Gå til innhold

Spiser jeg for lite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg trener 5 ganger i uka og prøver eller å være aktiv. Jeg er ganske slank, bruker str. 34/36 i topper og str. 27 i bukser. 

Jeg har merket at jeg har blitt sterkere og litt slankere (ca. 1 str.) etter at jeg startet med et fast treningsopplegg for 1 år siden. Det eneste er at jeg skulle ønske at jeg hadde blitt enda litt sterkere og strammere, spesielt med tanke på hvor bra jeg trener. Jeg lurer på om det kan være slik at jeg spiser for lite og spør derfor etter deres mening.

Til frokost spiser jeg 1 porsjon havregrøt (i underkant av 1 dl gryn) med Lerum syltetøy. Dersom jeg er ekstra sulten spiser jeg 1 egg også. 

Til lunsj spiser jeg 1 skive med ost og skinke, i tillegg til masse salat.

Til middag spiser jeg ofte laks, kylling eller karbonadekjøttdeig sammen med ris, pasta, potet. Har alltid 50 prosent grønnsaker på tallerkenen. 

Til kvelds spiser jeg cottage cheese, eller 1 yoghurt eller 1 egg.

Har i tillegg ca. to mellommåltider som består av enten cottage cheese eller frukt og grønnsaker. 

 

Høres dette fornuftig ut eller må jeg spise mer? 

Mitt mål ikke er å slanke meg via kostholdet, men heller det å stramme opp kroppen via kosthold og trening. 

 

Anonymkode: 2e424...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du går uønsket ned i vekt eller ikke oppnår forventede resultater på trening, spiser du for lite. Dette kan måles - regn sammen hvor mange kalorier du spiser og sammenlign med hva BMR-kalkulatorer sier en med dine mål trenger for å holde vekta, eller følg rett og slett med på badevekta.

Jeg synes uavhengig av dette at du spiser ensidig. Du har vel bare nevnt eksempler på matinntak, men sånn som du skriver, får jeg inntrykk av at grønt, grovt og magert er i fokus. Du kan sannynligvis spise mye mer fett, og frukt, gjerne nøtter. Spis mat du liker. Varier pålegg, kjøtt, fisk, grønnsaker. Tallerkenmodellen er et greit hjelpemiddel, men du bruker feil versjon - du slanker deg ikke, så du skal enten dele den inn i tre like store deler (normal), eller halvparten stivelse (idrettsutøver). 

Endret av Pringle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lite mat for en voksen person som ikke trener i det hele tatt, så definitivt for lite mat for en voksen person som trener 5 ganger i uken. 

Anonymkode: 1ff7f...abf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig lite mat for en voksen person som ikke trener i det hele tatt, så definitivt for lite mat for en voksen person som trener 5 ganger i uken. 

Anonymkode: 1ff7f...abf

Nuvel - det er det nå ikke. For en som trener mye, ja, men dette er ikke lite mat for en som ikke trener. Da hadde jeg vært radmager, og det er jeg 15 kilo for feit til å være.

Anonymkode: 48827...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringle skrev:

Hvis du går uønsket ned i vekt eller ikke oppnår forventede resultater på trening, spiser du for lite. Dette kan måles - regn sammen hvor mange kalorier du spiser og sammenlign med hva BMR-kalkulatorer sier en med dine mål trenger for å holde vekta, eller følg rett og slett med på badevekta.

Jeg synes uavhengig av dette at du spiser ensidig. Du har vel bare nevnt eksempler på matinntak, men sånn som du skriver, får jeg inntrykk av at grønt, grovt og magert er i fokus. Du kan sannynligvis spise mye mer fett, og frukt, gjerne nøtter. Spis mat du liker. Varier pålegg, kjøtt, fisk, grønnsaker. Tallerkenmodellen er et greit hjelpemiddel, men du bruker feil versjon - du slanker deg ikke, så du skal enten dele den inn i tre like store deler (normal), eller halvparten stivelse (idrettsutøver). 

Tusen takk for tilbakemelding. 

Jeg vet ikke om jeg har gått ned i vekt, da jeg ikke veier meg. Jeg har kun merket det på klærne mine, at jeg har blitt mindre. For alt jeg vet kan det være at jeg har gått opp i vekt.

Jeg ønsker ikke å telle kalorier, jeg ønsker heller å vite mer et anslag om hvor mye mer mat jeg trenger og eventuelt hvilken type mat jeg kan erstatte noen av måltidene med. Jeg er veldig enig at jeg nok spiser for ensidig og dersom du har tips til noen oppskrifter/måltider, tar jeg gjerne i mot det. Jeg prøver å få i meg fett via egg, cottage cheese, avokado, smør og olje. Kan nok gjerne spise litt mer nøtter.

Mitt mål er ikke å bli en muskelkvinne, men jeg skulle gjerne ønske at jeg fikk en litt strammere kropp enn det jeg har. Jeg er absolutt ikke for stor, og jeg har fått mer muskler. Det eneste er at jeg sitter igjen med en følelse av at jeg kanskje kunne fått bedre resultater, dersom jeg spiste mer. 

 

Anonymkode: 2e424...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan forresten legge til at treningsøktene så og si aldri varer mer enn en time. Jeg har maks to økter i måneden som varer 1,5 time. 

 

Anonymkode: 2e424...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du driver rovdrift på kroppen din. Om du fortsetter slik kan du ende opp med spisevegring.

Ja, det er mulig å få anoreksi "motsatt vei", altså at hodet trigges av vektnedgang og kontroll, selv om man ikke mener å kontrollere seg selv. Det er en snikende måte å pådra seg sykdommen på.

Anonymkode: fdb90...bdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tilbakemelding. 

Jeg vet ikke om jeg har gått ned i vekt, da jeg ikke veier meg. Jeg har kun merket det på klærne mine, at jeg har blitt mindre. For alt jeg vet kan det være at jeg har gått opp i vekt.

Jeg ønsker ikke å telle kalorier, jeg ønsker heller å vite mer et anslag om hvor mye mer mat jeg trenger og eventuelt hvilken type mat jeg kan erstatte noen av måltidene med. Jeg er veldig enig at jeg nok spiser for ensidig og dersom du har tips til noen oppskrifter/måltider, tar jeg gjerne i mot det. Jeg prøver å få i meg fett via egg, cottage cheese, avokado, smør og olje. Kan nok gjerne spise litt mer nøtter.

Mitt mål er ikke å bli en muskelkvinne, men jeg skulle gjerne ønske at jeg fikk en litt strammere kropp enn det jeg har. Jeg er absolutt ikke for stor, og jeg har fått mer muskler. Det eneste er at jeg sitter igjen med en følelse av at jeg kanskje kunne fått bedre resultater, dersom jeg spiste mer. 

Anonymkode: 2e424...fdc

Det er fullt mulig å ha tilstrekkelig oversikt uten å veie seg og uten å telle kalorier. Kalorier er viktige, men du trenger ikke fokusere på dem. Vekt er heller ikke avgjørende og det er fint at du ikke er opptatt av hva du veier. Du merker kroppssammensetningen din på hvordan klærne sitter og på hvor sterk og utholdende du er. Men for stort fokus på "stramhet" og "resultater" er slitsomt. Kanskje du allerede er bra nok som du er?

Jeg vil ikke gi deg oppskrifter hvis målet ditt er å spise mer variert og mindre restriktivt. Ikke begrens deg til mat du har lest er "sunn". Spis alt, men alt med måte. Google oppskrifter på ting du har lyst på. Og kos deg med maten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt havregrøt og en brødskive fram til middag? Jeg hadde ihvertfall sultet på det kostholdet. Og jeg er en liten person som bruker de samme størrelsene som deg. I tillegg så spiser du ganske magert - ville øket fettinntaket en del med nøtter, avocado, fete oster og lignende. Mer energi vil gjøre at du presterer bedre på trening. Du trenger masse påfyll for å bygge muskler, om du ikke spiser nok kan treningen ha motsatt effekt og tære på musklene. 

Anonymkode: 42b5f...d23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagd større porsjon med havregrøt til frokost. 

Så kan det være lurt for deg som ønsker å få mer muskler å spise proteiner. Jeg lager brød som inneholder havre, bakeproteiner, cottagecheese, egg og kesam. Namnam 😀  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å stramme opp kroppen må du få i deg mye mer mat i form av proteiner. Du spiser svært magert, jeg hadde sulta! 

Anonymkode: 6039b...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker du å stramme opp kroppen må du få i deg mye mer mat i form av proteiner. Du spiser svært magert, jeg hadde sulta! 

Anonymkode: 6039b...cec

Hei,

takk for innspill. Har du noe forslag til hvordan jeg kan gjøre mine måltider mer proteinrike? 

Anonymkode: 2e424...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker du å stramme opp kroppen må du få i deg mye mer mat i form av proteiner. Du spiser svært magert, jeg hadde sulta! 

Anonymkode: 6039b...cec

For noe vrøvl!! Med et kosthold lik det TS presenterer her, så får hun i seg mange ganger mer protein enn hva folk normalt får i seg sett i lys av hva dem spiser, hun får langt mer proteiner i seg enn hva kroppen trenger og har behov for - og så kommer du med den tåpelige ideen om å øke protein-inntaket ytterligere?

Slutt å gi råd om du ikke fatter og begriper konsekvensene av de rådene du gir, og til deg TS vil jeg si at selv om mange har fokus på proteiner som sunt så bør du ikke øke protein-inntaket slik det her hevdes at du bør - vedkommende har ikke peiling på hva han/hun snakker om, fakta er at du godt kan spise mindre proteiner og likevel få i det mer enn dobbelt så mye som normalen.

Proteiner er ikke noe vidunder-næringsmiddel som gjør deg klokere, gir deg vidunderlig form eller figur - det er bare byggestener for kroppen og blir benyttet til energi når du får tilstrekkelig av dem, du får mer enn nok av dem i deg og anonymbruker som gav deg dette rådet tar helt feil når h*n hevder at dette strammer opp noe som helst.

Jeg fordrar ikke så feilslåtte og dårlige råd.

Du burde ha fokus på å bli best mulig trent og spise sunt, gjerne spise noe mer og heller minske protein-inntaket ditt noe og øke prosentandelen fett (spesielt fra fet fisk og oljer) samt også karbohydratinntaket (fortrinnsvis grove kornprodukter), slik du spiser nå er prosentandelen proteiner såpass høy at det resulterer i et lite variert og sært kosthold, du bør derfor kutte ned på protein-inntaket.

Er kroppsbyggere som spiser langt mer proteiner enn det dem trenger som missoppfattet har bidratt til myten om at proteiner bør man stappe i seg, les Olympiatoppen sine anbefalinger og du vil se at dem anbefaler ca halvparten av det du allerede spiser, dem kan dette med prestasjon - rådet jeg her angriper er direkte kunnskapsløst.

Du får mer overskudd dersom du øker fett og karbohydrat-delen, og du spiser alt dårlig og er da trolig allerede for tynn - derfor ha heller fokus på å bli sunn, godt trenet og få overskudd til å prestere bra - det vil gi deg en holdning som gjør at du fremstår fit og fin, du vil fremstå beundringsverdig når du har en god fysisk form.

Den som svarte deg dårlig og som jeg måtte gripe inn mot oppfordrer deg jo rett og slett til å gjøre et allerede mangelfult kosthold enda mer usunt, ikke hør på dette da det er energi og overskudd som får folk til å fremstå godt trenet (noe som også ser bra ut). Selvtillit bygger det også, den bør du jobbe med så du kan føle deg annet enn dvask som du muligens føler deg nå selv om du sier at du er slank...

Om vekten øker litt så er det ingen fare, ser man godt trent ut så er gjerne vekten noe høyere enn om man ikke er det - men man trenger altså overskudd for å bygge opp fysisk form og kunne ha mest mulig effekt av treningen - tro meg når jeg sier at en fysisk godt rustet kropp ser mye bedre ut enn en avmagret kropp - så en del av å stramme opp deg selv kan bety å se ett høyere tall på badevekten men være fysisk bedre rustet.

Derfor, aldri være redd for å spise nok og styr for all del unna høyere protein-inntak som vil gjøre kostholdet ditt enda verre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du litt om hva olympiatoppen anbefaler at utøvere spiser, som forøvrig er gode anbefalinger for oss andre også - dog må jo vi som ikke er alt for aktive spise noe mindre...

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/page1016.html

Du kan godt sjekke Helsedirektoratet sine sider også, i så fall vil du finne ut at rådene toppidrettsutøverene våre får ikke er mye annerledes enn hva dem anbefaler vanlige folk som ikke driver med sport - veldig like råd egentlig. Jeg linket bare til Olympiatoppens råd for å vise at selv rådene våre beste utøvere får inneholder langt mindre prosentandel proteiner enn hva du alt får i deg nå - er hårreisende at en kunnskapsløs anonymbruker skal komme å gi deg ett råd om at du må øke protein-inntaket ditt enda mer.

Det må jo bety ett veldig usunt og ensidig kosthold, da får ikke kroppen din alt den trener, alt nå spiser du feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Skal du benytte deg av 100 kcal fra proteiner, så må du spise hele 127 kcal proteiner, dette fordi proteiner er oppbygd slik at det er vanskelig for kroppen å bryte dem ned og omsette dem til energi - ergo er det ineffektiv energi og ikke det energigivende næringstoffet kroppen foretrekker til å skape bevegelse. Kroppen bruker det fortrinnsvis som byggestener og for å skape varme.

Skal du ha energi og overskudd er det karbohydrater og fett som gjelder, begge deler er mye enklere for kroppen å omsette til energi - man må bare spise 105 kcal av dem for å kunne nyttegjøre seg 100 kcal til f.eks. aktivitet/bevegelse.

Spiser man for lite fett og karbohydrater så tappes man lett for energi, det blir for krevende for kroppen å få energi, dessuten er det ikke bra for leveren heller. En annen faktor er at man kan få i seg for lite av viktige næringstoffer kroppen trenger - rett og slett fordi kostholdet da gjerne blir ensformig da det begrenser seg selv hva man kan spise dersom man skal ha i seg såpass mye proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 25. oktober 2016 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Nuvel - det er det nå ikke. For en som trener mye, ja, men dette er ikke lite mat for en som ikke trener. Da hadde jeg vært radmager, og det er jeg 15 kilo for feit til å være.

Anonymkode: 48827...f58

Mener du seriøst at du spiser det ts spiser og er stor(feit/overvektig)

Anonymkode: b29dc...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du seriøst at du spiser det ts spiser og er stor(feit/overvektig)

Anonymkode: b29dc...102

Det er et velkjent fenomen at overvektige i høy grad underrapporterer sitt matinntak. Dog ikke nødvendigvis bevisst eller med "uærlig hensikt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du seriøst at du spiser det ts spiser og er stor(feit/overvektig)

Anonymkode: b29dc...102

Personlig legger jeg intet i hva folk rapporterer når det blir slik som dette eller om de oppgir ett kaloritall, opplever jo folk bruke en dag som eksempel, dog forteller det lite om en helhet i mange tilfeller da sjokolader spist andre dager kommer ikke med, mengde opplyses også ofte ikke. Dessuten er feilrapportering et kjent fenomen det er skrevet mange artikler om, underrapportering er grundig dokumentert i veldig mange studier. Kaloririk drikke tar mange også ikke med, dessuten varierer forskjellige dager voldsomt i de fleste sitt kosthold.

Så når jeg har gitt personlige råd så har jeg latt dem som har fått disse måttet rapportere alt dem spiser og drikker i to uker og sende meg infoen, først da kan jeg danne meg noe inntrykk jeg faktisk kan basere meg ok på (selv om det også kan bli litt snevert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pringle skrev:

Det er et velkjent fenomen at overvektige i høy grad underrapporterer sitt matinntak. Dog ikke nødvendigvis bevisst eller med "uærlig hensikt".

Du kom meg i forkjøpet på den der, akkurat det samme jeg var i ferd med å skrive om da jeg så du postet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...