Gå til innhold

Å være muslim i Norge, jaggu ikke enkelt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I det siste, bare i det siste, eller kanskje ikke i det siste men at det bare har blitt verre i det siste, har jeg dessverre opplevd rasisme. Jeg er en ung muslim. Eller ung og ung. snart trædve, ferdigutdanna, fast jobb og et fint liv altså, så dette er ingen sytetråd. Når det gjelder utseende er det ingenting som tilsier at jeg ser ut som et dårlig menneske, heller tvert imot. Likevel har jeg i det siste opplevd å få drittkommentarer slengt etter meg.  Jeg kjenner det går kaldt nedover ryggen min, den følelsen av å ikke tilhøre noe sted. Jeg bare får en bekreftelse på at jeg egentlig ikke er norsk, uansett hvor mye jeg prøver. Men hvor er jeg fra da? Jeg føler ikke jeg tilhører noe sted. Ikke føler jeg at jeg er fra det landet foreldrene mine er fra, for det er bare fjernt, og ofte, direkte eller indirekte får jeg høre at jeg heller ikke er norsk, ikke litt engang. Det gjør vondt, veldig vondt. Jeg føler meg identitetsløs, på en måte. Hva er jeg? Hva blir barna mine? 

Jeg har bodd i Norge helt siden jeg var ei lita jente. Likevel er det ikke nok. Det at jeg er muslim er det eneste folk ser ( selvfølgelig ikke alle). Jeg må forklare meg. Jeg må gang på gang forklare at jeg ikke er undertrykt.  Jeg må vise klart og tydelig at jeg ikke støtter terrorhandlinger. I min verden er det slik; selvfølgelig gjør jeg ikke det, altså, jeg støtter ikke terror, terrorister, IS, Ubaydullah fyren, alle som dreper uskyldige mennesker osv. For meg er det en selvfølge at jeg ikke støtter slike galskap- handlinger, hallo i luken liksom, men dessverre, så må enhver muslim forsvare seg på vegne av de som sverter islam og muslimer, det gjør vondt at det har blitt slikt. Det er slitsomt. "Alle muslimer er ikke sånn" er så oppbrukt at jeg går lei. Uansett hvor mye jeg forklarer så føler jeg at folk har fått en slags tunnelsyn. Men jeg forstår, jeg forstår fremmedfrykten, jeg fostår at folk går lei av terrorhandlinger og alle som blir drept. Men det blir jeg og. JEG også, og min familie, og mine muslimske bekjente. 

Men ikke misforstå meg. Rasisme går begge veier. Det finnes utlendinger og muslimer som også er rasister…Og ofte er det slik at jeg tenker på hva rasisme egentlig er? Hva er en rasist? For meg er det å kritisere islam, muslimer, innvandring ikke rasisme. Slenger man dritt til andre på bakgrunn av religion eller hudfarge for eksempel, da kan man havne innenfor den kategorien. 

 Jeg vet ikke hvor jeg vil med denne tråden. Bare refleksjoner kanskje. 

 

 

Anonymkode: e9e40...806

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk er dessverre litt enkle. Fordi noen muslimer er blitt koblet til negative ting tror mange at alle muslimer er sånn.

 

Om det er noen trøst er det heller ikke enkelt å være kristen i Norge. Vi blir også konfrontert med syn som "ekstreme" kristne står for.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Anonymkode: e9e40...806

Så sant du ikke har på deg noen politiske markører er det vel vanskelig å se at du er muslimsk?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en relativ ubevandret fyr på sidelinjen er mitt inntrykk at man er muslim først, deretter norsk/svensk/engelsk osv.

Mtp dette med brødre, søstre, muslimer i Syria, urettferdighet begått mot andre muslimer betyr at andre ønsker å henrette prester i Frankrike osv.  Sekulære Europa fulle av vantro oversømmes nå av rettroende. De kommer fordi landene de bor ikke "virker". Det er altså 130 land med muslimsk flertall, fulle av brødre og søstre. Men de kommer alikevel hit. Hvis de klarer å skaffe penger nok.

Det virker uforståelig for meg at de ikke innser at islam er litt som sigaretter. Skadelig når brukt riktig etter oppskriften. Hvis TS klarer å overbevise meg om at ikke Norge og Europa vil ende opp som de landene preget av islam når nok av de retttroende kommer hit og tviholder på den kulturen som gjorde hjemlandet ulevelig.

Hvorfor er det muslimer man må bruke 100 milliarder på å integrere og ikke buddister, sikher, jøder osv.

Kristne er no faktisk rensket ut av store deler av den arabiske verden. de som ikke er drept,flyktet eller voldtatt. lever som en underkaste og kan drepes pga av rykter. Koranen beskriver at når islam har underlagt seg landet vil det herske ro og velstand i fredens land. Men de gjør alt for å komme hit.

Hvor er selvranskakelsen og realitetsorienteringen blant muslimer, de ser at det ikke virker men er ute av stand til å gjøre noe med det. Og da er det egentlig ikke håp ??

Anonymkode: f79de...2ff

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det ekstremt vanskelig å være kristen, eller hva som helst annet enn muslim i muslimske land. For det andre er det en stor ære å spre islam ved utvandring kalt Hijrah. For det tredje er det ultimate målet i islam å regjere kloden med Allah som enehersker. Kun da kan det bli "fred", selv om de etter det helt sikkert vil sloss seg imellom om hvilken islamsk retning som er riktig. Tenk på det og hvorfor vi tar inn alle disse innvandrerne. Våre etterkommere vil få blodsvi for dumskapen.

Endret av Z.Z
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I det siste, bare i det siste, eller kanskje ikke i det siste men at det bare har blitt verre i det siste, har jeg dessverre opplevd rasisme. Jeg er en ung muslim. Eller ung og ung. snart trædve, ferdigutdanna, fast jobb og et fint liv altså, så dette er ingen sytetråd. Når det gjelder utseende er det ingenting som tilsier at jeg ser ut som et dårlig menneske, heller tvert imot. Likevel har jeg i det siste opplevd å få drittkommentarer slengt etter meg.  Jeg kjenner det går kaldt nedover ryggen min, den følelsen av å ikke tilhøre noe sted. Jeg bare får en bekreftelse på at jeg egentlig ikke er norsk, uansett hvor mye jeg prøver. Men hvor er jeg fra da? Jeg føler ikke jeg tilhører noe sted. Ikke føler jeg at jeg er fra det landet foreldrene mine er fra, for det er bare fjernt, og ofte, direkte eller indirekte får jeg høre at jeg heller ikke er norsk, ikke litt engang. Det gjør vondt, veldig vondt. Jeg føler meg identitetsløs, på en måte. Hva er jeg? Hva blir barna mine? 

Jeg har bodd i Norge helt siden jeg var ei lita jente. Likevel er det ikke nok. Det at jeg er muslim er det eneste folk ser ( selvfølgelig ikke alle). Jeg må forklare meg. Jeg må gang på gang forklare at jeg ikke er undertrykt.  Jeg må vise klart og tydelig at jeg ikke støtter terrorhandlinger. I min verden er det slik; selvfølgelig gjør jeg ikke det, altså, jeg støtter ikke terror, terrorister, IS, Ubaydullah fyren, alle som dreper uskyldige mennesker osv. For meg er det en selvfølge at jeg ikke støtter slike galskap- handlinger, hallo i luken liksom, men dessverre, så må enhver muslim forsvare seg på vegne av de som sverter islam og muslimer, det gjør vondt at det har blitt slikt. Det er slitsomt. "Alle muslimer er ikke sånn" er så oppbrukt at jeg går lei. Uansett hvor mye jeg forklarer så føler jeg at folk har fått en slags tunnelsyn. Men jeg forstår, jeg forstår fremmedfrykten, jeg fostår at folk går lei av terrorhandlinger og alle som blir drept. Men det blir jeg og. JEG også, og min familie, og mine muslimske bekjente. 

Men ikke misforstå meg. Rasisme går begge veier. Det finnes utlendinger og muslimer som også er rasister…Og ofte er det slik at jeg tenker på hva rasisme egentlig er? Hva er en rasist? For meg er det å kritisere islam, muslimer, innvandring ikke rasisme. Slenger man dritt til andre på bakgrunn av religion eller hudfarge for eksempel, da kan man havne innenfor den kategorien. 

 Jeg vet ikke hvor jeg vil med denne tråden. Bare refleksjoner kanskje. 

 

 

Anonymkode: e9e40...806

Det er da ingen som kan SE på deg hvilken religion du har. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, prt90 skrev:

Det er da ingen som kan SE på deg hvilken religion du har. 

Ikke om man bruker hodeplagg eller forkledning  som tilsier det, nei. Men man kan jo bli møtt med samme holdninger, for det. Se for deg en fra Pakistan, Midtøsten eller Somalia, og sannsynligheten er større for at man vil anta at personen er muslim(fordi flertallet der er muslimer), enn kristen eller ateist. Selv om noen også er kristne. Jeg så heller ikke at ts forklarte om hvorvidt h'n bruker forkledning iht islam. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OverMyKnee
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

I det siste, bare i det siste, eller kanskje ikke i det siste men at det bare har blitt verre i det siste, har jeg dessverre opplevd rasisme. Jeg er en ung muslim. Eller ung og ung. snart trædve, ferdigutdanna, fast jobb og et fint liv altså, så dette er ingen sytetråd. Når det gjelder utseende er det ingenting som tilsier at jeg ser ut som et dårlig menneske, heller tvert imot. Likevel har jeg i det siste opplevd å få drittkommentarer slengt etter meg.  Jeg kjenner det går kaldt nedover ryggen min, den følelsen av å ikke tilhøre noe sted. Jeg bare får en bekreftelse på at jeg egentlig ikke er norsk, uansett hvor mye jeg prøver. Men hvor er jeg fra da? Jeg føler ikke jeg tilhører noe sted. Ikke føler jeg at jeg er fra det landet foreldrene mine er fra, for det er bare fjernt, og ofte, direkte eller indirekte får jeg høre at jeg heller ikke er norsk, ikke litt engang. Det gjør vondt, veldig vondt. Jeg føler meg identitetsløs, på en måte. Hva er jeg? Hva blir barna mine? 

Jeg har bodd i Norge helt siden jeg var ei lita jente. Likevel er det ikke nok. Det at jeg er muslim er det eneste folk ser ( selvfølgelig ikke alle). Jeg må forklare meg. Jeg må gang på gang forklare at jeg ikke er undertrykt.  Jeg må vise klart og tydelig at jeg ikke støtter terrorhandlinger. I min verden er det slik; selvfølgelig gjør jeg ikke det, altså, jeg støtter ikke terror, terrorister, IS, Ubaydullah fyren, alle som dreper uskyldige mennesker osv. For meg er det en selvfølge at jeg ikke støtter slike galskap- handlinger, hallo i luken liksom, men dessverre, så må enhver muslim forsvare seg på vegne av de som sverter islam og muslimer, det gjør vondt at det har blitt slikt. Det er slitsomt. "Alle muslimer er ikke sånn" er så oppbrukt at jeg går lei. Uansett hvor mye jeg forklarer så føler jeg at folk har fått en slags tunnelsyn. Men jeg forstår, jeg forstår fremmedfrykten, jeg fostår at folk går lei av terrorhandlinger og alle som blir drept. Men det blir jeg og. JEG også, og min familie, og mine muslimske bekjente. 

Men ikke misforstå meg. Rasisme går begge veier. Det finnes utlendinger og muslimer som også er rasister…Og ofte er det slik at jeg tenker på hva rasisme egentlig er? Hva er en rasist? For meg er det å kritisere islam, muslimer, innvandring ikke rasisme. Slenger man dritt til andre på bakgrunn av religion eller hudfarge for eksempel, da kan man havne innenfor den kategorien. 

 Jeg vet ikke hvor jeg vil med denne tråden. Bare refleksjoner kanskje. 

 

 

Anonymkode: e9e40...806

Hvorfor kaller du det rasisme hvis folk reagerer på at du er muslim? Er muslim en rase?

Og hva slags syn har du på homofile, ateister og frafalne muslimer? Er det ok folk?

Typisk muslimer å syte og være "krenket". Du ser det kanskje ikke selv, men det er "liksommuslimer" som deg som går først i rekken og brøyter vei for sharia i vestlige land. 

Rydd opp blandt dine egne, ikke ikke klandre nordmenn for at du er en del av en syk ideologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det ikke er lett å være muslim i Norge. Og sånn skal det også være. Det er langt lettere å være muslim i Saudi-Arabia hvor alt er tilrettelagt for muslimer. 

Det samme gjelder for jøder. Det langt lettere å være jøde i Israel enn i Norge. 

Norge er, og skal være, et ikke-religiøst samfunn. Hvor religion er noe som hører privatlivet til. Og da sier det seg selv at det blir vanskelig å være muslim i Norge, for islam er ikke forenlige med et syn på religion som en privatsak.

Anonymkode: c2fe0...161

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kommer til et kristent land,for så å klage!

Makan. og nei er det rassister. så er det ikke nordmenn.

Anonymkode: 9d346...d4f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere kommer til et kristent land,for så å klage!

Makan. og nei er det rassister. så er det ikke nordmenn.

Anonymkode: 9d346...d4f

Ja, du mener man burde holde kjeft og ta imot dritt?

Anonymkode: 6be5d...901

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart det ikke er lett å være muslim i Norge. Og sånn skal det også være. Det er langt lettere å være muslim i Saudi-Arabia hvor alt er tilrettelagt for muslimer. 

Det samme gjelder for jøder. Det langt lettere å være jøde i Israel enn i Norge. 

Norge er, og skal være, et ikke-religiøst samfunn. Hvor religion er noe som hører privatlivet til. Og da sier det seg selv at det blir vanskelig å være muslim i Norge, for islam er ikke forenlige med et syn på religion som en privatsak.

Anonymkode: c2fe0...161

Så, du mener at Norge ikke har religionsfrihet?

Og religion tilhører ikke privatlivet til i Norge, mange skoler som fortsatt tar med elever på gudstjeneste osv og har julefeiring på skolen.

Anonymkode: 6be5d...901

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, OverMyKnee skrev:

Hvorfor kaller du det rasisme hvis folk reagerer på at du er muslim? Er muslim en rase?

Og hva slags syn har du på homofile, ateister og frafalne muslimer? Er det ok folk?

Typisk muslimer å syte og være "krenket". Du ser det kanskje ikke selv, men det er "liksommuslimer" som deg som går først i rekken og brøyter vei for sharia i vestlige land. 

Rydd opp blandt dine egne, ikke ikke klandre nordmenn for at du er en del av en syk ideologi.

Hva er det du babler om? 

Så hvis man får dritt slengt etter seg så burde man bare holde kjeft om det? Og det gjelder kun muslimer?

Anonymkode: 6be5d...901

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere kommer til et kristent land,for så å klage!

Makan. og nei er det rassister. så er det ikke nordmenn.

Anonymkode: 9d346...d4f

Hva for slags poeng, bortsett fra at du virker helt uvitende,skulle du frem til her? 

Anonymkode: 5a31e...819

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange som ikke engang er muslimske, som blir hatet på fordi de ikke er norske. folk med hat er vanligvis de som ikke har peiling på hva de snakker om. 

Anonymkode: 5a31e...819

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser mange som ikke engang er muslimske, som blir hatet på fordi de ikke er norske. folk med hat er vanligvis de som ikke har peiling på hva de snakker om. 

Anonymkode: 5a31e...819

Og man ser mange ganger flere norske som blir hatet på fordi de er norske vantro kjøtere ;)

Anonymkode: 92219...00b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2016 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Som en relativ ubevandret fyr på sidelinjen er mitt inntrykk at man er muslim først, deretter norsk/svensk/engelsk osv.

Anonymkode: f79de...2ff

Dette.

Det er ikke normen i Norge å definere seg etter sin religion i såpass stor grad som mange muslimer gjør. Mennesker som gir til kjenne at de er kristne og troende blir ofte latterliggjort dersom de bruker dette i argumentasjon. Islam er heller ikke en rase, så evt. kritikk rettet mot islam kan ikke defineres som rasisme. Du velger å være troende, du velger ikke din hudfarve.

Jeg skal ikke si at jeg ikke forstår tankegangen bak det hele. Det er menneskelig å definere seg etter de markørene som gjør en til minoritet. For å si det enkelt - dersom du ber et menneske om å komme opp med en rekke ting som definerer dem, så vil det de har til felles med en liten del av befolkningen komme høyt opp på listen, og det de har til felles med store deler av befolkningen komme lenger ned på listen.

De som er homofile føler ofte at dette er en stor del av deres identitet, mens de fleste heterofile ville neppe nevnt det først om du ba dem beskrive dem selv. På samme måte føler muslimer i vestlige land at deres religion er en stor del av dem. De trekker seg mot like mennesker, og går utifra at all negativitet de er utsatt for, bunner i diskriminering mot deres religion. Med andre ord tar religionen en altfor stor plass i deres identitet. 

Kan legge til at de mest rasistiske menneskene jeg kjenner er ikke-vestlige. Det er mye hat innad de ulike gruppene, selv om dette sjelden blir anerkjent i det offentlige rom.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og religion tilhører ikke privatlivet til i Norge, mange skoler som fortsatt tar med elever på gudstjeneste osv og har julefeiring på skolen.

Og det med gudstjenester er det mange nordmenn som synes er en uting. Resten av feiringa har så lite kristent innhold at det ikke har noe å si. Jesus drev jo ikke og lagde pepperkaker og pyntet trær. Ikke engang navnet på feiringen har noe med kristendommen å gjøre i Norge.

Anonymkode: 88cf5...18f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva for slags poeng, bortsett fra at du virker helt uvitende,skulle du frem til her? 

Anonymkode: 5a31e...819

Utrolig frekt å bli mottatt i et land, for så å klage på det.

Burde søkt asyl i et muslimt land.

Anonymkode: 9d346...d4f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...