Gå til innhold

Skjønner ikke hvordan disse fikk førerkort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har litt vanskeligheter med å forstå at et par bekjente av meg har fått lappen. Det er ulike grunner til det. Under skriver jeg litt om hvorfor.

1) Utilregnelig og ustabil person

Dette er en fyr som er ekstremt ustabil i perioder, har nesten psykotiske trekk når dette holder på og er jevnt over en ganske ubehagelig og selvsentrert fyr. Vet aldri hva han kan finne på. Den ene dagen vil han være din venn, neste dag kan han ha lyst til å lynsje deg.

2) Evneveik

En person som er veldig klønete og nesten evneveik på enkelte områder. Har en veldig likegyldig, egoistisk og barnslig innstilling til det meste. Hvordan han i det hele tatt kom seg gjennom førerprøven er et stort under.

Anonymkode: 4115d...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er mange ustabile sjåfører hvor vi legger våre liv i deres hender som medtrafikanter, jeg prøver å ikke tenke på det.

Hver gang du kjører på en vei i en 80-sone kan du møte en verdensmester/ruset/manisk/deprimert/ukonsentrert person som kan endre livet ditt på 2 sekunder om det er feil dag.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppførsel har ingenting med kjøreevne å gjøre. De kan sikkert hvis de vil, men når når de først slipper unna med det så gidder de ikke å anstrenge seg.

Anonymkode: d2c01...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

2) Evneveik

En person som er veldig klønete og nesten evneveik på enkelte områder. Har en veldig likegyldig, egoistisk og barnslig innstilling til det meste. Hvordan han i det hele tatt kom seg gjennom førerprøven er et stort under.

Anonymkode: 4115d...cd6

En som var på russebilen til en jeg var sammen med for maaaange år siden, var i kategorien evneveik. Han brukte 76 kjøretimer og fire eller fem oppkjøringer før han fikk lappen. Vi skjønte heller ikke helt hvorfor han fikk den til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser daglig folk som er ganske evneveik i trafikken. Taxier og rørlegger typiske firmabiler som ligger i venstre felt i 75 i 80 sonen. Eller de som kjører i knapt 70 i 80 sonen når veibanen ikke er glatt. Uff det er nesten til å gremmes at disse fikk lappen. De må ha glemt alt de lærte. For ikke å snakke om busser som kjører i 60 i 80 sonen, og de som ikke lærte å gasse raskt opp i 80 når de skal ut på motorveien.

Får vondt i fornuften min når jeg ser 30% av alle bilistene der ute. Er glad jeg har evne til å kjøre mer fornuftig. Men av og til lurer man virkelig på hvordan de fikk lappen. Det virker nesten som de har "safet" seg til lappen med å kjøre under fartsgrensen.

Anonymkode: 8a8bf...49d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser daglig folk som er ganske evneveik i trafikken. Taxier og rørlegger typiske firmabiler som ligger i venstre felt i 75 i 80 sonen. Eller de som kjører i knapt 70 i 80 sonen når veibanen ikke er glatt. Uff det er nesten til å gremmes at disse fikk lappen. De må ha glemt alt de lærte. For ikke å snakke om busser som kjører i 60 i 80 sonen, og de som ikke lærte å gasse raskt opp i 80 når de skal ut på motorveien.

Får vondt i fornuften min når jeg ser 30% av alle bilistene der ute. Er glad jeg har evne til å kjøre mer fornuftig. Men av og til lurer man virkelig på hvordan de fikk lappen. Det virker nesten som de har "safet" seg til lappen med å kjøre under fartsgrensen.

Anonymkode: 8a8bf...49d

Morsomt at alt du irriterer deg over er de som kjører litt sakte, da..

For all del, jeg kan plages av treiginger selv, men på toppen av min liste er helt klart de som kjører alt for raskt, egoistisk og uforsiktig. Eller kjører uansett form - senest for et par dager siden så jeg en lastebil nesten på vei ut av motorveien i 110, mulig han holdt på å sovne e.l. Mye verre enn de som ligger noen kilometer under fartsgrensa.

Og ja, det er mange som ikke burde hatt lappen. Prøver å bare være ekstra oppmerksom og grei selv, krysse fingrene og håpe på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.10.2016 den 15.22, AnonymBruker skrev:

Har litt vanskeligheter med å forstå at et par bekjente av meg har fått lappen. Det er ulike grunner til det. Under skriver jeg litt om hvorfor.

1) Utilregnelig og ustabil person

Dette er en fyr som er ekstremt ustabil i perioder, har nesten psykotiske trekk når dette holder på og er jevnt over en ganske ubehagelig og selvsentrert fyr. Vet aldri hva han kan finne på. Den ene dagen vil han være din venn, neste dag kan han ha lyst til å lynsje deg.

Har fyren fått en diagnose som du vet om, eller er det din personlige oppfattelse av denne mannen? Om du mener han er psykisk syk får du sende bekymringsmelding til fastlegen hans, ikke lage tråder om det på KG.

På 24.10.2016 den 15.22, AnonymBruker skrev:

2) Evneveik

En person som er veldig klønete og nesten evneveik på enkelte områder. Har en veldig likegyldig, egoistisk og barnslig innstilling til det meste. Hvordan han i det hele tatt kom seg gjennom førerprøven er et stort under.

Anonymkode: 4115d...cd6

Har du observert kjøringen til vedkommende, eller er det din konklusjon at han ikke bør kjøre bil fordi han ikke er like "smart" som deg?

 

Jeg er enig i at en god del mennesker ikke burde få lappen, det burde være max antall tillatte forsøk på oppkjøring. Men de årsakene du legger til grunn her virker litt tynne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Marr skrev:

Morsomt at alt du irriterer deg over er de som kjører litt sakte, da..

For all del, jeg kan plages av treiginger selv, men på toppen av min liste er helt klart de som kjører alt for raskt, egoistisk og uforsiktig. Eller kjører uansett form - senest for et par dager siden så jeg en lastebil nesten på vei ut av motorveien i 110, mulig han holdt på å sovne e.l. Mye verre enn de som ligger noen kilometer under fartsgrensa.

Og ja, det er mange som ikke burde hatt lappen. Prøver å bare være ekstra oppmerksom og grei selv, krysse fingrene og håpe på det beste.

Joda, men slike fartssyndere får jo bot, noe som ikke disse treigingene gjør. Derfor irriterer jeg meg mer over dem... det er akkuratt som om de gjør det for å irritere andre bilister. Mest tror jeg at de rett og slett er udugelige egoister i trafikken. Man skal ikke være til hinder for øvrig trafikk! Politiet tar seg av råkjørerene, så det gidder jeg rett og slett ikke irritere meg over!

Anonymkode: 8a8bf...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes nok mange av de i trafikken uten at vi vet hvem. Jeg mistet en kollega som virket helt oppegående, alltid positiv og hyggelig. Plutselig en dag så tar han sitt eget liv ved å kjøre inn i møtende trailer.

Dette kan skjer når som helst og hvor som helst.

Jeg trur folk som egentlig ikke egner seg til førerkort klarer å skjerpe seg og være "lærevillig" mens de tar kjøretimer, men ellers er de evneveike og idioter som egentlig skulle hatt verge for å klare å fungere i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bestod lappen og biltilsynet har vurdert og godkjent dem som bilførere. Du setter diagnoser på folk og bestemmer deg for at disse ikke skal kjøre bil.

Eneste rådet jeg har, er at du tar kontakt med biltilsynet for en bekymringsmelding, ellers har du ingenting med å vurdere kjøreegenskapene til disse menneskene.

Du er nok ikke en feilfri bilist selv

Anonymkode: 26caa...b37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du observerer noen som ikke er skikket for å kjøre bil, så kan du vel bare melde fra. Vet dog ikke om de veldig generelle observasjonene du har gjort her, kvalifiserer for noe sånt, men det klarer du vel å gjøre selv.

Jeg ringte inn angående en eldgammel mann, som neppe burde kjøre bil mer. Jeg kjenner ikke mannen, men han kjørte ekstremt vinglete og sakte (30 i 60-sonen), og i slike hastigheter burde man i det minste klare å holde bilen i riktig kjørefelt. Slike situasjoner kan være livsfarlige, både for bilisten selv og medtrafikantene, og da synes jeg man kan melde fra.

Jeg ville nok ikke meldt fra om at en person jeg anså som "evneveik"(har aldri noensinne omtalt noen som evneveik, men det er jo ordet TS bruker) ikke burde ha førerkort, med mindre jeg var trygg på at vedkommende var en dårlig sjåfør.

Egentlig skjønner jeg ikke hva noe av dette har for slags betydning for disse menneskenes evne til å kjøre bil, men det vet sikkert du bedre enn meg.

Anonymkode: fe5fe...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men slike fartssyndere får jo bot, noe som ikke disse treigingene gjør. Derfor irriterer jeg meg mer over dem... det er akkuratt som om de gjør det for å irritere andre bilister. Mest tror jeg at de rett og slett er udugelige egoister i trafikken. Man skal ikke være til hinder for øvrig trafikk! Politiet tar seg av råkjørerene, så det gidder jeg rett og slett ikke irritere meg over!

Anonymkode: 8a8bf...49d

De kan få reaksjoner:

http://www.tv2.no/a/3920615

Anonymkode: a3228...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke alltid noen god sjåfør selv. Det hender jeg har latt andre kjøre enkelte ganger jeg har vært ganske langt nede psykisk.Grunnen er at jeg da ikke har følt jeg har kunnet klare konsentrere meg nok om trafikken og kjøringen. Jeg vet jeg kjører bra for det meste men hender det blir litt mye å tenke på og da prøver jeg finne andre skyssmuligheter istedet.  Ikke bestandig det er lett for jeg bor utpå landet med ganske dårlig bussforbindelser men har som regel blitt en løsning. Går ikke på medisiner..-da ville jeg vært enda mer forsiktig! 

Anonymkode: 4b561...e23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24. oktober 2016 den 20.15, Minya skrev:

En som var på russebilen til en jeg var sammen med for maaaange år siden, var i kategorien evneveik. Han brukte 76 kjøretimer og fire eller fem oppkjøringer før han fikk lappen. Vi skjønte heller ikke helt hvorfor han fikk den til slutt.

Er 76 så mye om han ikke fikk trent hjemme? De fleste kjører masse med foreldre så om man ikke har den muligheten er det jo ikke rart man trenger noen timer 

Anonymkode: cecf6...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2016 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Er 76 så mye om han ikke fikk trent hjemme? De fleste kjører masse med foreldre så om man ikke har den muligheten er det jo ikke rart man trenger noen timer 

Anonymkode: cecf6...8c5

Han trente mye hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er da vel fult mulig å ha til dels tunge psykologiske diagnoser men likevel kjøre aktsomt og være en trygg og god sjåfør. på samme måte som at noen kan være forskånet for psykiske problemer men likevel kjøre som en idiot. Så sant ikke noen er suicidal og leker med tanker om å bruke bilen som redskap for selvmordet så bekymrer jeg meg ikke nevneverdig for dette.

Frykter heller dem som overvurderer egne kjøreegenskaper og ikke helt forstår farene økt fart representerer og derfor tar større sjanser enn de burde, fortrinnsvis unge og uerfarne menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...