Gå til innhold

kjøper mye brus, dritt lei av klaging av foreldrene mine, urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en endeløs diskusjon med foreldrene mine. Jeg drikker ikke vann eller saft. Jeg drikker brus, punktum. Ikke noe å diskutere. Det er kun tre typer brus jeg drikker, coca cola, pepsi og fanta. Jeg kjøper aldri brus til fullpris. 

Kjøper én 6 eller 8 pakke med brus i uken. Spørs hva som er på tilbud. 
Ofte kjøper jeg flere i samme slengen, for å ha liggende til når det ikke er på tilbud. Men slutt summen blir den samme. 

Mamma og pappa maser og maser om at jeg må kutte ut brus. Fordi det er så dyrt. 
De glemmer helt at jeg bruker ikke penger på stort annet. 
Min prioriteringsliste er enkel.
Regninger (husleie, forsikring, busskort og mobil). 
Mat (med brus inkludert i matbudsjettet).
Sosial liv; som jeg ikke har, så der går det i 0 som oftest. 

Jeg reiser ikke, fordi jeg vil ikke. Jeg fester ikke, fordi jeg vil ikke. Jeg spiser ikke ute på restaurant eller mcdonalds, fordi jeg vil ikke.
Jeg låner bøker hos bibloteket, i stede for å kjøpe. Jeg og to venninner deler på sumo, viaplay, netflix etc. Vil jeg se en film så kan jeg låne deres abonnement, og de låner fra meg når jeg har det. 
Kjøper ikke klær, siste jeg kjøpte var et par sokker for 3 år siden. Vet det er 3 år, fordi jeg kjøpte det sommeren jeg flyttet. Har ikke kjøpt møbler, pynt til huset eller noe slikt på 3 år, da kjøpte jeg ny vaskemaskin. Før det så var det nesten 6 år siden jeg kjøpte noe til leiligheten. Det var da jeg flyttet ut for første gang. Jeg kjøper ikke pynteputer bare for å kjøpe, eller nye gardiner hele tiden. Fordi jeg bryr meg ikke om slikt. 
Jeg kjøper ikke sminke, fordi jeg bryr meg ikke stort om sminke. Kjøper en maskara i året for maks 100 kr. 
En sjelden gang kan jeg dra på kino eller bli med venner ute å spise. Men det er snakk om maks 2-3 ganger i året. 

Så, er da 6400 kr på brus i året virkelig så mye? Sløser jeg virkelig så mye? Begynner å bli dritt lei av å høre på sytingen, klaging og uffingen til mamma når hun ser at jeg kjøper cola en gang i uken.
Mamma, broren min og søstrene mine og jeg er ute å handler sammen en gang i uken. Vi bor i byen og trenger ikke bil. Så vi tar stor handlingen en gang i uken sammen, siden mamma har bil og er ute å handler allikevel. Minst to av oss er med hver uke. 

Er det virkelig noe å klage over? Jeg har nok penger, ikke mye men nok. Klarer meg fint og jeg klager ikke. Er så "mye" penger virkelig en så stor big deal? 

Anonymkode: e1b1a...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye har du satt i "uforutsette utgifter" potten, som f.eks. tannlege timer? 

Anonymkode: edaa8...dd1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke det er det økonomiske aspektet som er det verste her. Du kommer med sikkerhet til å ødelegge tennene dine innen få år, og/eller få andre livsstilssykdommer pga alt sukkeret. Ta tak i helsen din før det er for sent!

Anonymkode: e593f...dcf

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har penger til tannlege. Men det er ikke problemet her. Problemet er pengene som brukes på brus. 

ts

Anonymkode: e1b1a...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsen er værre enn pengebruken. Ta et kjapt googlesøk på "bad teeth soda". Skjønner ikke at du vil utsette deg for det der. 

Anonymkode: ca144...a51

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke pengene de tenker på, men helsen din. Å bare drikke brus er ganske ekstremt. Kanskje de sier at det er pengene det handler om fordi unge folk er ikke alltid like motagelig for råd om helse og ernærning fra sine foreldre. Spesielt om det bare er noen år siden de flyttet hjemmefra (vet ikke om dette stemmer for deg).

Anonymkode: bddf5...6e0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma og pappa lever av brus selv. De drikker ikke vann eller saft, kun brus og kaffe. 
Men de kjøper ofte disse billigste brusene, jeg liker ikke dem. Kun de tre jeg nevner. Også supplerer de med kaffe. 

Helse ikke problemet her. økonomiske er problemet 

ts

Anonymkode: e1b1a...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har penger til tannlege. Men det er ikke problemet her. Problemet er pengene som brukes på brus. 

ts

Anonymkode: e1b1a...231

Be foreldrene dine se på dine bruksutgifter på samme måte som andres utgifter til juice, melk, kaffe og andre drikker.

Det viktigste her er at du bruker sunn fornuft, betaler regningene dine, har til salt i grøten og ikke drikker deg fra gård og grunn slik mange Luksusfellen kandidater gjør. Jeg drikker og brus - kjøpt på tilbud. 

Anonymkode: aa142...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud, vil du drikke brus så drikker du brus. Du er da gammel nok til å drite i hva foreldrene dine mener. 

Anonymkode: 3c3d0...7bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mamma og pappa lever av brus selv. De drikker ikke vann eller saft, kun brus og kaffe. 
Men de kjøper ofte disse billigste brusene, jeg liker ikke dem. Kun de tre jeg nevner. Også supplerer de med kaffe. 

Helse ikke problemet her. økonomiske er problemet 

ts

Anonymkode: e1b1a...231

Du er utrolig naiv om du ikke forstår hvilke konsekvenser dette har for helsen OG økonomien. Du må gjerne tror du har råd til tannlegen, men tror ikke du vet hvor mye råtne tenner koster. 

Anonymkode: ca144...a51

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du drikker sykt mye brus, pengene er det minste problemet ditt. Du burde i det minste drikk vann i tillegg, stakkars kroppen din.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en endeløs diskusjon med foreldrene mine. Jeg drikker ikke vann eller saft. Jeg drikker brus, punktum. Ikke noe å diskutere. Det er kun tre typer brus jeg drikker, coca cola, pepsi og fanta. Jeg kjøper aldri brus til fullpris. 

Kjøper én 6 eller 8 pakke med brus i uken. Spørs hva som er på tilbud. 
Ofte kjøper jeg flere i samme slengen, for å ha liggende til når det ikke er på tilbud. Men slutt summen blir den samme. 

Mamma og pappa maser og maser om at jeg må kutte ut brus. Fordi det er så dyrt. 
De glemmer helt at jeg bruker ikke penger på stort annet. 
Min prioriteringsliste er enkel.
Regninger (husleie, forsikring, busskort og mobil). 
Mat (med brus inkludert i matbudsjettet).
Sosial liv; som jeg ikke har, så der går det i 0 som oftest. 

Jeg reiser ikke, fordi jeg vil ikke. Jeg fester ikke, fordi jeg vil ikke. Jeg spiser ikke ute på restaurant eller mcdonalds, fordi jeg vil ikke.
Jeg låner bøker hos bibloteket, i stede for å kjøpe. Jeg og to venninner deler på sumo, viaplay, netflix etc. Vil jeg se en film så kan jeg låne deres abonnement, og de låner fra meg når jeg har det. 
Kjøper ikke klær, siste jeg kjøpte var et par sokker for 3 år siden. Vet det er 3 år, fordi jeg kjøpte det sommeren jeg flyttet. Har ikke kjøpt møbler, pynt til huset eller noe slikt på 3 år, da kjøpte jeg ny vaskemaskin. Før det så var det nesten 6 år siden jeg kjøpte noe til leiligheten. Det var da jeg flyttet ut for første gang. Jeg kjøper ikke pynteputer bare for å kjøpe, eller nye gardiner hele tiden. Fordi jeg bryr meg ikke om slikt. 
Jeg kjøper ikke sminke, fordi jeg bryr meg ikke stort om sminke. Kjøper en maskara i året for maks 100 kr. 
En sjelden gang kan jeg dra på kino eller bli med venner ute å spise. Men det er snakk om maks 2-3 ganger i året. 

Så, er da 6400 kr på brus i året virkelig så mye? Sløser jeg virkelig så mye? Begynner å bli dritt lei av å høre på sytingen, klaging og uffingen til mamma når hun ser at jeg kjøper cola en gang i uken.
Mamma, broren min og søstrene mine og jeg er ute å handler sammen en gang i uken. Vi bor i byen og trenger ikke bil. Så vi tar stor handlingen en gang i uken sammen, siden mamma har bil og er ute å handler allikevel. Minst to av oss er med hver uke. 

Er det virkelig noe å klage over? Jeg har nok penger, ikke mye men nok. Klarer meg fint og jeg klager ikke. Er så "mye" penger virkelig en så stor big deal? 

Anonymkode: e1b1a...231

Skjønner ikke disse som skal legger på ekstrautgifter. Selv drukket brus (nesten) hver dag, har ikke hat noen store problemer. det eneste som er et halvveis problem er vel tennene dine, men ta vare på dem og du har ingenting å tenke på. Lev nå ditt liv si ;) Er ikke vitsi å drikke bare vann og saft vist du virkelig liker brus og har bra nok økonomi til å kjøpe det =)

Anonymkode: af73f...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lizard queen

Lykke til med det der i lengden, hahaha :P 

Og nei foreldrene dine er ikke urimelige som reagerer på at du kun drikker brus. Pengene er riktignok ikke det jeg ville reagert mest på. At helsen ikke er problemet er fullstendig bullshit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du en og en halv liter sukkerholdig brus hver eneste dag? Det er jo helt sinnsykt! Blir du ikke kvalm?

Anonymkode: 43101...323

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hørtes ekstremt stusselig ut.

Pengebruken er ikke problemet, men høres ut som det er en del å ta tak i livet ditt.

Konstant helle på med sukker hjelper nok lite på velvære-følelsen.

Prøv uten noen uker, tar litt tid å venne seg av sukkeret. Men etter det kommer du nok til å se at vann smaker like bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på tennene dine? Eller helsen din forøvrig? Høres jo ut som en avhengighet egentlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk nå så mye brus du vil. Om det gir det så mye glede. Det er mye verre ting enn brus.

Greit, det er ikke bra for tennene, og inneholder mye sukker, men det vet du jo. 

Jeg synes ikke du skal slutte, men du bør heller vurdere om du skal begynne med noe. Jeg vet ikke hva, men det er vel noe du drømmer om? Noe du ikke helt våger, men allikevel burde gjøre? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dette er din eneste utskeielse, både økonomimessig og helsemessig, ser jeg ikke hva som er problemet. 

Anonymkode: 1148d...1fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...