Gå til innhold

Jordmorstudent under fødselen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på dere som har født med jordmorstudent tilstede. Hvordan var det? Spør de om du kan ha student på forhånd? Følte du deg som en prøvekanin? Revnet du mye?

Anonymkode: fccd5...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tro meg, du bryr deg ikke mye om det er en jordmorstudent, en klovn eller Messias i rommet når du føder. Det er uansett en jordmor med på fødselen.

Jeg har født 2 ganger, aldri revnet. Lykke til:)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en student på fødestua, en ung jente, og det var litt morsomt, fordi - selv om jeg ble opptatt med å føde - la jeg merke til at plutselig, da hode til babyen skulle fødes, ble studenten helt grønn i ansiktet :)

Og ja, jeg ble spurt, om jeg tillater at det blir en student på stedet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med jordmorstudent(er) under min fødsel. På forhånd hadde jeg tenkt at det skulle jeg i hvert fall ikke ha, men da jeg sto midt oppe i det og fikk spørsmålet så føltes det veldig naturlig å si ja. Det angrer jeg ikke på. Studentene (det var to, men på to forskjellige skift så bare en om gangen) hadde mye bedre tid enn jordmoren og var mye inne hos meg. De var veldig fine å snakke med. Jeg fikk spørsmålet hver gang de skulle gjennomføre en undersøkelse, om det var greit at studenten også prøvde. Jeg opplevde at studentene var mindre hardhendte da de sjekket åpning og slik. 

Under selve forløsningen tok jordmoren over. Jeg revnet en del, men det var ikke studentens skyld. Jeg vil nok si ja til student neste gang også, dersom det blir aktuelt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble spurt på forhånd ha :) Altså, ble spurt når jeg kom inn. Sa at jeg kunne ha 1 - én - student, og hun fikk ikke røre meg ''oppi der''. Hun kunne kjenne på magen, følge med på fødselen, lytte etter fosterlyd osv. Men jeg sa på forhånd at all undersøking og selve forløsningen var det jordmor som skulle gjøre, og det var helt greit og gikk veldig fint. Det var fint og ha henne der, studenten var med meg stort sett hele tiden på sin vakt, mens jm måtte jo løpe litt til og fra. Hun var utrolig behagelig og koselig, veldig empatisk og hadde mye kunnskap om ting som kunne lindre smertene mine osv. Følte meg ikke som en prøvekanin, alt studenten gjorde var under god veiledning av jordmor, og studenten var generelt veldig varm og behagelig og forholde seg til. I tillegg spurte hun om det var greit, før hun så mye som tok meg på skulderen :P 

Revnet pittelitt, sydde 5 sting, men det har jo ikke noe med studenten og gjøre siden det var jordmor som forløste - studenten bare så på :) Jeg synes absolutt hun var en stor ressurs for meg under fødsel, og ved neste fødsel skal jeg nok la studenten få prøve litt mer på meg dersom det blir aktuelt! Anbefaler og si ja til student TS, du har full mulighet for å kaste henne ut om du angrer! 

Anonymkode: 31dd5...2f7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde student tilstede på tvillingfødselen. Jordmor spurte om det var ok og om studenten fikk forsøke seg på us, jeg var aldri i tvil og sa ja. Hvordan skal vi ellers få flinke jordmødre om ikke de får øve seg? Jordmor og fødselslege og student,- alle tre skulle gjøre de samme undersøkelsene men det gikk helt fint. Den hardhendte var fødselslegen, studenten var som en skygge på sidelinja. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jordmorstudent under min første fødsel. Hadde ingen problemer med det. Hun var veldig flink og en god støtte.

Jeg tenker som så at hvis de skal bli gode jordmødre når de er ferdig utdannet så må de få sjansen til å praktisere også under studiet. 

Anonymkode: 8a510...cc1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt nei, har så store problemer med nakenhet fra før, at jeg vil ha færrest mulig personer der

Anonymkode: 3ff13...a91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke spurt på forhånd om det var greit om jeg hadde jordmorstudent på min fødsel, og hadde nok sagt nei hvis jeg hadde blitt spurt. Men min fødsel varte i mange timer og hun var med på siste fase. Hun var helt fantastisk og utrolig god  støtte for meg og var med meg på hele siste delen. Og vet ikke hva jeg hadde gjort uten henne. 

Anonymkode: f6fb3...df0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal alltid bli spurt om det er greit å ha studenter til stede. Jeg ble spurt under andre fødsel og sa nei. Jeg hadde kanskje ikke brydd meg når det stod på som verst og under første fødsel var fødestuen full av leger og jordmødre uten at jeg tenkte så veldig over det, men jeg ønsket rett og slett ikke å ha henne der. Gjennom livet har jeg hatt flere titalls studenter til stede under diverse undersøkelser så jeg er ikke det minste brydd over at jeg takket nei her. Så lenge det ikke er et problem med manglende pasienter å prøve seg på synes jeg man skal holde seg for god å kritisere andres valg. Man bestemmer tross alt selv over egen kropp. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spør alltid om det er greit. Sier alltid bare ja, uansett hva jeg skal på sykehuset hvis de spør om sånt. Tenker at hvis alle hadde sagt nei, lærer de jo ingenting. Og jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvem som er tilstede eller hva de ser i en sykehussituasjon uansett. Så har ikke problemer med det. 

Anonymkode: 340ed...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde ei som følgde meg gjennom heile fødselen. Under sjølve forløysinga var det to studentar og to jordmødre. Ho som var med meg heile vegen var veldig flink. Tenkte ikkje over at ho var student...  Det var jordmor som tok i mot ungen, men revna litt likevel. Studenten fekk sy litt, men dei bytta undervegs. Tykkjer det er viktig at dei får øve seg! Men har også full forståelse for dei som ikkje vil ha student, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry ass, men ikke får "øve seg" på min kropp, uansett hva det gjelder.  

Anonymkode: 3ff13...a91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med to studenter under min første fødsel, ble spurt først om det var ok! Jeg syntes det var helt fantastisk jeg, hadde med min mann, en flink jordmor og to entusiastiske jordmor-studenter som tok vare på meg! :) Nei, jeg revnet ikke!

Endret av Pås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde studenter ved min første fødsel og det gjorde ingenting, jeg trur jeg ble spurt om det, husker ikke helt, men hadde jo temmelig vondt, så tenkte ikke så mye på det. trur ingen liker å brette fram underlivet sitt til noen ukjente uansett., men under en fødsel så bryr man seg fint lite om hvem som står der 😄.

Jeg fødte prematurt itillegg og da er det jo bare fint at studenter får med seg slike fødsler også.

 

Anonymkode: 03a95...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jordmorstudent under fødselen. Det gikk fint og revnet ikke. Jordmoren var tilstede under hele Utdrivningsfasen som varte i 5 min . Eneste minuset var at studenten ikke leste signaler like kjapt som en erfaren jordmor kansje ville gjort.  Studenten ville ha meg til å late vannet før jeg fikk full åpning.  Hadde jeg gjort som hun sa hadde ungen kommet i do da pressriene var igang. Hun tok også laaaaang tid på å gjøre klar dosen med fentanyl,  syntes jeg da når jeg lå med 8 cm åpning og ventet på noe smertelindring 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca fire mnd siden så skrev jeg her inne i en annen tråd at det å ha student ikke kom på tale for min del. Så for omtrent to mnd siden når jeg skulle føde mitt andre barn så ble jeg innlagt på tirsdagen for å bli satt i gang, jeg fødte torsdag.

På det ene skiftet der på onsdagen så ble jeg fortalt at det ble med en jordmorstudent. Jeg hadde ført opp på ønske brevet mitt at dette var ikke noe jeg ville men så hadde jordmora fra skiftet før forlagt journalen min.. dermed så sto det plutselig en student der og så fikk jeg meg ikke til å si at jeg ikke ønsket å ha henne der. Og når de fant journalen min og hun leste den så sa hun at hun beklaget og at hun skulle gå, men da sa jeg at det faktisk var greit å ha henne der. Noe jeg egentlig er glad for fordi hun og hun som tok imot var de flinkeste av dem alle, hun var nøye og hun kontrollerte meg mye nøyere og behageligere enn alle de andre jeg møtte på, og det var en del i løpet av de dagene. 

Nå er det jo ikke slik at de får lov til å styre på på egenhånd sånn helt uten videre. 

Hvis jeg husker riktig så hadde hun vært tilstede ved over 60 fødsler før hun fikk prøve seg selv, og da med følge av jordmor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble spurt da jeg ankom sykehuset og jeg sa ja. Men babyen kom så fort at studenten rakk ikke frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...