Gå til innhold

Leggetid babyer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt dette med leggetid til babyer. Folk skriver at de "legger" den nyfødte ved spesielle klokkeslett, men nyfødte sover jo nesten hele tiden? Hva er det som gjør at dere kan kalle det "legging for natten" i motsetning til all sovingen ellers?

Anonymkode: 29821...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alle nyfødte sover hele tiden . Forskjellen her var at på dagen sov han korte lurer som nyfødt , og på natta sov han ca to timer i strekk mellom måltidene . Men det var jo strengt tatt ikke vi som "la" han for natta , det var han selv som "tok natt " . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sover ikke på soverommet på dagtid, så legging medfører at vi tar på pysj og at amming og soving foregår på soverommet....i teorien. I praksis vil han ikke sove mer enn en time i egen seng etter han er lagt og sover videre på brystet mitt til jeg legger meg. Men så er han også vare 8 uker og uten døgnrytme ;)

Anonymkode: ecd59...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår fant ut at det var natt mellom 2-3 mnd. Før det var det ikke vits i å "legge". Faktisk ble hun mer våken ogsp mindre da det nærmet seg natt, hun hadde motsatt døgnrytme. Kunne sove 4-5 t strekk om dagen, og kun 1-2 t natta. Glad hun fant ut av døgnet såpass tidlig som hun gjorde. Plutselig begynte hun å ta 4-5 t fra kl 18 ca.  Da begynte vi med pysj og la henne på soverommet😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre tvillinger skjønte plutselig hva som var natt rundt 7-8 uker. De har ikke våkenperioder på natta noe lenger der en av dem nekter å falle til ro. Nå legger vi oss samtidig som dem ca 21:30 og de våkner kl 02:30-ish og spiser, så sover de videre til 07:00-07:30 . De er nå 9 1/2 uke gamle og våkner kjempeglade og søte om morgenen (kan hende jeg synes det fordi jeg er så opplagt) så sover de masse ila dagen også, men mye mer random, ift til at de har lange våkenperioder i mellom, og kan sove alt fra 5-60 minutter i strekk ca. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen få svar - når man tenker på hvor mange det er som har en bestemt oppfatning rundt legging!

Anonymkode: 29821...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At nyfødte sover hele tiden er en myte, for det er ingen selvfølge (og når skal egentlig denne myten avlives??) Noen gjør det, men mange opplever utfordringer med å i det hele tatt få babyen til å sove. Og noen, som mine babyer, sover korte lurer på dagen, mens de legger seg 20.00 på kvelden og sover til neste morgen (med et par måltid mellom såklart). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pinkpashion skrev:

At nyfødte sover hele tiden er en myte, for det er ingen selvfølge (og når skal egentlig denne myten avlives??) Noen gjør det, men mange opplever utfordringer med å i det hele tatt få babyen til å sove. Og noen, som mine babyer, sover korte lurer på dagen, mens de legger seg 20.00 på kvelden og sover til neste morgen (med et par måltid mellom såklart). 

Vel, min nyfødte gjør nettopp det. Sover mellom måltidene, og har ei heller noen ekstra lang økt på natt. Ts

Anonymkode: 29821...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la han sammen med oss når han var nyfødt. Merket på mønsteret hans når han begynte og få døgnrytme. Da begynte vi med leggetider. Kveldsrutiner startet vi med sammen dag han var født😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ikke så lang tid fra de er nyfødte og til de er mer våkne. Vår lille sov heeele tiden som nyfødt, men ble gradvis mer og mer våken. Da vil du etter hvert finne ut at babyen må legges for kvelden du også ts. Vår hadde en lang våkenperiode før det ble natt, mer eller mjndre fra 19-20 og til gjerne midnatt. Da var det amming og amming og amming😉 så sov lille 5-7 timer, spiste igjen og sov etter hvert videre rundt 4 timer😀 Da kunne jeg trene, dusje, sove og gjøre litt husarbeid! Nyt det så lenge det varer😊

Endret av Pearl2.0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la min for natta når jeg la meg selv i begynnelsen. Det innebar at siste våkenøkt ble brukt til kveldsstell med kroppsvask evt bad og så ta på pysj, samt at hun ble lagt på soverommet og ikke i vogn på stua. 

Etter hvert som døgnrytmen stabiliserte seg og den lengste soveøkten kom tidligere på kvelden, ble det fast leggetid. 

Å ha en fast kveldsrutine fra tidlig av gjør at baby, etter hvert som den blir mer bevisst på hvordan ting henger sammen, vet hva den kan forvente. Vask og stell = senga neste. Det betyr ikke nødvendigvis at baby synes det er greit å legge seg, men kjente rutiner gir trygghet. 

Jeg husker godt den dagen vesla snudde kvelden til småbarnsleggetid i stedet for den mer flytende babyrutinen. Hun var nesten 5 mnd og oppe i full porsjon grøt på kvelden (flaskebarn). Hun hadde i lang tid fått flaske kl 18 og 21 og så lagt seg. Så fikk hun grøt og flaske kl 18, ble lagt i vogna som vanlig - og våknet ikke til sisteflaska kl 21. Da var det bare å begynne å legge henne for natta etter kveldsgrøten gitt 😂

Anonymkode: 23310...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg la min for natta når jeg la meg selv i begynnelsen. Det innebar at siste våkenøkt ble brukt til kveldsstell med kroppsvask evt bad og så ta på pysj, samt at hun ble lagt på soverommet og ikke i vogn på stua. 

Etter hvert som døgnrytmen stabiliserte seg og den lengste soveøkten kom tidligere på kvelden, ble det fast leggetid. 

Å ha en fast kveldsrutine fra tidlig av gjør at baby, etter hvert som den blir mer bevisst på hvordan ting henger sammen, vet hva den kan forvente. Vask og stell = senga neste. Det betyr ikke nødvendigvis at baby synes det er greit å legge seg, men kjente rutiner gir trygghet. 

Anonymkode: 23310...22e

Man vasker jo babyen hver gang man skifter bleie, og ser ikke helt for meg at det gjør den store forskjellen om man slenger på ansikt og hender før natta? Og en baby vet jo ikke om h*n har på seg en pysj eller noe annet?

Anonymkode: 29821...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...