Gå til innhold

Spørsmål - Overgangsstønad og arbeid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om jeg vil beholde overgangsstønaden om jeg går ut i 100% arbeid? Jeg får muligens tilbud om arbeid nå snart, men lønnen bare noen tusenlapper høyere. Lurer på om man får overgangsstønad + en viss % av lønnen utover overgangsstønaden.

 

Noen som har peiling?

Anonymkode: 711bc...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omvendt- du får lønnen, pluss en avkortet overgangsstønad i forhold til hvor mye du tjener :)

Se denne tabellen.

Anonymkode: fedeb...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får litt i overgangsstønad i tillegg til lønnen. Jo mer du tjener, jo mindre overgangsstønad (det vil likevel lønne seg å jobbe altså, for hver krone du tjener over en viss grense så mister du 40 øre av overgangsstønaden). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Er det 3 år jeg kan ha overgangsstønad før jeg mister den?

Anonymkode: 711bc...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er inntil tre år (kan ev. utvides med inntil to år til dersom du er i nødvendig utdanning for at du skal kunne få deg jobb). Husk at etter at barnet er ett år så må du være i minst 50% aktivitet (jobb eller utdanning) dersom du skal fortsette å få overgangsstønad.

Hvis du får samboer så er det heller ikke lengre slik at du får beholde overgangsstønaden i ett år, det er slutt på den fra du får samboer.

Du får heller ikke overgangsstønad etter at yngste barn er fylt åtte år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forresten vært passe idiotisk om du skulle få full OS + litt lønn dersom du jobbet 100%, da måtte jo NAV betalt ut mye mer til folk enn de gjør i dag. Er jo dumt at hovedinntekten skal være fra NAV hvis den ikke trenger å være det. I tillegg hadde det jo vært supert for alle bedrifter å ansette aleneforeldre med OS, hvis de bare kunne betale de litt lønn :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok takk for utfyllende svar. Det er visstnok også mulig å ha OS etter at barnet er ett år uten å være 50% aktivitet (jobb og utdanning), da må du være registrert som reell arbeidssøker på NAV og sende meldekort. 

Det er en grei ordning med at OS blir skalert etter hvor mye man tjener i abeidet. Synes denne ordningen virker fornuftig for min del også. Forventer ikke å få full OS når jeg jobber 100%

Anonymkode: 711bc...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...