Gå til innhold

Dere som har matbudsjett


Gjest MissEhrmann

Anbefalte innlegg

Gjest MissEhrmann

Hvor mange er der og hvor mye setter dere av til mat?

Vi er 2 voksne, en 16-åring og en 3-åring. Har opprettet egen konto med eget kort og tenkte jeg skulle bli flinkere til å handle en gang i uken. Vi bruker mye penger på mat, men har ikke oversikt. Er 6000,- rimelig?

På forhånd takk! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tre voksne, samboer og broren hans jobber i tillegg i byggebransjen og eter en som hester når de først spiser. Vi har 6000 i budsjett, det dekker da også ting som dopapi, vaskemidler o.l. Handler en gang i uka, og med mindre det blir mye biff eller godteri holder vi oss innafor eller går akkurat i null :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt med matkasse og det sparer oss for både penger og tid. 

6000 høres fornuftig ut. 

Anonymkode: 02fb6...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To voksne og to katter. Har et budsjett på 6000 kr per måned. Dette inkluderer også eventuelle restaurantbesøk og alle andre skjønnshets- og husholdningsprodukter osv. Det gir oss et ganske romslig matbudsjett. :) 

Mvh Yvonne :heiajente: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To voksne, en hund. Matbudsjett på 4000 kr i mnd. Dekker alt av husholdningsartikler. Spiser aldri ute. Kunne spart mye mer, men vi drikker alt for mye brus, og der fyker pengene raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

to voksne, 6000kr mnd. men det inkluderer alle fellesting vi kjøper, husholdningsartikkler etc. og ikke minst polvarer. Alkohol er DYRT! Vi sprekker ofte budsjettet, men har en drøm om å greie 6000 en mnd...

Anonymkode: 58b80...25d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
På 25.10.2016 den 13.00, Introvertaberta skrev:

Hvor mange er der og hvor mye setter dere av til mat?

Vi er 2 voksne, en 16-åring og en 3-åring. Har opprettet egen konto med eget kort og tenkte jeg skulle bli flinkere til å handle en gang i uken. Vi bruker mye penger på mat, men har ikke oversikt. Er 6000,- rimelig?

På forhånd takk! :)

 

Jeg er alene. Og bruker ca 2 til 2,5 tusen pr mnd. Da er det med toalett og vaske artikler. 

Mener det er helt innenfor 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 2 voksne og en hund. Bruker mellom 9000-11000 på mat og husholdingsartikler. Vi spiser ute ca 1 gang i uken og har eget budsjett til dette. 

Det er på tide å ta kontroll. Syns vi bruker alt for mye på mat :ph34r:

Endret av Mykela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To personer her; en voksen kvinne og en tenåringsgutt. Jeg bruker 6000 i måneden, og det inkluderer alt som kjøpes på matbutikken (også såpe, shampoo og vaske/hygieneartikler).

Vi kunne klart oss med en tusenlapp mindre, hvis jeg hadde kuttet ut storforbruket mitt av brus, men det vil jeg ikke ;-)

Iflg. Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO) sitt referansebudsjett, så er det beregnet at en kvinne og en mann tilsammen skal bruke ca 5000 i mnd på matbudsjettet. Dette er da et moderat forbruk de har beregnet. Så iforhold til SIFO ligger jeg en tusenlapp over i matbudsjett.

Jeg tastet inn dine opplysninger; to voksne og to barn i den oppgitte alderen du ga, og da kom det opp et matbudsjett på mat og drikke på 7270 kroner på dere. Ditt forslag om 6000 høres dermed ut til å være i snaueste laget. SIFOs budsjett er som nevnt beregnet moderat forbruk.
 

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, October 28, 2016 den 9.38, Million skrev:

To personer her; en voksen kvinne og en tenåringsgutt. Jeg bruker 6000 i måneden, og det inkluderer alt som kjøpes på matbutikken (også såpe, shampoo og vaske/hygieneartikler).

Vi kunne klart oss med en tusenlapp mindre, hvis jeg hadde kuttet ut storforbruket mitt av brus, men det vil jeg ikke ;-)

Iflg. Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO) sitt referansebudsjett, så er det beregnet at en kvinne og en mann tilsammen skal bruke ca 5000 i mnd på matbudsjettet. Dette er da et moderat forbruk de har beregnet. Så iforhold til SIFO ligger jeg en tusenlapp over i matbudsjett.

Jeg tastet inn dine opplysninger; to voksne og to barn i den oppgitte alderen du ga, og da kom det opp et matbudsjett på mat og drikke på 7270 kroner på dere. Ditt forslag om 6000 høres dermed ut til å være i snaueste laget. SIFOs budsjett er som nevnt beregnet moderat forbruk.
 

Du har da tatt som utgangspunkt at tenåringer er en gutt, er det en jente havner det på 6832 kr.

Anonymkode: 47deb...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To personer, bruker ca 4000 kr i måneden på mat :) Handler kun èn gang i uken, skriver liste og sjekker "mattilbud-appen" på telefon før vi velger butikk å handle i! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2  voksene og en unge annen hver uke. 5000. Ish 1000 kr til brus i måneden, ish 500 på snop, 2-300 på husholdningsartikler og resten på mat. Vi hender også kjøper fast food med hjem. 

Om sommern/ferier går det mer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En voksen, pluss sønn på 18 og 14, bruker ikke mer enn kr  4000 i mnd. Ofte mindre. Er "flink" til å benytte meg av matbutikkene sine ordninger med redusert pris på matvarer som går ut på dato. Finner jeg f eks pastaretter fra Fjordland som vi liker, kjøper jeg det som er og fryser ned. Mange dager iløpet av en måned bestemmes middagen utifra hva jeg finner i disse kjølediskene. Ofte også nedsatt melk og ferdig kuttete salater. Noen matbutikker setter brød ned til halv pris en time før stengetid. Viktig selvsagt å ikke kjøpe mer enn det som spises opp..... Har også innstallert appen "mattilbud" på mobilen, og lager meg et notat på notat-app hver mandag over hvor det er tilbud på f eks frukt, juice og slikt som ikke så ofte finnes redusert på grunn av dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To voksne, 4000 (inkl toalettpapir, tannkrem o.l.) det går fint hvis vi er sparsomme, andre ganger går det over, og det er helt greit. 

Anonymkode: 38ebd...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter av 12.000 i mnd. Det er da til alt i matbutikk ( inkl vaskemidler, såpe/shampo, kattemat til 2 katter etc.)
Når vi spiser ute eller henter takeaway går det også fra den kontoen. (Det skjer fort 2-3 ganger i mnd).

Ifølge SIFO regnskapet skulle vi brukt 8.000 - men jeg vil tro at shampo/såpe,vaskemidler, og ikke minst kattemat og restaurantbesøk ikke er inkl i den så om jeg hadde skilt på matvarer og resten ville det nok ikke vært så langt unna tror jeg.

Vi er 2 vokse og 2 "barn". (En gutt på 17 og ei jente på 11).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne som bruker rundt 8000 kr på mat i måneden. Jeg vet at dette er mye, og jeg vet vi kunne spart en del dersom vi gikk inn for det. Men vi elsker god mat, og prioriterer å kunne gå ut og kose oss en gang i uken ca. 

Vi bruker gjerne ikke så mye penger på andre ting. Har ikke bil, feks. Så da er vi litt ekstravagante når det gjelder mat :)

Anonymkode: 1a6e3...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...