Gå til innhold

Kjøpte brukt TV, forrige eier helt på jordet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Saken her er som følger...  For litt siden flyttet jeg inn i en leilighet.  Da forrige eier skulle flytte utenlands, var han interessert i å selge unna alt inventar i leiligheten.  Jeg kjøpte bl.a noen møbler og den gamle storskjerms-TVn hans.     En tid har gått, og han får av diverse grunner posten sin tilsendt til bygget her, der huseier videreformidler den og bl. aregningene til ham i utlandet. (så vidt jeg har fått vite).   Men for litt siden kom huseier og ymtet på at fyren (altså som bodde her før) sier at -jeg- skal betale hans lisens på TVn som han ikke hadde sagt opp.  (dette visste jo ikke jeg, det er vel jo hans ansvar).  Jeg har jo min egen TV-lisens selv som jeg har hatt i alle år og jeg skal jo ikke betale hans fordi han ikke sa den opp. Han er svært pågående, og svaret burde jo være klinkende klart, men hva i all verden skal jeg si for å få fyren av nakken min?    Dette er jo helt bak mål???

Anonymkode: a4bb8...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SuperSonic

Tven skal bli overført til deg. Dette gjøres via meldeskjema til nrk. Da slettes hans lisens, med mindre han eier flere tver, og den nye tven blir overført på debog lisensen riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"§ 7.Overdragelse

Den som overdrar fjernsynsmottaker ved salg (herunder auksjonssalg), gave eller på annen måte, leier ut eller låner ut, må straks gi skriftlig melding til NRK om hvem mottakeren er overdratt til.

Den som unnlater å gi slik melding, kan pålegges å betale tilleggsavgift som fastsettes av Stortinget.

For ervervsmessig salg eller utleie av mottakere vises det til egne forskrifter."

Jeg har egentlig ikke satt meg så godt inn i det, siden jeg aldri har solgt eller overdratt noen TV-apparater selv i alle år jeg har hatt slikt.     Men leser det som det er selgers ansvar, eller har jeg noe mer ansvar siden jeg ikke fulgte dette opp godt nok?

Anonymkode: a4bb8...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skriv dette til han: "Ellers takk, jeg betaler allerede lisens for å ha tv. Jeg akter ikke å betale for st du har tv også"

Anonymkode: e338f...c25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.   :)       Da ber jeg han dra dit pepper'n gror  med kravet sitt.

Anonymkode: a4bb8...9c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"§ 7.Overdragelse

Den som overdrar fjernsynsmottaker ved salg (herunder auksjonssalg), gave eller på annen måte, leier ut eller låner ut, må straks gi skriftlig melding til NRK om hvem mottakeren er overdratt til.

Den som unnlater å gi slik melding, kan pålegges å betale tilleggsavgift som fastsettes av Stortinget.

For ervervsmessig salg eller utleie av mottakere vises det til egne forskrifter."

Jeg har egentlig ikke satt meg så godt inn i det, siden jeg aldri har solgt eller overdratt noen TV-apparater selv i alle år jeg har hatt slikt.     Men leser det som det er selgers ansvar, eller har jeg noe mer ansvar siden jeg ikke fulgte dette opp godt nok?

Anonymkode: a4bb8...9c6

Det stor jo "den som overdrar" (dvs. den som selger) og videre....."hvem mottakeren er overdratt til...", slik det er formulert så er det ganske sikkert mot selger. Så det er tidligere beboers ansvar. 

Huseier kan du be dra til blokksberg om h*n faktisk krever at du skal betale det, for det skal man selvfølgelig ikke gjøre. Selv om TV-lisens betales per husstand (for barn man forsørger og samboer, slik at de skal slippe å betale flere lisenser) er den likevel også personlig slik at du på ingen måte har noe ansvar for at tidligere beboer ikke har meldt overdragelse av tv mottaker. Det kan du også gi klar beskjed om til huseier. 

Tidligere beboer kan man jo være litt grei mot om vedkommende ellers oppførte seg greit, kan jo hende at det bare var en forglemmelse hvis han solgte alt i en fei før han flyttet videre. Send vedkommende en melding og si at han må melde overdragelse av mottakeren til deg hos NRK og eventuelt også melde adresseendring hvis han har nytt tv-apparat der han bor nå (da skal han jo fortsatt betale lisens, som da ikke skal bli sendt til deg)

Du kan si at du gjerne kan sende en melding til tidligere beboer for å være grei, men vær 100% tydelig på at du ikke akter å betale den selv på noe vis. Dersom tidligere beboer ikke svarer eller ikke gidder å ta det til følge så får heller tidligere beboer lide for det ved at kravet blir tvangsinndrevet til slutt. 

Anonymkode: f87cc...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SuperSonic

Nei, du skal ikke betale noe. Det er selgerens ansvar. Du får be han fylle ut skjemaet så blir det gjort på null komma niks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takker igjen for svar.  Jeg er alltid litt usikker på ordlegging i noen lovparagrafer, men her er det jo egentlig ganske klart.  Men når jeg er lett frustrert p.g.a sånn her type ubegrunnet mas som han kommer med, må jeg noen ganger lese ting flere ganger, hehe.

Men skal være sagt at huseier er egentlig grei, han overleverer bare beskjeder videre på vegne av denne personen som fra før er en bekjent av ham. Så huseier gjør egentlig mer enn det han behøver å gjøre, synes jeg.  Egentlig burde jo han også vite det som er sagt her, da.

Uansett så er det tidligere beboer som er en masekopp, og jeg tror egentlig han bare forsøker å "svindle" meg på en skikkelig amatørmessig måte.  Har fått høre at han er litt av en luring.  Men nå er jo alt på det rene og jeg slipper å bekymre meg mer om det.  Takk for hjelpen til de som svarte her.  Takk for svar.   :)       Da ber jeg han dra dit pepper'n gror  med kravet sitt.

Anonymkode: a4bb8...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...