Gå til innhold

Misbruk av konfidensiell informasjon på kg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan selvfølgelig anmelde eller snakke med andre i systemet om dette. Men, det er på kg alt dette har skjedd og det synes jeg det burde reflekteres over. 

Anonymkode: 6bcb3...d9f

Er enig om dette er tilfellet ja! Jeg anbefaler også å gå videre med dette om det stemmer 100%. For som andre sier, så kan det jo hende at det er bare EN annen person som har lik sykdom som deg, og er ellers veldig lik deg og din livssituasjon.

Anonymkode: 16faf...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke snakket om symptomer, hvorfor skriver du det?

Forstår det høres utrolig ut men det er jeg som har opplevd et ras av henvendelser på facebook og ellers etter hva som har foregått her inne. Med innlegget mitt ber jeg KG ledelsen være oppmerksom på at det er ekstremt lett å mobbe eller trakassere noen på et åpent forum som dette når dere har så løse regler på visse punkter. 

Anonymkode: 6bcb3...d9f

Så du mener at når denne personen/personene skriver om deg på KG så er det en haug med mennesker som kontakter deg på FB og forteller deg at nå sitter det folk og snakker om deg på forumet ?

Uansett diagnose eller hva du enn har så er du ikke den eneste i landet som har det. Det jeg mistenker derimot er at du er ekstremt paranoid siden du mener de samme folkene spionerer på deg utnefor huset ditt, og du burde rett og slett ta deg en lang pause fra KG og FB, og kontakte en psykolog eller noe som kan hjelpe deg. Dette er bare et velment råd.

Anonymkode: 37d77...1e3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at når denne personen/personene skriver om deg på KG så er det en haug med mennesker som kontakter deg på FB og forteller deg at nå sitter det folk og snakker om deg på forumet ?

Uansett diagnose eller hva du enn har så er du ikke den eneste i landet som har det. Det jeg mistenker derimot er at du er ekstremt paranoid siden du mener de samme folkene spionerer på deg utnefor huset ditt, og du burde rett og slett ta deg en lang pause fra KG og FB, og kontakte en psykolog eller noe som kan hjelpe deg. Dette er bare et velment råd.

Anonymkode: 37d77...1e3

Å herregud. Det er ingen som spionerer på meg utenfor huset mitt. Personen bryr seg om meg og kjørte nok derfor forbi for å vise at hen bryr seg. Jeg syntes det bare var hyggelig. Fint om du slutter med sykeliggjøringjøringen. Om du ikke har noe konstruktivt å komme med så er det bedre å ikke si noe.

Jeg har blitt kontaktet av flere som har lurt på om det går bra med meg, veldig bekymret etter hva som ble skrevet her inne. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig om dette er tilfellet ja! Jeg anbefaler også å gå videre med dette om det stemmer 100%. For som andre sier, så kan det jo hende at det er bare EN annen person som har lik sykdom som deg, og er ellers veldig lik deg og din livssituasjon.

Anonymkode: 16faf...79f

Det er det veldig veldig liten sannsynlighet for da jeg har vært i kontakt med Rikshospitalet og så videre.

Anonymkode: 6bcb3...d9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter.

Du er klar over at folk som lider av paranoide vrangforestillinger, sjeldent er klar over dette selv?

Det er jo nettopp grunnen til at det kalles en vrangforestilling.

Sitat

En vrangforestilling vil her forstås som en emosjonelt ladet idé som bryter fullstendig med virkeligheten, altså det som omgivelsene betrakter som riktig, sant eller virkelig. Denne forestilling lar seg ikke korrigere ved hjelp av fornuft eller logikk. Jo mer man prøver å argumentere imot en paranoid vrangforestilling, jo mer blir personen overbevist om at han eller hun har rett.

Dette er ikke ment som latterliggjøring, det er kun en faktaopplysning.

Hilsen en som har hatt sine problemer med slike tanker selv.

Anonymkode: f49f3...9ff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk har litt problemer med å skjønne om du sier at folk har 1)nevnt deg med navn, 2) skrevet som anonym jeg-person et innlegg om sitt liv med samme type diagnose, eller 3) skrevet som anonym jeg-person med detaljer du VET ingen andre har forutsetninger for å skrive. Kan du ikke vær så snill oppklare litt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for flg. regelbrudd:

Sitat

 

Du kan ikke poste innlegg som inneholder:

* Tråder og innlegg som kun opprettes til latterliggjøring av noen tillates ikke, selv om de ellers ikke kan karakteriseres så sterkt som hets eller krenkelser

 

Mvh Sulosi, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter.

Du er klar over at folk som lider av paranoide vrangforestillinger, sjeldent er klar over dette selv?

Det er jo nettopp grunnen til at det kalles en vrangforestilling.

Dette er ikke ment som latterliggjøring, det er kun en faktaopplysning.

Hilsen en som har hatt sine problemer med slike tanker selv.

Anonymkode: f49f3...9ff

Jeg forstår det, takk for informasjon, men det er også tredje gangen eller så dette nevnes i tråden. Tror du ikke det finnes mennesker med ønske om å rive andre ned?

Anonymkode: 6bcb3...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det, takk for informasjon, men det er også tredje gangen eller så dette nevnes i tråden. Tror du ikke det finnes mennesker med ønske om å rive andre ned?

Anonymkode: 6bcb3...d9f

På den måten? Det rimer liksom bare ikke.

Anonymkode: 2fafd...e34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, bopera skrev:

Jeg tror folk har litt problemer med å skjønne om du sier at folk har 1)nevnt deg med navn, 2) skrevet som anonym jeg-person et innlegg om sitt liv med samme type diagnose, eller 3) skrevet som anonym jeg-person med detaljer du VET ingen andre har forutsetninger for å skrive. Kan du ikke vær så snill oppklare litt?

Både 2 og 3 har forekommet. Jeg kommer ikke til å utdype ytterligere fordi jeg uansett håper kg tar dette til etterretning og fordi jeg føler jeg har sagt mitt. Å dra dette mer ut vil bare føre til mer latterliggjøring eller sykeliggjøring. 

Jeg mente med dette å vise til at det er viktig for kg å beskytte utsatte grupper, det er ikke alle som kan eller greier si i fra slik som jeg hvis de føler de har blitt utsatt for noe. Det er utrolig lett å henge ut folk her inne hvis man går inn for det.

Takk for meg.

Anonymkode: 6bcb3...d9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om TS eller hennes/hans diagnose eller denne saken forøvrig, men vil bare minne om at det faktisk finnes såpass sjeldne diagnoser at man kan være sikker på at det er en selv som omtales.

Jeg har en bror som er en av to nålevende med sitt syndrom i Norge (vi kjenner den andre personen) og en av ti nålevende på verdensbasis. Vi vet hvilke land de åtte andre er bosatt i og har jevnlig kontakt med seks av de. 

Samboeren min har en sykdom som kun er diagnostisert fem ganger på verdensbasis og to av disse lever ikke lenger. De to siste bor i Mellom-Amerika og er av motsatt kjønn som min samboer. 

Dersom man har en så sjelden diagnose skal det ikke mye til å bli gjenkjent. Legger man attpåtil til detaljer av typen kjønn, alder, landsdel, sivilstand, eventuelle barn (kanskje med kjønn eller alder), yrke eller til og med ting som boform, hobbyer eller type bil, trenger man virkelig ikke å være hjernekirurg for å legge sammen to og to. 

 

Anonymkode: 5630b...da8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke heller bare skrive PM til den andre personen/personene med samme diagnose å bli venner?

Tviler sterkt på at noen har stjålet identiteten din. 

Anonymkode: 75745...eee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, det var du som startet tråden, ikke utdyp noe for min del. Jeg så bare at folk angrep deg og innleggene dine på en mindre hyggelig måte, fordi de ikke helt skjønte hva du mente, og av den grunn ville jeg sette dette i klartekst for deg.

Når det er sagt, så er ikke internett et vennlig sted. Uthenging vil dessverre alltid forekomme, da den «anonyme» følelsen skaper en trygghet for mobbere. Jeg tror dessverre at denne type innlegg bare kaster mer bensin på bålet, og gir de som ønsker det, et forum for videre harselas med deg. Beskytt heller deg selv, ved å ikke gi dem en mulighet. Skal man snakke opp om slikt, må man i et fora, hvor anonymiteten ikke påvirker folks reaksjoner og svar.

Det er også veldig vanskelig for oss å kunne sette oss inn i denne situasjonen, og jeg syns du må ta avgjørelsen om videre oppfølging av saken selv. Om du har 100% sikre bevis på at denne personen som blir beskrevet er deg, så sikre deg bevisene, og etterfølg saken hos politiet, ikke KG. Men vit at en hver feilaktig/falsk anklage får følger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på side linja, men hvorfor kan ikke KG bruke https? sikker tilkobling? Nesten alle bruker det nå

Anonymkode: 36229...394

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville forresten vært veldig skeptisk til denne NAV-ansatte som kjører forbi huset ditt uten grunn. Tipper du finner synderen din der. Eller stalkeren din, som kanskje blir det riktige ordet. Ta kontakt med politiet, du. 

Anonymkode: 5630b...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tro at man er så unik at det er mulig å gjenkjenne en person på grunn av en skjelden diagnose eller sak er helt mot normalt. Det er mange som er og har vært i kontakt med Rikshospitalets senter for skjeldne diagnoser. 

Jeg leser mye på kg, og er daglig innom de fleste tråder på kropp og helse. Men noen som passer til dette ts her fabulerer om har jeg enda tilgode å ha lest, både i kropp og helse og ellers på forumet. 

Jeg vil og påstå at moderator er så pass våken at de reagerer på denne typen henvendelser. Og om ikke en moderator reagerer så har vi folk høyere i systemet å kontakte. Hvorfor du lager denne tråden og utbroderer deg enda mer, er jo og vanskelig å forstå. Fordi du er ikke så unik som det du virker til å tro. Har man et problem man angivelig ikke får hjelp med ved å gå tjenestevei, så går man videre  til dem som har øverste ansvar, nemlig Datatilsynet i dette tilfellet. 

Forøvrig så er der to andre tråder i omløp på forumet startet av trådstartere som fremstår  like  bekymret for forfølgelse og brudd på taushetsplikt som i denne. Kanskje på tide å søke hjelp? 

Anonymkode: 52fb1...cba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å tro at man er så unik at det er mulig å gjenkjenne en person på grunn av en skjelden diagnose eller sak er helt mot normalt. Det er mange som er og har vært i kontakt med Rikshospitalets senter for skjeldne diagnoser. 

Jeg leser mye på kg, og er daglig innom de fleste tråder på kropp og helse. Men noen som passer til dette ts her fabulerer om har jeg enda tilgode å ha lest, både i kropp og helse og ellers på forumet. 

Jeg vil og påstå at moderator er så pass våken at de reagerer på denne typen henvendelser. Og om ikke en moderator reagerer så har vi folk høyere i systemet å kontakte. Hvorfor du lager denne tråden og utbroderer deg enda mer, er jo og vanskelig å forstå. Fordi du er ikke så unik som det du virker til å tro. Har man et problem man angivelig ikke får hjelp med ved å gå tjenestevei, så går man videre  til dem som har øverste ansvar, nemlig Datatilsynet i dette tilfellet. 

Forøvrig så er der to andre tråder i omløp på forumet startet av trådstartere som fremstår  like  bekymret for forfølgelse og brudd på taushetsplikt som i denne. Kanskje på tide å søke hjelp? 

Anonymkode: 52fb1...cba

Det er ikke jeg som har laget de andre trådene. Jeg lager veldig sjelden tråder her inne. Anbefaler deg også å slå opp ordet "skjelden" i bokmålsordboka.

Anonymkode: 6bcb3...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg virker dette å være paranoia, for hvorfor noen skulle bruke tid og ressurser på å late som h*n er deg og legge ut om ting som skal ramme deg, ja det er for meg uforståelig. Dessuten hadde nok få av leserne her koblet det opp mot deg, de fleste her vet jo ikke en gang hvem du er selv om du skulle ha ett kjent brukernavn her.

Altså ville noen brukt en hel masse tid på å oppnå ingenting, altså helt meningsløst.

Ting har ett motiv, og jeg ser ingen motiv her, hva skulle en person ha oppnådd - intet slik jeg ser det.

---

Tror det du opplever er det samme som folk opplever når de leser horoskop. Ikke at jeg har for vane å gjøre det altså, men de gangene jeg har gjort det har jeg tatt meg selv i å føle mye av det treffende for meg. Og det er jo slikt horoskop baserer seg på, ting mennesker kan eller vil kjenne seg igjen i.

Tar meg stadig i å kjenne igjen mye av meg selv i andre mennesker sine innlegg, jeg er ikke den eneste i verden med mine meninger og tanker, dem deler mange andre også i større eller mindre grad. I alle fall når det kommer til personlig nivå... Dessuten deler mange de samme erfaringene etc.

Sier seg selv at jeg ikke kan føle meg angrepet av en som skriver om noenlunde det samme som meg, og som akkurat som meg har operert kneet etter en idrettskade - blir ikke annerledes enn diagnosen din det, da det nok er sjelden at folk har operert kneet etter idrettskade også, men blant dem som har det kjenner jeg nok igjen mye med meg selv hos de fleste av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om navngitte diagnoser som er sjeldne.

Anonymkode: 6bcb3...d9f

Selv svært sjeldne diagnoser vil deles av flere på et forum med flere tusen brukere. 

 

Anonymkode: 55414...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, made4u skrev:

For meg virker dette å være paranoia, for hvorfor noen skulle bruke tid og ressurser på å late som h*n er deg og legge ut om ting som skal ramme deg, ja det er for meg uforståelig. Dessuten hadde nok få av leserne her koblet det opp mot deg, de fleste her vet jo ikke en gang hvem du er selv om du skulle ha ett kjent brukernavn her.

Altså ville noen brukt en hel masse tid på å oppnå ingenting, altså helt meningsløst.

Ting har ett motiv, og jeg ser ingen motiv her, hva skulle en person ha oppnådd - intet slik jeg ser det.

---

Tror det du opplever er det samme som folk opplever når de leser horoskop. Ikke at jeg har for vane å gjøre det altså, men de gangene jeg har gjort det har jeg tatt meg selv i å føle mye av det treffende for meg. Og det er jo slikt horoskop baserer seg på, ting mennesker kan eller vil kjenne seg igjen i.

Tar meg stadig i å kjenne igjen mye av meg selv i andre mennesker sine innlegg, jeg er ikke den eneste i verden med mine meninger og tanker, dem deler mange andre også i større eller mindre grad. I alle fall når det kommer til personlig nivå... Dessuten deler mange de samme erfaringene etc.

Sier seg selv at jeg ikke kan føle meg angrepet av en som skriver om noenlunde det samme som meg, og som akkurat som meg har operert kneet etter en idrettskade - blir ikke annerledes enn diagnosen din det, da det nok er sjelden at folk har operert kneet etter idrettskade også, men blant dem som har det kjenner jeg nok igjen mye med meg selv hos de fleste av dem.

Ta det heller til etterretning du og aldri gjør noe slikt igjen, mot noen.

Anonymkode: 6bcb3...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...