Gå til innhold

For dere som klarer å opprettholde en sunn vekt, tips taes imot :)


Kml-

Anbefalte innlegg

Heisann! Vært på "diett" nå i 7 månder, og endelig nådd min ideelle vekt. Det tok meg 7 månder å gå ned 15 kg, pga sommeren som kom litt i veien. Men bedre enn en Crash diett tenker jeg. Problemet ligger i det å skulle opprettholde denne vekten. Jeg vil virkelig ikke gå opp i vekt, men heller ikke mer ned. Sjekket litt på min BMR, som foreslår at jeg burde ligge ett sted mellom 1500-2000 kalorier. Kan dette virkelig stemme? Trener forresten 3 ganger i uken, og har en greit aktiv jobb + skole hvor jeg da sitter mye stille :sFun_sleeping:

Noen som har noen råd å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis masse fisk. Så lenge du ikke har fete sauser til eller annet veldig fetende tilbehør, så er det vanskelig å overspise på fisk. På søndag stekte jeg fem lakse fileer som jeg har som lunch til skolen denne uka. Tilbehør er raspet gulerot og potetmos. Potetene kan også erstattes med bønner eller andre grønnsaker. :)

Syns du er flink som har klart å gå ned så mye! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på kroppen!

Ikke bli for sulten, for da stapper du innpå mer enn kroppen vil ha.

Spis litt mindre enn du tror til hvert måltid, men du skal ikke gå sulten. Tenk på 70-tallet da de fleste var naturlig slanke. Har du sett middagstallerker fra 70-tallet? De er mye mindre enn dagens! Vi har vendt oss til å spise mer enn vi trenger!

Ikke lang innpå med lørdagsgodt, men spis for all del lørdagsgodt! Jeg merker det på vekta med en gang jeg har klint til skikkelig to helger på rad. Da står jeg over godis en helg og er tilbake i track.

Jeg kjenner kroppen min godt, og har null problemer med å holde vekta. Spiser sjokolade og potetgull, men ikke i mengde!

Lykke til! Dette fikser du!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ElineRB skrev:

Spis masse fisk. Så lenge du ikke har fete sauser til eller annet veldig fetende tilbehør, så er det vanskelig å overspise på fisk. På søndag stekte jeg fem lakse fileer som jeg har som lunch til skolen denne uka. Tilbehør er raspet gulerot og potetmos. Potetene kan også erstattes med bønner eller andre grønnsaker. :)

Syns du er flink som har klart å gå ned så mye! :)

Laks er sunt, men inneholder ganske mye kalorier siden den er fet. Man kan absolutt "overspise" på laks. 

Anonymkode: b66be...96a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kml- skrev:

Heisann! Vært på "diett" nå i 7 månder, og endelig nådd min ideelle vekt. Det tok meg 7 månder å gå ned 15 kg, pga sommeren som kom litt i veien. Men bedre enn en Crash diett tenker jeg. Problemet ligger i det å skulle opprettholde denne vekten. Jeg vil virkelig ikke gå opp i vekt, men heller ikke mer ned. Sjekket litt på min BMR, som foreslår at jeg burde ligge ett sted mellom 1500-2000 kalorier. Kan dette virkelig stemme? Trener forresten 3 ganger i uken, og har en greit aktiv jobb + skole hvor jeg da sitter mye stille :sFun_sleeping:

Noen som har noen råd å komme med?

Slanket meg rundt 25 kg for noen år siden, ved hjelp av kaloritelling. Jeg gikk enda litt mer ned etter at jeg forsøkte å stabilisere, så litt opp. Nå er jeg stabil +\- 2-3 kg. Det er nesten vanskeligere å holde vekten stabil en å faktisk slanke seg, og det blir ofte litt prøving og feiling før man finner noe som passer. Det som har funket for meg:

-ikke tell kalorier ( hvis du har gjort det på slank) man kan ikke gjøre det resten av livet. Prøv deg fram i begynnelsen, jeg la til litt ekstra mat, fks en ekstra brødskive til lunsj, prøvde det en stund, så litt mer middag, prøvde det en stund, osv. Nå går dette av seg selv.

- ha en dag der det er lov med snop og god mat. Hadde selv ikke klart meg uten.

- vær bevisst i hverdagen, både mår du lager mat og ift porsjoner. kosedag blir fort  til kosehelg hvis man ikke er litt streng! For min del tar jeg innimellom flere dager( ikke hver helg!)Jeg spiser også litt kake i selskaper utenom kosedagen, men er da veldig bevisst på porsjonen og tar bare litt. 

- vær forsikig med alkohol. Jeg går innimellom på fest, og da drikker jeg det jeg vil. Hadde det vært oftere så hadde jeg nok sjekket hva som var best å drikke. Kjøper aldri nattmat.

ikke følg så nøye med på vekta, men ha heller en bukse som alltid skal være passe. Blir den for dtram, er det på tide å stramme litt inn. Hehe

Anonymkode: 133aa...d2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise normalt og etter aktivitetsnivå tenker jeg. Ikke spise seg stappmett noen gang (på julaften er det lov synes jeg da!), men bare sånn at man ikke er sulten lengre. 

For meg er det kanskje såpass enkelt fordi jeg har dårlig matlyst pga kronisk sykdom og har liten magesekk pga at jeg alltid har spist smått, og da skal det lite til å bli mett, men ligger aldri over 21,5 i BMI og aldri under 20. Men det tar faktisk ikke mange ukene der man spiser små porsjoner før magesekken krymper betraktelig, og da blir det enkelt å opprettholde vekten når man bare spiser små porsjoner i gangen. 

Kjøp deg en yogamatte og ta deg en 40-minutters økt hver dag du ikke er på trening :) 

Anonymkode: 897d7...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aktivitet er bra. Ikke hør på de som sier du går ned bare noen gram av aktivitet. Det har alt og si. Ikke bare for vekt.

Anonymkode: e8fca...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har gått ned i vekt uten å telle kalorier, tror jeg at du skal klare å holde vekta uten å tenke på kalorier, også.

Ulla over sier mye fint. Jeg har selv adoptert et retro-kosthold, og spiser som vi gjorde på 50-70-tallet: Spiser måltider, og ingenting mellom måltidene (om det ikke er noe helt spesielt). Jeg spiser vanlig mat (sånn som man får på butikken - lager mye fra bunnen av råvarer). Måltidene er satt sammen av litt forskjellig, det er knekkebrød med pålegg, helmelk, frukt og rå grønnsaker, grøt med smørøye, middager er ofte veldig enkel - kjøtt/fisk, poteter/ris/pasta, grønnsaker - jeg spiser kveldsmat hvis jeg er sulten, og dropper det hvis jeg ikke er sulten. Jeg spiser bare mat jeg liker, men det virker som jeg liker ALT av vanlig mat, etter at jeg har begynt å la meg selv spise vanlig mat og sluttet å bekymre meg. Jeg spiser når jeg er sulten, og slutter å spise når jeg er mett. Jeg kan spise søtsaker når jeg vil, saken er den at jeg sjelden vil. Brus og juice og saft drikker jeg ikke, jeg drikker vann og usøtet te og svart kaffe.

Sammen med retro-kosthold passer det fint med retro-trening, også kjent som hverdagsaktivitet. Jeg går. Danser. Klatrer i klatrestativene på lekeplassene. 

Jeg har slitt med vekta i over 20 år, men med retro-livsstil er vektmestring en lek.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det å gå over til et plantebasert kosthold. Sluttet med kumelk og begynte isteden med havremelk til f.eks havregrøt. Spiser ikke kjøtt lenger og ikke egg, og ikke raffinert sukker. Spiser mye havregrøt, knekkebrød med diverse pålegg, frukt, bær, grønnsaker, salater, ovnsbakt potet med melkefri rømme/smør og stekte linser, mais, paprika og tomat + krydder. Mye rotgrønnsaker og avokado, brødskiver av og til og en del nøtter/nøttebarer og selvsagt belgvekster. Til middag blir det ofte diverse gryteretter med masse gode råvarer, som feks linsegryte. Elsker denne livsstilen, har aldri følt meg bedre. :) Blodprøveresultatene har heller aldri vært så gode før! Unner meg selvsagt melkefri sjokolade (med kokossukker eller rårørssukker, ichoc sin er veldig god!) og chips i ny og ne. 

Anonymkode: 13b50...e8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aktivitet er bra. Ikke hør på de som sier du går ned bare noen gram av aktivitet. Det har alt og si. Ikke bare for vekt.

Anonymkode: e8fca...1f6

Akkurat. Jeg har aldri vært på slankekur, så jeg har ikke noe direkte erfaring med å stabilisere en ny vekt, men det jeg gjør er noe fysisk aktivitet hver dag. Løping, styrketrening, spaser/fotturer, aktive ferier (ikke passive strandferier). Kroppen brukes hver dag. Jeg har hørt at å ta en halvtimes gåtur hver morgen før første måltid gjør underverker. Jeg skal ikke uttale meg om det faktisk har noe å si for forbrenningen å gjøre fysisk aktivitet før dagens første måltid, for jeg har ikke noe vitenskapelig bevis, og akkurat dét kan være en myte. Men uavhengig av påvirkning på forbrenning føler jeg meg veldig frisk og opplagt de dagene jeg går rett fra sengen og ut på en gåtur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at jeg ikke trener noe spesielt, dessverre. Går mye fjellturer og jogger av og til. Går rundt 11-16k skritt daglig, så er relativt aktiv. Har tidligere vært en aktiv svømmer, så tenker å begynne på svømming igjen. 

Anonymkode: 13b50...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aktivitet er bra. Ikke hør på de som sier du går ned bare noen gram av aktivitet. Det har alt og si. Ikke bare for vekt.

Anonymkode: e8fca...1f6

Jeg er ganske sikker på at det har blit sagt at mens trening/aktivitet ikke er det viktigste for å gå ned i vekt, er det et ekstremt effektivt verktøy for å holde vekta. Hvis det er sånn at "mat tar kilo, trening tar gram", noe som nok stemmer for de fleste, så er det jo ikke mer enn gram man trenger å "ta" for å holde vekta. Jeg har merket hvor enormt mye selv hverdagsaktivitet og lett trening gjør for at jeg holder vekta stabil når jeg har måttet være helt inaktiv (som etter en operasjon der jeg måtte holde senga/sofaen i tre uker, jeg fløy opp i vekt da, mens jeg gikk dem ned, og så holdt vekta i jula en måned senere, da jeg kunne bevege meg som normalt.

Hvis det bare er gram man trenger "ta", og det er det jo når man skal holde vekta, man trenger ikke kvitte seg med hele kilo, så er jo trening supert, både fordi det kan hjelpe å regulere energinivå, og, for min del er det for eksempel langt høyere terskel for å spise usunt hvis jeg har trent tidligere på dagen- men hvis jeg nå først ender med fjeset først i smågodthylla, er det enkelt å kompensere for det ved å trene litt mer intensivt/lit mer/gi hunden noen ekstra turer i etterkant.

15 timer siden, Pringle skrev:

Hvis du har gått ned i vekt uten å telle kalorier, tror jeg at du skal klare å holde vekta uten å tenke på kalorier, også.

Ulla over sier mye fint. Jeg har selv adoptert et retro-kosthold, og spiser som vi gjorde på 50-70-tallet: Spiser måltider, og ingenting mellom måltidene (om det ikke er noe helt spesielt). Jeg spiser vanlig mat (sånn som man får på butikken - lager mye fra bunnen av råvarer). Måltidene er satt sammen av litt forskjellig, det er knekkebrød med pålegg, helmelk, frukt og rå grønnsaker, grøt med smørøye, middager er ofte veldig enkel - kjøtt/fisk, poteter/ris/pasta, grønnsaker - jeg spiser kveldsmat hvis jeg er sulten, og dropper det hvis jeg ikke er sulten. Jeg spiser bare mat jeg liker, men det virker som jeg liker ALT av vanlig mat, etter at jeg har begynt å la meg selv spise vanlig mat og sluttet å bekymre meg. Jeg spiser når jeg er sulten, og slutter å spise når jeg er mett. Jeg kan spise søtsaker når jeg vil, saken er den at jeg sjelden vil. Brus og juice og saft drikker jeg ikke, jeg drikker vann og usøtet te og svart kaffe.

Sammen med retro-kosthold passer det fint med retro-trening, også kjent som hverdagsaktivitet. Jeg går. Danser. Klatrer i klatrestativene på lekeplassene. 

Jeg har slitt med vekta i over 20 år, men med retro-livsstil er vektmestring en lek.

Det der er den fineste og beste måten jeg har sett deg beskrive livsstilen din på, og den var nok super-forståelig også for de som ikke har lest historien din før!  :)

 

Min livsstil, som gjør det å holde vekta til en veldig lite anstrengt greie, avviker litt fra Pringles (selv om jeg er fan av hennes ;) ). Jeg er bevisst på å velge mat jeg kan spise mye av (altså å kombinere kaloritett mat med kalorifattig, sånn at jeg får måltider av en solid størrelse siden jeg både liker å kunne spise mye, og trener så mye og er i så konstant aktivitet gjennom dagen i tillegg, at jeg må spise en del for å holde vekta. Jeg velger også bort en del matvarer (som brød og pasts, som jeg spiser sånn 12 ganger i året, og da smaker det utrolig godt, men som i hverdagen ikke gir meg verken nok smak, glede eller metthet for kaloriene). Jeg holder et halvt øye med kaloriene, det er mer en gammel vane jeg ikke blir kvitt, for det er virkelig ikke krise om jeg går noen hundre, eller tusen (!) kalorier over det jeg skal spise en dag, det jevner seg så og si alltid ut til samme gjennomsnittssum på en uke. Hvis jeg ikke gjør det, er det som nevnt over, enkelt å regulere det med fysisk aktivitet. Jeg spiser ikke godteri/annen "kosemat" hver helg, jeg gjør det sjeldenere, men da spiser jeg nok av det, virkelig. ;) En vanlig lørdag prioriterer jeg rett og slett heller å kunne spise store porsjoner med mat laget på råvarer som karbonadedeig og annet magert kjøtt heller enn kjøttdeig, fisk (gjerne fet), egg, fullfet kokosmelk, masse grønnsaker, etc, og det gjør meg ingenting å unnvære smågodt og pizza majoriteten av helgene, sånn mat gjør meg gjerne litt daff og oppblåst uansett. Jeg spiser mat som gir meg energi og næring til å fortsette å være veldig aktiv, en, heh, god sirkel? :tongue:

 

En ting jeg har til felles med Pringle, og som jeg tror kan være verdt å sjekke ut for flere, er å holde meg til hovedmåltider. Jeg går ikke rundt og snacker hele dagen, og når man holder seg til faste måltider, pluss-minus et (skippe kveldsmat, f.eks), blir det i alle fall for meg langt enklere å holde kalorinivået på et greit nivå uten å prøve så hardt, og i tillegg får jeg spise meg ordentlig mett med solid mat. For meg fungerer det langt bedre enn knekkebrød og skyr innimellom måltider gjennom dagen. Ser man på måten å spise på som de fortsatt har i noen land (og som vi hadde før i tida), som Frankrike, som vel er et av få land der så stor del av befolkningen ikke er så overvektige, er vel det at de få, faste, ordentlige måltider og ikke hiver i seg alt mulig på farta/foran tv-en/i bilen. Jeg har selv bodd perioder i land som Italia og Serbia, der spesielt unge mennesker var veldig mye slankere enn vi er i Norge, og maten var ikke mye "sunn" eller kalorifattig, og de spiste store måltider, men de spiste ikke fem store måltider om dagen.

Alt handler selvsagt om den der evinnelige balansen, jeg har slanke venninner som omtrent ikke spiser ordentlige måltider, men snacker hele dagen, og likevel får i seg akkurat passe mye mat, og med nok næring. Man må finne måten som er mest behagelig for en selv, slik at å fortsette slik ikke blir et ork, og å se på hva slags måltidsfrekvens man har lettest for og liker best, er verdt å finne ut av. Den der "mange små måltider og frukt innimellom" passer langt fra alle.

Endret av Hot mess
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg slanket meg 10 kg så fortsatte jeg å telle kalorier en stund til for å bli vant til hvor mye jeg skulle spise på vedlikeholdsmodus. Etter en stund ble det nye kostholdet naturlig for meg. Nå spiser jeg alt jeg har lyst på, men passer på mengdene.

Det viktigste for meg har vært å ta en ny vektoppgang tidlig før det blir for mange kilo. Jeg veier meg ukentlig, og har jeg gått opp et par kilo så strammer jeg litt der og da. Slik har jeg klart å opprettholde vekten i fem år nå. Mye bedre enn sånn jeg holdt på før, masse junk avløst av sultekurer. 

Anonymkode: 9999a...17e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...