Gå til innhold

Sosialstønad, støtte til bolig,samvær med barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er uten jobb/inntekt, og det har vært slik over lengre tid, og det er ingen utsikt til bedring. Jeg får sosialstønad, og er samboer. Sosialkontoret dekker min halvdel av leie/strøm/livsopphold. 

Vi har en husleie på 13500, for en leilighet med to soverom. Vi valgte to soverom fordi jeg har samvær med barn på litt over seks år, en natt hver uke og annenhver helg. Det er ikke aktuelt med større samværsandel.

Sosialkontoret er opplyst om beliggenhet, størrelse, rominndeling og pris, og har ikke problematisert min leiesum på halvparten av 13500. Prisen er, for en leilighet med to soverom rimelig i den byen jeg bor i. 

 

Nå blir jeg snart ikke-samboer, og har følgende spørsmål, som jeg ikke har funnet svar på online: Hvor mye kan sosialtjenesten dekke for leilighet til meg og mitt barn. Det vil jo være enklest å velge ett soverom, men jeg synes ikke et barn på snart syv år skal måtte dele soverom med forelder over tid. Det mest praktiske hadde jo, på grunn av barnets tilknytning til stedet, vært å bli boende, men dekker sosialkontoret en såpass høy leie for en enslig med deltidssamvær? 

 

Dette gjelder Oslo kommune. 

Anonymkode: a0962...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok du kan glemme at det offentlige spytter inn 13500 i husleie for en singel kar med minimum av samvær med barnet. At du får halvparten i støtte er vel mer realistisk, men her må du høre med nav. For øvrig trenger ikke barnet eget rom dersom du sover på stua når barnet er på besøk. Hvis du innreder praktisk kan et soverom dekke begges behov. 

Anonymkode: 5e8c6...45d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner får dekket åttetusen pluss strøm. Hen har to barn og er samværsforelder og fikk kommunal bolig med ett soverom.

Anonymkode: 34dd6...f50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil jo være enklest å velge ett soverom, men jeg synes ikke et barn på snart syv år skal måtte dele soverom med forelder over tid. Det mest praktiske hadde jo, på grunn av barnets tilknytning til stedet, vært å bli boende, men dekker sosialkontoret en såpass høy leie for en enslig med deltidssamvær? 

Anonymkode: a0962...e30

Hvorfor må dere dele rom? Du fikser deg en sovesofa eller en seng til å ha i stuen så kan du sove der mens barnet får rommet;) En av tingene med å være enslig er at ting endrer seg, blant annet så endrer bostandarden seg og man kan ikke alltid komme krypende til NAV. ;) Sannsynligheten for at sosialkontoret i Oslo kommune kommer til å dekke 13.500 i husleie for en enslig mann vil jeg estimere til null prosent. :)

Anonymkode: acbf3...ad1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...