Gå til innhold

Dnb vil ha 10 pr kontantuttak


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://e24.no/boers-og-finans/dnb/naa-krever-dnb-betalt-for-at-kundene-tar-ut-penger-i-deres-minibanker/23830808

Jeg får ikke dette til å stemme:

 Vi har sett en veldig stor nedgang i bruken av minibanker, og DNBs kunder er fortsatt de bankkundene som har lettest tilgang på kontanter gjennom for eksempel vårt samarbeid med Posten
 
Så sier han at vi vil folk skal bruke minibanken mindre for det koster penger å bruke verdistransport, forsikring osv. 
Altså, har folk brukt minibank mindre trenger du ikke at den skal brukes mindre.
 
Mye må ha mer?

Anonymkode: 0300c...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Like greit. Gleder meg til at kontantene forsvinner.

Anonymkode: 7f7b1...2ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber i bar, å der ser vi med egne øyne utviklingen fra kontanter til kortbruk. for 10 år siden var det nesten utelukkende kontanter, man måtte dra i banken etter hver fredag og lørdag for å gjøre innskudd, i dag drar de i banken 1-2 ganger pr mnd kanskje. 80-90 % av all omsetning skjer via kort. så at dnb er lei av å ha minibanker som må vedlikeholdes uten at folk bruker dem forstår jeg, derfor er det de få som bruker minibank som må "lide" for det ved å betale hele 10 kr (altså det er 10 kr folkens). 

Anonymkode: 1ceca...084

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Like greit. Gleder meg til at kontantene forsvinner.

Anonymkode: 7f7b1...2ad

Hvorfor?

Kontanter er greit å ha i tilfelle strømbrudd, datafeil (dette er ikke DnB ukjent med) eller bankstreik feks. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hvorfor?

Kontanter er greit å ha i tilfelle strømbrudd, datafeil (dette er ikke DnB ukjent med) eller bankstreik feks. 

ja men man må da ikke gå i banken hver dag fordiom? det går an å planlegge litt å ha et par 1000 liggende i tilfelle strømbrudd, så kan man klare seg til nettet/strømmen er på igjen, for med mindre det blir dommedag så vil strømmen være oppe å gå etter noen timer. 

Anonymkode: 1ceca...084

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ja men man må da ikke gå i banken hver dag fordiom? det går an å planlegge litt å ha et par 1000 liggende i tilfelle strømbrudd, så kan man klare seg til nettet/strømmen er på igjen, for med mindre det blir dommedag så vil strømmen være oppe å gå etter noen timer. 

Anonymkode: 1ceca...084

og en ting til, i tilfelle bankstreik- de kan ikke nekte folk å ta ut penger fra de minibankene som står igjen, så folk slipper å sulte. 

Anonymkode: 1ceca...084

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jobber i bar, å der ser vi med egne øyne utviklingen fra kontanter til kortbruk. for 10 år siden var det nesten utelukkende kontanter, man måtte dra i banken etter hver fredag og lørdag for å gjøre innskudd, i dag drar de i banken 1-2 ganger pr mnd kanskje. 80-90 % av all omsetning skjer via kort. så at dnb er lei av å ha minibanker som må vedlikeholdes uten at folk bruker dem forstår jeg, derfor er det de få som bruker minibank som må "lide" for det ved å betale hele 10 kr (altså det er 10 kr folkens). 

Anonymkode: 1ceca...084

DNB har hatt massivt overskudd de siste årene. Legger ned filialer, sparker folk++. Jeg hadde forstått at en bank i reell pengeknip (som altså ikke er skyhøye ).

Dette er ikke annet enn et pressmiddel for deres endelige våte drøm, det kontantløse samfunn. Om politikerne ikke er fornuftige og setter seg på bakbena mot et slikt forslag så vil det skje - kontanter forsvinner, og prisene for digitale tjenester vil etter det stige mye siden folk ikke lenger har alternativer. 

Anonymkode: 446e4...ebc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ja men man må da ikke gå i banken hver dag fordiom? det går an å planlegge litt å ha et par 1000 liggende i tilfelle strømbrudd, så kan man klare seg til nettet/strømmen er på igjen, for med mindre det blir dommedag så vil strømmen være oppe å gå etter noen timer. 

Anonymkode: 1ceca...084

Sier da ikke det, men svarte på en som gledet seg til at kontantene forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

og en ting til, i tilfelle bankstreik- de kan ikke nekte folk å ta ut penger fra de minibankene som står igjen, så folk slipper å sulte. 

Anonymkode: 1ceca...084

Men disse minibankene vil gå tom ved en bankstreik. (Går ikke lange tiden heller)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ikke huske sist jeg tok ut penger i minibank.. 
Jeg tar ut i butikk, og det skal fortsatt være gratis. 

Anonymkode: e8146...ba7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

jeg kan ikke huske sist jeg tok ut penger i minibank.. 
Jeg tar ut i butikk, og det skal fortsatt være gratis. 

Anonymkode: e8146...ba7

Bortsett fra at butikken ikke er pliktig til å la deg ta ut, for butikkene har ofte heller ikke så mye liggende at mange kan gjøre uttak. 

Anonymkode: 446e4...ebc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg kan ikke huske sist jeg tok ut penger i minibank.. 
Jeg tar ut i butikk, og det skal fortsatt være gratis. 

Anonymkode: e8146...ba7

Inntil de bestemmer å sette gebyr på det også

Anonymkode: 0300c...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå som minibanken skal koste, eller koste mer strømmer såklart folk til butikkene, og hva får butikken beskjed om så si: beklager jeg har ikke nok penger i kassa. 

Anonymkode: 0300c...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle syke og eldre som må ha hjemmehjelpen til å handle for seg må betale med kontanter. Som vanlig er det de svake i samfunnet som straffes. 

Anonymkode: 545c9...85a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle syke og eldre som må ha hjemmehjelpen til å handle for seg må betale med kontanter. Som vanlig er det de svake i samfunnet som straffes. 

Anonymkode: 545c9...85a

"Straffes", ja. Fint retorisk virkemiddel. Si man må ta ut cash én gang i uken (som nok er langt over gjennomsnittet), så blir det 520 kr i året. Ingenting å hyle over. Er også tenkelig at man kan løse slike situasjoner med andre nyvinninger de neste årene, f.eks. mulighet til å fjernbetale med f.eks. Vipps mot kvittering i app. 

 

For øvrig synes jeg dette er helt greit av DNB. Det koster faktisk å drifte en minibank. Vedlikehold, pengetransport, forsikringer med mer. For min del bør de som på død og liv må ha kontanter da bære kostnaden med å opprettholde denne utdøende tjenesten. Alternativet er at den veltes over på de 90% av oss som tar ut kontanter en håndfull ganger i året og ellers betaler med kort/over nett.

Anonymkode: ebd0c...fa7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gjør det ingenting om de begynner å ta en tier for å bruke minibanken.

Det må være mange år siden sist jeg tok ut kontanter i en minibank. De få og svært sjeldne gangene jeg trenger kontanter, tar jeg ut i butikken når jeg likevel er der for å handle. Når jeg selger ting til private på Finn, har jeg heller ikke behøvd kontanter, jeg ber folk betale med Vipps og det har alle gjort.

Den eneste gangen jeg har behøvd kontanter det siste året som jeg kan huske, var når sønnen min fikk en 6'er i karakter på en prøve. Faren hans og jeg hadde lovet å belønne han med noen hundre kroner for hver sekser på skolen, og det må vi jo holde. Så spurte jeg gutten om han ønsket penger på konto (han har egen konto med bankkort) eller cash, og han valgte cash. Han har en eske på rommet sitt der han sparer penger kontant.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mysticgirl
14 timer siden, Million skrev:

For meg gjør det ingenting om de begynner å ta en tier for å bruke minibanken.

Det må være mange år siden sist jeg tok ut kontanter i en minibank. De få og svært sjeldne gangene jeg trenger kontanter, tar jeg ut i butikken når jeg likevel er der for å handle. Når jeg selger ting til private på Finn, har jeg heller ikke behøvd kontanter, jeg ber folk betale med Vipps og det har alle gjort.

Den eneste gangen jeg har behøvd kontanter det siste året som jeg kan huske, var når sønnen min fikk en 6'er i karakter på en prøve. Faren hans og jeg hadde lovet å belønne han med noen hundre kroner for hver sekser på skolen, og det må vi jo holde. Så spurte jeg gutten om han ønsket penger på konto (han har egen konto med bankkort) eller cash, og han valgte cash. Han har en eske på rommet sitt der han sparer penger kontant.

Må si meg enig i dette. Tar aldri ut penger i minibank lengre. Alle har jo kortbetaling nå og overføringer kan man jo vippse eller føre over i nettbanken. Man har jo strengt tatt ikke bruk for sedler stort lengre. Her tar jeg kun ut om det er bursdager og penger er jo noe de fleste ønsker seg. Og da tar jeg ut i butikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at folk rømmer fra DNB i fb-gruppa Ja til kontanter nå.

Hvis man ikke ønsker å bruke kontanter så er jo gebyret ikke noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal skifte bank. Ha betalt for alt er ikke noe for meg. 

Men at folk blir glad for at kontanter forsvinner er rart. Tenk på hvor mye makt bankene har etterhvert. Kontant bruk er lavt i Norge, og kommer sikkert til å synke til 0 kontant bruk, mens i utlandet er kontanter veldig mye brukt. Turister osv er veldig flinke til og bruke kontanter. 

Jeg håper ikke kontanter forsvinner. Det vil bli en farlig ting når folk ikle vet hva penger er, man ser bare hvor mye folk bruker som dem ikke har. Det er kun pga kort bruk. En dag vil det si stopp, og folk kan ikke bruke over sine evner. 

Anonymkode: 09a51...35f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten kontanter sitter virkelig bank og stat på 100% av makta. De som gleder seg til dette har nok ikke tenkt nøye nok gjennom hva det faktisk betyr.

Ikke ett eneste kjøp/verdioverføring mellom 2 mennesker kan skje uten at staten vet hvem/hva/hvor - og kanskje ta en liten promille til seg selv, for your convenience.

Kjenner vår kollektive nasjonale IQ dør litt når noen svarer at de ikke bryr seg fordi de Vippser!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...