Gå til innhold

Tvangssalg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg håper noen av dere har noen kloke råd til meg. Jeg er fullt klar over at det som har blitt gjort er utrolig dumt, og dette er en svært trist sak for oss alle i familien. Jeg er ikke ute etter å få skjennepreken om hvor dum det går ann å bli og hånlige kommentarer angående dette. Dette er en sak som preger hele familien vår. 

Moren min er enke og arbeidsledig. Hun får dagpenger via NAV og har en 20% stilling ved siden av. Hun har en del gjeld fra før av og sliter med dette. Vi har nå fått beskjed om at hytta vår (som har stor betydning for oss. Pappa bygde den rett før han døde og den betyr mye for hele familien...) skal tvangsselges. Mamma har et utestående krav på 169000kr. Hun har forsøkt å få til en betalingsavtale hos kreditoren, og de sier de da må ha 10000kr i mnd. Noe som er alt for mye for ei med 23000kr i inntekt i mnd, 12000kr i husleie (vi leier en del av et vertikaldelt hus, 130kvm med tre soverom. Dessverre er boligmarkedet her helt idiotisk, så når vi må ha så mange soverom er dette den laveste prisen vi får), telefonregninger, mat og alt annet. Hun har åpenbart ikke råd til å betale 10000kr i mnd på kravet. NAV er ikke villig til å hjelpe. Hun har søkt om refinansiering overalt, men får såklart ikke dette siden saken er gått så langt. Jeg har sagt til henne at hun er nødt til å selge bilen (verdi på en ca 40000kr), lete etter ting hun kan selge osv. Er det HELT utenkelig at hvis hun tilbyr 40000kr som et startbeløp og at hun kanskje kan få innvilget lavere sum i måneden? De har vært utrolig strenge med henne og avslått alle krav. Vi står tom for ideer og mamma er utrolig lei seg. Hun sliter utrolig mye med dette. Jeg får vondt i meg og har veldig lyst til å hjelpe henne. Hun kan maks betale 4000kr i måneden på kravet, men samtidig er det 6000kr mindre enn det de ønsket... Er det noen som har noen gode råd og som kanskje har vært gjennom noe lignende selv? Jeg er bare 21 år, så å kjøpe hytta når den eventuelt kommer for tvangssalg er for meg uaktuelt. Jeg blir ikke å få lån til det og det er ikke det første jeg ønsker å kjøpe...

Anonymkode: 7a8ce...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste fornuftige i denne situasjonen er jo å selge hytta. Det burde dere gjort for lenge siden.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, asterix skrev:

Det eneste fornuftige i denne situasjonen er jo å selge hytta. Det burde dere gjort for lenge siden.

 Det er vel ganske åpenbart at de spør etter en ANNEN løsning enn å selge hytta? 

Anonymkode: 7a8ce...64e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Det er vel ganske åpenbart at de spør etter en ANNEN løsning enn å selge hytta? 

Anonymkode: 7a8ce...64e

Tviler vel på at julenissen bruker KG...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par spørsmål til ts:

Går du på skole eller jobber du? (Hvis du er under utdanning, har du en ekstrajobb?)

Betaler du noe for å bo hjemme?

Hvor lenge har du planer om å bo hjemme hos din mor?

Hvor gammel er søsteren/broren din? (siden du skriver at dere må ha 3 soverom, regner jeg med at dere er 2 "barn" som bor hjemme)

Anonymkode: fae54...c6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Minitroll skrev:

Er det sånn at Nav ikke vil hjelpe med gjeldsrådgivning?

Nav hjelper selvfølgelig med gjeldsrådgiving, det er en lovpålagt oppgave, og det første rådet de vil få der er jo å selge hytta.  

Anonymkode: d325d...f2a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd/mulighet til å ta opp et lån? I såfall så kjøper du hytten av din mor for 169000.- så betaler hun kravet og hytten forblir i familien

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler ikke du og evt. andre barn en del av husleigen? Det hadde jo hjulpet din mor enormt om alle betalte litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bør heller konsentrere seg om å få selge eiendommen selv. Å selge ved tvangssalg er å gi bort.  Avtaler når inntekten er så lav vil ingen inngå. Eventuelt får hun leie ut til noen som kan betale. 

Anonymkode: 7e6ea...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Minitroll skrev:

Er det sånn at Nav ikke vil hjelpe med gjeldsrådgivning?

Hun har vært hos NAV og de sa hun måtte ordne opp og ringe kreditorene selv. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et par spørsmål til ts:

Går du på skole eller jobber du? (Hvis du er under utdanning, har du en ekstrajobb?)

Betaler du noe for å bo hjemme?

Hvor lenge har du planer om å bo hjemme hos din mor?

Hvor gammel er søsteren/broren din? (siden du skriver at dere må ha 3 soverom, regner jeg med at dere er 2 "barn" som bor hjemme)

Anonymkode: fae54...c6b

Jeg studerer på Universitetet. Jeg bor ikke hjemme lengre. Jeg har to småsøsken, ei på 15 og en på 13. De kan ikke betale husleie, de har ikke stipend på skolen og har heller ikke jobb. De er såpass unge. Jeg har ekstrajobb. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor du og dine søsken hjemme? Hvis dere er over 18 kan dere flytte ut og hun kan flytte inn på en liten hybel. Da betaler man 4000-7000 basert på bosted. Går du/dere på skole kan dere få lån/stipend og ekstrajobb. Eventuelt betale et par tusen i husleie og hjelpe moren deres. Eller hun kan leie ut, slik det blir tipset om over.

Anonymkode: a1f37...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må hun ha leilighet med 3 soverom?

Anonymkode: 811f3...730

Fordi jeg har to småsøsken. Ei på 15 og en på 13. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Minitroll skrev:

Betaler ikke du og evt. andre barn en del av husleigen? Det hadde jo hjulpet din mor enormt om alle betalte litt.

Jeg bor ikke hjemme. Jeg har samboer og vi leier leilighet en annen plass. Småsøsknene mine er bare 15 og 13 år gamle, så de kan ikke betale en del av husleien... TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Akay skrev:

Har du råd/mulighet til å ta opp et lån? I såfall så kjøper du hytten av din mor for 169000.- så betaler hun kravet og hytten forblir i familien

Jeg er litt usikker på om jeg er interessert i å ta opp et så stort lån når jeg er så ung. Jeg har ikke råd til å betale så mye på det i måneden selv da jeg er heltidsstudent med en ekstrajobb. Det må isåfall bli siste løsning, eventuelt at jeg tar opp et lån og hun betaler en sum til meg i måneden. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor du og dine søsken hjemme? Hvis dere er over 18 kan dere flytte ut og hun kan flytte inn på en liten hybel. Da betaler man 4000-7000 basert på bosted. Går du/dere på skole kan dere få lån/stipend og ekstrajobb. Eventuelt betale et par tusen i husleie og hjelpe moren deres. Eller hun kan leie ut, slik det blir tipset om over.

Anonymkode: a1f37...bb0

Hytta er på ei lita øy, og det er nesten ingen som bor der. Tviler sterkt på at noen vil leie den, er ikke butikk der engang... Kun jeg som er over 18. Har som sagt to småsøsken som er 13 og 15 år. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer på Universitetet. Jeg bor ikke hjemme lengre. Jeg har to småsøsken, ei på 15 og en på 13. De kan ikke betale husleie, de har ikke stipend på skolen og har heller ikke jobb. De er såpass unge. Jeg har ekstrajobb. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Ok, da misforsto jeg. Du skriver i HI at "vi leier". Da trodde jeg at du bodde der. 

Anonymkode: fae54...c6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da misforsto jeg. Du skriver i HI at "vi leier". Da trodde jeg at du bodde der. 

Anonymkode: fae54...c6b

Beklager, jeg har nettopp flyttet ut (for bare en uke siden!), så var nok bare av gammel vane. :-) Hun bor der med søsknene mine. TS

Anonymkode: 7a8ce...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...