Gå til innhold

Bolighaier


Gjest besserwesser

Anbefalte innlegg

Gjest besserwesser

Så og si alle i boligbransjen har tjent seg søkkrike som følge av boligprisvektsen (skapt av fallende renter og økende tilgang på kreditt). Vi snakker ikke altså om verdiskapning, men regelrett frarøving av andre menneskers verdier. Ei heller har aktørene på noen som helst måte vært dyktige - de har bare vært inne i riktig bransje til riktig tid. 

Synes dere det er etisk forsvarlig å ha tjent seg rik på kredittveksten og mennesker behov for husrom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, besserwesser skrev:

Så og si alle i boligbransjen har tjent seg søkkrike som følge av boligprisvektsen (skapt av fallende renter og økende tilgang på kreditt). Vi snakker ikke altså om verdiskapning, men regelrett frarøving av andre menneskers verdier. Ei heller har aktørene på noen som helst måte vært dyktige - de har bare vært inne i riktig bransje til riktig tid. 

Synes dere det er etisk forsvarlig å ha tjent seg rik på kredittveksten og mennesker behov for husrom? 

På hvilke måter har de røvet verdier fra noen? Hvem er det du mener har tjent seg søkkrike? Og hva hindrer deg i å gjøre det samme?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, besserwesser skrev:

Så og si alle i boligbransjen har tjent seg søkkrike som følge av boligprisvektsen (skapt av fallende renter og økende tilgang på kreditt). Vi snakker ikke altså om verdiskapning, men regelrett frarøving av andre menneskers verdier. Ei heller har aktørene på noen som helst måte vært dyktige - de har bare vært inne i riktig bransje til riktig tid. 

Synes dere det er etisk forsvarlig å ha tjent seg rik på kredittveksten og mennesker behov for husrom? 

Jeg kan hvertfall svare for meg selv at jeg har slitt for de pengene jeg har brukt på å kjøpe utleieleiligheter. Det er ikke min feil at andre prioriterer annerledes. 

Anonymkode: 61e64...288

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må få lov til å handle innenfor det regelværket som er. Så synes ikke vi kan klandre bolighaiene.

Derimot kan norsk skattepolitikk klandres. Formue på bolig nr. 2 burde være 100% av markedsværdi. Burde ikke være noen fordel å investere i bolig nr. 2 kontra aksje-markedet.

I tillegg er jeg i mot dokumentavgiften. Hvorfor mennesker som er mobile og villige til å ta jobber rundt omkring i landet skal straffes hver gang de gjør et boligkjøp skjønner jeg ikke.

Folk i 50-årene har ridd en enorm økonomisk bølge. Hvordan folk med helt vanlige lønninger har hatt muligheten til å sitte på boliger for 10-talls millioner er nok noe yngre folk i dag bare kan drømme om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er boligpolitikken som må angripes. 

Det er ikke mulig å konkludere om moralen ved å tjene penger på boligmarkedet, fordi man ikke klarer å bli enig om premissene. 

Dessverre er bolig en hellig ku i Norge. Akkurat som vodka er det i Russland.

Alle økonomer er enige at incentivene er skjeve og lite bærekraftige. Men et hvert parti som våger å røre boligpolitikken vil umiddelbart gjøre seg irrelevant for all fremtid. 

I russland har det vært sporadiske forsøk på sette opp vodkaprisene, men alle partier som har foreslått dette har nærmest over natten mistet alle velgere. Slik er forholdene i Norge. Spørsmålet er hva vi gjør med det?

Anonymkode: 7baa6...7e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke de er umoralske. Men hvis myndighetene velger å prioritere de som dealer bolig, må de jo også prioritere de som ikke lenger har råd til å bo i disse boligene. Sosialist-Norge kaster ikke folk på gata. Virker ikke særlig holdbart i lengden, for å si det mildt.

Anonymkode: 79128...36e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på det som at jeg har vært med på å holde leieprisene nede jeg. Ved at jeg leier ut så blir det mindre press på leiemarkedet. Det er ingen som snakker om det, men leieprisene i de store byene har vært relativt stabil i all den tid kjøpeprisene har skutt i været. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Puny skrev:

Jeg ser på det som at jeg har vært med på å holde leieprisene nede jeg. Ved at jeg leier ut så blir det mindre press på leiemarkedet. Det er ingen som snakker om det, men leieprisene i de store byene har vært relativt stabil i all den tid kjøpeprisene har skutt i været. 

Men de som leier er jo gjerne de som ønsker å kjøpe

Anonymkode: 58986...135

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mark Madsen skrev:

Dette er en fornuftig boligpris modell som gagner alle. Dette ville vært med på å fått boligprisene ned og at alle fikk sjansen til å eie sin egen bolig. 

Hvorfor skal det være en grunn til at folk får eie sin egen bolig?

Anonymkode: 1f2e1...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan hvertfall svare for meg selv at jeg har slitt for de pengene jeg har brukt på å kjøpe utleieleiligheter. Det er ikke min feil at andre prioriterer annerledes. 

Anonymkode: 61e64...288

En agering av egoisme, altså... Hadde alle tenkt som deg ville boligprisene vært enda høyere, forskjellen på fattig og rik større, og kredittveksten enda høyere.

Det er ikke til å stikke under en stol at 90% av utleieleilighetene har blitt kjøpt med "gamle penger" (dvs. nedarvede penger). Videre er gjerne sekundærbolig nummer to, tre, og fire..., handlet på kreditt og prisvekst (skapt av kreditt) som skaper mer egenkapital som sammen med ny kreditt etterspørr en ny leilighet som igjen skaper prisvekst... Arv er et onde, og noe som ethvert ansvarlig menneske burde fraskrive seg.

Enkelte ser ikke lenger enn sin egen nesetipp.

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser
15 timer siden, stan skrev:

På hvilke måter har de røvet verdier fra noen? Hvem er det du mener har tjent seg søkkrike? Og hva hindrer deg i å gjøre det samme?

Hva hindrer meg i å gjøre det samme? - Moral.

På hvilken måte? - De som investerer i sekundærboliger bidrar til prisvekst (som videre fører til økt etterspørsel etter kreditt). Økt etterspørsel etter kreditt fører igjen til videre prisvekst. Prisene øker til de er så høye at at kun allerede aktive deltakere i boligmarkedet har råd til å kjøpe boliger (finansiert med egenkapital som kommer av kredittskapt prisvekst). WHOLLA - vi er vitner til en massiv overføring fra de fattige til de nyrike bolighaiene.

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, besserwesser skrev:

En agering av egoisme, altså... Hadde alle tenkt som deg ville boligprisene vært enda høyere, forskjellen på fattig og rik større, og kredittveksten enda høyere.

Det er ikke til å stikke under en stol at 90% av utleieleilighetene har blitt kjøpt med "gamle penger" (dvs. nedarvede penger). Videre er gjerne sekundærbolig nummer to, tre, og fire..., handlet på kreditt og prisvekst (skapt av kreditt) som skaper mer egenkapital som sammen med ny kreditt etterspørr en ny leilighet som igjen skaper prisvekst... Arv er et onde, og noe som ethvert ansvarlig menneske burde fraskrive seg.

Enkelte ser ikke lenger enn sin egen nesetipp.

Hahaha jeg har ikke fått en eneste krone med arvepenger. Kun jobbet og slitt for de pengene jeg brukte til å kjøpe til utleie. Foreldrene mine leier fordi de selv ikke har hatt noen god økonomisk styring selv og bestemt meg for at det vil jeg ikke være. 

Anonymkode: 61e64...288

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser
1 time siden, Puny skrev:

Jeg ser på det som at jeg har vært med på å holde leieprisene nede jeg. Ved at jeg leier ut så blir det mindre press på leiemarkedet. Det er ingen som snakker om det, men leieprisene i de store byene har vært relativt stabil i all den tid kjøpeprisene har skutt i været. 

Haha, det er sånne som deg som er årsaken til at kjøpeprisene har skutt i været! Og at økonomisk vanskeligstilte ender opp med å leie hele livet.

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest besserwesser
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha jeg har ikke fått en eneste krone med arvepenger. Kun jobbet og slitt for de pengene jeg brukte til å kjøpe til utleie. Foreldrene mine leier fordi de selv ikke har hatt noen god økonomisk styring selv og bestemt meg for at det vil jeg ikke være. 

Anonymkode: 61e64...288

Når gjorde du din første boliginvestering? Og, viktigst av alt, ville du klart det samme i dag? ;-) Ref. Enkelte ser ikke lenger enn sin egen nesetipp...

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle forsøk på politisk styring vil bare få en eller annen konsekvens for en eller annen gruppe menneske. Bedre å holde moralpreike borte fra boligmarkedet slik at dette kan regulere seg selv.

Anonymkode: ec632...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle forsøk på politisk styring vil bare få en eller annen konsekvens for en eller annen gruppe menneske. Bedre å holde moralpreike borte fra boligmarkedet slik at dette kan regulere seg selv.

Anonymkode: ec632...f99

Du sier altså at man bør skattelegge boliger som all annen kapital. Det er jeg helt enig i. I dag skatter ikke bolighaiene noe som helst (hovedsaklig pga. rentefradrag som var ment til å stimulere kjøp av primærboliger, samt ligningsverdien på sekundærboliger)..

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De har da tjent penger på ærlig vis. Voksne folk som ikke klarer å kjøpe egen bolig har seg selv å takke.

Anonymkode: 9f60a...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, besserwesser skrev:

Så og si alle i boligbransjen har tjent seg søkkrike som følge av boligprisvektsen (skapt av fallende renter og økende tilgang på kreditt). Vi snakker ikke altså om verdiskapning, men regelrett frarøving av andre menneskers verdier. Ei heller har aktørene på noen som helst måte vært dyktige - de har bare vært inne i riktig bransje til riktig tid. 

Synes dere det er etisk forsvarlig å ha tjent seg rik på kredittveksten og mennesker behov for husrom? 

Greia er at innskuddsrenta er nesten negativ for de med formue. Renter - formueskatt = Fint lite. Da er det ikke rart at mange har investert i eiendom i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser
På 27. oktober 2016 den 13.28, AnonymBruker skrev:

De har da tjent penger på ærlig vis. Voksne folk som ikke klarer å kjøpe egen bolig har seg selv å takke.

Anonymkode: 9f60a...55a

De har tjent penger på boligprisvekst skapt av økende kredittvekst og fallende renter. Enhver idiot klarer å tjene penger i et slikt marked. I et marked som stiger med 20% årlig skal man være temmelig invalid for å ikke klare 10% verdistigning årlig. Selv 10% avkastning på boliginvesteringer anses som svært bra (særlig når investering er kraftig giret/belånt).

Du mener altså de unge i dag som ikke klarer å kjøpe seg bolig på egenhånd har seg selv å takke? Sist jeg sjekket trengte 4 av 5 unge hjelp fra foreldrene til første bolig. Hva med de som ikke har foreldre som kan stille opp? Har du noen gang stilt det spørsmålet?

Siterer Albert Einstien: "Det økonomiske anarki i det kapitalistiske samfunn, slik det eksisterer i dag, er etter min mening ondets virkelige rot. Vi ser for oss et enormt antall produsenter som uavbrutt streber etter å berøve hverandre fruktene av sitt kollektive arbeid – ikke ved makt, men i det store og hele i full overensstemmelse med lovlige fastsatte regler.»

Hva som er ærlig og uærlig arbeide er ikke noe som er gitt av lover og regler.

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men de som leier er jo gjerne de som ønsker å kjøpe

Anonymkode: 58986...135

ikke alle. Det er også godt for unge og midlertidig-bofaste å ha et "billig" leiemarked. Vi leier ut sentralt i Oslo og har mange mange interessenter i den gruppen som har kontaktet oss når vi har annonsert. Svensker (som sier de skal jobbe i noen år før de drar tilbake), pendlere, studenter fra andre byer som ikke planlegger å slå seg ned i Oslo. Uten en god tilgang på leiemarkedet kunne disse fort betalt i dyre dommer for å leie i Oslo. 

Jeg slo meg da jeg leide i USA, at leieprisene i Oslo er ganske så greie i sammenligning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...