Gå til innhold

Lånekassen og folkeregistrert adresse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg studerer heltid, siste året nå, og skal flytte en del resten av året. Det hadde absolutt vært enklest for meg å bare bytte folkeregistrert adresse til hjemme der foreldrene mine bor, så kunne de ta inn posten min. Jeg er jo hjemme i alle ferier. Jeg studerer på en helt annen kant av landet så det er ikke mulig at jeg kan bo hjemme hos foreldrene mine og studere heltid der jeg gjør. 

Går det ann å gjøre det sånn eller MÅ lånekassen ha en folkeregistrert adresse der jeg studerer? 

Anonymkode: bf210...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer vel an på stipend? Lenge siden jeg har vært borti det der, så husker ikke hvordan det er, men lurer på hvis du skal ha stipend så kan du ikke ha adr hos foreldrene dine..

Dette sto det om da de hadde kontroller ifjor;

For at du skal få gjort om lån til utdanningsstipend, er ett av vilkårene at du ikke bor sammen med foreldrene dine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bor ikke med foreldrene mine. Det er fysisk umulig å studere heltid der jeg gjør og også bo hjemme. Hadde bare vært så mye enklere å ha adresse der siden jeg skal flytte en del resten av året. 

Jeg har også forstått det sånn, at man ikke kan få stipend og ha adresse hos foreldre. Men siden jeg studerer så ufattelig langt unna tenkte jeg kanskje det gikk. Er bare mye lettere å få posten dit. 

Anonymkode: bf210...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser den.. du får ringe Lånekassen imorgen og høre med de, eller rett og slett ringe rundt til de du får brev fra og oppgi co adresse og skrive opp dine foreldre. Kjæresten min gjør det, han har ikke postkasse der han er registrert så han får nå så og si alt hjem til forledrene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på da jeg bor i båt :P Har bare folkeregistrert adresse hos mine foreldre..Båten er i en annen by. 

Anonymkode: ffee4...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen har gjerne både folkeregistrert adresse og postadresse/bosted registrert. Veldig vanlig at studenter har folkeregistrert adresse hjemme mens de f.eks. bor på hybel i en annen by og studerer. Da får man i tillegg et lite reisestipend for å skulle komme seg hjem i ferier o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer heltid, siste året nå, og skal flytte en del resten av året. Det hadde absolutt vært enklest for meg å bare bytte folkeregistrert adresse til hjemme der foreldrene mine bor, så kunne de ta inn posten min. Jeg er jo hjemme i alle ferier. Jeg studerer på en helt annen kant av landet så det er ikke mulig at jeg kan bo hjemme hos foreldrene mine og studere heltid der jeg gjør. 

Går det ann å gjøre det sånn eller MÅ lånekassen ha en folkeregistrert adresse der jeg studerer? 

Anonymkode: bf210...559

Folkeregisterloven er klar på at du skal ha bostedsadresse der du bor. 

Anonymkode: b93f4...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Studinne90 skrev:

Lånekassen har gjerne både folkeregistrert adresse og postadresse/bosted registrert. Veldig vanlig at studenter har folkeregistrert adresse hjemme mens de f.eks. bor på hybel i en annen by og studerer. Da får man i tillegg et lite reisestipend for å skulle komme seg hjem i ferier o.l.

Lånekassen har direkte adgang til folkeregisterets database. 

Anonymkode: b93f4...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Studinne90 skrev:

Lånekassen har gjerne både folkeregistrert adresse og postadresse/bosted registrert. Veldig vanlig at studenter har folkeregistrert adresse hjemme mens de f.eks. bor på hybel i en annen by og studerer. Da får man i tillegg et lite reisestipend for å skulle komme seg hjem i ferier o.l.

Regjeringen fjerner reisestipendet. 

TS, folkeregistrert adresse kan gjerne være hos foreldrene dine. Det er bostedsadresse Lånekassen er opptatt av.

Anonymkode: 9a338...881

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde på hytta når jeg studerte, ingen gatenavn eller husnummer. så kunne ikke ha postadresse annet sted enn hos foreldre 

Anonymkode: 6ae6c...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov å ha folkeregistrert adresse hos dine foreldre. Søk ellers stipend som vanlig, dersom det blir kontroll må du kunne dokumentere annet bosted, f.eks med kontrakt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...