Gå til innhold

Føde i vann.. Kaldt vann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forrige fødsel så satt jeg litt i badekar under åpningsfasen og syntes i for seg at det var veldig godt. Men frøs så mye og fikk ikke ha varmere vann av jm fordi det kunne påvirke hjerterytme til baby. Diskuterte jo selvsagt ikke imot det. Den var heldigvis fin hele tiden 👍 Men kunne virkelig tenkt meg å være mer i vann denne gangen, men orker ikke sitte der å fryse heller, for det ble så ubehagelig. 

Dere som har født i vann eller brukt badekar under fødsel, var det slik for dere også? 

Sant skal sies, jeg er jo frostig av meg.. Og det som er best for barnet kommer selvsagt i første rekke! 

Anonymkode: d589a...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg fødde mi første i badekar. Då tykte eg vatnet var akkurat passe varmt, og jm bytta ut litt vatn med vatn i riktig temperatur  etter ei stund. Poenget er vel at det skal vere så varmt at det gjev smertelindring? Kaldt vatn er jo ikkje akkurat avslappande... Ville snakka med dei før du går oppi karet, eg. Kan absolutt anbefale vannfødsel! Har lyst å gjere det igjen, men trur ikkje eg får lov denne  gongen . (Littt høgare risikosvangerskap.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vannfødsel sist. Det gikk veldig fort så det er ikke sikkert vannet rakk å bli kaldt da, men jeg frøs ikke i alle fall😅 Det gikk vel 40 min fra jeg satte meg i vannet til barnet var ute. 

Jeg også er en skikkelig frostpist. 

 

Anonymkode: f742b...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ca 38 grader det skal være ? Jeg syns ikke det er veldig varmt hvertfall, så kan godt skjønne at du frøs . . . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det motsatt. Jeg følte at jeg kokte. Fikk et kaldt håndkle til å legge over brystet og magen. Det hjalp veldig. Som sagt over her, hele poenget er vel at vannet skal være varmt så det hjelper på smertene. Men det kan jo være at vi to hadde like varmt vann, men opplever det forskjellig. Kroppen min var helt på tur den siste måneden. Jeg hadde hetetokter og var konstant varm.

Anonymkode: db0ac...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbragte ca to timer i badekar og synes ikke det var kaldt, heller motsatt. Måtte ha kald klut i ansiktet flere ganger, og min mann vekslet mellom å spyle korsryggen med varmt og kaldt vann. Måtte til slutt opp da hjerterytme til mini falt litt , så det kan ha vært for varmt, men jordmor sa ingenting på temperaturen underveis. 

Hvis jeg ikke hadde vært i badekaret , tror jeg ikke jeg kunne gjennomført fødselen uten epidural, synes det var fantastisk ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Sisti skrev:

Er det ikke ca 38 grader det skal være ? Jeg syns ikke det er veldig varmt hvertfall, så kan godt skjønne at du frøs . . . 

Det var krav om at vannet ikke skulle over 36 grader her, fordi oppheting kan gi lavere hjerterytme hos barnet. Det virket ikke smertelindrende på meg, men litt avslappende i forhold til at oppdriften gjør at man blir lettere i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannets temperatur skal ikke være høyere enn det som regnes som normal kroppstemperatur i øvre skala, dvs 37,8 grader. 

Anonymkode: b158b...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bade i 36C? Høres ikke så veldig avslappende ut :P men nå er jeg veldig glad i høy temperatur på badevannet da.. så under graviditeten går det kun i dusj. Orker ikke ligge og duppe i halvlunket vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen her.  Takk for svar!

Jeg er ihvertfall sånn vanligvis frostpist, men var jo forsåvidt veeldig varm av meg siste del av sv.skapet. Hjemme har vi tempmåler i badekaret, og den viser aldri noe mer enn maks 37 grader når jeg tar et "varmt bad", så synes da at det er rart at vannet måtte være så kaldt når jeg fødte... får snakke med jm om det. Enig i at oppdriften gjorde det litt enklere, men syntes ikke at det var så smertelindrende akkurat.

Anonymkode: d589a...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Snurrepurre skrev:

Bade i 36C? Høres ikke så veldig avslappende ut :P men nå er jeg veldig glad i høy temperatur på badevannet da.. så under graviditeten går det kun i dusj. Orker ikke ligge og duppe i halvlunket vann. 

Nei, jeg var ikke så imponert😉 Men verre var det at riene dabbet av, både svakere og lengre pauser, så det forsinket nok fødselen versus å være oppe for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bade hvis vannet ikke er varmt nok til å lindre? Merkelig. Hos meg ble vannet nesten for varmt. Det lindret da, heldigvis :) Fikk også beskjed om at barnet kunne påvirkes av varmen, så jeg ble bedt om å drikke isvann mens jeg lå der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...