus at den var litt stor for bylivet - så det ble en Bugaboo Buffalo som jeg tror blir mest praktisk å ha her sånn sett :-) så det er straffen for å drive å kjøpe ting man tror man trenger :-p 

Ammekasse var kjempelurt, det er sånne praktiske råd jeg kan forholde meg til :-) så i dag var jeg innom butikk og kjøpte meg et lass med leppomade og ny drikkeflaske :-) 

I tillegg prøvde jeg meg på barnebutikk, men der fikkjeg spader av betjeningen og gikk fort ut igjen:-) men jeg tenker jo at butikkene er åpne etter fødsel og, så jeg greier vel å få tak i det jeg trenger. Mye døgnåpent og, så er ikke synd på meg. 

Mannen sier vi kan ikke være de verste som får barn, vi er jo rimelig oppegående begge to, og de fleste får det jo til, så han er ikke så bekymret:-p vi vet jo heller ikke kjønnet så det blir litt spennende, jeg er sikker på at svigermor vet (hun er ob/gyn (lege) så har vært der på ultralyd noen ganger, men hun har ikke sagt noe, forsnakket seg eller avslørt det på noen andre måter - så der er hun proff gitt :-p 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe med å være gravid er at blæra blir så klemt :P Så man må stå opp så tidlig for å gå på do, og da får jeg jo selvfølgelig ikke sove igjen.. Mulig det er et ledd i det å bli vant til nattevåk og lite søvn? :) Mannen dro akkurat ut på joggetur, og han lovte å komme hjem med bagels - som har vært min dille i 10 år, så kan ikke skylde på svangerskapet heller.. :) Ristet bagel med kanel og rosiner og så med masse kremost på! :D Namnam! :) Håper også han kjøper frukt og juice, så kan jeg kose meg lenge nå på morgenen.. Driver og strikker for harde livet, så babyen kommer til å få en stor ullkolleksjon, bare litt upraktisk når det nærmer seg sommeren for da blir det for varmt med strikk. Har fått spørsmål om jeg kan strikke for andre også, men jeg føler meg liksom ikke flink nok :P Her er det jo ikke sååååå vanlig med strikking, jeg har for eksempel ingen venninner som kan det, mens jeg lærte det da jeg var 5 av bestemor, så jeg har strikka en stund, men det er liksom ikke sånn som "alle" kan slik som i Norge. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
29 minutter siden, Hu i byen skrev:

En ulempe med å være gravid er at blæra blir så klemt :P Så man må stå opp så tidlig for å gå på do, og da får jeg jo selvfølgelig ikke sove igjen.. Mulig det er et ledd i det å bli vant til nattevåk og lite søvn? :) Mannen dro akkurat ut på joggetur, og han lovte å komme hjem med bagels - som har vært min dille i 10 år, så kan ikke skylde på svangerskapet heller.. :) Ristet bagel med kanel og rosiner og så med masse kremost på! :D Namnam! :) Håper også han kjøper frukt og juice, så kan jeg kose meg lenge nå på morgenen.. Driver og strikker for harde livet, så babyen kommer til å få en stor ullkolleksjon, bare litt upraktisk når det nærmer seg sommeren for da blir det for varmt med strikk. Har fått spørsmål om jeg kan strikke for andre også, men jeg føler meg liksom ikke flink nok :P Her er det jo ikke sååååå vanlig med strikking, jeg har for eksempel ingen venninner som kan det, mens jeg lærte det da jeg var 5 av bestemor, så jeg har strikka en stund, men det er liksom ikke sånn som "alle" kan slik som i Norge. 


 

Omg. Husker det! I tillegg sparket jo løveungen masse inn i blæren så til tider så sto jeg opp ørti ganger i løpet av natten. Verste er nr du føler du må tisse skikkelig og så kommer det bare én dråpe ut :fnise:

Det er ikke sikkert det blir lite søvn. Mer oppstykket søvn om du har en sovebaby.

De vil hovedsakelig ha melk hver 2-3 time døgnet rundt i starten. Jeg fikk fint til å amme liggende på siden allerede rett etter fødsel og siden det tar på å amme så sov jeg mye sammen med babyen. Så her ble det samsoving uten at det egentlig var planen.

Ellers så hadde jeg et sånt fast babynest som jeg kunne ha med meg overalt sånn at babyen lå trygt. Rullet noen tepper i harde pølser rundt så slapp jeg å belymre meg for at han rullet over på magen når jeg ikke så han. 

Digg med masse ull da. Husk å strikke for stort enn for lite. De vokser enormt i den tiden. Løveungen la på seg 500 GR i uken like etter fødsel. Haha, da julen kom så han ut som en liten julegris :laugh: Forsvant for da han strakk seg da, men himmel så tykk han ble en periode. Skulle tro jeg produserte peanøttsmør milkshake eller noe :kaklehone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haff ja! Tenker at her kommer det masse, og så er det... tss..ferdig :P  Så har man liksom våknet ordentlig og ikke får sove igjen.. :) Jeg har hatt  mye nattsurfing de siste ukene spesielt, så bra det finnes forskjellige tidssoner her i verden slik at jeg alltid får "noe nytt" :) 

Har strikket en del i helt nyfødt-3 måneder, og så har jeg et opphold på størrelsene så resten er ca. 9 måneder, litt fordi at når babyen er rundt 2-3 måneder så begynner temperaturen og luftfuktigheten å bli såpass høy at jeg ikke ser for meg at strikkatøy er tingen.. Men har noen tynne ullbodyer da, for det skal jo visstnok være temperaturregulerende, uten at jeg skjønner det :P

Mat hver 2-3 time ja, skjønner hva jeg har å drive på med da :) Venninna mi i Norge fikk baby for noen år siden, og hun hadde ordentlig sovebaby, familien hennes sier at ungen ikke åpna øya før hu var 4 måneder :P Våknet ikke engang for mat omtrent, så er liksom det jeg har hatt som forhåpning :P Bare satser på at jeg får til ammingen, det er iallefall planen, virker mye mer lettvindt enn å drive på med flasker (meeeen amming her i USA er litt omstridt)... Svigermor synes det er bra at jeg er villig til å prøve og slik (mye bra med Norge), for hun irriterer seg over den amerikanske moralen når det gjelder amming og at folk ikke tåler å se en pupp, "det er jo maten til babyen".. Ammepute trenger man det? Babynest var lurt, det kan jeg prøve å sy ser jeg basert på litt googling på internett :P 

Fine mannen kom hjem med ferskpresset appelsinjuice og fruktbiter, i tillegg til min etterlengtede bagel, yoghurt og kaffe :D Nå har vi kost oss litt før han reiste på jobb, han skulle prøve å bli ferdig tidlig i dag :) Så kunne vi dra å handle litt babystæsj! :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Ja, ull puster så derfor er det fint året rundt :) 

Husk bare å ikke lage et sånt stort og tungt babynest. Som i krybben så skal de ikke være for mye mykt og fløffy rundt dem grunnet krybbedød. Mange av de hjemmelagde er ofte veldig myke. Tenk fast. http://www.jollyroom.no/barnerommet/barnesenger-tilbehor/babynest-lekereder/sleepyhead-deluxe-snow-white?utm_source=google&utm_campaign=Hyperdrive+(Google)&utm_content=144&gclid=CjwKEAiAkuLDBRCRguCgvITww0YSJAAHrpf-tXKelJuaVuDz9h9IkwiNCko2XdGS7kuBRC_U-sK4sRoCxY7w_wcB

 

Er så teit dette med ammekulturen visse steder. Hva trodde de folk gjorde før flasken ble oppfunnet? Vi har pupper for en grunn og de produserer melk for en grunn liksom :P 

Er veldig greit for du slipper å styre med flasker og koking etc. Når løveungen ble 3-4 mnd begynte jeg å pumpe i tillegg å ha litt i kjøleskapet slik at Løvefar kunne avlaste samt at det var greit når det var kaldt ute. Bare  puttet flasken i varmt vannbad og hadde med varmt vann på termos og et stort krus som jeg la flasken oppi. Utrolig greit når en er på farten.

Denne siden har mye nyttig info https://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk:) 

For meg var ammeputen gullverdt. Noen ganger lå han jo der i evigheter så for å avlaste så brukte jeg ammeputen så lå han bare der mens jeg så på TV og hadde alt tilgjengelig i "ammeboksen" 

Denne er fin så kan du bruke begge armene fritt http://www.helsesosterbutikken.no/brystpumpe/cozyfix-ammepute-6/ammepute-cozyfix.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble litt shopping i går, mest småting, så har vi bestilt sleepyhead - jeg ble litt lat, og orka ikke styre med å finne stoff osv :-) cozyfix skal også bestilles tenker jeg, var å så på noen i går, men de virka så slappe, så da lot vi det være. Så ble det litt klær, tepper, gulpekluter og sånn "toalettsaker" for baby med termometer, hårbørste (!!?), neglesaks og negleklipper osv :-) jeg veit liksom ikke helt hva jeg skal kjøpe mer, tror vi har så vi greier oss i starten, må kanskje ordne med stelleplass og litt stellesaker, der og er det en jungel vettu :-p 

Googling skal unngås, jeg er jo heldig som har svigermor som er fødselslege/gynekolog, og en svigerinne som skal bli barnelege så jeg er godt dekket medisinsk skulle man tro. Men ja, det blir litt rart å skulle ha ansvaret på egenhånd - jeg har jo knapt tatt i en baby de siste 15 årene liksom :-p skjønner jo opp ned på den, men der stopper det :-p men håper det faller seg naturlig når den først kommer.. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, GoldenLioness skrev:

Fikk ikke til negleklipp starten. Glassfil var gull :nordvesta:

Var en neglfil der og, men den så jaggu litt grov ut. Glassfil noteres :-) har også kjøpt stellebord, så mangler litt småsaker på det området nå, så da er jeg jo ganske ajour for å være meg :-p 

Nå er det litt velfortjent fotpleie for min del, snille mannen min parkerte meg her etter lunsj, for han skulle fikse noe småtteri. Jeg er jo ikke så mye ute på shopping (liker jeg å tro) og det jeg har lagt merke til de siste årene - herrejesus så mange norske som er her på ferie :-p det har tydeligvis blitt kjempepoppis, jeg hadde ingen venninner som hadde vært i New York engang da jeg flytta hit for 10 år siden, mens nå går det vel minst 3 fly om dagen så det kommer jo sikkert en del.. litt overraskende nå som dollaren er såpass høy, men nordmenn har vel generelt god råd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, GoldenLioness skrev:

Hva skjer? :kose:

I går formiddag begynte telefonen min å ringe.. ca hvert 5 minutt, tar jeg den legges det på, var en liten pause i natt, men ellers har det fortsatt utover dagen i dag. Jeg er jo avhengig av at kunder får tak i meg og, så er ikke bare bare å ha på lydløs.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
28 minutter siden, Hu i byen skrev:

I går formiddag begynte telefonen min å ringe.. ca hvert 5 minutt, tar jeg den legges det på, var en liten pause i natt, men ellers har det fortsatt utover dagen i dag. Jeg er jo avhengig av at kunder får tak i meg og, så er ikke bare bare å ha på lydløs.. 

Hva i alle dager? Har du fått en stalker eller noe? Går ut i fra at nr er hemmelig så du ikke ser hvem som ringer....så ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...