Gå til innhold

Tvangssalg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg litt ute på dypt vann, men dere må prate med banken, evt. flere banker. Du kan få lån med pant i hytta, og for å sikre dine søsken ville jeg kanskje dannet en stiftelse (det er omtrent gratis). Men et tvangsalg er ikke som før, den skal selges til markedspris og markedsføres som vanlig. Bilen må selvsagt selges, eller det må dere regne på og prate med banken om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har jo selvfølgelig krav på å sitte i uskiftet bo dersom avdøde ikke har særkullsbarn og det er derfor ikke aktuelt med setteverge og overformynderi i denne saken. 

Anonymkode: d325d...f2a

Alle barn som mister en forelder når barnet er under 18 år får setteverge fra Fylkesmannen. Denne vergen skal ivareta barnets interesse og påse at barnets andre forelder ikke forringer boets verdi, noe som her er i ferd med å skje fordi tvangssalg av fast eiendom står for døren. 

Dette er helt vanlig prosedyre når en forelder dør og der er umyndige barn, eller dersom umyndige barn får formue i form av erstatningsutbetalinger. Sett deg inn i ting før du påstår at andre med erfaring med saken tar feil. 

Anonymkode: 7e6ea...b42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har vært hos NAV og de sa hun måtte ordne opp og ringe kreditorene selv. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Det er da virkelig heller ikke NAV sin oppgave bruke tid på å hjelpe noen til å få beholde ei hytte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, asterix skrev:

Det er da virkelig heller ikke NAV sin oppgave bruke tid på å hjelpe noen til å få beholde ei hytte.

Dette var vel snakk om at NAV hadde gjeldsrådgivning, og TS sa at de ikke kunne hjelpe henne. Hun har aldri krevd eller sagt at NAV SKAL HJELPE!!!!! Herregud. LES alt før du kommenterer. 

Anonymkode: 7a8ce...64e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har moren din mulighet til å jobbe mere?

Anonymkode: ab5f4...42c

Det håper vi på å få til. Hun skal snakke med noen angående en 100% stilling på tirsdag. Så vi krysser fingrene!! TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Atea skrev:

Nå er jeg litt ute på dypt vann, men dere må prate med banken, evt. flere banker. Du kan få lån med pant i hytta, og for å sikre dine søsken ville jeg kanskje dannet en stiftelse (det er omtrent gratis). Men et tvangsalg er ikke som før, den skal selges til markedspris og markedsføres som vanlig. Bilen må selvsagt selges, eller det må dere regne på og prate med banken om.

Tvangssalg selges til høyeste bud, det er ingen auksjon som i gamle dager, men det er heller ingen mulighet for å si at "nei, vi vil ha mer penger" som ved et vanlig salg. Selges hytta for 150 000 i steden for 1 mill så gjør den det. Så det er bedre om de prøver å fikse salg selv, ikke minst fordi tvangssalg da ikke nevnes i prospektet og de får pengene raskere. 

Anonymkode: 5cab0...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor sammen med kjæresten min og jeg vil derfor ikke flytte tilbake til henne. Søsknene mine er bare 13 og 15 år gamle, så jeg vil si at det er ganske uaktuelt. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Skjønner godt at du ikke vil flytte tilbake, men da bør de flytte til en billigere leilighet. Er hytta viktig nok, så klarer dere å beholde den dersom dere prioriterer riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen takst på hva hytta kan være verd? Hvis det er mye mer enn lånet så vil det være lettere å få til en refinansiering, spesielt hvis hun selger bilen og du kan legge inn en sum i tillegg.

Jeg vurderte en gang å sette opp en avtale med en person i en liknende situasjon der jeg kjøpte hytta og de med pengeproblemer betalte et depositum til meg. Til gjengjeld skulle de få en tilbakekjøpsavtale innen x antall år med rett til å bruke den mot å drive vedlikehold. Det ble aldri noe av så jeg vet ikke akkurat hvordan det kunne fungert i praksis. Det krever nok litt godvilje og tillit fra begge sider.

Anonymkode: 8851e...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt usikker på om jeg er interessert i å ta opp et så stort lån når jeg er så ung. Jeg har ikke råd til å betale så mye på det i måneden selv da jeg er heltidsstudent med en ekstrajobb. Det må isåfall bli siste løsning, eventuelt at jeg tar opp et lån og hun betaler en sum til meg i måneden. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Ikke lån penger til henne. Du får antageligvis ikke de igjen. Det er moren din som har satt seg i denne situasjonen.

Anonymkode: 23237...8be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, BritneyBitch skrev:

Skjønner godt at du ikke vil flytte tilbake, men da bør de flytte til en billigere leilighet. Er hytta viktig nok, så klarer dere å beholde den dersom dere prioriterer riktig.

Detver ikke TS som prioriterer feil. Det er moren hennes.

Anonymkode: 23237...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvangssalg selges til høyeste bud, det er ingen auksjon som i gamle dager, men det er heller ingen mulighet for å si at "nei, vi vil ha mer penger" som ved et vanlig salg. Selges hytta for 150 000 i steden for 1 mill så gjør den det. Så det er bedre om de prøver å fikse salg selv, ikke minst fordi tvangssalg da ikke nevnes i prospektet og de får pengene raskere. 

Anonymkode: 5cab0...d74

Det stemmer ikke.

noen må godkjenne at man får en fair pris på salget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Detver ikke TS som prioriterer feil. Det er moren hennes.

Anonymkode: 23237...8be

Jeg vet det, men TS kan jo hjelpe til dersom hun virkelig vil beholde hytta og moren ikke klarer det selv. Ellers er det jo moren som må omprioritere og selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, NigBigger skrev:

Det stemmer ikke.

noen må godkjenne at man får en fair pris på salget.

det er bare for å hindre internsalg og underslag. I praksis får man alltid godkjent det budet som kommer så lenge det hele har gått rett og ryddig for seg. Var nylig en sak om dette i Bergen der selger tapte 3 mill på at huset ble solgt på tvang, men sånn er det. 

Anonymkode: 5cab0...d74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, NigBigger skrev:

Det stemmer ikke.

noen må godkjenne at man får en fair pris på salget.

Noen? Det er en dommer i Tingretten som har siste ordet i tvangssalgssaker. Om verdien er 500 000 og de får et bud som dekker 150 000 så blir det salg. I tillegg kommer skyhøye omkostninger. 

Kontakt luksusfellen. 

Anonymkode: 7e6ea...b42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette var vel snakk om at NAV hadde gjeldsrådgivning, og TS sa at de ikke kunne hjelpe henne. Hun har aldri krevd eller sagt at NAV SKAL HJELPE!!!!! Herregud. LES alt før du kommenterer. 

Anonymkode: 7a8ce...64e

Du vet at vi kan se at du er TS?

Anonymkode: d0a93...f70

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom jo selvfølgelig ikke på tidligere at far var gått bort.

hvem eide hytten når din far gikk bort? Var det hans eller eide de den begge 2?

Hvis begge 2 eide den 50/50 så eier din mor i dag 62.5%

Derspm din far eide den 100% så eier din mor 25% og deg og dine søsken 75%.

Dette er også vesentlig ved et tvangssalg for de kan ikke ta mer midler av den enn din mor faktisk eier i den.

Du kan følgelig ikke siden det inngår i et dødsbo kjøpe den for 169000.- uansett da. For det vil gå ut over dine søskens arv. 

Eneste alternativet som gjenstår da er at dere evt lager en stiftelse som er registrert på deg og dine søsken og får overdratt den der for en sum. Så kan dere evt selge den igjen senere eller beholde den. Forutsetter jo at du låner kjøpesum men den må jo da være maks 169000.- men det ville jeg fått en takst på om i det hele tatt er verdier i den til. Nå aner man jo ikke verdien, ei heller eierbrøken men den blir uansett følgende:

Felleseie 50/50 = din mors del + 25% av farsarv som hun har rett på å arve.

Din fars hytte = 25% av hytten i arv. Resterende til deg og dine søsken (forstod 3 stk - altså 25% hver).

MEN! 

Nå aner jeg ikke hva slags verdier som tidligere har eksistert i boet. 

Din mor har uansett rett på 25% ELLER minimum 4G av det din far etterlot seg.

Det vil da si at man må finne grunnbeløpet for 2009 når han døde og så gange det med 4. Men det gjelder jo også med det han tidligere etterlot seg. Så om din mor allerede har fått penger/hus/e.l så vil det jo så klart avhenge både av hva dere har fått fra boet og hva hytten faktisk er verdt. Dersom den er verd 400000.- og det er eneste han etterlot seg, vel .. da får dere ingenting. 

Arveloven er innfløkt men trenger du bistand på akkurat det så send en melding. Har studert den opp og i mente for mistet selv begge foreldrene mine tidligere i år.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt oppgitt over dere som anbefaler Luksusfellen,  de stepper selvfølgelig ikke inn i hastesaker som dette er, de skal lage et program for underholdningen sin del. 

Det er ikke for sent å få refinansiering selv om det er sendt tvangssalg, selv bilen for 40 000 og spør om kreditor godtar å sette tvangssalget i bero i fire måneder, ta kontakt med Bluestep eller Bank 2. Dersom hytta er verdt mer enn det kravet står på, skal det ikke være problem å få refinansiering ut fra problemstillingen som er forklart i innlegget. Hvis det ikke går, er det flere faktorer enn det som har kommet fram her som stopper refinansiering. 

Ang diskusjonen rundt hva som godtas som salgspris ved tvangssalg, så er det kreditor som har begjært tvangssalget som godtar budet. Eneste kravet for at tvangssalget gjennomføres, er at kreditoren får dekket noe av sitt krav etter at megler og tingrett hatt fått sitt, i teorien bare en krone. 

Anonymkode: a4a96...a39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2016 den 0.51, AnonymBruker skrev:

Du vet at vi kan se at du er TS?

Anonymkode: d0a93...f70

Skjønner det godt om TS eksploderer litt i dette kaoset. Satt akkurat å tenkte at jeg hadde eksplodert for lenge siden jeg. :fnise:

Anonymkode: 01793...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...