Gå til innhold

Hvorfor er alle navn så "søte" for tiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker som nesten alle barn skal hete Lea, Isabell, Marielle, Nathaniel, Elea, Liam, Angelica osv. Får lyst til å kalle fremtidige barn for Nilsine eller noe bare for å være en motvekt.

Anonymkode: 03fcc...8ba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leah Jensine er litt unge mødre-søtt 😃 Men ingenting i veien med det, det er et velklingende navn.

Anonymkode: f9aa7...7b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det er mote med søte navn i disse rosabloggtider. For en tid tilbake var det mye norrøne/gammelnorske navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi tidene forandrer seg :) varierer hele tiden hva folk anser som søtt, gammeldags eller lite pent. Emilie, Pauline, Mathias og Leander er kjempegamle navn som besteforeldre og foreldregenerasjonen over oss aldri kunne tenkt seg å bruke fordi de var så utdaterte. Navn som "Mette" "Lise" "Mona" "Ronny" "Oddvar" og "Arnsten" var jo mye kosligere må du skjønne ;)  (som er navn jeg syntes er utdaterte, og ikke ville brukt på mine håpefulle ;))z 

Endret av Snurrepurre
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glidelås
Akkurat nå, Carrot skrev:

Hva er et søtt navn egentlig, er det noen definisjon liksom? 

Navn du får sukkerbelegg på tennene av å uttale? Nei, jeg vet faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annypanny

Ikke godt å finne en difinisjon på hva som er søte navn. Men jeg tror typisk søte navn sjelden har bokstaven R. Altså: Celina, Isabella, Emilie, Lilja, Annabell, Angelica, Leah osv. Ingen R her. Mens typisk ikke-sukkersøte navn som Frøya, Trine, Guro, Katrine osv har R i seg. Mulig det er tilfeldig, men jeg ser i alle fall et mønster i det ;) Finnes selvfølgelig unntak her også, men det er akkurat som om navnene blir "barskere" med R i seg. Gjelder guttenavn også: Nathaniel, Linus, Lucas VS Tor, Kristian, Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søte navn har bl.a. ofte a-endinger, er ofte en komplisert versjon/videreutvikling av et vanlig navn (Annabell er f.eks. søtere enn Anna, Nicoline er søtere enn Line), har engelsk stavemåte (med f.eks. c i stedet for k (Lucas) h til slutt (Leah) o.l.), har mange vokaler og få harde konsonanter (Linnea er søtere enn Ragnhild)... Hvis du legger til litt original/egenkomponert stavemåte blir det ikke nødvendigvis søtere, men mer "unge mødre" liksom :laugh:  

Men det er litt vanskelig å definere nøyaktig hva som er sukkersøtt og hva som ikke er det, det bare er litt sånn. Hvorfor så mange har den typen navn for tiden vet jeg ikke, synes det er rart selv, mange av de synes jeg ikke passer til voksne mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Angelica og Isabell virker mer som sexy, eksotiske navn :) Litt kjedelig at "alle" heter det samme, da! Leah og Emma er jo en gjenganger. 

Men det gjør meg ingenting at tiden til Olaug, Bjørg og Bjarne er over :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Snurrepurre skrev:

Fordi tidene forandrer seg :) varierer hele tiden hva folk anser som søtt, gammeldags eller lite pent. Emilie, Pauline, Mathias og Leander er kjempegamle navn som besteforeldre og foreldregenerasjonen over oss aldri kunne tenkt seg å bruke fordi de var så utdaterte. Navn som "Mette" "Lise" "Mona" "Ronny" "Oddvar" og "Arnsten" var jo mye kosligere må du skjønne ;)  (som er navn jeg syntes er utdaterte, og ikke ville brukt på mine håpefulle ;))z 

Jeg kan fint se for meg voksne mennesker som heter Emilie, Pauline og Mathias. Det er en helt annen sjanger enn de navnene jeg nevner. Jeg klarer bare ikke å se for meg at Leah Isabell, Marielle, Liam osv passer på voksne mennesker.

Anonymkode: 03fcc...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan fint se for meg voksne mennesker som heter Emilie, Pauline og Mathias. Det er en helt annen sjanger enn de navnene jeg nevner. Jeg klarer bare ikke å se for meg at Leah Isabell, Marielle, Liam osv passer på voksne mennesker.

Anonymkode: 03fcc...8ba

Er nok av folk her inne som mener de fire navnene er i samme kategori som de du nevner, du glemte forøvrig Leander.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marion1985 skrev:

Ikke godt å finne en difinisjon på hva som er søte navn. Men jeg tror typisk søte navn sjelden har bokstaven R. Altså: Celina, Isabella, Emilie, Lilja, Annabell, Angelica, Leah osv. Ingen R her. Mens typisk ikke-sukkersøte navn som Frøya, Trine, Guro, Katrine osv har R i seg. Mulig det er tilfeldig, men jeg ser i alle fall et mønster i det ;) Finnes selvfølgelig unntak her også, men det er akkurat som om navnene blir "barskere" med R i seg. Gjelder guttenavn også: Nathaniel, Linus, Lucas VS Tor, Kristian, Petter.

Hva med Ariel da? Det er jo supersøtt og med R :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Marion1985 skrev:

Ikke godt å finne en difinisjon på hva som er søte navn. Men jeg tror typisk søte navn sjelden har bokstaven R. Altså: Celina, Isabella, Emilie, Lilja, Annabell, Angelica, Leah osv. Ingen R her. Mens typisk ikke-sukkersøte navn som Frøya, Trine, Guro, Katrine osv har R i seg. Mulig det er tilfeldig, men jeg ser i alle fall et mønster i det ;) Finnes selvfølgelig unntak her også, men det er akkurat som om navnene blir "barskere" med R i seg. Gjelder guttenavn også: Nathaniel, Linus, Lucas VS Tor, Kristian, Petter.

Aldri tenkt over den teorien, men helt enig! Navn med "R" blir mindre søte :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marion1985 skrev:

Ikke godt å finne en difinisjon på hva som er søte navn. Men jeg tror typisk søte navn sjelden har bokstaven R. Altså: Celina, Isabella, Emilie, Lilja, Annabell, Angelica, Leah osv. Ingen R her. Mens typisk ikke-sukkersøte navn som Frøya, Trine, Guro, Katrine osv har R i seg. Mulig det er tilfeldig, men jeg ser i alle fall et mønster i det ;) Finnes selvfølgelig unntak her også, men det er akkurat som om navnene blir "barskere" med R i seg. Gjelder guttenavn også: Nathaniel, Linus, Lucas VS Tor, Kristian, Petter.

Tror du har rett

Astrid

Ingrid

Bjørg

Borghild

Gudrun

høres stramt ut, og ikke mye søtt

Anonymkode: f9d76...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor er det dere hører disse navnene? Det eneste stedet jeg hører disse navnene(med unntak selvfølgelig) er her på kvinneguiden. de siste babyene jeg har møtt har hatt bl.a disse navnene;  kolbein, bergljot, vårinn, harald, olaf, olav, teodor(kanskje litt søtt?), birger og ronja.

Anonymkode: a6036...bc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Snurrepurre skrev:

Er nok av folk her inne som mener de fire navnene er i samme kategori som de du nevner, du glemte forøvrig Leander.  :) 

Jeg glemte ikke Leander. Leander har ikke så lang tradisjon i Norge som Emilie, Pauline og Mathias har. Liam for eksempel har ingen tradisjon i Norge og har ikke vært brukt før i nyere tid.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor er det dere hører disse navnene? Det eneste stedet jeg hører disse navnene(med unntak selvfølgelig) er her på kvinneguiden. de siste babyene jeg har møtt har hatt bl.a disse navnene;  kolbein, bergljot, vårinn, harald, olaf, olav, teodor(kanskje litt søtt?), birger og ronja.

Anonymkode: a6036...bc0

Kanskje det er fordi jeg er ganske ung og derfor kjenner foreldre som er i 20-årene for det meste. Mulig eldre foreldre velger andre navn. Siste babynavnene jeg hørte var Marielle, Matheo og Angelica, og det synes jeg er ikke er noe fine navn. Men så har jeg kanskje litt sær navnesmak også, i hvert fall i forhold til andre jeg kjenner på min alder.

Anonymkode: 03fcc...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...