Gå til innhold

Hvordan spise middag med baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Førstegangsforeldre her. Selvsagt en stor overgang å bli foreldre og man lurer på når alt skal bli bedre. Det med søvn har allerede blitt overraskende bra. Vi har gått fra å ha kjempeangst for natta og å våkne av hver eneste lyd til å ha babyer(tvillinger) som sover 20:00-02:00-07:00 og vi våkner uthvilte. Men ila dagen får vi jo aldri satt oss ned samtidig og for eksempel spist middag! Hva? Er dette den nye hverdagen? Skal vi aldri få planlagt og spist middag fordi vi har barn? Hvis vi prøver å ha dem i newborn setene på tripptrapp stolene så har de verdens korteste tålmodighet og klikker. En av oss blir opptatt med å putte inn smokker, imens den andre må spise imens maten er varm. Hva gjør folk? Venter til babyen sover før man spiser? Hva om den aldri vil sove? Når blir dette bedre? De er 10 uker, 2 uker korrigert

Anonymkode: 8adbd...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk etterhvert stor erfaring i å spise mange ulike retter med kun gaffel, og diende baby på stor pute i fanget, og jeg har bare ett barn...😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man underholder, har de på fanget, eller babygym  på gulvet ved bordet.. :) 

Etter hvert så kan de ha litt å sutte på selv, eller styre med.. Så blir det en periode der de må mates samtidig som dere spiser.. Men da får man spist innimellom selv og.. :) Det blir enklere etter hvert som de vokser til.

Anonymkode: a8896...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to stykker så er det kanskje litt ekstra vanskelig, men helt ærlig så spiste ikke vi mange middager sammen i starten, eventuelt ventet vi til mini sov på kvelden :) det blir jo bedre, det meste faller på plass etterhvert. 

Anonymkode: df15f...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer å spise med den ene hånden om man ikke absolutt kan vente med middagen til de sover. Jeg pleide å amme yngstemann under middagsmåltidene (har flere barn, så middag ca fast tid hver dag). Mine babyer har alltid vært våkne om det er mat på gang, merkelig nok... Hva med å begynne å spise middag etter de har lagt seg for natten?

Når det er sagt: dette går over! Snart har dere to som spiser middag sammen med dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre blir det slik en god stund. Jeg lærte meg å spise FORT en uvane jeg enda har med meg flere år etter. var for første gang på kafe hvor vi hadde kafeidyll, med mitt ene urolige barn på 4 år nå nettopp. For første gang kunne jeg nyte maten og kjøpe en god kaffe etterpå. Så da er det fint at ueg straks venter nr to, og ser frem til fire nye år med hektiske måltider hvor jeg får brukt min gode evne til å spise FORT. 

Anonymkode: 9eb2e...2ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, er nok litt sånn ja. Gikk mye mat over hodet på vesla som sov i bæresjal den første tiden. Så en lettvint periode der tredje duppen alltid falt til middagstid, men så klm fast føde, duppen utgikk og hun ville selvsagt væte med oss til måltidet. Men nå i tripptrapp sitter selv og øver på å spise selv... Så nå må maten helst være spiselig for henne (lett å få tak i, og uten melk, salt osv), for hun klikker hvis hun ikke får samme som oss. Så noe er det hele tiden :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter vesla i bilstolen ved siden av bordet om hun er våken mens vi spiser også vipper en av oss på den med foten:fnise:Hun koser seg og vi får spise middagen sammen uten å stresse:) 

Prøver å planlegge middagen etter når hun sover, men noen ganger så våkner hun jo midt i eller rett før og da er det greit med en backup=)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten var middag helt kaotisk. Husker en kveld første uka da vi spiste middag ca kl 2230... 

Deretter lærte vi oss for en periode at en måtte spise og en måtte underholde. Soving under middagen var bare ren flaks og bonus. Så fikk vi oss vippestol fra babybjørn da babyen var 2-3 måneder. Da var det helt ok å sitte i stolen og vippe/ bli vippet og snurre på leken som fulgte med mens vi spiste. Etter at at vi startet med middag (ca 6 måneder) har ikke dette vært et problem. Da har han spist samtidig med oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første fem minuttene sitter han i vippestol , og etter det spiser vi ferdig på tur . ;)

Han er 3 mnd nå og det begynner å bli bedre , noen dager holder han ut i vippestolen gjennom hele middagen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første 4 mnd ble det enten middag etter leggetid eller så spiste vi mens vi bytta på å ha han på fanget eller underholde.

Etter 4 mnd aksepterte han å ligge på gulvet å leke imens.

Nå er han 7 mnd og sitter ved bordet sammen oss. Pleier å gi han noe å spise på selv, en banan, en kokt gulrotpinne eller sånne babyostepop som man får på butikken. Det vi har liggebde som er trygt å la babyen spise på selv.Også vann. Det holder han stort sett underholdt gjennom middagen. også avslutter vi med at han får middag.

Anonymkode: a557f...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bytter på hvem som spiser og hvem som trøster barnet :) Eller barna for deres del da. Sjelden jeg spiste varm middag da jeg hadde småbarn, fordi den rakk alltid å bli kald før jeg hadde fått spist. Ellers er det herlig når de kan sutte på agurk, gulerot eller lignende under måltidet, da satte vi de jo i stoler ved bordet sammen med oss. Men aldri om man får spise hele maten sin i fred, nei :P Kanskje når de blir 3-4 år?

Anonymkode: 6c8d1...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet på.. begynte å spise samlet, men det er jo ikke som før ;-) Synes det ble mye lettere når hun kunne sitte i egen stol og styre med litt mat selv eller en leke :-)

Når hun var nyfødt 0 - 6 mnd ca) lå hun oppå bordet på et teppe og så på. Det likte hun !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig vanlig at det blir mange ensomme og kalde middager når man har baby. Blir også mye av det å kaste i seg maten eller spise med en hand mens man holder på med baby med den andre. Eller man kan vente til baby sover for natten, men for vår del ville vi da først spist middag kl 00.00, og hele kvelden før gikk til byssing pga kolikk. Men plutselig kan babyene underholde seg selv i babygymmen og etter hvert kan de jo delta i måltidet. :) 

Anonymkode: 97860...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen spiste vi etter tur :P 

Etter hvert kunne babyen sitte i Newborn setet på tripp trapp stolen og se på, eller i vippestolen sin og snurre på lekene. Nå ligger stort sett babyen i lekegrinda og leker mens vi spiser, men noen ganger vil han ha kos og vi spiser etter tur. 

Det går seg til :) 

Anonymkode: 6d9c1...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini trives i newborn setet på tripp trappen og sitter ofte og studerer oss mens vi spiser. Andre ganger blir det etthåndsgrep eller serviett på hodet med ham i sja på magen. Han pleier å være ganske fornøyd rundt middags tider.  8 uker nå, så regner med det endrer seg, men akkurat nå funker det ganske greit for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spiste ofte middag med ei hånd mens jeg holdt baby som spiste (ammet) med den andre...eller jeg satt i sofaen og ammet mens de andre spiste, fordi baby ble sulten akkurat da vi skulle sette oss ved bordet. Med to babyer kan jeg ikke engang forestille meg hvordan det er! Det blir jo gradvis bedre uten at jeg kan tidfeste det helt...vår kunne etterhvert finne litt roen i newborn-setet, men skikkelig ro ble det vel ikke før han kunne sitte selv i IKEA-stolen sin i 7-8 mnd alder...den stolen er gull verdt fordi den også har et lite brett foran sånn at de kan få f.eks litt ris el.l å spise selv. Nå er vår minste 1 år, og vi spiser middag sammen alle sammen, men måltidet er stortsett ferdig på 10 min! 

 

 

Anonymkode: fa3b2...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts 😊 

Kjenner meg igjen, det blir bedre, mye bedre. For oss så hjalpvippestolen veldig veldig mye. Var mange som anbefalte den til meg før jeg kjøpte dem. Bare å plassere babyene der og spise i fred og ro. Men jeg fikk ikke spise i fred før han var rundt 2 mnd. I mellomtiden  må du lære deg å spise med en hånd 😁

Anonymkode: de23f...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2016 den 19.56, AnonymBruker skrev:

Førstegangsforeldre her. Selvsagt en stor overgang å bli foreldre og man lurer på når alt skal bli bedre. Det med søvn har allerede blitt overraskende bra. Vi har gått fra å ha kjempeangst for natta og å våkne av hver eneste lyd til å ha babyer(tvillinger) som sover 20:00-02:00-07:00 og vi våkner uthvilte. Men ila dagen får vi jo aldri satt oss ned samtidig og for eksempel spist middag! Hva? Er dette den nye hverdagen? Skal vi aldri få planlagt og spist middag fordi vi har barn? Hvis vi prøver å ha dem i newborn setene på tripptrapp stolene så har de verdens korteste tålmodighet og klikker. En av oss blir opptatt med å putte inn smokker, imens den andre må spise imens maten er varm. Hva gjør folk? Venter til babyen sover før man spiser? Hva om den aldri vil sove? Når blir dette bedre? De er 10 uker, 2 uker korrigert

Anonymkode: 8adbd...4b8

Dropp felles middag i starten, og ta litt brødmat nå og da i løpet av dagen. Ha felles middag på kvelden, når barnet sover. Etterhvert som barnet blir større, sett barnet i barnestol, underhold barnet underveis i måltidet, og vær tålmodige. Dere får en rutine på det etterhvert, det kommer naturlig, av seg selv. Bare vær tålmodige. 

Jeg er alene med ett barn, og jeg har klart å sjonglere utålmodig barn og middag med glans. Dette klarer nok dere også :) Hadde middag til meg selv på kvelden når barnet sov den første tiden. Når barnet begynte å spise selv, satt barnet i barnestol og vi spiste felles middag. Det var til tider kaos, men veldig koselig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28. oktober 2016 den 19.56, AnonymBruker skrev:

Førstegangsforeldre her. Selvsagt en stor overgang å bli foreldre og man lurer på når alt skal bli bedre. Det med søvn har allerede blitt overraskende bra. Vi har gått fra å ha kjempeangst for natta og å våkne av hver eneste lyd til å ha babyer(tvillinger) som sover 20:00-02:00-07:00 og vi våkner uthvilte. Men ila dagen får vi jo aldri satt oss ned samtidig og for eksempel spist middag! Hva? Er dette den nye hverdagen? Skal vi aldri få planlagt og spist middag fordi vi har barn? Hvis vi prøver å ha dem i newborn setene på tripptrapp stolene så har de verdens korteste tålmodighet og klikker. En av oss blir opptatt med å putte inn smokker, imens den andre må spise imens maten er varm. Hva gjør folk? Venter til babyen sover før man spiser? Hva om den aldri vil sove? Når blir dette bedre? De er 10 uker, 2 uker korrigert

Anonymkode: 8adbd...4b8

Ja, sånn kan det være. Jeg spiste ikke varm middag på mange uker. Pappa kunne ikke ta baby da det eneste som var bra nok i starten var pupp, godtok aldri flaske eller smokk.

Anonymkode: 83e4e...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...