Gå til innhold

Tror du på lesbiskhet?


AnonymBruker

Tror du på lesbiskhet?  

21 stemmer

  1. 1. Tror du på lesbiskhet?

    • Ja.
      14
    • Nei.
      4
    • Vet ikke.
      3


Anbefalte innlegg

Personlig må jeg innrømme at jeg ikke kjøper det. Jeg tror det handler mer om identitet enn noen egentlig seksuell legning. For i motsetning til mannlig homofili (som er godt dokumentert både i menneskets historie, og ikke minst hos andre pattedyr), så er lesbiskhet et utelukkende moderne post-feministisk menneskelig fenomen. Riktignok tviler jeg ikke på at forholdsvis mange kvinner er i stand til å tenne på andre kvinner, men det har mer å gjøre med at kvinners seksualitet generelt er mer fleksibel og flytende. Det ser du f.eks. på hvor mye lettere kvinner har for å kose og kline med andre kvinner, selv om de ikke definerer seg selv som "lesbiske".

Jeg har også opplevd selv at det slettes ikke er noen umulighet å få noen som definerer seg selv som "lesbisk" til sengs (er mann). Og det stemmer godt overens med statistikken som sier at de fleste "lesbiske" kvinner har hatt minst en langvarig seksuell relasjon til en mann. I og med at dette ikke gjelder homofile menn (de finner som regel tidlig ut at de er homofile), så kan man nesten ikke forklare det med "sosial stigma" heller, ettersom sex mellom jenter er langt mer akseptert enn sex mellom gutter. Det er med andre ord fritt frem for kvinner å ha sex med hverandre, uten at det begrenser mulighetene deres for andre typer fremtidige forhold.

Så hva er da grunnen til at et betydelig antall kvinner i dagens samfunn definerer seg som lesbiske? Vel, jeg tror det handler om flere ting, uten at jeg skal spekulere i hva som betyr mer eller mindre. Men en ting er lesbiskhet som en politisk 'statement'. Det er ingen tvil om at lesbiskhet har spilt en helt fundamental rolle i den moderne feminismen, ettersom det store flertall av moderne feministiske filosofer har vært og er lesbiske kvinner. Jeg mener, hvilken bedre måte å fri seg fra patriarkiet enn å stå fram som lesbisk? En annen ting er dårlige erfaringer med menn (som sagt har de fleste lesbiske kvinner hatt seksuelle relasjoner til menn). Kombinerer du det med kvinners generelle seksuelle fleksibilitet, så er ikke veien lang til å tro man er lesbisk. Og så har vi da et veldig lite fåtall av kvinner, som jeg skal innrømme at jeg er litt i tvil om. Jeg snakker da om de kvinner som helt åpenbart er "fanget i feil kropp", kvinner som tydelig har et overskudd av testosteron som omtrent gjør dem til menn, ikke bare i klesstil og væremåte, men også rent fysisk. Dere vet sikkert om noen sånne, og vet hva jeg sikter til. Jeg kan kanskje gå med på at disse er lesbiske, men som sagt tror jeg dette er snarere er snakk om å være fanget i feil kropp (jeg tror på transkjønnede, bare så det er sagt).

Så hva mener dere? Tror dere på lesbiskhet?

Anonymkode: 3ba84...9da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen bestemt grunn til at det har noen betydning for deg om de er lesbiske eller ikke?

Anonymkode: 1def0...5d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det noen bestemt grunn til at det har noen betydning for deg om de er lesbiske eller ikke?

Anonymkode: 1def0...5d3

Fordi det er interessant. Er det noen bestemt grunn til at det har noen betydning for deg om det har noen betydning for meg om de er lesbiske eller ikke?

Anonymkode: 3ba84...9da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi det er interessant. Er det noen bestemt grunn til at det har noen betydning for deg om det har noen betydning for meg om de er lesbiske eller ikke?

Anonymkode: 3ba84...9da

La meg stille spørsmålet på en annen måte: Er du mann?

Og det er ikke noen utelukkende post-feministisk fenomen, der har du ikke fått historien rett. Kjenner at jeg rett og slett blir provosert av det, hvorfor skal ikke lesbiske kvinner være "ekte"? Vet om endel menn som har en ganske så fleksibel og flytende seksualitet også, selv om de ikke viser det utad.

Her er litt lesbisk historie: http://www.huffingtonpost.com/entry/lesbians-to-know-in-history_us_561d5928e4b028dd7ea5699b

Anonymkode: 1def0...5d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

La meg stille spørsmålet på en annen måte: Er du mann?

Og det er ikke noen utelukkende post-feministisk fenomen, der har du ikke fått historien rett. Kjenner at jeg rett og slett blir provosert av det, hvorfor skal ikke lesbiske kvinner være "ekte"? Vet om endel menn som har en ganske så fleksibel og flytende seksualitet også, selv om de ikke viser det utad.

Her er litt lesbisk historie: http://www.huffingtonpost.com/entry/lesbians-to-know-in-history_us_561d5928e4b028dd7ea5699b

Anonymkode: 1def0...5d3

Hvorfor har det noe å si om jeg er mann eller ei? La oss ikke være sexistiske mannehatende lesber her. 

Forresten inneholder den listen din på 11 "lesbiske" kvinner 9 stykker fra post-feministisk tid, og 2 stykker som tente på kvinner, men som levde i heterofile parforhold. Så jeg kan ikke se at den egentlig motbeviser noe som helst av det jeg skrev, snarere motsatt.

At du blir provosert er heller ikke så veldig relevant for noe som helst.

Anonymkode: 3ba84...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig driter jeg i hva du tror. Du kan filosofere så mye du bare vil over tema, men det endrer ikke det faktum at du har null faglig kompetanse på området (sånn som historie lsm). Jeg elsker å slikke jenter, men du må gjerne benekte det faktum at jeg er lesbisk så mye du bare vil. Det gjør det ikke mindre sant av den grunn, selv om du liker å tro det.

Anonymkode: d0fc0...b9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har det noe å si om jeg er mann eller ei? La oss ikke være sexistiske mannehatende lesber her. 

Forresten inneholder den listen din på 11 "lesbiske" kvinner 9 stykker fra post-feministisk tid, og 2 stykker som tente på kvinner, men som levde i heterofile parforhold. Så jeg kan ikke se at den egentlig motbeviser noe som helst av det jeg skrev, snarere motsatt.

At du blir provosert er heller ikke så veldig relevant for noe som helst.

Anonymkode: 3ba84...9da

Ok, så er du mann da. Grunnen til at jeg spurte var at det virker på meg som om du føler deg truet av at det finnes en hel del kvinner der ute som du aldri noen sinne vil kunne ha sex med, og som lever lykkelig helt uten menn.

Det finnes mange flere lesbiske kvinner bakover i historien, det der var bare noen eksempel. Og dessuten er ikke kvinners historie særlig godt dokumentert, så OM det finnes flere historier om mannlige homofile så har det sin naturlige forklaring.
Og det fantes nok menn som deg da også, som ikke ville skrive dette ned fordi de ikke så det som et virkelig fenomen. Det kvinner opplever har jo tradisjonelt ikke blitt tatt særlig alvorlig.

Anonymkode: 1def0...5d3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Personlig driter jeg i hva du tror. Du kan filosofere så mye du bare vil over tema, men det endrer ikke det faktum at du har null faglig kompetanse på området (sånn som historie lsm). Jeg elsker å slikke jenter, men du må gjerne benekte det faktum at jeg er lesbisk så mye du bare vil. Det gjør det ikke mindre sant av den grunn, selv om du liker å tro det.

Anonymkode: d0fc0...b9f

Tviler overhodet ikke på at du liker å slikke jenter, men at du er lesbisk kjøper jeg ikke. Sorry. Jeg tror heller ikke du driter i hva jeg tror, siden du tydeligvis har et behov for å informere meg om at du driter i hva jeg tror, hvilket bringer meg tilbake til min opprinnelige påstand: Lesbiskhet handler først og fremst om identitet, og ikke seksualitet. 

Anonymkode: 3ba84...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at du ikke aner hva du snakker om.. Jeg visste at jeg var lesbisk på barneskolen, har aldri vært tiltrukket menn. Er veldig feminin og ikke noen typisk lesbisk stereotype.

Anonymkode: 2b9ae...826

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler overhodet ikke på at du liker å slikke jenter, men at du er lesbisk kjøper jeg ikke. Sorry. Jeg tror heller ikke du driter i hva jeg tror, siden du tydeligvis har et behov for å informere meg om at du driter i hva jeg tror, hvilket bringer meg tilbake til min opprinnelige påstand: Lesbiskhet handler først og fremst om identitet, og ikke seksualitet. 

Anonymkode: 3ba84...9da

Hahaha. Kryp tilbake under steinen du kom fra lille troll.

Anonymkode: d0fc0...b9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Litt usikker på hvorfor dette historiske argumentet er så viktig for TS. 

Tenk på Internett, Norge som oljenasjon og flytrafikk. Ingen av delene er spesielt historisk forankret, men de er en veldig naturlig og selvsagt del av hverdagen vår i dag. Menneskeheten er hva vi foretar oss nå, ikke hva vi kanskje gjorde eller ikke gjorde som huleboere. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så er du mann da. Grunnen til at jeg spurte var at det virker på meg som om du føler deg truet av at det finnes en hel del kvinner der ute som du aldri noen sinne vil kunne ha sex med, og som lever lykkelig helt uten menn.

Anonymkode: 1def0...5d3

Nei da, overhodet ikke. Beklager om du fikk det inntrykket. Men jeg skjønner at du kanskje skulle ønske jeg følte meg truet av det (ref. mitt poeng om lesbiskhet som politisk 'statement').

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange flere lesbiske kvinner bakover i historien, det der var bare noen eksempel. Og dessuten er ikke kvinners historie særlig godt dokumentert, så OM det finnes flere historier om mannlige homofile så har det sin naturlige forklaring.
Og det fantes nok menn som deg da også, som ikke ville skrive dette ned fordi de ikke så det som et virkelig fenomen. Det kvinner opplever har jo tradisjonelt ikke blitt tatt særlig alvorlig.

Anonymkode: 1def0...5d3

Hvilke mange lesbiske kvinner bakover i historien da? Du har bare gitt meg to, og ingen av dem var lesbiske, men likte å slikke mus.

4 minutter siden, Overrasket skrev:

Litt usikker på hvorfor dette historiske argumentet er så viktig for TS. 

Tenk på Internett, Norge om oljenasjon og flytrafikk. Ingen av delene er spesielt historisk forankret, men de er en veldig naturlig og selvsagt del av hverdagen vår i dag. Menneskeheten er hva vi foretar oss nå, ikke hva vi kanskje gjorde eller ikke gjorde som huleboere. 

Du troller her, ikke sant?

Anonymkode: 3ba84...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror at du ikke aner hva du snakker om.. Jeg visste at jeg var lesbisk på barneskolen, har aldri vært tiltrukket menn. Er veldig feminin og ikke noen typisk lesbisk stereotype.

Anonymkode: 2b9ae...826

Interessant. Hvilket forhold har du til din far? Tror du synet ditt på menn har blitt skadet i oppveksten på noen måte?

Anonymkode: 3ba84...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

...

Så hva mener dere? Tror dere på lesbiskhet?

Anonymkode: 3ba84...9da

Hmmm... Stole på alle anstendige kjønnsforskere, eller høre på en hardt Dunning-Kruger rammet person på internett...

scottbloomdecisions.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, jeg ser at en del av dere har lyst til å insinuere at jeg har en skjult agenda. Så jeg skal spille med helt åpne kort her, og fortelle dere akkurat hvor jeg kommer fra. Men da forventer jeg at dere i det minste har anstendighet til ikke å klage inn til moderatorene det jeg har å si nå. Greit? 

Ok, her kommer det (trigger warning, les på eget ansvar):

Spoiler

 

Ja, jeg liker ikke "lesber". Har aldri likt dem, og jeg har hatt med mange av dem å gjøre. Dere skjønner, min kone jobber innenfor et felt (kunstverden) som gjør at hun omgåes veldig mange homofile og "lesbiske", og vårt hjem er alltid åpent for hennes venner og kolleger (jeg er ikke vrang sånn sett). Så det er ikke så rent sjelden at vi har homser og "lesber" over på middagsbesøk, hjemmefester og lignende. Og det er i disse settingene jeg først begynte å legge merke til en del grunnleggende forskjeller på homofile menn og "lesbiske" kvinner. For det første er homofile menn en sann fryd å få på besøk, jeg gleder meg som en unge hver gang, fordi jeg vet det blir en underholdende kveld. De er morsomme og drøye, respektfulle og likendes. De er trygge på seg selv, og de tåler det meste.

"Lesber"? Totalt motsatt. Jeg gruer meg hver gang, fordi jeg vet det blir en kjip kveld full av quasi-politisk drittpreik og offermentalitet som jeg ikke engang kan si noe imot, for da blir de blodfornærma med en gang og stemningen blir fort veldig dårlig. De er ultra-moralistiske, og opererer med svært lav takhøyde for det aller meste. Selv i noen andres hjem. De har ingen humoristisk sans overhodet, ei heller selvironi, og de er mannevonde til tusen. Faktisk er det som om du tok alle egenskapene som kan være irriterende ved enkelte kvinner generelt, og multipliserte dem med en million. Der har du "lesber". Og det var det som først fikk meg til å lure på hva som egentlig er greia med dem, om de egentlig er lesbiske, eller om de bare har veldig dårlige forhold til menn - rett og slett fordi de er helt jævlige kvinnfolk som ingen mann vil ha.

Så jeg skal innrømme at det frydet meg ganske mye da jeg Googlet rundt etter informasjon om emnet, og oppdaget at mer seriøse mennesker enn meg har observert noen av de samme tingene, og ikke minst at lesbiskhet ikke engang er noe som finnes! Riktignok har jeg oppdaget at det så klart handler om mer enn bare kvinner som ikke kan få seg en mann (politikk, traumer o.s.v), og selvsagt er ikke absolutt alle "lesber" så uspiselige som jeg beskriver, men forstyrrende mange av dem er det. Jeg har luftet noen av tankene mine diskré med et par av homsevennene til kona, og har ikke opplevd noe annet enn 100% gehør. Han ene sa det til og med rett ut at det er helt vanlig at homser ikke tåler trynene på "lesber", av akkurat de samme grunnene som de jeg har beskrevet.

Så der har dere min "agenda": Jeg liker ikke lesber. Det har ingenting med storpolitikk å gjøre, men med personlige menneskepreferanser. Det gjør riktignok ikke poengene mine noe mindre valide, etter min mening. Men ja, det fryder meg litt, det skal jeg innrømme.

Så kan vi si vi er skuls nå? Nå vet dere hvor jeg kommer fra, så slipper vi forhåpentligvis å diskutere akkurat den biten noe mer, og heller gå tilbake til det som er trådens tema, nemlig: Finnes lesbiskhet i det hele tatt?

 

 

Anonymkode: 3ba84...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes lesbiskhet i det hele tatt?

Nei, i følge ordboka så gjør det ikke det.

Homofile kvinner, også omtalt som  lesbiske kvinner finnes akkurat som fordommer finnes. Det med fordommer er jo ts et levende bevis på. Egentlig syns jeg litt synd på det. Du kan ikke ha det så godt med deg selv når andres seksualitet er truende for deg.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brunhilde skrev:

Nei, i følge ordboka så gjør det ikke det.

Homofile kvinner, også omtalt som  lesbiske kvinner finnes akkurat som fordommer finnes. Det med fordommer er jo ts et levende bevis på. Egentlig syns jeg litt synd på det. Du kan ikke ha det så godt med deg selv når andres seksualitet er truende for deg.

Hvorfor i alle dager skulle jeg føle meg truet av noen som ikke engang er i besittelse av en penis? Dette er bare ønsketenkning fra din side, hvilket bringer meg tilbake til poenget om lesbiskhet som en politisk 'statement': Man tror at heteroseksuelle menn er truet av lesbiskhet, derfor kaller man seg "lesbisk". Som sagt så har dette vært en grunnleggende del av den moderne feminismen, lesbiskhet som middel i bekjempelsen av patriarkiet. Og det er ingen dum strategi i seg selv. Problemet er bare at de aller fleste lesber er kvinner som menn uansett ikke vil ha, eller er interesserte i, så da mister det liksom mye av effekten.

Og som sagt så har jeg ingen motforestillinger mot homser eller transkjønnede, så det er ikke sånn at jeg generelt er negativt innstillt til andre menneskers seksualitet, uansett hvor avvikende den måtte være fra normalen. Jeg har ikke noe imot kvinner som liker å slike mus heller. Min kone har bl.a. fullmakt til å ha sex med andre kvinner, dersom hun noen gang skulle ønske det. Og grunnen til det er jo nettopp den at jeg ikke føler meg truet av lesber. Så den forklaringen må du nok lenger ut på landet med.

Anonymkode: 3ba84...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...