Gå til innhold

Bylivet


Hu i byen

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg fikk prøve å kaste meg på dagbokskriving her, nå som jeg har litt for mye fritid.. 

Hovedmålet er å trene på norsken, siden jeg merker at den skriftlige biten begynner å bli litt rusten etter snart10 år i utlendighet, så greit å øve litt :-) 

Nå er jeg ferdig med dagens kunde - og ukens siste. Så på meg blir det langhelg. Det er ufattelig deilig å være selvstendig næringsdrivende, og styre arbeidstiden selv etter 5 år i det jeg følte ble et hamsterhjul av rapporter, kalkyler, målinger, og det har gått overraskende greit. Nå har jeg faste timer hos min tidligere arbeidsgiver, men nå driver jeg bare med faget mitt og ikke noe annet noe som resulterer i færre timer med jobb og bedre betalt - utrolig nok.. 

Grunnen til jeg satset for meg selv er at både jeg og mannen jobbet 60-80-timers uker, noe som ikke er så innmari familievennlig. Og når man har vært gift i 9 år må man begynne å tenke på sånt. Jeg ville ikke bare være hjemmeværende, vi bor i et land uten samme barnehageordning som i Norge, så målet mitt er å jobbe ca 20 timer per uke, i starten om/hvis barnet sover, og senere med barnepike/au pair for de timene jeg trenger hjelp. Vi får se hvordan vi løser det i praksis når det blir aktuelt, det er heller ikke så gode permisjonsordninger her - så dere i Norge er heldige, og aner det ikke selv engang. 

Det var dagens ord fra hu i byen, i landet som har fått en mannsjåvinistisk president. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg er like dårlig til å skrive dagbok som da jeg var 10 år ser jeg. Føler ikke at jeg alltid har så mye å skrive om nå om dagen. 

I dag er det Black Friday, og jeg har klokelig holdt meg innendørs. Det finnes ikke et tilbud som hadde lokka meg inn i en butikk i dag tror jeg. Folk blir jo helt gale når det er salg. Ser at det er samme tendensene i Norge og, så nok en amerikansk tradisjon er kommet for å bli:-) er nesten så vi kan flytte hjem nå.. 

En annen, fin amerikansk tradisjon er jo akkurat over.. Nå skjønner jeg jo at man ikke akkurat kan adoptere Thanksgiving til Norge, når det gjelder historie. Men det å kunne samle venner og familie rundt bordet i løpet av høsten er høstens absolutte høydepunkt. I går var vi 22 personer til bords, så det er litt av en forsamling, mest familie, men også noen venner som ikke har mulighet til å reise til seg og sine, de fleste har feiret sammen i mange år nå så vi kjenner hverandre godt. 

Neste år har vi jo en liten en også, da kommer jo sånne ting til å bety enda mer tror jeg. Det å skulle videreføre både amerikanske og norske tradisjoner og finne den miksen som passer best for oss. Spennende tider i vente der, altså :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! :-) 

Mannen dro tidlig på jobb i dag, og da stod jeg like godt opp siden jeg ikke fikk sove lengre.. 

Holder på å selge inn et prosjekt jeg har veldig lyst å jobbe med, så viktig å jobbe godt med prosjektbeskrivelsen, da dette er noe de ikke vet de vil ha, men som jeg håper de føler de ikke kan være foruten når de leser det jeg har skrevet :) Prøver å skaffe meg få og langsiktige kunder fremover, når det skal kombineres med familie og "hemmafru"-tilværelsen.. 

Til sommeren har jeg og mannen ti års bryllupsdag, det er helt sykt å tenke på.. Spesielt siden jeg på denne tiden for 10 år siden ikke engang hadde møtt han, men var samboer med en annen fyr :P Flaks at han var en drittsekk, slik at jeg kunne møte mannen, tenk hvis jeg hadde fortsatt i det destruktive forholdet med ungdomskjæresten min.. Han er en ok fyr og vi er på talefot i dag altså, vi var nok bare ikke så gode for hverandre på den tiden, man vokser jo mye fra 16 til 20 år. 

Så det er jo takket være det dårlige forholdet og mitt behov for å komme meg unna en periode som gjorde at jeg møtte mannen :-) Det skal jeg skrive litt mer om senere, for det er en liten askepotthistorie :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag ettermiddag og jeg føler for å mimre fra den gangen jeg møtte mannen min :)

Det begynner nærme seg 10 år siden, og det er ikke mindre enn sykt, skjønner ikke hvor tiden har blitt av...

21 år gammel, nysingel, skuffa og litt vonbråten reiser jeg på tur. Jeg ville bort fra eksen - ungdomskjæresten - som hadde sviktet meg på det groveste (eller nesten da, jeg kan se for meg verre svik, han hadde ikke sex med mora mi liksom) og jeg trengte bare å komme meg langt vekk en stund. Etter nesten 2 måneder borte begynner pengene å ta slutt, naturlig nok, dette var jo ikke akkurat planlagt, men jeg hadde bodd billig og levde generelt på veldig lite (eventuelt veldig spandable folk:)) og returen ble planlagt noen dager etterpå. 

Siden det var den siste helga hadde jeg vært ute med noen av de folka jeg hadde blitt kjent med under oppholdet, og klokka var vel omtrent 01 da jeg bestemte meg for at jeg ville hjem. Og da møtte jeg han, tidenes kjekkeste fyr (!!) som insisterte på at det var farlig å gå alene, så han skulle følge meg han.. Jeg syntes ikke det hørtes så mye tryggere ut å bli fulgt hjem av en fremmed mann, og der mente han at jeg hadde et godt poeng.. Men jeg lot han følge meg og det endte opp med at vi rusla rundt i byen hele natta og bare prata, det var litt som om jeg hadde kjent han hele livet, og så var det bare noen minutter, og vi begge gikk omveier for å slippe å komme frem til der jeg bodde slik at kvelden ble avsluttet. 

Siden det bare var 4 dager til jeg skulle tilbake til Norge var jeg innmari forvirra, jeg var stormende forelsket i en fyr jeg akkurat hadde møtt, men som bodde fryktelig langt unna Norge, og som ikke overhodet var flyttbar. Hvor mye skulle jeg legge i det. Vi endte opp på en døgnåpen kafe og spiste frokost/nattmat før han fulgte meg "hjem" og kysset meg.. 

Det var umulig å skulle sove etter en slik opplevelse, men jeg la meg jo ned for å prøve. Han dro hjem og i dusjen bestemte han seg for at han måtte prøve å gjøre det beste ut av de dagene vi hadde, så fikk tiden vise videre, så da jeg kom ut igjen etter soveforsøket mitt så satt han utenfor å venta på meg :) Resten av oppholdet var vi sammen hele tiden, og tiden bare fløy og jeg ble mer og mer lei meg når jeg innså at det ikke var lenge igjen og at dette mest sannsynlig kom til å ende der og da. 

Som den gentlemannen han er fulgte han meg på flyplassen når tiden var inne, og jeg tror ikke jeg har grått så mye noen gang før. Det var som om hjertet mitt var knust i tusen biter (og jeg som trodde det var vondt da det ble slutt med eksen). Jeg strigråt de 7 timene flyturen tok, og jeg tror han stakkars mannen i nabosetet ble litt ukomfortabel :P (hvem hadde ikke vært?).. Men da jeg hadde kommet meg hjem og sjekket e-post fant jeg at han hadde bestilt flybilletter til meg tilbake igjen, på business slik at jeg kunne endre datoen til når det passet for meg. Jeg tror hjertet mitt omtrent stoppa.. 

I perioden jeg var i Norge snakket vi sammen så ofte vi kunne, dag og natt, hele tiden.. Det var mange MSN-samtaler med webcam og snikchat på jobb ellers :) Og etter 2 måneder i jobb så sa sjefen at jeg kunne få permisjon, for han så hvor ulykkelig jeg var, slik at jeg kunne reise på besøk og finne ut om han der "feriekjæresten" var no' til kar :) Og så dro jeg da...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lerkeliten skrev:

Så romantisk!! :strix: Jeg fikk tårer i øynene av å lese det der :ler:

Så koselig med kommentar :-) Hyggelig at noen leser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GoldenLioness

Å kult at du har startet for deg selv og kan jobbe med noe du virkelig brenner for :) 

Og for en kjærlighetshistorie :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, GoldenLioness skrev:

Å kult at du har startet for deg selv og kan jobbe med noe du virkelig brenner for :) 

Og for en kjærlighetshistorie :rodmer:

Ja, jeg er veldig glad for at jeg hadde muligheten til det - og at det går såpass bra :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandags morgen - arbeidsukens beste tidspunkt spør du meg :-) 

Sitter å planlegger fremlegget mitt til ledermøtet hos gammel arbeidsgiver nå på formiddagen. Er så heldig at tidligere arbeidsgiver leier meg inn på fast basis, slik at jeg har noen timer fast som jeg slipper å selge. Det er betryggende som konsulent, selv om jeg ser at det ikke hadde vært noe stort problem. I tillegg er det jo en bedrift jeg kjenner godt, så jeg får jobbe virkelig i dybden, som gir meg erfaringer jeg kan ta med videre til andre kunder som er i oppstartsfasen når det gjelder organisasjonsendringer :)

Til helga kommer broren min på besøk, og jeg gleder meg veldig masse :-) Det er et fint plaster på såret å kunne tilbringe førjulstid med han siden jeg ikke skal feire jul med familien min i år (heller), så det blir koselig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Hva jobber du som? 

Så koselig med besøk. Hvor mange år siden er det du flyttet fra Norge? Du må savne familien din ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, GoldenLioness skrev:

Hva jobber du som? 

Så koselig med besøk. Hvor mange år siden er det du flyttet fra Norge? Du må savne familien din ❤️

Kort fortalt jobber jeg som organisasjonsutvikler fortrinnsvis i større bedrifter, det vil si at jeg ser på alt fra organisering av avdelinger, arbeidesmetodikk, kulturer, motivasjon og ledelse, hvordan samarbeid er på tvers av avdelinger slik at bedriftene skal kunne utnytte ressursene sine på best mulig måte, som regel innleid litt for sent når det allerede har fått på tverke :) Veldig spennende jobb :) 

Flyttet i 2007, så er snart 10 år siden, det er veldig veldig lenge, og det er jo klart jeg savner de veldig, men jeg visste jo hvordan det ville bli når jeg flyttet så langt også.. Men takk og lov for elektronisk kommunikasjon, da jeg flytta hit var det MSN med webcam som ble kommunikasjonen, i tillegg til e-post :) NÅ er det skype og facetime og vi får snakka sammen mye oftere og jeg kan delta på julekvelden hjemme selv om jeg ikke er tilstede :) Jeg tror savnet etter familien min kommer til å bli større når vi får barn, jeg vokste opp i nabohuset til besteforeldre og hadde et nært og godt forhold med de, og det kommer jo ikke barna våre til å få.. Men det er sånn det er. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
6 minutter siden, Hu i byen skrev:

Kort fortalt jobber jeg som organisasjonsutvikler fortrinnsvis i større bedrifter, det vil si at jeg ser på alt fra organisering av avdelinger, arbeidesmetodikk, kulturer, motivasjon og ledelse, hvordan samarbeid er på tvers av avdelinger slik at bedriftene skal kunne utnytte ressursene sine på best mulig måte, som regel innleid litt for sent når det allerede har fått på tverke :) Veldig spennende jobb :) 

Flyttet i 2007, så er snart 10 år siden, det er veldig veldig lenge, og det er jo klart jeg savner de veldig, men jeg visste jo hvordan det ville bli når jeg flyttet så langt også.. Men takk og lov for elektronisk kommunikasjon, da jeg flytta hit var det MSN med webcam som ble kommunikasjonen, i tillegg til e-post :) NÅ er det skype og facetime og vi får snakka sammen mye oftere og jeg kan delta på julekvelden hjemme selv om jeg ikke er tilstede :) Jeg tror savnet etter familien min kommer til å bli større når vi får barn, jeg vokste opp i nabohuset til besteforeldre og hadde et nært og godt forhold med de, og det kommer jo ikke barna våre til å få.. Men det er sånn det er. :) 

Høres veldig gøy ut :) Digg å jobbe med noe som gir deg glede.

 

Er det deg på bildet? (Pen :) )

 

Jeg var aldri noen barneperson, men sønnen min er det beste som har hendt meg: gled deg :) 

Må ha vært litt av en omstilling å flytte til USA og starte på nytt med venner, nettverk og arbeid. Hvor gammel var du da du flyttet dit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Høres veldig gøy ut :) Digg å jobbe med noe som gir deg glede.

 

Er det deg på bildet? (Pen :) )

 

Jeg var aldri noen barneperson, men sønnen min er det beste som har hendt meg: gled deg :) 

Må ha vært litt av en omstilling å flytte til USA og starte på nytt med venner, nettverk og arbeid. Hvor gammel var du da du flyttet dit? 

Jeg er vel heller ingen barneperson, så jeg er ikke sånn som dukker nedi barnevognene eller skal holde andres babyer :) Men jeg har vel hele tiden sett for meg å få familie på et eller annet tidspunkt :) Det hører liksom med :-) 

Meg på bildet ja, tusen takk :blush: :-)

Veldig stor omstilling å flytte til USA ja, jeg var heldigvis bare 21 år, så jeg fikk studietid og slik her borte, sånn at jeg fikk skaffa meg noen venner, i tillegg hadde mannen veldig stor omgangskrets, og søstera hans er nå min beste venninne. Jeg vet ikke om det hadde vært like lett å flytte bortover nå som 30 åring, folk begynner som regel å bli litt satt på den alderen, og prioriterer gamle venner fremfor nye bekjentskap, siden man som regel har litt lite tid å pleie vennskap på i utgangspunktet.. Men det snur kanskje når man får barn og skal engasjere seg i deres aktiviteter og skolegang, blir sånn ordentlig PTA-mamma! :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GoldenLioness

Haha, jeg har blitt skikkelig mamma-mamma. Alt han gjør er selvsagt fantastisk og unikt og best :P 

Om du flyttet så tidlig så er det nok lettere å tilpasse seg ja :) Tenk at du tok sjansen og ga slipp på alt her. Tøft gjort! 

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dag... 

Å holde innledninger var for to år siden det verste jeg kunne tenke meg.. Å stå foran en forsamling - nei takk! Mens nå digger jeg det, og skulle gjerne ha gjort det mer,  men farlig å bli for rutinert her altså, i tillegg er det vanskelig å finne opp kruttet hver gang, og jeg opplever jo det at mye brukte innledere ofte fort blir oppbrukte, det samme gjelder jo stand up, de bruker ofte de samme poengene i årevis.. Dit vil ikke jeg, så jeg velger innledninger med omhu. Så får vi se om jeg ikke ender opp som lærer etterhvert, da risikerer man jo ikke å foredra for de samme folka i år etter år :-p 

Nå er jeg rusa på livet og tenker jeg skal kjøpe meg et par nye støvletter i belønning :-) 

På 6.12.2016 den 17.53, GoldenLioness skrev:

Haha, jeg har blitt skikkelig mamma-mamma. Alt han gjør er selvsagt fantastisk og unikt og best :P 

Om du flyttet så tidlig så er det nok lettere å tilpasse seg ja :) Tenk at du tok sjansen og ga slipp på alt her. Tøft gjort! 

Jeg har aldri tenkt på det som tøft gjort. Det var jo aldri bevisst at jeg flytta hit, jeg dro jo bare på besøk. Så det var liksom aldri noen overveielse for og i mot flytting, jeg reiste på besøk og det føltes feil å skulle være uten han, så da ble det sånn:-) jeg har tenkt å skrive litt mer på Lovestory'n etterhvert :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei uke har gått, skjønner ikke hvor den ble av, men har brukt ettermiddagene og kveldene med min bror, og jobb har tatt resten av tiden.. jeg har møtt min første utfordring som "innleid" og mest av alt ønsker jeg å gi opp, fordi det virker så innmari håpløst, og jeg ser for meg at jeg må være der lenge - noe som gjør meg nesten uvel - og jeg bare vært der ei uke... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest GoldenLioness
På 14.12.2016 den 23.45, Hu i byen skrev:

Ei uke har gått, skjønner ikke hvor den ble av, men har brukt ettermiddagene og kveldene med min bror, og jobb har tatt resten av tiden.. jeg har møtt min første utfordring som "innleid" og mest av alt ønsker jeg å gi opp, fordi det virker så innmari håpløst, og jeg ser for meg at jeg må være der lenge - noe som gjør meg nesten uvel - og jeg bare vært der ei uke... 

Huff da. Trodde du hadde jobbet der før og trivdes? Kjipt når jobben blir mer påkjenning og slit enn gøy. Hvorfor trives du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, GoldenLioness skrev:

Huff da. Trodde du hadde jobbet der før og trivdes? Kjipt når jobben blir mer påkjenning og slit enn gøy. Hvorfor trives du ikke?

Dette et nytt oppdrag fra noen andre, jeg har omtrent 20 timer fast hos gamlejobben, så resten av timene jeg ønsker å bruke selger jeg inn til andre, variasjon var jo litt av ønsket da jeg startet for meg selv.. 

Det går heldigvis bedre nå, men jeg tror ikke det blir lett eller at jeg nødvendigvis har rett kompetanse her siden det er et veldig stort arbeidsmiljøproblem, hvorav det har utviklet seg en ukultur hvorav en person bestemmer alt, og vedkommende som SKAL være leder ikke tar tak i det fordi det er behagelig at noen gjør jobben for han, men resten av gjengen er jo misfornøyd og han skjønner ikke hvorfor.. så det er hun dama som har "blitt" leder som har tatt litt knekken på meg, letteste utvei hadde vært å anbefale henne sparket, men jeg tror ikke det blir "ro i rekkene" alikevel, så er bedre å forsøke å endre dynamikken på avdelingen igjen OG få sjefen til å gro et par..

Heldigvis har jeg gamlejobben, så det har vært livbøyen min, der gleder jeg meg til hver dag:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest GoldenLioness

Hei og godt nyttår :) 

Hatt en fin jul? Håper det går bedre med jobben. Satse på at du overlever og slipper flere oppdrag der :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år her og! :)

Julen har vært veldig fin, jeg får jo det beste fra to verdener egentlig, men man blir jammen litt sliten av mye folk og ståk også, så er greit at ikke jula drar ut slik den gjør i Norge, for der er det selskap hele jula føler jeg :) I år skal vi til Norge i jula, og det gleder jeg meg veldig til :) 

Jobben går også bedre, det er ikke bra der, men jeg bruker jo visse overlevelsesmekanismer jeg har lært meg gjennom årene :) Og det å slutte å bli frustrert over ting jeg ikke kan gjøre noe med, for det hjelper ikke noen at jeg blir sinna - og jeg blir så lite konstruktiv og :P Men må ofte puste med magen og, men tenker at det løser seg der og etterhvert :) MEN skal være litt mer selektiv med hvilke oppdrag jeg tar når jeg hører om arbeidsmiljøproblemer :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...