Gå til innhold

Tvangssalg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forslaget med å selge bilen virker lurt, så lenge hun klarer seg uten bil. Dette er jo en grei start, men fremdeles mangler ca 130.000 kr. Så lenge det ikke står nye kreditorer i kø så må det jo finnes en løsning på dette. Utleie av hytta kan gi et greit bidrag her. Kanskje kan du legge inn ett beløp, feks 80.000 kr, selvfølgelig med sikkerhet i hytta. Er dette realistisk så er det kun 50.000 kr din mor trenger å innfri i løpet av ett år. Det blir 4000 kr pr mnd. 

Lykke til🖒

Endret av Atleten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løsninga er vel at bilen selges først, det skulle dekke de fire første månedene med avdrag. Deretter må alt annet som er mulig å selge, selges. Og så er det to alternativer:

1. Enten flytter din mor og søsken til en mindre leilighet og klemmer seg sammen der til økonomien er stabil.

2. Ellers flytter du inn til din mor og hjelper til med husleie der.

Hadde vel heller ikke gjort noe om tenåringene fikk seg en liten ekstrajobb for å hjelpe til, men det er vel ganske naivt å tro at det vil skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg håper noen av dere har noen kloke råd til meg. Jeg er fullt klar over at det som har blitt gjort er utrolig dumt, og dette er en svært trist sak for oss alle i familien. Jeg er ikke ute etter å få skjennepreken om hvor dum det går ann å bli og hånlige kommentarer angående dette. Dette er en sak som preger hele familien vår. 

Moren min er enke og arbeidsledig. Hun får dagpenger via NAV og har en 20% stilling ved siden av. Hun har en del gjeld fra før av og sliter med dette. Vi har nå fått beskjed om at hytta vår (som har stor betydning for oss. Pappa bygde den rett før han døde og den betyr mye for hele familien...) skal tvangsselges. Mamma har et utestående krav på 169000kr. Hun har forsøkt å få til en betalingsavtale hos kreditoren, og de sier de da må ha 10000kr i mnd. Noe som er alt for mye for ei med 23000kr i inntekt i mnd, 12000kr i husleie (vi leier en del av et vertikaldelt hus, 130kvm med tre soverom. Dessverre er boligmarkedet her helt idiotisk, så når vi må ha så mange soverom er dette den laveste prisen vi får), telefonregninger, mat og alt annet. Hun har åpenbart ikke råd til å betale 10000kr i mnd på kravet. NAV er ikke villig til å hjelpe. Hun har søkt om refinansiering overalt, men får såklart ikke dette siden saken er gått så langt. Jeg har sagt til henne at hun er nødt til å selge bilen (verdi på en ca 40000kr), lete etter ting hun kan selge osv. Er det HELT utenkelig at hvis hun tilbyr 40000kr som et startbeløp og at hun kanskje kan få innvilget lavere sum i måneden? De har vært utrolig strenge med henne og avslått alle krav. Vi står tom for ideer og mamma er utrolig lei seg. Hun sliter utrolig mye med dette. Jeg får vondt i meg og har veldig lyst til å hjelpe henne. Hun kan maks betale 4000kr i måneden på kravet, men samtidig er det 6000kr mindre enn det de ønsket... Er det noen som har noen gode råd og som kanskje har vært gjennom noe lignende selv? Jeg er bare 21 år, så å kjøpe hytta når den eventuelt kommer for tvangssalg er for meg uaktuelt. Jeg blir ikke å få lån til det og det er ikke det første jeg ønsker å kjøpe...

Anonymkode: 7a8ce...64e

Hender man må legge følelser til side i slike saker.

Lykke til. Hva dere enn velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Atleten skrev:

Forslaget med å selge bilen virker lurt, så lenge hun klarer seg uten bil. Dette er jo en grei start, men fremdeles mangler ca 130.000 kr. Så lenge det ikke står nye kreditorer i kø så må det jo finnes en løsning på dette. Utleie av hytta kan gi et greit bidrag her. Kanskje kan du legge inn ett beløp, feks 70.000 kr, selvfølgelig med sikkerhet i hytta. Er dette realistisk så er det kun 50.000 kr din mor trenger å innfri i løpet av ett år. Det blir 4000 kr pr mnd. 

Lykke til🖒

Tusen takk, det var et veldig godt forslag. Hun klarer seg uten bil (hun bor attmed jobb og sentralt til busstopp). Hun har ikke flere store krav nei, dette er vel det største kravet og det hun har slitt med. Ellers er det ingen kreditorer som står i kø. Det andre er betalt. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BritneyBitch skrev:

Løsninga er vel at bilen selges først, det skulle dekke de fire første månedene med avdrag. Deretter må alt annet som er mulig å selge, selges. Og så er det to alternativer:

1. Enten flytter din mor og søsken til en mindre leilighet og klemmer seg sammen der til økonomien er stabil.

2. Ellers flytter du inn til din mor og hjelper til med husleie der.

Hadde vel heller ikke gjort noe om tenåringene fikk seg en liten ekstrajobb for å hjelpe til, men det er vel ganske naivt å tro at det vil skje.

Jeg bor sammen med kjæresten min og jeg vil derfor ikke flytte tilbake til henne. Søsknene mine er bare 13 og 15 år gamle, så jeg vil si at det er ganske uaktuelt. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jo alt for seint å begynne med forhandlinger når det allerede er tvangssalg i bildet, de eneste som får til å sno seg rundt det er Luksusfellen på TV3. For øvrig er det greit å begynne med å selge bilen, og så forsøke å få redusert månedsbeløpet. Hytta kan kanskje leies ut på åremål, da er det med manglende veiforbindelse ofte lettere å komme unna. Er det båtplass f.eks? Da trekker det jo opp. Ellers er der råflott å ha hvert sitt soverom når det står tvangssalg for døren. Din mor kan sove i stuen, så kan de to andre dele rom, og dermed leie for mindre pr mnd. Kjipt ja, men sånt må til. Nav betaler selvfølgelig ikke ut gjelden for folk, så syns ikke du kan skylde på de. 

Anonymkode: 5cab0...d74

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hytta ble bygget etter krigen, så kan det ikke være mye lån igjen på den?

169 000 burde være lett å få lånt, med hytta som sikring?

Få avdragsfritt lån på 169 000 med hytta som sikring? Da er det bare snakk om noen 100-lapper i måneden..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

Hvor langt i prosessen med tvangssalg er det kommet?

Har tingretten blitt koblet inn? EiendomsMegler? Eller ligger det fortsatt hos inkassoselskapet? 

Anonymkode: 715da...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre i familien (på din far sin side)? Kanskje noen tanter/onkler som også kan være interessert i at hytta blir i familien? Dere kunne kanskje gå sammen flere om å kjøpe den av din mor, for 169.000. 

Anonymkode: fae54...c6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer på Universitetet. Jeg bor ikke hjemme lengre. Jeg har to småsøsken, ei på 15 og en på 13. De kan ikke betale husleie, de har ikke stipend på skolen og har heller ikke jobb. De er såpass unge. Jeg har ekstrajobb. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Da er overformynderiet/nå Fylkesmannens vergeavdeling inne i saken. Deres (umyndige barns) farsarv skal da ikke forringes, noe som skjer fordi mor ikke kan gjøre opp for seg. Hvor er barnas setteverge oppi dette? Hen har og et ansvar for å hjelpe og ivareta de umyndige barnas farsarv. 

Som skrevet tidligere i tråden, prøv å få selge hytta selv. Ellers taper dere penger i massevis. 

Anonymkode: 7e6ea...b42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutter siden, NigBigger skrev:

Hvis hytta ble bygget etter krigen, så kan det ikke være mye lån igjen på den?

169 000 burde være lett å få lånt, med hytta som sikring?

Få avdragsfritt lån på 169 000 med hytta som sikring? Da er det bare snakk om noen 100-lapper i måneden..

Faren min døde i desember 2009, så den ble bygd i 2009. Er ingen lån på hytta. Hun får ikke lån siden det allerede ligger til behandling for tvangssalg... TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, NigBigger skrev:

Hvis hytta ble bygget etter krigen, så kan det ikke være mye lån igjen på den?

169 000 burde være lett å få lånt, med hytta som sikring?

Få avdragsfritt lån på 169 000 med hytta som sikring? Da er det bare snakk om noen 100-lapper i måneden..

De kan jo ha tatt opp nye lån med pant i hytta i ettertid. Det kan også være andre ubetalte krav hvor det har blitt tatt pant i hytta og at det derfor har blitt begjært tvangssalg. 

Anonymkode: d325d...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det andre i familien (på din far sin side)? Kanskje noen tanter/onkler som også kan være interessert i at hytta blir i familien? Dere kunne kanskje gå sammen flere om å kjøpe den av din mor, for 169.000. 

Anonymkode: fae54...c6b

De fleste på pappa sin side har dessverre gått bort. Er nok ingen som er interesserte på pappa sin side, men kanskje på mamma sin. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS

Hvor langt i prosessen med tvangssalg er det kommet?

Har tingretten blitt koblet inn? EiendomsMegler? Eller ligger det fortsatt hos inkassoselskapet? 

Anonymkode: 715da...ac5

Jeg er dessverre litt usikker, men jeg er ganske sikker på at tingretten har blitt koblet inn. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NigBigger skrev:

Føler ikke vi har full oversikt her.

 

Hvor mye lån har moren din totalt?

Hva eier hun?

Jeg er ikke sikker på hvor mye lån hun har totalt. Hun eier hytta vår og en bil. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er nok garantert mer, og du får nok ingen bedre tips her enn hva en gjeldsrådgiver kan tipse dere om som har full oversikt over situasjonen.

169 000 i lån, og en hytte i selg selv høres jo ikke ut som noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pastpresent

Da kan det dessverre se ut til at det er i seneste laget. Hun skulle nok ha bedt om hjelp på et tidligere tidspunkt.  Men det er trist for dere alle😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er overformynderiet/nå Fylkesmannens vergeavdeling inne i saken. Deres (umyndige barns) farsarv skal da ikke forringes, noe som skjer fordi mor ikke kan gjøre opp for seg. Hvor er barnas setteverge oppi dette? Hen har og et ansvar for å hjelpe og ivareta de umyndige barnas farsarv. 

Som skrevet tidligere i tråden, prøv å få selge hytta selv. Ellers taper dere penger i massevis. 

Anonymkode: 7e6ea...b42

Hun har jo selvfølgelig krav på å sitte i uskiftet bo dersom avdøde ikke har særkullsbarn og det er derfor ikke aktuelt med setteverge og overformynderi i denne saken. 

Anonymkode: d325d...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder kravet på 169 000,- ? Er det et misligholdt forbrukslån eller noe annet? Det kan ha betydning for løsningsforslagene. 

Anonymkode: d325d...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...