Gå til innhold

Å være muslim i Norge, jaggu ikke enkelt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 4. november 2016 den 10.35, stan skrev:

Folk er dessverre litt enkle. Fordi noen muslimer er blitt koblet til negative ting tror mange at alle muslimer er sånn.

Om det er noen trøst er det heller ikke enkelt å være kristen i Norge. Vi blir også konfrontert med syn som "ekstreme" kristne står for.

Jeg tror det generelt er vanskelig å være religiøs og kreve plass som religiøs, uten at man blir stilt i alle slags mulige båser, alt fra at du må være bittelitt dum som tror på at Jesus stod opp igjen fra de døde, til at du egentlig (du bare sier det ikke) støtter ISIL. Og det er, etter min mening, fryktelig synd, for religion kan fint ha en plass i samfunnet uten at det trenger gå på bekostning av normer, verdier og normalt levesett. 

Vi har religionsfrihet er her i Norge, og det er en veldig bra. At vi båssetter folk, og tilegner folk meninger fordi de skulle ha en annen tro enn oss selv, eller ha en tro, vitner om uvitenhet og er fryktelig synd både for samfunnet og for dem som blir rammet av det. Hets skal ikke forekomme. Kritikk er en ting, hets og hatefulle utsagn om personer fordi de har en religiøs tro er rett og slett ikke lov i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jon Are

Hvordan kan du si at du ikke er undertrykt når du går med det grusomme fornedrende plagget over hodet. Sorry , men jeg har ingenting til overs for kvinner som velger å bruke dette. Du bor nå i Norge, et sekundarisert samfunn. Benytt nå sjansen til å frigjøre deg fra dette plagget. Hvis håret og stå opp som en selvstendig kvinne.

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Newroz skrev:

Jeg tror det generelt er vanskelig å være religiøs og kreve plass som religiøs, uten at man blir stilt i alle slags mulige båser, alt fra at du må være bittelitt dum som tror på at Jesus stod opp igjen fra de døde, til at du egentlig (du bare sier det ikke) støtter ISIL. Og det er, etter min mening, fryktelig synd, for religion kan fint ha en plass i samfunnet uten at det trenger gå på bekostning av normer, verdier og normalt levesett.

Hvordan? Det du skriver er jo så vagt at det er umulig å vite hva du mener bør være annerledes.

Anonymkode: 88cf5...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2016 den 11.30, AnonymBruker skrev:

Se positivt på det. Du kunne vært kristen i midtøsten eller annet arabisk land. De er iferd med å bli etnisk renset ut av en reigon hvor de har vært i 2000 år. Trist å leit at noen ikke liker islam i Norge men vi har ikke noe kastesystem og blir ikke steinet av en mob etter din lillesøster er blitt voldtatt på torget av de eldste i landsbyen. Bare sånn for å sette det i perspektiv.

https://www.nrk.no/urix/kristne-forsvinner-fra-midtosten-1.11673059

Anonymkode: f79de...2ff

Nei, klart ikke. Men det er ikke dermed sagt at fordi andre land mangler religiøs frihet, så skal hets av muslimer være greit i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan? Det du skriver er jo så vagt at det er umulig å vite hva du mener bør være annerledes.

Anonymkode: 88cf5...18f

Synes det var ganske redelig svar, jeg. Og ikke så langt fra hvordan mennesker ofte dømmer hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mari Y skrev:

Synes det var ganske redelig svar, jeg. Og ikke så langt fra hvordan mennesker ofte dømmer hverandre. 

Så hva gjør man når man "krever plass som religiøs"? Hvorfor tror du at du mener det samme med det som Newroz?

Anonymkode: 88cf5...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva gjør man når man "krever plass som religiøs"? Hvorfor tror du at du mener det samme med det som Newroz?

Anonymkode: 88cf5...18f

Hva mener du isåfall om å 'kreve plass som religiøs?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mari Y skrev:

Hva mener du isåfall om å 'kreve plass som religiøs?'

Hvorfor spør du meg om det? Er det fordi du håper at det skal distrahere meg nok til at ikke jeg legger merke til at ikke du svarte på spørsmålene mine?

Anonymkode: 88cf5...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spør du meg om det? Er det fordi du håper at det skal distrahere meg nok til at ikke jeg legger merke til at ikke du svarte på spørsmålene mine?

Anonymkode: 88cf5...18f

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2016 den 19.14, melly666 skrev:

På tide å oppdatere seg? https://snl.no/rasisme

Når en tekst om rasisme er skrevet av Torgeir Skorgen og Aksel Braanen Sterri vil jeg påstå det er grunn til å stille spørsmål ved hvor objektiv den er.

Wikipedias oppføring om rasisme er mye mer presis enn Store norske leksikon sin, som er altfor bastant og unyansert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 5.11.2016 den 18.44, OverMyKnee skrev:

Jeg sier ikke at du bevisst brøyter vei.

Men du går i fronten og krever spesialbehandling for å slippe krenkelser.

Jeg tror ikke vedkommende ønsker særbehandling, men taler for likeverdig behandling.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2016 den 10.40, Jon Are skrev:

Hvordan kan du si at du ikke er undertrykt når du går med det grusomme fornedrende plagget over hodet. Sorry , men jeg har ingenting til overs for kvinner som velger å bruke dette. Du bor nå i Norge, et sekundarisert samfunn. Benytt nå sjansen til å frigjøre deg fra dette plagget. Hvis håret og stå opp som en selvstendig kvinne.

Med hilsen fra Jon Are

Nå så ikke jeg om h*n skrev dette noe sted? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2016 den 0.30, Newroz skrev:

Jeg tror det generelt er vanskelig å være religiøs og kreve plass som religiøs, uten at man blir stilt i alle slags mulige båser, alt fra at du må være bittelitt dum som tror på at Jesus stod opp igjen fra de døde, til at du egentlig (du bare sier det ikke) støtter ISIL. Og det er, etter min mening, fryktelig synd, for religion kan fint ha en plass i samfunnet uten at det trenger gå på bekostning av normer, verdier og normalt levesett. 

Vi har religionsfrihet er her i Norge, og det er en veldig bra. At vi båssetter folk, og tilegner folk meninger fordi de skulle ha en annen tro enn oss selv, eller ha en tro, vitner om uvitenhet og er fryktelig synd både for samfunnet og for dem som blir rammet av det. Hets skal ikke forekomme. Kritikk er en ting, hets og hatefulle utsagn om personer fordi de har en religiøs tro er rett og slett ikke lov i Norge. 

Synes det er så synd at noen mennesker ikke ser dette. 

Men dette med å sette folk i bås, er nok ganske korrekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Mari Y skrev:

Synes det er så synd at noen mennesker ikke ser dette. 

Men dette med å sette folk i bås, er nok ganske korrekt:)

Hvorfor drar du opp denne tråden??

Anonymkode: 98cac...077

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vanskelig å være muslim i Norge, skal en følge guds ord her blir det kulturkrasj for å si det mildt. Men lite en får gjort med det når gud er ond, og vi ønsker et varmt og godt samfunn.

"gud" ønsker at vi skal steine homofile. "Gud" mener dette fordi homser parrer seg ikke, dermed hemmer det spredning av religionen. Gud vil derfor at du skal hate hetse steine drepe / etc homser slik at de endre i hetrofilt par og formerer seg og sprer religionen videre. Så kommer en fyr og sier "jeg tror og underkaster meg guds vilje" (ref" jeg er muslim"), hva skal folk tenke da ? At du gjør alt for å tilfredstille "gud", når "gud" har slike meninger, nei folk som vil gjøre "gud" glad imponerer ikke meg. Husker jeg så i avisen også, nooen "religiøse" folk som fikk sønnen drept ved forsøket på å kjønnslemleste barnet sitt, hva kan få folk til å gjøre slik? Jo, "gud" ville dette, oja, ok, jammen da er det jo greit, supert!

Har en litt evne til refleksjon og logisk tankegang ser en at dette blir for dumt...

Anonymkode: 30cae...8f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/5/2016 den 14.53, AnonymBruker skrev:

Det er slike mennesker som deg som skaper skiller mellom folk. Jeg har ingenting i mot homofile/ateister og frafalne muslimer. Jeg tenker at det beste for alle er å gjøre som de vil. Min bestevenn er homo OG muslim, en god kollega av meg er lesbisk og jeg synes faktisk at det er kult at vi skiller oss og er forskjellige. Det klarer ikke du og dine likesinnede å se, er man muslim så har man fått et stempel på seg om at man er homofob, terrorist osv. Det er enten eller, men verden er heldigvis ikke svart eller hvitt. 

Du er helt latterlig, jeg som "liksommuslim" har aldri tenkt tanken om å brøyte veien for sharia.  Faktisk så overrasker det meg at du, uten å engang kjenne meg kan komme med slike påstander. 

 

Anonymkode: ba2e2...a8d

Hvorfor i ALLE DAGER er du muslim da? Tenk så vanskelig den religionen gjør livet til både homofile, personer som ønsker å forlate Islam, og personer som tilhører andre religioner enn Islam i islamske land! 
 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange ekle holdninger her i tråden. Jeg synes det går helt fint an å ta avstand til religionen islam og samtidig respektere og opptre som et medmenneske overfor enkeltindivider som er muslimer. Enkeltindivider har ikke et ansvar for hva muslimske land, terrorgrupper eller enkelte muslimer gjør. Det å ha en personlig tro og være en del av et kulturelt samfunn vil ikke si at man støtter opp mot alt som står i Koranen. Det gjør vel de færreste kristne med Bibelen heller i 2017. 

Jeg ser på mine muslimske venner som norske, selv om jeg vet at kulturen deres, med religion, betyr mye for dem. Disse har imidlertid ingen hatske holdninger slik som man ser i denne tråden, og jeg opplever de som langt bedre mennesker enn mange etniske nordmenn. 

Anonymkode: 9f8fb...ead

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Joppeline skrev:

Hvorfor i ALLE DAGER er du muslim da? Tenk så vanskelig den religionen gjør livet til både homofile, personer som ønsker å forlate Islam, og personer som tilhører andre religioner enn Islam i islamske land! 
 

Og tenk hvor vanskelig kristendommen gjorde det for homofile, men nå kan homofile mennesker altså gifte seg i kirken i Norge. Men du er vel klar over at det fantes kristne homofile i Norge før dette var mulig? Mener du da at de jobbet mot seg selv? At de ikke kan tro på Gud? Eller kan dette faktisk være med på å endre holdninger og rigide regler i religionen? 

Jeg sier ja til liberale og åpensinnede muslimer. 

Anonymkode: 9f8fb...ead

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2016 den 10.40, Jon Are skrev:

Hvordan kan du si at du ikke er undertrykt når du går med det grusomme fornedrende plagget over hodet. Sorry , men jeg har ingenting til overs for kvinner som velger å bruke dette. Du bor nå i Norge, et sekundarisert samfunn. Benytt nå sjansen til å frigjøre deg fra dette plagget. Hvis håret og stå opp som en selvstendig kvinne.

Med hilsen fra Jon Are

Men hvor mye bedre er du da enn menn som ikke har noe til overs for kvinner som velger å ikke bruke det? Du er like mye med på å kneble og undertrykke kvinner som ikke gjør som du mener de bør gjøre. 

Anonymkode: 9f8fb...ead

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og tenk hvor vanskelig kristendommen gjorde det for homofile, men nå kan homofile mennesker altså gifte seg i kirken i Norge. Men du er vel klar over at det fantes kristne homofile i Norge før dette var mulig? Mener du da at de jobbet mot seg selv? At de ikke kan tro på Gud? Eller kan dette faktisk være med på å endre holdninger og rigide regler i religionen? 

Jeg sier ja til liberale og åpensinnede muslimer. 

Anonymkode: 9f8fb...ead

Nå er det ikke kristendommen som religion som har motivert at homofili skal godtas. Kirken har vært, og er fremdeles i stor grad imot. Er heller at kristendommen har blitt tvunget til å bli tilpasset samfunnet, som har endret mening ang homofili. Men selvfølgelig, flott for vårt liberale samfunn at denne utviklingen har skjedd, selv om det har tatt tid.

Jeg skjønner bare ikke behovet for å identifisere seg med en religion som du ikke kan stå for 100 %. Hvorfor kan du ikke bare tro på gud, uten å identifisere deg som muslim, feks? 

Jeg fatter i utgangspunktet ikke hvordan både kristne og muslimer kan si de er for homofili, når det er veldig klart i de religiøse tekstene at det ikke er godtatt. Hvem bestemmer hva som er viktig å følge og ikke? Spise sjømat, svinekjøtt, damer i bukse, kvinner med utildekket hår i kirken, etc. Har noen fått hellig korrektur fra oven (eller hvor enn instruksjonene evt kommer fra)? Etter min mening, dump den hatefulle religionen, og ta med deg det som er bra fra den istedet. Hyklerisk, etter min mening.

Men selvfølgelig er kristendommen, i hvert fall den vi har i Norge, mer tolerant og inkluderende enn Islam, og kristendommen er således "mindre skadelig" for f.eks. homofile. Islam har en enormt lang vei å gå mtp holdninger til et overveldende flertall av muslimer. Islam har en laaaaang vei å gå, dessverre.

Gjør du noe aktivt for å bidra til liberalisering av islam i forhold til homofili, feks? Er du i det minste åpen om at du er pro godtakelse av homofile? For alle du kjenner? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...