Gå til innhold

Jeg klarer ikke spise sunt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så lenge jeg kan huske tenkt veldig mye på mat. Det har seg også slik at jeg spiser veldig usunt og spiser godteri eller lignende hver eneste dag. 

Jeg har et sterkt ønske om å endre dette, både fordi jeg vil miste noen kilo, men også for innsiden sin del - det kan neppe være bra. 

Jeg er i utgangspunktet tynn og mager, men har de siste årene gått opp til 65 kg (er i underkant av 170 høy) og jeg fikk også testet at ca 35% av kroppen min består av fett. 

Så hvordan kan jeg endre på dette? Jeg har lyst på noe godt hele tiden, og til slutt gir jeg alltid etter. Prøver meg på sunt kosthold i 1-2 dager, så klarer jeg ikke mer. Uten at jeg tenker over det så har jeg tømt en pose potetgull og det gir meg veldig dårlig samvittighet. 

Jeg har gode kunnskaper om kosthold, og vet dermed at jeg må holde et stabilt blodsukker for å redusere søtsuget. I tillegg tar jeg også kromtabletter. Problemet er bare at jeg har spist usunt siden jeg var kanskje 18 (er nå 25) og det er dermed så vanlig for meg, at jeg ikke tenker over at jeg spiser usunt hele tiden. Det jeg mener er at jeg glemmer at jeg ikke skal spise godteri, men da har jeg allerede vært på butikken, kjøpt og konsumert. Også når det gjelder middager så bruker jeg alt for mye SALT og SMØR. Liker ikke middager uten, synes det blir smakløst. 

Har også prøvd å spise sunt på hverdager, og kunne unne meg litt på lørdager for eksempel, men føler at jeg ikke får nok. Og hvis jeg skal på kino for eksempel, så må jeg ha godteri. (er ikke så ofte på kino da). 

Det er også vanskelig å holde seg unna godteri og snacks i hverdagen, fordi jeg har ingenting å "knaske" på. I tillegg så snuser jeg, men vil likevel ha noe mat eller godteri hele dagen. 

Jeg har prøvd så ufattelig mange ganger, over så mange år at jeg er på randen til å gi opp. 

Anonymkode: 439bc...c96

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i utgangspunktet tynn og mager, men har de siste årene gått opp til 65 kg (er i underkant av 170 høy) og jeg fikk også testet at ca 35% av kroppen min består av fett. 

 

Med en BMI på rundt 23 kan du ikke akkurat kalles overvektig. Skjerpings.

Anonymkode: cb7ac...f3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med en BMI på rundt 23 kan du ikke akkurat kalles overvektig. Skjerpings.

Anonymkode: cb7ac...f3d

Påstår vel heller ikke det i innlegget? Uansett BMI så er det jo ikke bra med høy fettprosent.

Er glad i sukker, smør og salt selv, min erfaring tilsier at det er ikke annet enn viljestyrke som hjelper. Gi deg selv en belønning hver gang du klarer en uke uten sukker f.eks., kroppen venner seg fort av søt- fett og saltsuget bare du klarer å holde deg unna.

Anonymkode: 0b75c...386

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med en BMI på rundt 23 kan du ikke akkurat kalles overvektig. Skjerpings.

Anonymkode: cb7ac...f3d

Ingen grunn til å la være å spise sunt selv om man ikke er overvektig. TS, hva tenker du er sunn mat, da? Du har lagt deg til noe dårlige vaner, det er så, men ofte kan søtsug avhjelpes ved å spise tilstrekkelig, variert og "ordentlig" mat.

Endret av Nanne70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Påstår vel heller ikke det i innlegget? Uansett BMI så er det jo ikke bra med høy fettprosent.

 

Nei, men det får være grenser for hysteri. Tviler på at fettprosenten er så høy, slike målinger er ofte veldig unøyaktige på grunn av feil når de utføres.

Anonymkode: cb7ac...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lage en debatt helt utenfor topic? Jeg har ikke påstått at jeg er overvekt, men at jeg har mye fett på kroppen som ikke er bra for innsiden og ikke ser bra ut på utsiden. 

Skal jeg kutte ut alt HELT? 

Anonymkode: 439bc...c96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gallagher

Søk råd hos en kostholdsveileder. Det kan være en vekker og aha opplevelse.  Sjekk tilbudet som finnes i din kommune eller oppsøke lege eller et treningssenter som kan kjenne til slike som holder kost og livsstilskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige - noen er mer disponert for avhengighet enn andre, og du må nesten finne ut hvordan du ligger an. Noen kan kutte ned og finne en gyllen middelvei, andre må kutte ut helt for å avvennes. Dvs. angripe sukker på samme måte som noen angriper alkohol. 

Hvordan spiste du i oppveksten? Min erfaring er at det er ganske definerende for hvordan man spiser som voksen. Jeg har hatt usunne perioder som ung voksen, men likevel er jeg vant med gode råvarer og skikkelig mat, i den grad at jeg har lyst på fisk, lyst på grønnsaker. Jeg synes sunne ting smaker godt, og vissheten om at det er bra for meg gjør det ekstra godt. Det er denne psykologiske faktoren som gjør at enkelte klarer å fortsette å lage og nyte sunn mat. 

Hvis du ikke vet hvordan man lager næringsrik og god mat, så får du ta det som et prosjekt. Meld deg på Pinterest og samle oppskrifter. Se hvor mye godt du kan lage av gode ingredienser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem,  skikkelig sukkeravhenging. Har hørt det er best å kutte tvert da en trigger søtsuget ved å spise litt søtt. Jeg mistet søtsuget da jeg gikk på ekstrem lavkarbo men orker ikke en slik diett igjen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godteri smaker godt (derav navnet), så selvfølgelig har man lyst på det, og spesielt når man spiser det ofte - og spesielt når alternativet er tørt, smakløst og magert - og det har blitt mer og mer vanlig å spise godteri hver dag. Du føler at du ikke får nok, og det er ikke rart, for godteri og potetgull gir deg ingen ting du trenger. Slutt å spise godteri hver dag. Men du kan spise godteri av og til. Så hvis du bare er på kino av og til, er det helt i orden å spise godteri feks når du er på kino. 

Helsehysteri (dessverre for en stor del igangsatt og drevet av myndighetene) er en strørre trussel mot folkehelsa enn det dårlige matvaner er, ikke minst fordi de i seg selv fører til dårlige matvaner. Ikke del inn mat i sunt og usunt, men begynn å spise mer ordentlig mat. Ordentlig mat smaker godt. Slutt å være redd for fett og salt. Planlegg å lage mat du har lyst på, skriv handleliste for det du trenger, og følg lista så du får med deg alt. Da kjøper du ikke godteri uforvarende.

Ikke heng deg opp i fettprosentmåling - resultatet høres ikke under noen omstendighet riktig ut, og du blir jo bare stressa. Du behøver ikke gå ned i vekt heller. Og dropp kromtablettene, de er bare placebo. Friske menneskers blodsukker stabiliseres automatisk. Passe store, varierte og balanserte måltider gjennom dagen holder deg mett og humøret jevnt.

Endret av Pringle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette inn viljen ts. Ikke bruk den setningen : "jeg klarer ikke", da har du ikke nok vilje. Si heller : "jeg skal!"

Begynn med å dropp all usunn mat i ukedagene, og ha en dag i uka du kan kose deg ekstra med noe usunt. Etterhvert vil u kjenne at du ikke har behov for å spise usunt i ukedagene lenger.

Beveg deg regelmessig. Begynn å gå en tur ca hver dag. 

Anonymkode: b4865...4ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beveg deg regelmessig. Begynn å gå en tur ca hver dag. 

Anonymkode: b4865...4ce

Enig, gå en tur hver gang søtsuget melder seg og spis ordentlig mat når du kommer hjem igjen. 

Syns heller ikke du skal kutte ut alt, men hvis du tenker moderasjon og bruker sunn fornuft, så skjønner du jo hva som er bra for deg. F.eks. stopp deg selv i å salte maten for mye og dropp godteri i ukedagene.

Anonymkode: 0b75c...386

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt lik som deg! Akkurat som om jeg skulle ha skrevet dette innlegget selv. Jeg er ca 171 og veier 64 kg. Har målt fettprosent hos ernæringsekspert og PT og begge gangene havnet fettprosenten på 28%, i tillegg til alt for lav muskelmasse. Er Normalvektig, men fettprosenten er veldig høy uansett.

Jeg spiste godteri hver dag, gjerne mer enn jeg spiste mat. Har forsøkt i 8 år uten hell, gir opp og overspiser etter 1-4 dager. Klarte ikke å holde meg unna godteri, kaker, hvetebakst og kjeks. Har prøvd å slutte tvert og å kutte ned. Har funnet ut at å kutte tvert er best fordi hvis jeg unner meg litt kos én dag i uken starter cravingen på nytt og varer så lenge at hver dag blir et slit. Kutter jeg tvert er cravingen ille 1-2 uker også forsvinner den for godt. 

Jeg kjøpte rett og slett inn erstatning for sukker. 1 boks Easy sukkerfri sjokoladeis, 100% ren kakaopulver, melk og banan og lage  meg en sjokolademilkshake hver dag første uka. Etter en uke merket jeg at sukkercravingen bare ble mindre og mindre. Nå har jeg drevet på i 12 dager og behovet for å drikke sjokolademilkshaken forsvart etter første uka. Nå er det ikke noe problem å holde meg unna sukker. Savner det ikke. Vet at det kommer til å bli lettere og lettere for hver dag som går! 

Anbefaler deg å gå på akkord med kroppen din når du kutter ut sukker. Finn en god ordentlig erstatning. Ikke bare eple og nøtter. Da kommer savnet til å bli for sterkt. For meg cravet jeg sukker uansett hvor mye frukt og sunne ting jeg stappet i meg. Denne gangen var det lett som en lek! Det hadde jeg aldri trodd at skulle skje. 

Anonymkode: ea2e7...807

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fettprosent på 30 er jo normalt for kvinner, så du ligger ikke langt over. 

Ellers handler jo alt om selvkontroll. Jeg har samme problem som deg, og den foreløpige løsningen min er å hive innpå masse salat som jeg synes er kjempegodt, fordi jeg føler jeg bare må ha noe godt å spise på. 

Anonymkode: 75536...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev innlegget: "Anonymkode: ea2e7...807". De to første ukene forandret jeg ikke kostholdet utenom å kutte sukker. For det er enklere å forholde seg til én ting av gangen. Blir mye vanskeligere hvis du skal kutte sukker og endre maten du liker samtidig.

Anonymkode: ea2e7...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, nå blingset jeg helt. Da jeg tok testene som viste 28% veide jeg 59 kilo, ikke 64. Har gått videre opp i vekt siden da. Begynner å bli en stund siden :fnise:

Anonymkode: ea2e7...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Marie90 skrev:

Folk er forskjellige - noen er mer disponert for avhengighet enn andre, og du må nesten finne ut hvordan du ligger an. Noen kan kutte ned og finne en gyllen middelvei, andre må kutte ut helt for å avvennes. Dvs. angripe sukker på samme måte som noen angriper alkohol. 

Hvordan spiste du i oppveksten? Min erfaring er at det er ganske definerende for hvordan man spiser som voksen. Jeg har hatt usunne perioder som ung voksen, men likevel er jeg vant med gode råvarer og skikkelig mat, i den grad at jeg har lyst på fisk, lyst på grønnsaker. Jeg synes sunne ting smaker godt, og vissheten om at det er bra for meg gjør det ekstra godt. Det er denne psykologiske faktoren som gjør at enkelte klarer å fortsette å lage og nyte sunn mat. 

Hvis du ikke vet hvordan man lager næringsrik og god mat, så får du ta det som et prosjekt. Meld deg på Pinterest og samle oppskrifter. Se hvor mye godt du kan lage av gode ingredienser. 

Jeg er nok en type som blir lett avhengig og vanskelig å bli kvitt avhengigheter. 

Jeg spiste normalt i oppveksten. Godteri på lørdager. Aldri brus. Grønnsaker og ren mat. Det var etter jeg fikk bestemmer selv at jeg spiste akkurat hva jeg ville til enhver tid. 

Takk for tips. Jeg trenger inspirasjon til sunn og god mat. 

Anonymkode: 439bc...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også sånn som MÅTTE har sjokolade og annet godt hver dag. Følte at det var like viktig for meg som oksygen. Men da jeg begynte med ekstra D-vitamin og jern forsvant hele godtesuget. Nå har jeg sjeldent lyst på godt!  

Anonymkode: dc172...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...