Gå til innhold

Aggregat, pågående lyd fra nabo.. Hav kan det være..


Akedimiker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være en slags takvifte? Om den står på høyeste hastighet kan det høres ganske godt. Sliter med en nabo selv som har denne på hele natta, men heldigvis bare om sommeren da...

Anonymkode: c1331...31f

Dette løpet hadde oppstart da kulden satt seg iden første uke i oktober, da regner vi med at dette dreier seg om mulig  alternativ oppvarming, men med luft renser.  Åpent kjøkken med sentral, balansert ventilasjon. 
Luftbehandlingsaggregater med varmegjenvinning.. 
Får ihvertfall noen svar på fredag, da borettslag (hoved person) har dratt på ferie.  
Borettslag må kunne få stoppet da det ikke er søkt om tillatelse for bruk av ekstra utstyr. 


Har hatt MRI scanning opplevelse fire netter i 9 timer, men nå har vi skaffet oss ett par ørepropper til natt. 
Vibrasjoner som beveger gjennom vaccum fylte vegger og taket er uunngåelig. 

Takk for oppmerksomheten.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av at de fleste som driver med hjemmebrent ikke har peiling på hva de driver med :P Jeg tenker da ikke på de som brygger øl på hobbybasis, men de som driver med sprit.

Anonymkode: dfb76...c7b

Det er sant. Da jeg var liten fikk jeg smuldre gjær for satsen, og like sikkert som at mamma bakte 14 slag til jul, "bakte" pappa et par liter flytende julekaker på vaskerommet. Jeg var vel kanskje 15 første gang han lot meg styre destillasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rosalie skrev:

Det er sant. Da jeg var liten fikk jeg smuldre gjær for satsen, og like sikkert som at mamma bakte 14 slag til jul, "bakte" pappa et par liter flytende julekaker på vaskerommet. Jeg var vel kanskje 15 første gang han lot meg styre destillasjonen.

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Besøk av borettslaget kl 13:00 i natt... Spesielt...! Er du sikker på at ikke du dyrker noe også? 

Anonymkode: 8f344...6aa

Aggregaten blir slått på kl 23.30 og av kl.09:00 om morgen.  Visning måtte skje da den er på. 
MRI varer ut i 9 og en halv time.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Akedimiker skrev:

Aggregaten blir slått på kl 23.30 og av kl.09:00 om morgen.  Visning måtte skje da den er på. 
MRI varer ut i 9 og en halv time.  

Kan du bestemmme deg for hva du skal kalle denne lyden? Aggregat? MRI? Vaskemaskin? Luftrenser? Ventilasjonsanlegg? :dry:

Anonymkode: 6d905...aee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du bestemmme deg for hva du skal kalle denne lyden? Aggregat? MRI? Vaskemaskin? Luftrenser? Ventilasjonsanlegg? :dry:

Anonymkode: 6d905...aee

Over 45 db. Aggregat lyd er den som man får i en MRI undersøkelse.  
Støy skal måles - Støyforeningen låner ut støymåler om to uker. 
Vi forventer en pause fra imorgen
Advokat må kunne ordne med en hurtig, varig løsning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt to netter stille etter at de hadde fått beskjed fra Borettslaget.
Også skjer det igjen. 
I natt til søndag (nå, midnatt) ble den slått på kl. 02:35, i alt hemmelig. Det er Ikke lov å ha noe slike inne. 
Nå føler vi at noen driver med støy vold. Støy nivå er sannsynlig på 55- 65 db (Tillatte støy er 36 db) 
Vi har undersøkt om å låne støy måler hos Støyoforeningen, men ventetid er på to uker. 
Tenker å kontakte politi imorgen mens vitner er tilstede. . Er det lurt? 


 


 

Endret av Akedimiker
skrivefeil korrigert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ringer du ikke politiet og sier at naboen bråker så dere får ikke sove? De kommer og tar seg av det :-) 

Anonymkode: d6053...18f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ringer du ikke politiet og sier at naboen bråker så dere får ikke sove? De kommer og tar seg av det :-) 

Anonymkode: d6053...18f

 Vi har nett opp ringt på døra til nabo, uten å lykkes. Har forsøkt å vekke styre ledere, så at de kan vøre tilstede. Mulig hærverk tenker jeg. 
Vi tok kontakt med politiet og ble avvist på et grunnlag "ikke kan prioriteres." Tydelig hærverk denne gang, en bevisst handling, men politet mener det er bare en støy sak-  ikke hærverk. 
En bråkende maskin som ble satt på 02:35 midnatt, uten at folk er tilstede rett etter (forsvant), men avvist av politiet kl. 0350.

Endret av Akedimiker
skrivefeil korrigert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du skreve svorsk bidre saa ve kan fortod dikker?

Anonymkode: 385df...f65

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende dette er. Skjønner godt at du ikke kan bo sånn. Håper du finner ut av det.

Anonymkode: 7bab2...e7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Akedimiker skrev:

Vi tok kontakt med politiet og ble avvist på et grunnlag "ikke kan prioriteres." Tydelig hærverk denne gang, en bevisst handling, men politet mener det er bare en støy sak-  ikke hærverk.

Dere må ringe politiet hver natt. Biltema selger dB-måler for 300 kr.

Anonymkode: c4120...4c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Akedimiker skrev:

 Vi har nett opp ringt på døra til nabo, uten å lykkes. Har forsøkt å vekke styre ledere, så at de kan vøre tilstede. Mulig hærverk tenker jeg. 
Vi tok kontakt med politiet og ble avvist på et grunnlag "ikke kan prioriteres." Tydelig hærverk denne gang, en bevisst handling, men politet mener det er bare en støy sak-  ikke hærverk. 
En bråkende maskin som ble satt på 02:35 midnatt, uten at folk er tilstede rett etter (forsvant), men avvist av politiet kl. 0350.

Natt til lørdag og søndag harcpolitiet alltid svært mye å gjøre. Og å forhindre vold er viktigere enn en støysak. Prøv igjen i ukedag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men har naboen som forårsaker bråket fortalt hva denne støykilden er til for? Hvorfor bruker de den om natta? Sover de ikke selv om natta, hvordan klarer de det evt i det bråket? Lager de strøm til belysning av hemmelig cannabisplantasje? :P Å ha et aggregat inne i en moderne leilighet med strøm i kontaktene....? Rimer ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har interesse for hifi og kan derfor en del om lyd og akustikk. Tidligere hadde jeg et par høyttalere, store transmissionlinere som strakk seg ned til 16Hz (en del større enn det paret på følgende bilde som er gamlehøytalerne mine som er to modeller mindre enn de jeg senere eide).

9242d1335552132-sa-var-jeg-her-ogsa-kja-

Men altså, poenget er at når de høytalerne spilte så spilte de så dypt i frekvens at bassen kunne høres dypere, ikke hos han som bodde under meg men hos han som bodde under der igjen, altså to etasjer under min egen - der var bassen helt ENORM og det ristet mer enn i rommet høytalerne var plassert).

Visse frekvenser har en lydbølge som gjør at det høres mer ett annet sted, så inne hos dem som har maskinen som lager ulyden kan lyden kanskje ikke være sjenerende i det hele tatt - men hos deg derimot kan det virkelig høres og merkes godt. Vet det høres snålt ut, men selve lydbølgen som kan være lang toppes på en måte ett sted hos deg og tar kanskje ikke tak i leiligheten maskinen står...

Således kan naboen finne deg urimelig, fordi maskinen støyer lite der den står - er jo du som får det. Mange får en aha-opplevelse av slikt, selv var jeg rimelig sjokkert over hva andre måtte leve med når jeg spilte musikk med såpass ekstreme spesifikasjoner som mine høyttalere kan levere.

Løsningen kan være så enkel som at dersom dette er en flyttbar maskin, så kan den flyttes til et sted hvor lydbølgen treffer ett annet sted enn i din leilighet - og slik kan problemet løses for alle parter og maskinen kan fortsette å dure og gå. Slik er det i alle fall med høyttalere, flyttes dem så treffer lydbølgene andre steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere må ringe politiet hver natt. Biltema selger dB-måler for 300 kr.

Anonymkode: c4120...4c9

Takk for tips. Vi har faktisk tenkt å skaffe støy måler mandag.  
Det fins Android App Noice barometer til download hos Googleplay, men vi skaffer oss en støy måler hos Biltema eller Clas Ohlson. 

Endret av Akedimiker
Tilføyet..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fortrinnsvis fått dem til å flytte maskinen hvis mulig, lavfrekvente lydbølger er lange mens høyfrekvente har kort bølgelengde. Ved å flytte maskinen kan den lavfrekvente lydbølgen treffe et helt annet sted enn i leiligheten til klager og problemet kan sees løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, made4u skrev:

Jeg har interesse for hifi og kan derfor en del om lyd og akustikk. Tidligere hadde jeg et par høyttalere, store transmissionlinere som strakk seg ned til 16Hz (en del større enn det paret på følgende bilde som er gamlehøytalerne mine som er to modeller mindre enn de jeg senere eide).

9242d1335552132-sa-var-jeg-her-ogsa-kja-

Men altså, poenget er at når de høytalerne spilte så spilte de så dypt i frekvens at bassen kunne høres dypere, ikke hos han som bodde under meg men hos han som bodde under der igjen, altså to etasjer under min egen - der var bassen helt ENORM og det ristet mer enn i rommet høytalerne var plassert).

Visse frekvenser har en lydbølge som gjør at det høres mer ett annet sted, så inne hos dem som har maskinen som lager ulyden kan lyden kanskje ikke være sjenerende i det hele tatt - men hos deg derimot kan det virkelig høres og merkes godt. Vet det høres snålt ut, men selve lydbølgen som kan være lang toppes på en måte ett sted hos deg og tar kanskje ikke tak i leiligheten maskinen står...

Således kan naboen finne deg urimelig, fordi maskinen støyer lite der den står - er jo du som får det. Mange får en aha-opplevelse av slikt, selv var jeg rimelig sjokkert over hva andre måtte leve med når jeg spilte musikk med såpass ekstreme spesifikasjoner som mine høyttalere kan levere.

Løsningen kan være så enkel som at dersom dette er en flyttbar maskin, så kan den flyttes til et sted hvor lydbølgen treffer ett annet sted enn i din leilighet - og slik kan problemet løses for alle parter og maskinen kan fortsette å dure og gå. Slik er det i alle fall med høyttalere, flyttes dem så treffer lydbølgene andre steder...

Helt enig med dette innholdet.
Boliger har fra før et Balansert ventilasjon system som er stillegående. Sentral oppvarming. 

De som bruker en frittstående oppvarming kan ikke merke lyd eller mekanisk bølger som beveger i den motsatte retning.
Men her snakkes om litt uvanlige greier.   Ingen rasjonale forklaringer må man lete etter. 

 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, made4u skrev:

Ville fortrinnsvis fått dem til å flytte maskinen hvis mulig, lavfrekvente lydbølger er lange mens høyfrekvente har kort bølgelengde. Ved å flytte maskinen kan den lavfrekvente lydbølgen treffe et helt annet sted enn i leiligheten til klager og problemet kan sees løst.

Man må vel innrømme at de har noe inne.    
Støy skal måles imorgen hos oss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...