Gå til innhold

Bryllup med baby - best med 3 eller 6 måneder?


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest Bolledeig

Jeg er gravid, og planlegger bryllup. 

Termin er midt på sommeren (sen juni), og har lyst å gifte meg i 2017/2018. Vi vurderer både å ha bryllupet på høsten (september) når baby er rundt 3 mnd, eller på vinteren når barnet er om lag 6-7 mnd. 

Noen som har noen praktiske erfaringer å dele om dette? Hva ville dere valgt om dere hadde muligheten? Å skyve noe særlig mer på bryllupet enn vinter 2017/2018 er ikke aktuelt. 

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville valgt mens jeg gikk gravid. Umulig å si hvor mye /lite babyen sover, men de bruker som regel være mer stabil når de er 6-7 mnd. pluss at de har begynt med mat i tillegg til morsmelk. Og man er mer trygg på foreldrerollen(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jeg har vurdert bryllup gravid, men det er et par ting som er problematisk med det, først og fremst at det blir ganske nære (vi får ikke spart noe særlig penger i forkant, og mye planlegging må gjøres på veldig kort tid), i tillegg til at jeg ikke vet helt hvordan formen kommer til å være. 18-25 uker skal jo visstnok være OK for de fleste. Men det er så kort tid til :O 

Festen blir jo nedtonet uansett om det blir før eller etter baby, så det blir jo uansett det samme og er ikke så nøye. Kommer mange fester, og har i grunn fått min share. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn med tanke på amming så er nok 6 mnd best.  Da går det an å gi den litt fast føde osv, så slipper du å sitte med puppen ute halve bryllupet(om du ammer selvfølgelig). 

Hvis du får et kollikkbarn er det ikke sikkert du orker tanken på bryllup en gang når babyen er så liten.

Jeg hadde nok ventet enda litt lenger :P Når babyen min var 5-6 mnd så ble plutseøig skikkelig mammadalt og ville bare være klistra inntil meg døgnet rundt. Det varte lenge. Også ble han attpåtil livredd andre mennesker og større samlinger mennesker i 7 mnds alder.

Anonymkode: 8eb51...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke sammenlignbart, men har vært i barnedåp når babyene har vært rundt halvt år. Da har det vært koldtbord, ikke lange taler osv. Babyen kan sitte i babystol ved bordet i kortere perioder og andre kan avlaste. Ville ikke satset på en treretters med baby tilstede.

Anonymkode: 5edf8...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ville vært hipp som happ når det gladt babyens alder. Ammet kanskje marginalt mindre ved 6 måneder. For egen del ville jeg ha valgt tre måneder fordi jeg på det tidspunktet fremdeles tålte søvnmangelen godt. Ved 6 måneder var jeg nær innleggelse, men nå sov ikke mitt barn mer enn maks en time sammenhengende gjennom hele døgnet, gjerne kortere. 

Anonymkode: f049d...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville utsatt bryllupet til babyen er ca ett år. Som de andre sier, man vet aldri hvilken form man er i mtp søvn osv. Bryllup krever planlegging, stort eller lite bryllup og det skal jo være en dag man gleder seg til og kan nyte, ikke noe som bare skal gjennomføres...

Hvis ikke det er mulig, så hadde jeg faktisk giftet meg som gravid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som min baby er, så ville jeg hatt bryllup da hun var 3 mnd, for da sov hun mye hele dagen. Hun er 6 mnd nå, og sover minimalt på dagtid, holder på å lære seg og krabbe, og blir sur hvis vi tar henne opp. Samtidig er det kun meg og pappaen som gjelder hvis det er folk på besøk. Men igjen, hvordan din baby blir vet ingen. Så jeg ville ventet til den hadde blitt året.

Kan jeg spørre hvorfor det er uaktuelt å vente til sommer/høst 2018?

Anonymkode: 73401...db0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke planlagt noe særlig 3 måneder etter fødsel, fordi man aldri veit hva slags svangerskap eller barseltid man får.

Anonymkode: 1c3af...266

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som min baby er, så ville jeg hatt bryllup da hun var 3 mnd, for da sov hun mye hele dagen. Hun er 6 mnd nå, og sover minimalt på dagtid, holder på å lære seg og krabbe, og blir sur hvis vi tar henne opp. Samtidig er det kun meg og pappaen som gjelder hvis det er folk på besøk. Men igjen, hvordan din baby blir vet ingen. Så jeg ville ventet til den hadde blitt året.

Kan jeg spørre hvorfor det er uaktuelt å vente til sommer/høst 2018?

Anonymkode: 73401...db0

Fordi det er noen som jeg ønsker skal være en del av feiringen som jeg frykter ikke er der om jeg venter for lenge :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Bolledeig skrev:

Fordi det er noen som jeg ønsker skal være en del av feiringen som jeg frykter ikke er der om jeg venter for lenge :(

Det var en trist begrunnelse, håper det går greit med dere. I utgangspunktet ville nok jeg sagt at det er lurt å vente så lenge som mulig, men skjønner at du har andre hensyn å ta. 

Dereom det er aktuelt å vente til seks måneder, så ville jeg definitivt gått for det. Da spiser antagelig babyen noe annet enn morsmelk, og det er lettere for andre å avlaste deg med mating. Min baby var ikke kolikkbaby eller noe sånt, men ved tre måneder ammet jeg fortsatt hver annen time på dagtid. Det er nok ganske vanlig, og jeg ser for meg at det er litt stress å være fullammende brud. For selv om babyen tar flaske kan du få spreng og ubehag - og å finne ammevennlig brudekjole er kanskje litt utfordrende... Rutiner for dagsøvn er også veldig greit å ha fått på plass, og sjansen for det er også større desto eldre babyen er. (På den annen side: Min baby sov bare tre kvarter til en time sammenhengende på dagen frem til ca 10 måneder, og i en litt slitsom periode fra ca 6-9 måneder var det bare trillende vogn som gjaldt for dagsøvn...). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ventet til våren og barnet er nærmere året. Mest pga at det da er lettere å få barnepass. Synes også vårbryllup er mye kjekkere en vinterbryllup, men det er jo bare min mening.

Ser du skriver at du ikke vil utsette bryllupet noe mer. Da ville jeg nok heller ha gifta meg mens eg var gravid, da kan du fremdeles nyte festen så sant du ikke er dårlig/har plager i svangerskapet.

Barnevakt på en 3 mnd gammel baby så lenge er uaktuelt. 6 mnd hadde heller aldri gått for mine barn, da seperasjonsangsten var på topp.. Hadde verken vert hyggelig for baby eller oss. Og hvem skal passe barnet? Nermeste familie og venner er jo som regel i bryllupet.

Vi giftet oss rett før barnet fylte 2. Hadde da vert sammen i nesten 7 år. For oss var det uaktuelt og gifte seg før barnet ble nærmere 2 med tanke på barnepass og at vi skulle kunne kose oss på festen.

Anonymkode: d68a8...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spedbarn i bryllup trenger ikke nødvendigvis å være så stress og forskjellen på 3 og 6 mnd kan være så forskjellig fra barn til barn.

Eneste rådet jeg vil gi deg er at om du har med spedbarn i bryllupet ditt, så kan du miste fokuset på deg selv den dagen. Eller at kanskje din mor/svigermor blir som en barnevakt i bryllupet deres, og da tar dere også vekk noe av gleden til den forelderen evt. Har vært i et bryllup hvor moren der var barnevakt for barnebarnet, og la merke til at moren ikke fikk tatt så stor del av dagen fordi hun var "satt til å være barnevakt". Tenk litt på slikt også. 

Anonymkode: 2f5df...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det kun er de to alternativene ville jeg valgt seks måneder. Da kan barnet sitte i stol sammen med dere under middagen. Så mye koseligere enn at babyen ligger i en vippestol eller i vogn! Helst ville jeg ihvertfall ventet til babyen var åtte måneder. Da kan den spise en god del av maten også :) 

Anonymkode: d7b69...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 6 måneder nå og skal gifte meg i mai. hadde jeg måtte velge mellom 3 og 6 ville jeg valgt 3. da sov han fortsatt masse og var mye lettere for andre å holde han. nå er det kun jeg som får lagt han og han hadde reagert mye mer om vi skulle vært i ett stort selskap hvor jeg var mye opptatt med andre ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uten tvil gått for 6 måneder. Min baby har kolikk og skriker både morgen, midt på dagen, ettermiddagen og kvelden. Vi bærer babyen masse gjennom hele dagen.I løpet av natta må jeg opp fire ganger for å amme. Dette er svært vanskelig å kombinere med bryllup. Kolikk  går over når babyen er 3-4 måneder. 

Det beste er nok likevel å ha bryllup mens du er gravid eller utsette det. Tror det kan være vanskelig å holde fokus på bryllup når babyen er så liten.

Anonymkode: 80b41...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville valgt 3 mnd slik som mine barn var. Da kunne de sove i lange strekk på dagen og de sov godt på natta. Ved 6 mnd var det full gass nesten hele dagen og litt mer urolig på natta + tidlig opp. 

Kjenner noen som giftet seg samtidig som de døpte jenta si som var ca 3 mnd. Det var veldig vellykket! 

Anonymkode: a49d9...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ''bare'' fått tre barn, og barn er jo så forskjellige, men basert på de tre jeg har fått ville jeg nok prøvd å vente til 6 måneders alder. Da er de litt mer selvstendige og slikt :hjerte: Når mine har vært rundt 3 måneder har de stort sett hengt på puppen hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, November 06, 2016 den 19.51, Bolledeig skrev:

Jeg er gravid, og planlegger bryllup. 

Termin er midt på sommeren (sen juni), og har lyst å gifte meg i 2017/2018. Vi vurderer både å ha bryllupet på høsten (september) når baby er rundt 3 mnd, eller på vinteren når barnet er om lag 6-7 mnd. 

Noen som har noen praktiske erfaringer å dele om dette? Hva ville dere valgt om dere hadde muligheten? Å skyve noe særlig mer på bryllupet enn vinter 2017/2018 er ikke aktuelt. 

Vent til han er 6 mnd. Da er han ikke like avhengig av deg. Er jo litt kjipt om du må stoppe opp midt i vielsen for å amme. Hadde jeg vært deg hadde jeg t.o.m venta til ungen var over ett år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...