Gå til innhold

Hvor langt bakover gjelder vikeplikten?


stan

Anbefalte innlegg

Hvem av disse to har rett?

Har bilisten rett i at syklisten burde følge med på blinklysene?

Eller har bilen vikeplikt for sykkelen?

 

Veitrafikkloven sier: § 7.Vikeplikt, punkt 3:
Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder. Kjørende som vil svinge inn over fortau har vikeplikt for gående og syklende som ferdes på fortauet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har ingen paragraf eller noe substans å støtte min mening på men jeg mener at de som skifter felt har vikeplikt, her er det bilden som skifter felt og har dermed vikeplikt for syklisten.

Anonymkode: 06e16...aef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Z.Z skrev:

Du vet allerede svaret selv. ;)

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/hvem-har-vikeplikt-her/a/23823368/

Det kan virke rart, men syklisten har vikeplikt i dette tilfellet fordi han er på sykkelsti. Hadde han vært på veien ville bilføreren hatt vikeplikt.

Dette er vel feil, syklisten er i et sykkelfelt (som strengt tatt er en del av veien) og da er det faktisk billisten som har vikeplikt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har vikeplikt. Det er første-mann-til-mølla

Anonymkode: 564c0...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Kjetil E skrev:

Dette er vel feil, syklisten er i et sykkelfelt (som strengt tatt er en del av veien) og da er det faktisk billisten som har vikeplikt.

Hallo, jeg svarte med en dagsaktuell link. Les den først. Vegtrafikkloven som Stan refererte til gjelder også kun veibanen og ikke sykkelsti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har ingen paragraf eller noe substans å støtte min mening på men jeg mener at de som skifter felt har vikeplikt, her er det bilden som skifter felt og har dermed vikeplikt for syklisten.

Anonymkode: 06e16...aef

Jepp siden han er i et sykkelfelt som her. Hadde han derimot hvert på en sykkelsti / Gang/sykkelvei ville syklisten hatt vikeplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Z.Z skrev:

Du vet allerede svaret selv. ;)

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/hvem-har-vikeplikt-her/a/23823368/

Det kan virke rart, men syklisten har vikeplikt i dette tilfellet fordi han er på sykkelsti. Hadde han vært på veien ville bilføreren hatt vikeplikt.

Stan spurte om gjeldende bilde og det er faktisk et sykkelfelt (ikke sykkelsti) og som sagt i den situasjonen har bilen vikeplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Z.Z skrev:

Hallo, jeg svarte med en dagsaktuell link. Les den først. Vegtrafikkloven som Stan refererte til gjelder også kun veibanen og ikke sykkelsti.

Sykkelfeltet er et eget felt i veien på lik linje med f.eks. kollektivfeltet. Eneste forskjellen er at det er smalere siden sykler tar mindre plass.

Anonymkode: f60d6...13a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kjetil E skrev:

Stan spurte om gjeldende bilde og det er faktisk et sykkelfelt (ikke sykkelsti) og som sagt i den situasjonen har bilen vikeplikt.

Javel, det skal altså være forskjell på en oppmerket sykkelsti og et sykkelfelt? Hvor går den såkalte "adskillelsen" mellom vei og sti? Denne sykkelstien er klart oppmerket som nettopp det. Hvorfor skal det være ulikt fra en sykkelvei som er separert fra veien på annen måte? Du får du nesten ringe Vegvesenet for å sjekke fakta hvis du vil være helt sikker. Det er i hvert fall ikke rart det blir misforståelser i trafikken med så uklare regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklisten ser lenge at bilisten blinker, og man skal uansett regler "ferdes aktpågivende og varsomt".. Hadde de ligget likt mener jeg bilisten burde vike, men her lå bilen foran lenge og signaliserte tydelig hvor han skulle! Burde ikke komme som noe sjokk for syklisten at bilen vil svinge.. Hadde det vært ett bussfelt bilisten måtte krysse, ville bussjåføren sluppet fram bilisten, så lenge han ligger bak!

Anonymkode: dd572...7bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt umulig at syklisten kan ha rett. 

Hvis syklisten har rett vil det si at man bare kan gi gass hvis noen foran deg ønsker å skifte felt, selv med blinklys.

Hadde syklisten syklet i veibanen hadde det ikke vært en problemstilling, da bilisten først hadde kjørt forbi syklisten, og så lagt seg til høyre slik at syklisten ikke kunne komme opp på innsiden. Et stiplet sykkelfelt må jo tolkes på samme måte, ellers vil rettssikkerheten til bilister være en bløff. 

Anonymkode: c001a...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde syklisten syklet i veibanen hadde det ikke vært en problemstilling, da bilisten først hadde kjørt forbi syklisten, og så lagt seg til høyre slik at syklisten ikke kunne komme opp på innsiden. Et stiplet sykkelfelt må jo tolkes på samme måte, ellers vil rettssikkerheten til bilister være en bløff.

Hvorfor må et stiplet linje bety noe annet for sykkelfelt enn for kollektivfelt? Bortsett fra at det er den eneste måten du kan få rett på?

Anonymkode: f60d6...13a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært ett bussfelt bilisten måtte krysse, ville bussjåføren sluppet fram bilisten, så lenge han ligger bak!

Godt mulig, men bilisten ville fått skylden hvis de krasjet.

Anonymkode: f60d6...13a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilisten har vikeplikt for syklisten i dette tilfellet, men det er ganske tydelig at syklisten tok en sjanse her og var vrang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, Z.Z skrev:

Javel, det skal altså være forskjell på en oppmerket sykkelsti og et sykkelfelt? Hvor går den såkalte "adskillelsen" mellom vei og sti?

Hvis alt man trenger å gjøre for å komme ut i bilfeltet er å krysse en stiplet linje så er det sannsynligvis et sykkelfelt. Må man krysse en grøft eller en plen med kantstein så er det en sykkelsti. I tillegg er sykkelfelt vanligvis skiltet med skilt 521.x Sykkelfelt mens sykkelsti er skiltet med 520 Sykkelveg eller 522 Gang- og sykkelveg.

Anonymkode: f60d6...13a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et søk fant jeg denne artikkelen om temaet:

https://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/

Sitat

Sykling i sykkelfelt

Dersom du sykler i et sykkelfelt, dvs. kjørefelt for syklister skilt fra veibanen med hvit stripe, kan du bare sykle på høyre side av veien. I sykkelfelt gjelder samme regler som i veien ellers, med hensyn til fartsgrense og vikeplikt.

Når du befinner deg i et sykkelfelt og skal rett frem i et kryss har andre kjørende som vil svinge og krysse din kurs, vikeplikt for deg.

Pokker ta Vg, dette er noe de absolutt burde tatt med og jeg ble lurt. Det er altså forskjell på sykkelvei og sykkelfelt. Jaja, da lærte jeg noe nytt, selv om jeg ville personlig vært veldig forsiktig i et sykkelfelt. Ingen vits i å ta noen unødvendige sjanser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært syklisten, ville jeg tatt et kjapt blikk over venstre skulder og lagt meg ut i kjørefeltet bak bilen slik at jeg kunne passert den på venstre side.

Hadde jeg vært bilisten, ville jeg sjekket speil og blindsone og vurdert at jeg ikke ville ha mulighet til å svinge uten å hindre syklisten. Jeg ville deres ha latt syklisten passere.

Basert på det som faktisk skjer i videoen, mener jeg at bilisten opptrer klart mest klanderverdig. Måten han kryper fremover på ved det røde lyset i starten, kombinert med det jeg mener er et vikepliktsbrudd i svingen, gjør at jeg anser ham som en egoistisk og lite smidig trafikant.

Anonymkode: 9689e...5ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Z.Z skrev:

Etter et søk fant jeg denne artikkelen om temaet:

https://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/

Pokker ta Vg, dette er noe de absolutt burde tatt med og jeg ble lurt. Det er altså forskjell på sykkelvei og sykkelfelt. Jaja, da lærte jeg noe nytt, selv om jeg ville personlig vært veldig forsiktig i et sykkelfelt. Ingen vits i å ta noen unødvendige sjanser.

 

Men greia her er jo at bilisten lå foran syklisten. Og gav tydelig tegn. Hadde de ligget side om side så hadde det vært en ting, hvordan skal dette fungere i praksis når man må stå og vente på syklister bak i tilfelle disse ikke bremser ned og skal rett frem?

Anonymkode: c001a...c22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...