Gå til innhold

Det er ok at jenter kjøper og bruker mannsklær, men....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en ting som jeg ikke forstår som jeg håper jeg kan få noen godt svar på:

Som vi vet så kjøper og bruker jenter/damer ofte klærne til gutta/menn, men når det motsatte skjer...ja da er totalt uakseptabelt, stygt og alt mulig annet rart...ja unntaket når gutta/menn kjøper klær til jenter vel og merke til gaver vel og merke.

Hvorfor er det så negativ at dersom gutta/menn kler seg opp i jenteklær? Jeg ser poenget med at er det en mann som er skallet og har mye skjegg at det passer dårlig sammen med kjole. En skulle tro at dersom det er noen som kunne hjelpe til å kjøpe de riktige klærne så  hadde det kansje blitt seende litt bedre ut.

Hva tenker du om dette?

Tror du at samfunnet hadde akseptert gutter/menn i jenteklær dersom de hadde kunne kledd seg slik at det var noe som passet?

Og hvordan hadde du reagert dersom det var gutt/mann som kom bak deg i kasse på butikken i støvletter, strømpebukse, skjørt, topp, og lang kåpe. Kort sagt det hadde han hadde på seg var elegant antrukket og var bare wow til look. :-)

Kjør seriøs debatt og jenter/damer jeg vil bare høre fra dere mener.

 

Hilsen

Gutt/mann som vurderer å gjøre dette,

men da vil ha skikkelig hjelp til å kle meg skikkelig...Jeg er ikke skallet og har heller ikke sjegg :-)

Anonymkode: 2a726...64d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en ting som jeg ikke forstår som jeg håper jeg kan få noen godt svar på:

Hvorfor er det så negativ at dersom gutta/menn kler seg opp i jenteklær? Jeg ser poenget med at er det en mann som er skallet og har mye skjegg at det passer dårlig sammen med kjole.

Anonymkode: 2a726...64d

Nei kjære deg - kle deg i det du vil. Kjole om du vil. Jo, menn kan gå i kjole dem og, men veldig få velger å gjøre det.
Hva slags prank er dette? ;)

Anonymkode: 034cf...34b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at det sakte, men sikkert blir mer aksept for at noen menn ønsker å kle seg i kvinneklær.
Jeg synes det er kult når folk trosser frykt og fordommer og tør å vise hvem de egentlig er.

Det virker også som at mange som jobber i klesbutikker synes det er litt artig og spennende å få en annerledes utfordring, så jeg synes ikke du skal være redd for å spørre om hjelp og råd fra dem :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt historiske grunner til dette . 

Damene begynte å bruke de samme arbeidsklærne som mannfolk når de gikk inn i tidligere mannsdominerte jobber . 

Derfor ble det vanlig at damer gikk i samme klær som menn. 

Tilsvarende skjedde ikke i kvinnedominerte yrker . Der ble heller klærne mindre kvinnelige . Sykepleiere er et godt eksempel på dette . 

Men historien går sin gang , og i det siste har jeg sett noen menn i skjørt. Så det vil kanskje være mer vanlig etterhvert . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27. oktober 2016 den 9.33, AnonymBruker skrev:

Det er en ting som jeg ikke forstår som jeg håper jeg kan få noen godt svar på:

Som vi vet så kjøper og bruker jenter/damer ofte klærne til gutta/menn, men når det motsatte skjer...ja da er totalt uakseptabelt, stygt og alt mulig annet rart...ja unntaket når gutta/menn kjøper klær til jenter vel og merke til gaver vel og merke.

Hvorfor er det så negativ at dersom gutta/menn kler seg opp i jenteklær? Jeg ser poenget med at er det en mann som er skallet og har mye skjegg at det passer dårlig sammen med kjole. En skulle tro at dersom det er noen som kunne hjelpe til å kjøpe de riktige klærne så  hadde det kansje blitt seende litt bedre ut.

Hva tenker du om dette?

Tror du at samfunnet hadde akseptert gutter/menn i jenteklær dersom de hadde kunne kledd seg slik at det var noe som passet?

Og hvordan hadde du reagert dersom det var gutt/mann som kom bak deg i kasse på butikken i støvletter, strømpebukse, skjørt, topp, og lang kåpe. Kort sagt det hadde han hadde på seg var elegant antrukket og var bare wow til look. :-)

Kjør seriøs debatt og jenter/damer jeg vil bare høre fra dere mener.

 

Hilsen

Gutt/mann som vurderer å gjøre dette,

men da vil ha skikkelig hjelp til å kle meg skikkelig...Jeg er ikke skallet og har heller ikke sjegg :-)

Anonymkode: 2a726...64d

Har absolutt ingen problemer med det så lenge du føler deg vel med å gå kledd sånn så gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fasongen på herreklær er like upassende til min figur som klassiske kvinneklær er på en mann. Klærne er sydd for helt ulike former.

Men passer du inn i kvinneklær med smalt liv, smale skuldre og store bryst så værsågod. 

Så beklager jeg å måtte melde at du i mitt hode mister all tiltrekning kledd i klær med feminint snitt, med strømpebukser og høye hæler.

Anonymkode: 76d37...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fasongen på herreklær er like upassende til min figur som klassiske kvinneklær er på en mann. Klærne er sydd for helt ulike former.

Men passer du inn i kvinneklær med smalt liv, smale skuldre og store bryst så værsågod. 

Så beklager jeg å måtte melde at du i mitt hode mister all tiltrekning kledd i klær med feminint snitt, med strømpebukser og høye hæler.

Anonymkode: 76d37...484

Det er ikke alle kvinneklær som er smale og fasongsydde,  og det er heller ikke alle kvinner som har smalt liv og store bryst. 

Jeg blir heller ikke tiltrukket av menn i kvinneklær,  men mener slle må få kle seg som de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, stan skrev:

Det er vel litt historiske grunner til dette . 

Damene begynte å bruke de samme arbeidsklærne som mannfolk når de gikk inn i tidligere mannsdominerte jobber . 

Derfor ble det vanlig at damer gikk i samme klær som menn. 

Tilsvarende skjedde ikke i kvinnedominerte yrker . Der ble heller klærne mindre kvinnelige . Sykepleiere er et godt eksempel på dette .

Grunnen til dette er vel at tradisjonelle mannsklær er mer praktiske enn tradisjonelle kvinneklær. En kvinne i bukse og praktiske klær kler seg ikke vanligvis slik fordi hun føler seg som en mann eller har en maskulin side. En mann i kjole og høye hæler signaliserer noe helt annet enn en kvinne i bukse og lave sko. Vi har på mange måter ikke kvinneklær og mannsklær i dag,  men kvinneklær og "unisexklær"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg synes menn blir bare mer og mer metroseksuelle, spesielt de som er tenåringer nå ser ut til å ha relativt flytende grenser for hva som er greit å kle seg i. Men jeg har kanskje bare vært veldig heldig med tenåringene jeg har pratet med og observerer. Det skjer selvsagt ikke over natten, men at det i dag er totalt uakseptabelt for en mann å gå i "kvinneklær" er jeg uenig i. Jeg synes også jeg ser mange plagg med feminine snitt i herreavdelingen. 

Selv kunne jeg ikke gitt mer blaffen i hva folk går i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Thyra skrev:

Grunnen til dette er vel at tradisjonelle mannsklær er mer praktiske enn tradisjonelle kvinneklær. En kvinne i bukse og praktiske klær kler seg ikke vanligvis slik fordi hun føler seg som en mann eller har en maskulin side. En mann i kjole og høye hæler signaliserer noe helt annet enn en kvinne i bukse og lave sko. Vi har på mange måter ikke kvinneklær og mannsklær i dag,  men kvinneklær og "unisexklær"...

Det stemmer vel. 

Mange av unisexklærne finnes i feminin og maskulin versjon. Litt på grunn av kroppsform, men mye fordi damer ofte vil se feminine ut. 

Dameklær har i liten grad blitt maskulinisert . Men de skjørtene jeg har sett menn bruke var i grunnen det. 

Men jeg lurer på om det TS mener er for en mann å kle seg feminint? Det er jo litt annerledes, vanligvis er jo det noe som forbindes med transpersoner og homofile. Så for en heterofil mann å kle seg feminint, vil lett misoppfattes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en historisk grunn som noen nevner lenger opp her. Menn har ikke hatt behov for frigjøring. Å kle seg mer "maskulint"/androgynt har vært en del av kvinnens kamp for likestilling. Men så har jo kjolene og dens betydning aldri forsvunnet helt heller. 

Se på menn og kvinners penklær fks. Menn skal gå i dress, det fins jo knapt noe alternativ. Kvinner kan velge og vrake i masse forskjellig. Men det er fordi ingen menn har sett behovet for å endre på "sin" klestradisjon. (Sånn generelt altså, selvfølgelig fins det menn som sikkert kjemper for aksept for å gå i kjole)

At kvinner Idag kan gå i mannsklær er resultatet av mange mange års arbeid for likestilling mellom kjønnene. Om det samme skal skje med menn, altså at de kan gå i kjole og det er helt normalt, vil det nok ta noen år tenker jeg. Om det i det hele tatt skjer, for grunnen er lite politisk. Bortsett fra om man ser på behovene til transpersoner osv, men det er så få av de at jeg tviler på at de kommer til å klare å komme igjennom med noe sånt her for alle menn.

Anonymkode: 3d94d...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.10.2016 den 18.03, stan skrev:

Det er vel litt historiske grunner til dette . 

Damene begynte å bruke de samme arbeidsklærne som mannfolk når de gikk inn i tidligere mannsdominerte jobber . 

Derfor ble det vanlig at damer gikk i samme klær som menn. 

Tilsvarende skjedde ikke i kvinnedominerte yrker . Der ble heller klærne mindre kvinnelige . Sykepleiere er et godt eksempel på dette . 

Men historien går sin gang , og i det siste har jeg sett noen menn i skjørt. Så det vil kanskje være mer vanlig etterhvert . 

Jepp. Stan har rett angående om hvorfor folk går kledd som dem gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At det er mer akseptabelt for kvinner å bruke herreinspirerte klær enn motsatt, har med kvinnesyn å gjøre. Kvinner anses gjennom historien som laverestående enn mannen. Det er derfor latterlig og ydmykende for en mann å "nedverdige" seg og redusere sin status ved å kle seg som en kvinne, mens en kvinne som kler seg likt en mann (f.eks. i politikken eller i business, hvor kvinner ofte bruker blazere og skjorter og andre herreinspirerte plagg) viser det bare hun strekker seg mot mannen og høyere status, hvilket fremstår som mer naturlig.

De mennene som kler seg i mer feminine klær regnes som regel for homofile, en gruppe som tradisjonelt har like lav status som kvinner.

Anonymkode: efe26...98b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...